Een nieuw vlaggenschip dat weer wat leven in de sedanbrouwerij brengt. Een summum van Alfa’s kunnen, verpakt in een fraaie bolide met achterwielaandrijving. Eigenlijk durft niemand te zeggen wanneer (en óf) die auto er komt, maar we lopen alvast op de zaken vooruit met dit design.
Dit ontwerp komt uit de digitale pen van Pawel Zarecki. Hij werkte ongeveer een jaar aan zijn Alfa Romeo 169 – het is niet gezegd dat ‘ie ook in het echt zo gaat heten – en hield bij het ontwerpen sterk rekening met hedendaagse Alfa-lijnen. Zoals de vorm van de gaten in de voorbumper, en de achterlichten die Giulietta-eske aandoen. De LED-strook onder de koplampen die doorlopen in de luchtopening zijn bovendien erg geslaagd.
Nu maar hopen dat er in het aanstaande vijfjarenplan van Alfa dat dit voorjaar wordt gepresenteerd – de vierde in negen jaar – een plek is voor zo’n vlaggenschip. Wellicht als zustermodel van de nieuwe Maserati Ghibli. Desnoods met onderstelhulp van de antieke Chrysler 300. Hoe dan ook, Zarecki bewijst dat we zoiets wel kunnen gebruiken in de Alfa-gelederen. (via Autoblog.it)
Video van deze fugazi Alfa op Autojunk.nl.
lemster zegt
En profil is het wel erg veel Audi, maar het zou leuk zijn als er een mooie Alfa Romeo sedan komt. Nog mooier als er ook een sportwagon komt.
boenket97 zegt
Ik vind dit een geweldig mooie auto om te zien!
bjorn123 zegt
Ja doen!
mclarenf1lm zegt
Voor mij zegt het niet echt Alfa, maar ik ben benieuwd of er überhaupt nog een nieuwe 166/159 komt. Diep van binnen hoop ik van wel.
bullgod76 zegt
Nee dit lijkt totaal niet op een Alfa.
Zoals gezegd is het van de zijkant net een Audi en de achterkant is net een Peugeot 607. En dan die neus welke juist design trekjes heeft van Renault.
jacobsen zegt
Mmmwaoh …. alleen front is Alfa. Voor de rest …. en profil, Opel Insignia, achterkant … tja…
Doe maar niet eigenlijk.
MDA zegt
@jacobsen: Achterkant is een passat CC…
mashell zegt
Volgens mij is er al een Opel Insignia op de markt.
potver7 zegt
Als ik een Audi A7 wil, dan koop ik die wel. Dit ontwerp is Alfa Romeo onwaardig.
Design_Driven zegt
Ik lees dat ik in de minderheid ben maar ik vind het lang niet slecht. Doe maar maken.
kapiteinaudi zegt
Wow, dit is echt prachtig!
lekkaah zegt
A7 met een hoffmeister knik.
Hupke zegt
Het design staat me niet 100% aan. Het is niet lelijk maar het zou ook kunnen zonder die alfa badge erop.
Zoals @mashell zegt, er is al een opel insignia en @potver7 zit er ook niet ver naast met z”n a7.
screamer zegt
De 159 vond ik echt prachtig. Dit ontwerp vind ik eerlijk gezegd nogal anoniem overkomen en helemaal niet Alfa.
Anderen zeggen al genoeg waar elke kant op lijkt, dat zegt genoeg lijkt me.
heidekonijn zegt
@screamer: Inderdaad, als er één consitente is in Alfa’s ontwerpgeschiedenis, is het wel dat ze telkens anders zijn ipv stijlelementen van anderen innemen.
Dus als je als beginnend ontwerper je baseert op andere merken om een Alfa “samen te stellen” dan heb je een vrij cruciaal punt gemist lijkt me.
glashelder zegt
Ik ben iha niet van de “líjkt op” brigade. Maar in dit geval is er niet aan te ontkomen.
Deze ontwerper vindt gewoon dat alles op een Audi moet liken.
JamesBond007 zegt
Kan beter. Zou zeggen ga door, ga door, ga door… uiteindelijk kom je er wel. Maar nu is het een geinig begin, maar het model straalt niks vernieuwends uit of iets uit deze tijd. 5 jaar geleden zou het een aardig ontwerp zijn geweest.
deladude zegt
Het front is 100% Alfa. De rest had imho wat wulpser gemogen. Net of ze een Alfa-neus op een A7 geplakt hebben.
Svensson zegt
Van mij mag de overhang aan de voorkant een stuk minder, zeker voor een achterwielaandrijver. Het lijkt en profil net een Audi nu.
timberleek zegt
Als hij zo op de markt komt is het in elk geval duidelijk dat alfa stiekem gewoon is over genomen door VAG.
Niet dat ik het geen leuke auto vind om te zien, maar, zoals hierboven al gezegd, het is geen alfa
gearhead zegt
Laat die valse beloftenaars eens lekker failliet gaan. Kunnen we in het museum gewoon genieten van echte alfa’s.
Hupke zegt
@gearhead:
Laten we ze met de 4C voorlopig nog even het voordeel van de twijfel geven, maar in principe heb je gelijk.
Mss dat het beter is dat die naam even de frigo ingaat totdat er iemand met een echt warm hard die terug leven in wil blazen.
Supreem zegt
Zozo, 4442mm lang. 2mm minder lang dan een Citroën Xantia. Welk segment is dat dan precies?
Een jaar aan gewerkt zegt u?
FB_1185518405 zegt
@Supreem: dezelfde grootte als een 156…Alfa Romeo 169 is een mix tussen de 159 en 156.
brekkenbats zegt
Als dit de voorbode is van wat komen gaat bij Alfa, dan hou ik mijn hart vast.
mout zegt
Nee, zo zou ik m zeker niet willen hebben.
Als ik een D / E-segmenter koop, wil ik blijkbaar ruimte achterin. Bij dit ontwerp is geen hoofdruimte over. Je zit haast op het niveau van de kofferbak.
pier zegt
4,44 lang, wielbasis 2,57 (kort!) en een breedte van 1,65…juist ja, leuk vlaggenschip. Ik vind het ontwerp verder fraai maar de maten kloppen van geen kant.
razzie zegt
Zonde van ze jaar werk. Vind het helemaal niks.
kaspertje zegt
Met deze maatvoering en lage daklijn kunnen er alleen kabouters op de achterbank. Zelfs een A3 limousine is langer. Ontwerper mag terug naar school.
kaspertje zegt
Imom zegt
Iedereen vind hem mooi maar wie koopt er nu nog een Alfa. Alleen nog echte Alfafisten en dat zijn er niet veel meer.
Verloren moeite van Alfa om dit op de markt te brengen ondanks dat het weer een prachtige Alfa gaat worden, de mooie jaren komen nooit meer terug.
De mensen kopen liever Audi of Bmw of iets dergelijks en ik kan ze geen ongelijk geven.
lamborgfan zegt
Audi a7 sportback en volkswagen passat cc..
Heeft VW groep dan toch Alfa Romeo gekocht?
Arno's zegt
@lamborgfan: Dat zie ik er ook een beetje in
FB_1185518405 zegt
@lamborgfan: Ik denk niet dat gelijk is aan a7 en CC
http://postimg.org/image/3prn1qdot/
Arno's zegt
Z’n wielbasis lijkt op die animatie veel langer als op de tekening.
michielleendert zegt
Don’t quit your dayjob! Auto’s ontwerpen is toch echt een vak. Zie niet in wat dit met Alfa te maken heeft. Soort opgeblazen Opel meets Jaguar met een Alfa frontje erop!
rijzerlo zegt
Wat een achterlijke uitlaten… Waar is dat nou weer voor nodig?
michelinman zegt
Netjes
Poll zegt
En deze gaat niet steeds kapot? Beetje omgekeerde wereld, dat zij nu naar Duitsland kijken voor hun design i.p.v. andersom. Maar het is natuurlijk een schitterende auto, I hope for the best.
jensoffbutton zegt
Niks unieks aan. Een alfa moet sportiever zijn & meer breken met de designnormen. Lijkt inderdaad alsof hij al 3j op de markt zou kunnen zijn, zeker als je in rekening brengt dat zaken zoals die deurklinken toch nooit er kunnen komen.
Alfa Romeo is in de huidige fase gewoon niks meer dan een demente grootmoeder. Er is echt geen markt meer voor Alfa Romeo. Vroeger kocht je een Alfa omdat je het een mooie wagen vond. Echter is het zo dat de huidige alternatieve niet meer zo lelijk zijn als in de jaren 90 toen je echt nog kon zeggen dat een Alfa mooier was dan pakweg een Vectra dat er enkel soms functioneel uitzag.
Je moet er ook rekening mee houden dat de Guilietta, het laatste echte alfa model voor de gewone mens, ook al 4 jaar oud is. Bij volkswagen beginnen ze dan al aan de nieuwe versie te denken. De 4C, als we eerlijk zijn, is toch ook maar een beetje een mislukte lotus met ferrari achtige ronde koplampen. Volgens mij hebben ze toen echt de fout gemaakt om niet de 2uettottanta op de markt te zetten.
ar156sw zegt
Zoals zovelen hier al aangeven: weinig Alfa aan. Meer een Audi met een (soort van) Alfa facelift…. En dus is het maar goed dat VAG Alfa niet overneemt. Nou vind ik de huidige Alfa’s al niet meer geweldig, maar beter dan dit.
Qua maten is dit sowieso geen “169”. De 169 zou de 166 op moeten volgen. Mijn 166 is dik 4,70 m lang. Ken weinig modellen die in dik een decennium bijna 30 cm krimpen… volgens mij worden auto’s juist groter :)
Alfa moet, als het aan mij ligt, focussen op 3 dingen: Mooi ontwerp (van binnen en buiten, zonder teveel frutseldesign, mét een beetje lef), lekkere motoren (net wat potenter dan gemiddeld met een mooi geluid en een voorliefde voor toeren) en sportief rijgedrag (niet oncomfortabel, maar duidelijke besturing en een “lichtvoetig”karakter. En dat alles voor een “redelijke” prijs (sub-premium).
Maar ja: leasers, restwaarde… de vraag is of er nog plek is voor zo’n merk… Auto’s zijn duur, en dan wil je toch wat zekerheden. En zoals hierboven: veel alternatieven zijn ook allang niet lelijk meer.