Laten we het hopen!
We zijn inmiddels aanbeland op de tweede generatie van de Peugeot 208. Elke keer als Peugeot met een nieuwe B-segment hatchback komt, is het dé grote vraag: komt er een GTI en is ‘ie net zo goed als de 205 GTI? Volgens kenners is de Peugeot 205 GTI namelijk de meest zuivere Hot Hatch die ooit gebouwd is. Lichtvoetig, dartel, snel en een tikje vuil. Gas los in een lange doordraaier en je zult even moeten tegen sturen. De sensaties van een sportwagen, maar dan in een reguliere doch charmante hatchback.
Van de 206 was er een GTI, maar dat was vooral een vlotte 206 in plaats van een echt hete hatchback. De 206 RC was beter, maar moest het opnemen (en afleggen) tegen die vermaledijde Clio Renault Sport. De 207 RC die volgde had serieus last van obesitas, ondanks een pittige motor. Met de 208 GTI ging het weer de goede kant op: lichter, sterker en gave looks.
De grote hamvraag is nu eigenlijk: hoe gaat Peugeot dit aanpakken met de nieuwe 208 GTI? De begenadigd computer-animatior LukaszMyszynski geeft ons alvast een voorproefje op dat wat mogelijk kan komen. Daarbij liet hij zich overduidelijk inspireren door de huidige generatie WRC rallyauto’s. De nieuwste 208 is tegenwoordig altijd een vijfdeurs hatchback, dus deze is dat ook. De C-stijl doet erg sterk denken aan die van de 205 en dat is bedoeld als een groot compliment aan het adres van Peugeot. Een hoedtik zonder retro te worden, knap.
Wat Peugeot gaat doen met de aandrijflijn is even gissen, maar we kunnen er wel van uit gaan dat de nieuwe 208 GTI een 1.6 turbomotor krijgt. In de 508 is er een versie met 225 pk leverbaar, perfect voor de 208. Peugeot mag dan wel wat aan het blok sleutelen. Niet zo zeer qua vermogen, dan wel spektakel en geluid. Wellicht dat we dan ophouden met zeuren over die eeuwige 205 GTI…
GH zegt
Zie dit niet zo gauw als een gti. Dit is daarvoor veel te veel uitgesproken. Zie dit eerder als een model met leeggetrokken interieur en een rolkooi, voor een landelijke (budget) racecompetitie. Toch wel gaaf dat Peugeot sowieso weer een gewaagd model durft neer te zetten.
emping zegt
@gh: dit komt (helaas) niet van Peugeot af.
fmgarcia zegt
Denk dat ze met 280pk meer succes gaan hebben. Ziet er wel uit als een kanon zo!
denniss00 zegt
@fmgarcia: Het probleem is dat je dan al om het hoekje begint te kijken bij de Hot Hatches van een segment hoger..
fmgarcia zegt
@denniss00: Dat is waar ja. Maar dit is toch niet meer mee te concureren door wie dan ook. Is bijna een kitcar.
daniel1975 zegt
@denniss00: wel lichter, dus eigenlijk veel beter en een 1.6 is meer passend bij een 208 dan een 308…
tvklarenbosch zegt
Het probleem is gewicht. Als je zoekt naar de sensatie van de 205 GTI zal de 208 altijd een paar honderd kilo te zwaar zijn.
moveyourmind zegt
De nieuwe 208 is sowieso al een schot in de roos, dit is gewoon een regelrechte voltreffer. Wat een ding!
Hopelijk komt de echte GTI een beetje in de richting.
shibby zegt
Ik vind de achterkant bijna Imprezaesque. En dat is een compliment. Peugeot is qua design sowieso lekker bezig
ghost zegt
Ziet er goed uit!
menaz zegt
Ik las dat de nieuwe GTI een GTE of GTIE gaat worden. Dus stekkerpower.
HZW zegt
Langzaam aan wordt alles Mild Hybrid, Plug-in Hybrid, om de uitstoot cijfers te verlagen.
RiKe zegt
Veel te wilde styling voor een massaproductie GTI, eerder een WRC achtig concept
potjak zegt
Toch wel knap hoe op elke foto de carrosserie-lijnen (deuren achter) rechtdoor lopen. Niet echt een realistische render en al helemaal niet GTI waardig…
Esprit_de_Flandre zegt
Zoals steeds: als de titel van een stuk een vraag is, is het antwoord “nee”…
autopetje zegt
Ik zie een Lancia delta integrale
spartannl zegt
@autopetje: alleen waar het de velgen betreft dan. Moet je ze eerst wel wit spuiten ;-)
carspotter058nl zegt
Er zou toch alleen maar een GTI komen zonder benzine motor? Dus een snelle elektrische GTI.