Reken niet op een productieversie van deze elektrische stationwagon, maar cool is ‘ie wel.
Degenen die op zoek zijn naar een dikke elektrische stationwagon hebben weinig te kiezen. Er is voorlopig maar één optie: de Porsche Taycan Sport Turismo. Je zou denken dat er ook wel een e-tron GT Avant komt, maar daar wordt met geen woord over gerept bij Audi. Er schijnt op termijn wel een elektrische opvolger van de RS6 Avant te komen, maar die is evenmin officieel bevestigd.
Wie wél bezig is met een elektrische stationwagen is het Amerikaanse Alpha Motors. Althans, ze hebben een digitaal ontwerp gemaakt. De daklijn en met name de D-stijl van deze auto doen sterk denken aan die van de A4/A6 Avant, waardoor de associatie met Audi snel gemaakt is.
Deze elektrische stationwagen – genaamd de Saga Estate – is al het zoveelste model dat Alpha digitaal onthult. In plaats van zich te focussen op de daadwerkelijke productie van een model, blijft het bedrijf ons vrolijk bestoken met nieuwe modellen. De luchtfietserij die we bij veel start-ups zien, neemt hier behoorlijk ernstige vormen aan.
Dat neemt niet weg dat de Alpha Saga Estate er – zowel vanbuiten als vanbinnen – leuk uitziet. Ontwerpen kunnen ze op zich wel bij Alpha Motors. Met de brede wielkasten oogt deze stationwagon lekker bruut. Er is zowel een sportieve versie als een ruige versie. Een beetje hetzelfde als wat Porsche doet met de Sport Turismo en de Cross Turismo. Het verschil is dat Alpha de cross-versie echt een klassieke rally-look geeft. En dat is altijd lekker.
De specificaties zijn niet bijster relevant, maar voor de volledigheid zullen we ze toch even vermelden. De Alpha Saga Estate is 4,85 meter lang en zit daarmee qua lengte tussen een A4 en een A6 Avant in, om Audi er nog eens bij te halen. De auto zou een range moeten hebben van meer dan 480 km. Met twee motoren doet de Saga Estate een hypothetische sprint van 0 naar 60 mph in 6,3 seconden.
Of deze Alpha Saga Estate er ooit gaat komen? Je doet er waarschijnlijk goed aan om er niet op te wachten. Dan kun je beter wachten op de e-tron Avant die er waarschijnlijk vroeg of laat gaat komen.
smex zegt
Met die lelijke banaan vorm zou het eerder een Mercedes zijn.
hanstadema zegt
Dat brengt mij op het onderwerp: locatie oplaadstekkerklepje …
Deze auto heeft ‘m linksachter. Mijn i3S rechtsachter. Mijn e-tron linksvoor. Ik ben zelf ernstig voorstander van linksvoor. BMW denkt zeker dat je meestal langs parkeert … Linksvoor is het dichtst bij bestuurder en meestal het dichtst bij de laadpaal als je vooruit inparkeert in het vak. Achteruit inparkeren is niet het probleem, maar wel als je de achterklep nog wilt openen voor laden of lossen. Ik vind het wel een dingetje, want ik hang de auto bij thuiskomst direct aan de lader. De BMW iX valt daarom voor mij waarschijnlijk af. Daar is nog mee te leven, maar als “achter” de nieuwe norm wordt …
fanboy zegt
Ik heb hem ook linksvoor en blijf het een logische plek vinden. Maar ik vind op de neus ook wel okee, minder kwetsbaar als je langs de straat staat te laden.
HelldogBE zegt
Linksvoor lijkt me alleen lastig als je aan een publieke Laadpaal op straat moet laden, daar is rechts toch veiliger…
Ideaal is de keuze met 2 aansluitingen zoals bij de e-tron/Taycan: linksvoor (of in de neus) en rechtsachter.
mashell zegt
Ik vind linksvoor bij mijn e-tron helemaal niet zo handig. Voor langzaam laden (11kW) maakt het niet zo veel uit want de kabel is lang genoeg hoewel bij een publieke laadpaal rechts aan de straat de stekker buiten de spiegels uitsteekt aan de straatkant. Maar bij snelladers is het soms echt vervelend. Die gekoelde kabels zijn kort, dat betekent dat je rechts van de lader moet staan. Wat er voor zorgt dat je bij zo’n Fastned station met zo’n onhandig midden eiland de helft van de plekken niet fatsoenlijk (zonder de wagen te keren en tegen de rijrichting in te rijden) kunt gebruiken. Maar het ook bij sommige iOnity of Shell recharge stations waar je voorwaarts inparkeert lastig is (bijvoorbeeld bij Shell Almere). Daarom vind ik eigenlijk dat de laadpoort gewoon middenvoor zou moeten zitten.
eklasse zegt
@hanstadema: Laadkabels zijn zo 2021.
geelbarrel zegt
Bugger Audi… Alpha!
drsjeroen zegt
Mooi ontwerp? Mwah, als dit lucht fietsen is dan rij ik een blokje om
lekkerlinksrijden zegt
Gewoon een a6 avant maken met elektrische aandrijving. Platform hebben ze al, eigenlijk alleen de koets maken al het andere hebben ze in huis
Robert zegt
De sharknose, de ronde koplampen en dito achterlichten, en ook de fender flares geven het allemaal een aardig retro sausje, met een hoog BMW gehalte. De neus met de dubbele koplampen zou bijvoorbeeld van een 635 CSi kunnen zijn afgekeken of misschien nog meer de (E34) 5 Serie, minus de nieren; de C-stijl met de aflopende daklijn en het ‘kontje’ is gewoon bijna 1 op 1 gekopieerd van de aloude 2002 Touring.
Hoe langer ik er naar kijk, des te toffer ik hem vind. En er zijn amper stationwagen EV’s in de planning of reeds beschikbaar, dus laten we maar hopen dat -ie ooit komt. Al ben ik de eerste om te zeggen dat die hoop waarschijnlijk wel ijdel zal zijn.
Pavla zegt
Wat een gaaf concept dit! Een perfecte mix van succesvolle retro-aspecten en prachtige station lijnen.
Nee, deze auto heeft geen 30-miljoen led-matrix spiegeltjes en zal geen augmented reality navigatie op de HUD projecteren, maar wat een presence heeft deze bak.
Ik vind het zo tragisch dat de station als carosserievorm uit het straatbeeld aan het verdwijnen is, ten faveure van die vermaledijde crossovers. Ik begrijp dat het met de platformeisen voor elektrificatie makkelijk scoren is maar tegelijk heb ik niet het idee dat de autofabrikanten nu echt hun best doen voor de wereld. Kijk naar de nieuwe EQS, blijkbaar kàn het wel; een lage auto en een stevige range. Moeten ze alleen wat meer hun best doen op de CW waarde. En ok, ook op dat gebied zal dit concept green prijzen winnen, maar ik ben wel heel benieuwd wat er uit komt als je een gemiddelde crossover en deze concept in de windtunnel tegenover elkaar zet.
Arno's zegt
Augly
herve11f zegt
Stoelzittingen bieden weinig houvast in de bochten
Flatsix zegt
@herve11f: Het was even zoeken he, naar iets negatiefs.
herve11f zegt
@aircoooled: Nee hoor, heb me ingehouden.
ryser zegt
Haalt deze de 480km wel? Met die neus zal de cw waarde wel om te huilen zijn.
bernoulli zegt
Wielkastranden zijn geïnspireerd op Lego?