Soms is het niet helemaal duidelijk.
De tuning-industrie. Persoonlijk vind ik het helemaal geweldig. Je kan een auto kopen en daar gewoon in gaan rijden, maar je kan hem ook aanpassen naar je eigen wensen. Dan heb je een redelijke unieke auto, helemaal naar jouw smaak! Hoe cool is dat? Het verschijnsel tuning is bijna net zo oud als de auto zelf.
Maar wat ook opvalt, is dat de tuning-industrie een voorloper is op hetgeen we op de openbare weg gaan tegenkomen. Denk aan veel te grote velgen, matte lak, enorme stereoinstallaties, navigatie en andere snuisterijen. Om maar te zwijgen van alle trends die elk jaar weer de ronde doen. Ok, tuning kan dus een voorbode zijn voor hetgeen wat kan komen. De enige tuning-trend die volgde na een productiemodel waren de ‘Lexus-look’ achterlichten.
Maar waar moeten we dit ding dan plaatsen? Deze Mazda MX-5 is door een Amerikaanse eigenaar dermate aangepakt dat we even een paar keer goed moesten kijken om er de Origami-skelter in te herkennen. Op een ding is het een trendvolger, want dankzij de kleine LED-lampjes lijkt het alsof de auto een McLaren 720S wil nadoen. Maar de enorme rijhoogte, bull bar en banden moeten suggereren dat dit een serieuze off-road auto is. Uiteraard mogen de inmiddels verplichte popnagels in combinatie met de wielkast-verbreding niet ontbreken. Nee, wat dat betreft weet Mazda beter om te gaan met oude MX-5’jes.
Maar wat het verhaal ook is achter deze gekke creatie, het lijkt een grap te zijn uit een Mad Max-film. Maar het kan ook de finale nagel aan de doodskist zijn. Want laten we eerlijk zijn: sportwagens zijn op dit moment niet echt populair. Met name in het lagere segment. Vroeger struikelde je erover bij de hockeyclub en op de parkeerplaats bij de Bingo. Denk aan de MG F, Fiat Barchetta, Toyota MR2, Alfa Romeo Spider, BMW Z3 en Mercedes-Benz SLK. Die doelgroep rijdt nu rond in cross-overs. Als de geschiedenis zich gaat herhalen, is deze Mazda MX-5 de toekomst. Laten we het tegenovergestelde hopen.
zwepp zegt
MX-5’jes genoeg. Doe ermee wat je niet laten kan zou ik zeggen en als je er een hoop plezier aan beleeft, waarom niet? Als ze hier ook meteen een 4×4 van hebben gemaakt met een potente motor, dan zie ik de lol er wel van in eigenlijk. Lekker crossen door de blubbor met je ragbak en je baklap vol met modder wanneer de softtop naar beneden is. En een casette bandje van Normaal draaien natuurlijk!
jochempie zegt
Een 3” lift kit is gewoon te krijgen op flyinmiata.com..
Ik zou het met een NB wel aandurven, die zijn niet zo schaars en gewild als NA’s tegenwoordig, dus daar kun je nog lekker mee kloten.
Hier het YT kanaal van een irritant mannetje met een paar toffe Miata projectjes, waaronder een gelifte NA met zulke blubberbanden..
https://youtu.be/Phzgs2ZOEV4
unknown32 zegt
@jochempie: NB, NA, YT,… whaaaat? Modeltypes?
Jochempie zegt
@unknown32: Tweede generatie, eerste generatie, Youtube.
crashingduke zegt
@jochempie: NA’s schaars en gewild? Nog even en je gaat zeggen, dat ze geld waard worden.
Jochempie zegt
@crashingduke: Ik zeg niet dat NA’s schaars en gewild zijn, ik zeg alleen dat NB’s dat minder zijn. Maar inderdaad, de prijs loopt wat op van de NA’s..
reactief zegt
Ik vind het wel iets tofs hebben!
Een Ariel Nomad vind ik ook helemaal de bom, zou ik tig keer liever dan de Atom willen.
Tonnie zegt
@reactief: ik vind dit ook wel vet hoor, zo’n mad max look!
mundus zegt
Ik denk zeker een trend in wording, ik kan het wel waarderen. Zie de subreddit r/Battlecars voor meer vreemde creaties.
fanboy zegt
Ik heb dit wel eens uitgedacht met een laatste type MR2 (ja die kappersauto). Je kunt er echt een leuke offroader van maken, die denk ik wel capabel is, al wordt het nooit een echte 4×4. Het mooie is, zeker bij een gefacelifte MR2:
– limited slip diff aanwezig
– korte 6 bak aanwezig, dus dat betekent kortere 1
– versnellingsbak komt overeen met hele familie, dus je kunt ergens anders een kortere final gear van overzetten
– verhogen uiteraard
– bij de laatste MR2 bestaan zowel de voor als achter schermen uit losse panelen die je er vanaf schroeft. Resultaat is dat je echt grote wielen kunt plaatsen zonder al te veel zaagwerk :D
– motor zit achterin, dus als je omhoog gaat heb je mooi de druk op achteras. (auto’s met de motoren achterin doen het vaak wel aardig offroad of in de cross)
Dan heb je een lichte buggy (900 kilo) die toch ver moet komen, en je kunt dus offroad rijden met de kap naar beneden. Dit kan ook allemaal met een Jimny Cabrio ofzo, maar dat soort auto’s rijden als een zeepkist. Deze sportwagens zullen nog redelijk goed blijven rijden op de openbare weg en in de bochten, ook al verhoog je ze (het weggedrag zal natuurlijk een beetje verslechteren)
damrakker zegt
@fanboy: ik zou zeggen pakje pep halen en n weekendje doorbeunen.
Hupke zegt
@fanboy:
Mogelijk kan het, maar als je er echt offroad mee gaat word flex een probleem, niet voor de offroadcapaciteiten, maar je rijd je chassis naar de zak. Ding is gemaakt als winkel wagentje, kan wel eens een keer een kerb hebben maar geen zware mishandeling. Leuk voor een paar keer maar anders moet je full-project-binky gaan en verstevigingen aanbrengen in het plaatwerk, wat op moderne wagens zoals de MR2 MK3 dan weer nietmeer kan want dat zijn laaggelegeerde hoogsterkte stalen en als de gemiddelde carrosserielasser erop gaat bakken en braden kan je ze net zo goed weggooien, ben je 50-90% van je sterkte kwijt.
fanboy zegt
@hupke: Een rolkooi, eventueel extern, zou dit kunnen oplossen denk ik.
Maar in Nederland heb je zo af en toe eens een evenement. En dan nog een vakantie tripje, dan is dat wel denk ik.
En je moet ool niet een relatief dure Nederlandse mr2 pakken, in Engeland zijn ze veel goedkoper. Leuke prijzen voor zo’n knutsel projectje
e36thuglife zegt
Echt niet dat Lexus achterlichten de enige zijn die van OEM naar tuning gingen…
1. Check angel eyes. Eerst op de E39 facelift en toen op elke Mcdonalds Civic.
2. Check fender vents (W124, E46 M3, E60 M5) en opeens ging elke Turk en Hindoestaan in z’n spatborden zagen.
3. Check LED kerstboom DRL die zaten eerst op de Audi en toen opeens lagen ze bij de Aldi.
Deze tori is afgekeurd.
shaguar zegt
Doet me een beetje denken aan de Suzuki X-90. Die was dan helemaal zijn tijd ver vooruit.
moveyourmind zegt
Hoe ging die Mazda reclame met die sensuele vrouwenstem ook al weer…
Hakuna Matata…
Twee worden één…
Jeep en oud hok…
In perfecte harmonie verenigd…
Dat is rijden volgens Jetcars
Hakuna Matata…
Two wrecks together…
e36thuglife zegt
@moveyourmind: nee
vroaaar zegt
Dit is pas een echte cross-over!
ArnoldH zegt
Duidelijk dat ze de Nissan Sylvia van MCM hebben na gedaan.best stoer, maar niet mijn ding
Dutchdriftking zegt
Hmm ik weet t niet.
Edge zegt
Ik vind het hartstikke gaaf! Een soort low budget Local Motors Rally Fighter
allesmetturbo zegt
Een stuk dikker dan alleen een setje overmaats velgen! Had ik ook wel willen doen mijn oude gebakkie
rob5nismo zegt
@willeme en je vergeet de angel eye koplampen gebaseerd op de koplampen van bmw
linkador zegt
Jacked-up’s en Safari’s zijn voor en door levensgenieters die er in vliegen en die geen bal om de achterklap geven. Sowieso stukken beter dan elk strijkijzer dat over de banaalste verkeersdrempel aan schuurt en maar denken dat ze aanzien hebben. ’t Plezier druipt er gewoon af om er mee on-and off-track mee te vliegen en dan nog even langs de supermarkt.
boss1 zegt
MadMax toening hahah
bogaertd zegt
Toch niks speciaals of nieuw(s).. wordt al jaren gedaan en er bestaan veel meer dan je zou denken..
flevocarspotter zegt
Heeft wel wat van die slk op g-klasse chassis van laatst
db87 zegt
Doet mij denken aan MCM Mod Max: youtube.com/watch?v=pV_rM2kW5YQ&list=PLp0KnUFYB–g_NcNczfkXW_T7izPjMHcI
https://tinyurl.com/mcmmodmax