EV’s bieden nieuwe kansen qua design. Gaat de toekomst van Hyundai er op deze manier uitzien?
Op de redactie worden we af en toe wel eens een beetje simpel van al die EV’s. Het is allemaal zwaar, snel op de sprints en min of meer hetzelfde. De emotie van een gave verbrandingsmotor zit er in principe niet bij. Maar, we zijn ook geen onverbeterlijke dino’s natuurlijk. Van sommige EV’s kunnen we wel degelijk een beetje warm worden. En zeker ook van wat de toekomst ons nog gaat brengen. Met hoge verwachtingen wachten we bijvoorbeeld op de BMW i5 en Audi A6 e-tron. Want ja, we willen natuurlijk wel gewoon Duits premium.
Of is een dikke Hyundai ook goed? de Koreanen zijn zonder twijfel lekker bezig met EV’s. De Ioniq5 en Ioniq6 zijn apart vormgegeven, goed geslaagde auto’s. Of nou ja, de Ioniq5 in ieder geval. En ook zusje KIA doet het in Nederland goed met de EV6. De tijden van meewarig lachen over de Hyundai Scoupe of de KIA Schuma liggen ver achter ons.
Hyundai zelf wordt ook steeds trotser op haar eigen verleden, nu het heden er zo rooskleurig uitziet. Zo kwam men op de proppen met de N Vision 74. Een elektromobiel met retrostyling die vorig jaar onthuld werd op -jawel- Hyundai’s ‘N day‘. Een beetje in het verlengde hiervan, maar toch ook weer niet, ligt deze Hyundai Nine concept. Nu moeten we erbij aantekenen dat deze in tegenstelling tot het N Vision 74 concept, niet van Hyundai zelf afkomstig is. In plaats daarvan tekenen Jeesoo Kim en Yunsik Kim voor de virtuele lijnen.
Het idee was om een studie te maken van hoe een nieuw topmodel van Hyundai er anno nu of in de recente toekomst uit zou kunnen zien. Er zijn elementen genomen van moderne Hyundai’s. Zo doen de lichtunits achter met ‘parametric pixels’ denken aan onder andere de Ioniq5. De neus past prima bij die van de recent gefacelifte Sonata. Maar er is ook gekeken naar grote Hyundai’s uit het verleden, zoals de Grandeur.
Het resultaat mag er wat ons betreft zeker zijn. Gaaf aan EV’s is dat je niet per se een bolle neus moet hebben omwille van voetgangersveiligheid, daar er geen blok gietijzer (of aluminium) vlak onder de motorkap ligt. In combinatie met achterwielaandrijving kan je zo een fraai geproportioneerde auto maken. Als maar de verleiding wordt weerstaan er omwille van de actieradius een teek van te maken. Of om er omwille van ‘de grote massa’ toch weer een CUV/SUV van te maken. Maken dan maar, deze Hyundai Nine?
piedlourd zegt
Ik wil niet naar doen maar doe het toch:
1 Electrische auto’s rijden wel degelijk heel verschillend (onderstel, weggedrag, vinnigheid).
2 Verbrandingsmotoren zullen helemaal niet worden gemist (uitgezonderd die sommige motoren van Ferrari, Aston Martin en dergelijke). 99,5% van alle motoren zullen niet gemist worden.
3 Ik mis de stoomtrein, paardentram en velocipede ook niet.
martinus.tussengas zegt
Oké!
kniesoor zegt
Goed, dan ga jij in zo’n Moulinex, Zyliss, Nilfisk of Tesla rijden. En dan houden de ICE liefhebbers het voorlopig nog even bij een echte oto 🙂
piedlourd zegt
Ik heb een Ferrari en een Aston voor mijn persoonlijke lustbeleving en een elektrieke voiture waar ik ook gewoon lust aan beleef. Kan dus gewoon.
toniominestrone zegt
Je legt precies de vinger op de zere plek, de happy few die niet op een paar centen hoeven te letten hebben de mogelijkheid om hun geweten te zuiveren met een EV, om in de weekenden hun proleten bak te showen geven geen reet om de uitstoot, gewoon omdat het kan!
nore zegt
Heb een SV650 Suzuki en een Aprillia Falco, had een Mazda6 2ltr diesel.
Top fietsen waar ik van geniet, heb nu een 28kw Hyundai Ioniq,
Nou kniesoor, mijn stofzuiger is een verdomd leuke auto die zelfs beter ridt dan mn met veel plezier gereden Mazda 6.
karhengst zegt
Ik snap de gemiddelde automobilist niet. Eerst is er 15 jaar gefoeterd op downsize gebakjes, nu staat er een regelrechte verbetering voor de deur is het nog niet goed, want geen vroem vroem.
outlook zegt
Mag hopen van wel
harrie zegt
Beter dan die Bananiq6
italia007 zegt
Ik denk niet dat dit Hyundais toekomstige richting is. Ze zijn druk bezig met de Ioniq 5 N, zeer waarschijnlijk komt er nog een Ioniq 6 N en het gerucht gaat dat er dan ook nog een sportieve coupé gaat komen (niet elektrisch). Misschien konen de komende paar jaar de leukere en meer betaalbare auto’s wel uit de koker van Hyundai.
moveyourmind zegt
Geniaal!
Met die bank aan de achterkant die breed genoeg is om één schoonmoeder (en dat is meer dan genoeg) mee te kunnen laten rijden. En als er een lekker dik accupakket helemaal voorin ligt heb je ook nog eens de ideale gewichtsverdeling als de ‘bonusmoeder’ meerijdt.
audirs3 zegt
Vrijwel niemand koopt een ICE vanwege de gave motor… 99% van de auto’s op de weg hebben een treurig naaimachientje in het vooronder. En daarnaast heeft de onbetwistbaar allerbeste ICE ooit, de Citroën DS, ook helemaal geen spannende motor. Geldt ook voor de Kever of 2CV. De ICE zal allerminst gemist worden, het enige wat mensen zullen missen is het gemak van het supersnelle volgooien en doorrijden.
Roskampies zegt
Het verschil met bovengenoemde autos is dat alle op de ds na genoemde ds gemaakt zijn voor de kleine man. Betaalbaar gemakkelijk te onderhouden. De ev is behalve de dacia ev is boven het budget van 80% van de middelen van het volk. Een voorbeeld is hierboven al beschreven. . De eerste 50-100 jaar was de auto mobiel ook niet voor het volk.Daar zit hem
De crux.
audirs3 zegt
@Roskampies ja daar heb je zeker een punt, zeker met een forsere accu is de verkoopprijs van een EV een stuk hoger. Maar je ziet ook dat mensen met de juiste financiële prikkels wel hun ICE laten staan ten faveure van een EV.
Habanero zegt
Als je één merk wil zien dat in de jaren 70-90 de meest futuristische concept-cars heeft bedacht, is het Citroen geweest. In realiteit is Citroen geen verkeerd merk geweest, maar toch een beetje net zoals Hyundai de budget-speler op een paar auto’s na, maar ja, hier en daar landde er een vreemd, eigenzinnig streepje vanuit die exotische conceptoefeningen en natuurlijk waren er ook wel de CX en later de XM met een beetje avant-garde. Eigenlijk heel voorspelbaar is dat ook het scenario voor Hyundai. Er is niets mooi en niets verkoopbaars aan deze uitschuiver van de designer-pen, hij lijkt zo weggelopen uit een 70er jaren SF film. Hyundai wordt nooit geen premium blockbuster maar zal zich op een lagere middenmoot die toch een beetje de vinger op de knip houdt moeten focussen. Daar is niets verkeerd mee, maar zelfs in die marktniche blijven EV’s veel te duur voor het zogezegde ecologische onheil dat ze moeten vervangen, terwijl ze zelf daar op wereldschaal alsmaar duidelijke de oorzaak zijn van een ander mining-drama. Zolang de prijsproblematiek en dat ecologische spanningsveld niet opgelost wordt, ook de electriciteitskost zelf niet dramatisch goedkoper wordt (wat ik echt totaal niet zie gebeuren) zal de verkoop in het grootste gedeelte van de wereld blijven verder hinken op één been wat ook de ambitie of lijnen van de auto moge zijn.
Fernando zegt
Nog 12 en dan nog een uitdoofscenario van dik 20 jaar. Tegen dan kan of mag ik niet meer met een auto rijden, dus benzine en volgas tot het einde.
wimbers zegt
Voor het verkopen van een product heb je economische drijfveren nodig, voor het creëren van fans heb je emotie nodig.
of het nou elektrisch is of dat er een v8 in ligt, als het design van in- en exterieur geen emotie oproept krijg je geen fans.
dus een Opel adam met een 0.9L motor of een 80PK electro erin maakt niks uit, het blijft waardeloos.
maar een beetje mooi design, tijdloos, of een interessante kijk op bestaande zaken is veel interessanter. het eerder genoemde voorbeeld van een DS, geniaal, de motor was niet de onderscheidende factoor, maar het design wel. zo zijn er veel meer voorbeelden van tijdloze auto’s die hele schare fans hebben, en allemaal om het design, niet (alleen) om de aandrijflijn.
aandrijflijnen worden populair door andere zaken, maar in onze maatschappij tegenwoordig helaas alleen door fiscale redenen.