Continental doet ook andere dingen dan banden en turbo’s bouwen. Deze hebben ze gemaakt in samenwerking met Swarovski.
Het is tegenwoordig het meest belangrijke onderdeel van een auto: het infotainmentscherm. Het is het brein van de auto waar alles samenkomt.
Tegenwoordig heeft een auto enorm veel functies en die kun je allemaal bedienen via dat scherm. Vroeger waren er zat puike auto’s met een slecht multi-mediasysteem. Het maakte niet uit, want dat het betrof dan alleen de navigatie of de radio. Met een Shell Stratenboek en gouden stembanden kon je dan je weg vervolgen.
Continental
Maar nu zorgt een knakig bedieningssysteem voor een slechte algehele user experience. Kijk naar Lexussen van een paar jaar terug (met die verschrikkelijke muis) of het systeem van de Golf 8. Op de IAA in 2023 konden zelfs de VW-medewerkers op de VW-stand bevestigen dat ze er heel erg veel kritiek op hadden gekregen en dat het aanpassen van het infotainmentsysteem belangrijker was dan een nieuwe motor, nieuw platform of nieuw koetswerk. Dat kwam goed uit, want die onderdelen waren min of meer overgenomen van de Golf 7.
Wellicht dat ze bij Volkswagen kunnen afkijken bij Continental. Die hebben namelijk een heel erg fraai infotainmentsysteem ontwikkeld. Continental is toeleverancier en maakt ook andere onderdelen dan enkel banden. Zo heeft de huidige Golf R een turbo van Continental. Ze noemen het de Crystal Center Display en is gebouwd in samenwerking met Swarovski, je weet wel: die juwelentoko. Net als deze toffe karren die Kia net lanceerde, wordt dit product onthuld op de CES 2024.
Semi-transparant
De CES is de Consumer Electronics Show. Normaal gesproken worden op deze beurs in Las Vegas de nieuwe smartphones, koelvries-combinaties en laptops onthuld, maar ook de automotive branche heeft de beurs gevonden. In dit geval is het ook wel begrijpelijk, want het gaat om een elektronisch onderdeel van een auto. Het is een 10 inch groot scherm zonder frame. Ook gaaf is dat het semi-transparant is. Daardoor is het minder aanwezig, zoals sommige schermen overkomen als ‘een tablet op het dashboard geplakt’.
Je kan het scherm naar wens instellen qua helderheid en contrast, uiteraard. Het is een MicroLED-paneel, dus met zeer kleine pixels die individueel verlicht worden. Wanneer kun je dit mooiste scherm voor je auto krijgen? Geen idee. het is uiteraard nog een concept. Gezien het feit dat Continental een toeleverancier is, lijkt het erop dat automerken kunnen aankloppen bij ze. Zeker voor kleinere fabrikanten kan het zeer interessant zijn. Beter dat je een goed systeem inkoopt, dan zelf een matig systeem ontwikkelt, toch?
Check hier de video:
Meer lezen? Check hier het Renault R-Link infotainment review!
petert zegt
Noem mij maar ouderwets, maar ik vind die op het dashboard geplakte schermen helemaal niets. Ik zie liever iets wat netjes is weggewerkt en een geheel vormt met het dashboard.
alfa147ti zegt
Ik weet niet hoe oud u bent maar ik vindt het ook helemaal niets,
kas_par zegt
Volgens mij vindt niemand dat echt mooi… ik zeer bij de functionaliteit van dergelijke schermen, maar kan niet wachten tot ze het een keer mooi integreren in het dashboard ipv een tablet er ‘op te plakken ‘
Mas-Estate zegt
Prima schermpje. Nou nog een fatsoenlijke ombouw maken zodat het daadwerkelijk onderdeel is van het dashboard. Want daar gaat ’t uiteindelijk om. Waarom stoppen autofabrikanten daar mee?
mashell zegt
Daar stoppen fabrikanten niet meer mee. Omdat het gewoon niet ergonomisch of fraai is een groot scherm ingebouwd (zie Teslo Model S van voor de Plaid facelift). Ga je nog grotere schermen integreren in het dashboard dan krijg je wat Mercedes het Hyperscreen noemt en dat ziet er eigenlijk niet uit.
Bij een transparant scherm als deze vervalt bij inbouwen ook het nut van de transparantie.
mashell zegt
Volgens mij stond in de Automobil Woche dat Conti zich op de banden business wilde gaan concentreren.
Bij het scherm vraag ik me af waarom het doorzichtig is, waarom de kaart zo onhandig is, waarom de media browser niet breder is en waarom Hans en Anna in het beeld staan.
ra-smit zegt
Wat een kitscherige bende!
En wat doen die transparante facet ‘geslepen’ randen van de tablet als je de zon ergens voor de auto hebt?
PrettyAwesome zegt
Dat houten Dashboard in de header-foto, vind ik nog veel gaver! Welke auto heeft dat?
doublechevron65 zegt
Die “geplakte” schermen zijn maar van tijdelijke aard. Je zult snel zien dat alles gewoon op de voorruit geprojecteerd gaat worden.
Edge zegt
Het hele idee achter zo’n scherm is dat het duidelijk moet zijn. Hoe minder je je ogen van de weg hoeft te halen, hoe beter. Daarom vind ik een duidelijke, intuïtieve interface en goede kleurweergave belangrijk. Liefst nog met fysieke knoppen eronder voor de meestgebruikte functies, maar ik heb me erbij neergelegd dat dat bij steeds minder merken het geval gaat worden. Op intuïtieviteit kan ik dit scherm niet beoordelen, maar de kleurweergave vind doordat de bedieningselementen ook deels transparant zijn niet goed genoeg. Dit oogt vooral leuk voor in een scifi-film of serie maar oogt niet heel praktisch.
Sowieso denk ik dat transparante schermtechniek in auto’s pas interessant gaat worden als het toegepast kan worden in de ruiten. Dan zou je de onderste helft van de voorruit kunnen gebruiken als een soort uitgebreid Head-Up display dat bijvoorbeeld pijlen laat zien voor de navigatie (beetje zoals Mercedes dat in het infotainment doet), zou je een duidelijke waarschuwing kunnen geven als hulpdiensten naderen etc. Maar dan wordt het vervangen van een ruit ook wel een hele dure aangelegenheid, dus misschien dat verbeterde projectoren voor een groter head-up display een betere optie zijn.
jandevries zegt
Onze recente huurauto (Cupra) had op het touchscreen de zo vaak voorkomende optie om de max.snelheid te laten zien. Dat is handig. Deze aanduiding op het grote scherm was zo klein dat ik zonder leesbril soms niet de weergegeven maximum snelheid kon lezen. Zodra de functie ondergeschikt wordt gemaakt aan de vorm, ben je m.i. ongeschikt voor de functie van ontwerper.
Ik ga nu niet de vele handelingen bespreken die ik moest verrichten om de ventilator een stand hoger of lager te zetten. Een schande dat dit zo op de markt wordt gebracht.
tjorque zegt
Geef mij maar een fatsoenlijke ipad dock. En verder een klein schermpje of wat klokken met de essentials voor het stuur.
Dan kan je je “groot scherm” eenvoudig verversen na een tijdje om met de gimmicks bij te blijven en als je al die onzin niet nodig hebt is je dash netjes leeg.
racemees1 zegt
Wat een ontzettend gaaf dashboard! Dat scherm zie ik niet eens alszijnde houtbewerker ;)