Ja, de eerste generatie Audi TT. Uit eind jaren ’90 komt ‘ie alweer. Is zo’n ding potentieel 26K waard?
De eerste generatie Audi TT was natuurlijk wel een dingetje toen die op de markt kwam. Het toch wat stoffige Audi, destijds maker van voorwielaangedreven doch op een of andere manier premium D- en E-segmenters als de B5 A4 en C5 A6, had opeens ‘iets sportiefs’ in het gamma. Anders dan de S- en RS-modellen dan tenminste.
Nu was de TT eigenlijk stiekem helemaal niet zo sportief. Hij baseerde namelijk op de vierde generatie Volkswagen Golf. Dat was een hele goede Golf, uit de tijd van Bauhaus, kleine lasnaden en zachte dashboards. Maar het onderstel was niet heel inspirerend.
Uiteraard werd dat voor de TT wel wat strakker gezet. Stiekem waren de eerste series zelfs een beetje listig aan de staartzijde. Dat was dan echter niet in de zin van episch premium driften, maar meer in de zin van opeens achterstevoren in een weiland staan. Op snelheid bleek de TT wat lift te generen aan de achterkant dan wel niet genoeg downforce te hebben. Een klein spoilertje bood soelaas.
Qua motoren kon je kiezen tussen de 1.8T en de 1.8T. In verschillende vermogensvarianten. Het was de krachtbron met 5 kleppen per cilinder. Op zich een goede unit, hoewel er verhalen de ronde doen over engine sludge des doods. Klinkt vermoedelijk erger dan het is, zoals meestal met verhalen op internet. Voor het interieur moest je kiezen voor het baseball leder. Met kekke ruige stiksels. Later kwam de cabrio, voor als je een goed kapsel had. En de 3.2 V6, wat natuurlijk eigenlijk, een VR6 was.
Een TT coupé met kilometers koop je al een tijdje voor een paar ruggen. Afgetrapt, ongeliefd, je kent het wel. Niet per se doen tenzij je nog een paar ruggen extra hebt liggen en/of wil gaan sleutelen. Maar de TT wordt/is natuurlijk wel een klassieker. Dus de prijs wordt dan op een gegeven moment anders bepaald. Dat wordt dan meer ‘wat de gek er voor geeft’.
Dit exemplaar op Marktplaats is de whopper met extra kaas. Een open dak, het baseball leder, de 3.2, de DSG, S-line, verwarmde stoelen en een relatief bescheiden kilometerstand van net iets minder dan een ton. Tsja, wil je de coupé, wil je de cabrio? Het ligt er een beetje aan hoe suave je oogt of denkt te ogen in combinatie met hoeveel je geeft om wat men daarvan vindt. Het is niet per se zo dat een TT een circuit-tijger is (het kan natuurlijk met aanpassingen) dus in die zin geef je weinig op met de cabrio-ervaring. De vraagprijs is 25.950 Euro. Koop dan?
Met dank aan Rachid voor de tip!
barchettadriver zegt
Veel en veel te duur. Maar ja, je hebt maar 1 gek nodig.
Voor 10 ruggen minder heb je 1 model nieuwer.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=396703579&action=eyeCatcher&c=Cabrio&dam=false&isSearchRequest=true&ml=%3A100000&ms=1900%3B%3B38%3B&od=up&pw=169%3A&ref=srp&refId=a7a439de-4fd5-8f5d-62fd-0eeb57a98a66&s=Car&sb=p&searchId=a7a439de-4fd5-8f5d-62fd-0eeb57a98a66&vc=Car
Allison Burgers zegt
Die zit nu in de ramsj-hoek.
Allison Burgers zegt
Nieuwenhuis is exclusief TT-specialist en vraagt altijd de hoofdprijs
HansTT zegt
Juist de echt originele 18“ 7-Spaaks velgen die onder de 3.2 horen… parabool is enkel 17“… tja kennis van zaken helpt je voor je dit soort uitspraken doet.
Dutchdriftking zegt
De 3.2 met baseball en dan de velgen van de instapper. Doodzonde.
Allison Burgers zegt
Daar moeten Parabool-velgen onder inderdaad.
willeme zegt
@dutchdriftking: dit zijn specifiek de originele 18 inch Speedlines die onder een TT 3.2 horen te zitten ;-).
Dutchdriftking zegt
@willeme: Neehoor, de Baseball uitvoering had eigen unieke wielen. 17 inch Parabool velgen. De Speedline horen bij de standaard 3.2. De optionele 18 inch RS4 wielen staan nog beter overigens.
isleofman zegt
Is die dsg in deze generatie al een beetje te nassen, heeft iemand hier ervaring mee?
Rokende Wielen zegt
Voor die prijs mag je minder kilometers verwachten en mat leer. Een bocht en je glijdt van je stoel af. Permanent witte knokkels van het knijpen in het stuur omdat je stuur anders uit je handen glijdt.
Kortom: wat de gek er voor geeft.
Benny_Weisz zegt
Hier een ex-eigenaar van een 8N TT 1.8 225pk QUATTRO: wat jij zegt is pure onzin.
Ik heb na de TT verschillende auto’s gehad (Mercedes, BMW, enz.) en de S-Line stoelen van Audi, die standaard in de TT zitten, zijn de beste stoelen waar ik ooit in heb mogen zitten. Dit komt meer door de pasvorm en de juiste hoogte van de zijwanden, die voor zorgen dat je, ondanks het aanwezige Nappa-leer, ten alle tijden goed op je plek blijft zitten.
Allison Burgers zegt
Flacon mat van Rick en hij is weer fabrieksnieuw.