Subaru neemt in Japan geen nieuwe orders meer aan voor de BRZ. Is dit het einde van de BRZ en de GT86?
De Subaru BRZ en de Toyota GT86 zijn twee aardig geslaagde, sportieve coupés, die allebei niet zonder minpunten zijn. Het interieur is wat matig, de motor zou volgens sommigen nét wat potenter mogen zijn en bijzonder veel plek op de achterbank is er volgens onze rijtest ook niet.
Toch waren de twee auto’s een aardig succesje voor beide bedrijven. Daarom dat zowel Subaru als Toyota een opvolger hebben aangekondigd. Volgens planning moeten we de nieuwe bolides in juli 2021 kunnen aanschouwen. Alhoewel, dankzij het coronavirus moet je dergelijke planningen inmiddels wel met een korrel zout nemen.
Maar dat riep wel de vraag op wanneer Toyota en Subaru zouden stoppen met het maken van de twee auto’s. Want hoewel je in Nederland al een tijdje geen exemplaar meer nieuw bij de dealer kan aanschaffen, was de productie nog niet gestopt. Al lijkt het einde van de BRZ en de GT86 inmiddels wel nabij te zijn.
Het Britse Autocar merkt namelijk op dat op de Japanse Subaru-site staat dat de fabrikant geen nieuwe orders meer aanneemt voor de BRZ. Dat betekent dat Japanners alleen nog voorraadmodellen van de BRZ kunnen aanschaffen. De BRZ wordt op dezelfde productielijn in elkaar geschroefd als de GT86, daardoor ligt het voor de hand dat beide auto’s nu uit productie worden genomen.
Toyota heeft zelf nog niet gereageerd op de vermelding van Subaru, het is daardoor onduidelijk of de GT86 ook daadwerkelijk uit productie wordt genomen. Het zou ook kunnen dat Toyota er vooralsnog voor kiest de GT86 eventjes door te bouwen, tot de opvolger er daadwerkelijk is. Die opvolger gaat overigens geen GT86, maar GR86 heten. Klinkt als een tikfout, maar is het niet. GR staat hier natuurlijk voor Gazoo Racing, het label dat Toyota tegenwoordig op haar snelle auto’s plakt.
Voor zover bekend gaan Toyota en Subaru niet zo bijzonder veel aan het recept veranderen. Als het goed is blijft de coupé een achterwielaandrijver, met deze keer een 2,4 liter grote, viercilinder-boxermotor. Deze komt vermoedelijk van Subaru en stuurt 255 pk – iets meer dan wat de huidige auto’s hebben – naar de achterwielen. Over hopelijk 12 maanden weten we meer, wanneer Toyota en Subaru naar verwachting de opvolger hebben onthuld.
Foto: Fotoshoot: Subaru BRZ van @Thijs_VanGrinsven, via Autojunk.nl.
karaya zegt
50 pk is tegenwoordig een ietsje meer.
bArTaAfJeS zegt
Ooit in mogen rijden, net als de Alpine, Cayman en de AR 4C een echte rijdersauto die in dit land alleen door liefhebbers wordt gewaardeerd, de wannabees met lease SUV zeuren dat het ding niet minstens 300PK heeft of dat het geen Elfje is…
Hopen dat er een leuke opvolger voor komt.
michaelb zegt
255 pk, daar kunnen wij wat mee.
marc94 zegt
@michaelb: en toch zou bijna iedereen die de keus moet maken een hothatch nemen… want die is beter in alles behalve rwd.
banderas zegt
Dat is inderdaad het probleem van dit soort auto’s en uberhaupt coupes in het algemeen. Hot hatches hebben steeds vaker rond de 3 a 400 pk (wat echt bizar is als je er over nadenkt) en zijn dagelijks beter inzetbaar.
lekbak zegt
@marc94: nee, een hothatch is in alles beter behalve rijden.
techniekmeneer zegt
@marc94: Het oog wil ook wat.
mashell zegt
@techniekmeneer: en daarom bleef de GT86 ook in het hoekje van de showroom staan. Want het is niet echt een knap model.
kennone zegt
@marc94: liefhebbers auto
bruinwerker zegt
Aannames, de moeder van alle … Ga er maar vanuit dat de GT86 dus nog wél te bestellen is.
vacano zegt
GT86 is geen lelijk hok maar verre van sportiefffffff.
balliere zegt
@vacano: omdat jij er niet mee kan rijden zoals het moet?
vacano zegt
moet ik jou leren rijden en tegelijk peren incasseren?
mashell zegt
@vacano: peren incasseren, klinkt pijnlijk.
lekbak zegt
@vacano: wat is dan wel sportief? Een zware hatchback van 1500kg met 400pk? Of een obese powersedan van richting de 2 ton met 600pk?
Dit is juist sportief. Lichtgewicht en wendbaar, en je kunt er nog volgas mee geven op de openbare weg zonder gelijk onverantwoord bezig te zijn.
mashell zegt
@lekbak: klopt. Maar de wagen is daarvoor gewoon te duur en niet bijzonder genoeg.
rolov zegt
@mashell: Maar daar kan Toyota niks aan doen
rob5nismo zegt
Het is dat ik her geld niet heb anders was het een leuke auto voor erbij en welk merk maakt me dan ook geen fluit uit
spyderweb zegt
Volgens Jeremy Clarkson de enige auto waarmee je zelfs op een woonerf zou kunnen driften.
https://www.google.com/amp/s/topgear.nl/autotests/jeremy-in-de-toyota-gt86-test-uitgelicht/amp/
rolov zegt
Voor Amerikaanse prijzen was het een leuk ding geweest. Een leuke project auto voor erbij is het . Supercharger erin en het wordt al leuk
ghost zegt
Deze wagens hadden mijn inziens een 1.8 / 2.0 turbo blok moeten hebben. Dat atmosferische is leuk voor het directe koppel maar drukt het verbruik en feit dat deze wagens dan ook nog eens alleen coupe en handbak/gare automaat leverbaar zijn, maakt het een optelsom. Als de prijs dan nog laag was, maar nee, en dan zwijgen we maar over de restwaarden, die zijn ook om te janken.
Het is misschien niet sportiever in de puurste vorm maar ik snap dat menigeen kiest voor een hot hatch met 3-400pk, 5 deuren, een vlotte automaat, een beter verbruik en 5 kratten pils achterin.
notsobig zegt
@ghost: verbruik, handbak is minpunt, restwaarde gezijk, gemiep ovet praktisch. Jep dit is inderdaad geen auto voor jou, maar voor liefhebbers die plezier niet halen uit stoplichtsprinten of opscheppen bij vrienden hoeveel pk je auto wel niet heeft of wat voor merknaampje er op de sleutel staat…
ghost zegt
@notsobig: als je mij niet kent, zeg dan niet van dit soort dingen. Ik noem slechts wat feiten op betreffende deze wagens. Ik snap ook wel dat je er veel plezier mee kan beleven maar dit artikel gaat vooralsnog over waarom deze wagens wellicht dreigen te verdwijnen. De rest wat je zegt is bijzaak, dat is jouw mening. Daar is zo’n besluit verre van op gebaseerd.
notsobig zegt
@ghost: Het zijn wat feitjes die je gebruikt voor jou mening over de auto’s (heb je de rest waarde overigens echt opgezocht?). Dat er wat feiten tussen staan maakt jou mening nog niet waarheid voor iedereen. Ik zou ook kunnen zeggen dat een Aygo achtige auto je net zo goed van A naar B brengt als een supercar, maar dan wel veel goedkoper is in aanschaf en bezit, veel zuiniger is, beter voor het milieu, veel praktischer is en je toch niet harder als de max snelheid mag en daarom de mening hebben dat die supercars geen bestaansrecht zouden hebben. Als ik dat zou stellen, hoe goed moet je mij dan kennen om te zeggen dat ik dan niet veel geef om wat supercars meer te bieden heeft als zo’n Aygo achtige auto? Ik heb niet gezegd dat alle punten op jou moet slaan, maar alleen dat je een auto als dit niet koopt omdat hij volgens papier zo snel is (acceleratie, top snelheid, pk’s), ook niet voor het praktische of zijn brandstofverbruik. Je koopt hem ook niet voor de restwaarde, zo’n auto hoef je niet te leasen. Het is ook geen wagen om over op te scheppen. Je koopt deze auto omdat deze auto je zoveel meer plezier kan geven. Niet van A naar B, maar van A via C naar B, omdat tussen A en C en tussen C en B niet alleen saaie rechte wegen liggen, maar bochtige wegentjes waar deze auto tot leven komen en dat jou zoveel plezier op levert. Een plezier dat hatchback jou niet kan leveren althans niet op het niveau van deze. Maar als je daar niet om geeft om wat voor reden dan ook, dan snap je deze auto niet of wil je dat deze auto dingen kan waar hij niet voor bedacht is. Dan kan je simpel zeggen, dat dit niet een auto voor jou is.