Zo moeilijk kan het toch niet zijn?
De Volkswagen Golf werd vorige week onthuld en je weet dan waar het tijd voor is. Overzichten (komt er vanavond aan) en natuurlijk speculaties. Leuk dat er zoveel modellen zijn aangekondigd, maar welke modellen komen er nog meer bij?
We weten sowieso dat de Golf GTI terugkomt. Dit model is niet alleen een imagebuilder, maar ook een commercieel succes. Het is nooit de snelste, hefstigste of meest luxe hot hatch geweest, maar de auto scoort op alle punten goed tot heel erg goed. Niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van Europa is het een populaire uitvoering.
Omdat Volkswagen nu al een tijdje hetzelfde het met de GTI, is het niet heel moeilijk om in te schatten hoe de GTI gaat worden. Computerwizard X-Tomi nam alvast de proef op de som en kwam met deze render van de Golf GTI. De bumpers zijn een stuk stoerder geworden, er is een rode bies, de auto staat wat lager en de wielen zijn wat groter. Dan hebben we eigenlijk de meeste wijzigingen wel gehad. Oh, het E60-esque koplampstukje is voor de gelegenheid rood gemaakt.
Over de precieze invulling is er nog niet heel veel bekend. Volgens AutoBild komen er twee varianten, net als nu: een standaard GTI en eentje met het Performance Pack. Beide maken gebruik van de doorontwikkelde 2.0 TSI turbomotor. De gewone GTI gaat waarschijnlijk 245 pk leveren. De GTI Performance is aanzienlijk sterker, die gaat waarschijnlijk 300 pk leveren. Waarschijnlijk hoeven we niet heel erg lang te wachten op de nieuwe Golf GTI. Reken op een introductie rond de zomer van 2020 en levering aan het einde van dat jaar.
str8six zegt
Nederlandse prijs waarschijnlijk €145.000 ofzo
sjonniedeluxe zegt
@str8six: allemaal bpm. Komt doordat mensen hogere auto’s zijn gaan rijden :’)
racemees1 zegt
@str8six: Ex stikstof toeslag.
tierelier zegt
@str8six: Je vergeet straks nog carbon tax
SpeedGeek zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
freddydevadder zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
JamesBond007 zegt
Moet toch zeggen dat ik de nieuwe golf wel weer fraai vind. De GTE in het geel met 4 uitlaatpijpjes is al erg smakelijk!
birdnerd84 zegt
@jamesbond007: Met die 4 ‘uitlaten’ is de R-Line. De GTE heeft sowieso wel ongeveer dezelfde neus als de R-Line. In mijn ogen juist erg lelijk met al dat plastic in de bumper: https://images.carscoops.com/2019/10/87e86f50-2020-vw-golf-viii-mk8-19.jpg
JamesBond007 zegt
@birdnerd84: tja is niet anders. Vrijwel elk vag product heeft nu fake uitlaten. Alles voor de looks
gilettelubbers zegt
@jamesbond007: andere fabrikanten gaan hier lekker in mee mocht je dit nog niet opgevallen zijn
JamesBond007 zegt
@gilettelubbers: yes absoluut. Slechte trend. Vroeger kon je een auto & model nog herkennen aan de uitlaten.
gilettelubbers zegt
@jamesbond007: helemaal mee eens, wat was het vroeger toch mooi hè;)
JamesBond007 zegt
@gilettelubbers: ach, alles heeft voor- en nadelen. Vind het nog steeds leuk om bijvoorbeeld in de Kia Rio (2018) 1.0 van mijn ouders te rijden. Ding is sneller dan een Golf II GTI (en een stuk veiliger).
focusrs1 zegt
@jamesbond007: nou niet echt. Heb de gti 16v mk2 gehad. Ding had 139pk af fabriek en liep 220km/u die hou je met een 1.0 niet bij hoor.!
techniekmeneer zegt
@focusrs1: Met een 1.0 turbo wel hoor.. Qua beleving is een MK2 GTI veel leuker natuurlijk, maar naar huidige maatstaven zijn ze gewoon niet snel..
karaya zegt
@techniekmeneer: http://www.zeperfs.com/en/duel7633-536.htm
Dit zijn harde testcijfers. De GTI 16v is een klap sneller.
focusrs1 zegt
@techniekmeneer: naar huidige maatstaven niet nee – mijn RS zit in de helft van die tijd op de 100km/u
JamesBond007 zegt
@focusrs1: die is zeer rap ja! Maar die rio mag je niet onderschatten met dat turbo blokje
leon1pfr zegt
@birdnerd84: De R heeft 4 ronde pijpjes en 300pk, R-line heeft “driehoekige” sierstukken ?
birdnerd84 zegt
@leon1pfr: Je hebt het toch wel over de nieuwe Golf of niet? R-Line heeft dit op de achterkant: https://images.carscoops.com/2019/10/fadf4f9b-2020-vw-golf-viii-mk8-23.jpg
leon1pfr zegt
@birdnerd84: ik had het over de mk7 nog. Vind de mk8 niet bepaald mooi
emping zegt
Ziet er erg raar uit op de renders…
rollingstoned zegt
@emping: niet alleen op de renders.
JanJansen zegt
Erg benieuwd hoeveel marktaandeel de ID3 gaat wegsnoepen van de Golf
RiKe zegt
Ziet er nog steeds saai uit, en als een depressieve robot.
bierbuik zegt
@rike: dat is ook zo’n beetje de doelgroep van VAG toch?
RiKe zegt
@bierbuik: Vooral Volkswagen, gebrek aan creativiteit is Audi, de enige die nog een beetje sportief er uit zagen waren de Seat Leon 5F en de huidige Ibiza.
drdre1 zegt
@rike: zo erg dat zelfs de productierobots zelfmoord plegen!
bsxc2 zegt
Hij mist de strakke lijnen van de huidige Golf.
iphonistvongates zegt
Nailed it! Scherpe blik hoor ;-)
Stefje zegt
Golf 5 naar 6 naar 7 was in de basisversie er toch steeds maar 10pk bij? 200, 210, 220. De 7.5 heeft nu 230. Is 240 dan niet aannemelijker? En de Performance heeft altijd maar 10/15pk meer gehad. Maar de Performance zou nu ineens 55pk extra krijgen? Ik hoop het, maar hou mijn adem er niet voor in. Zelfs de Clubsport heeft maar 35pk meer dan de 7 Performance.
wildewesten zegt
@Stefje: komt volgend jaar wel met de facelift
gtveej zegt
@Stefje: niet helemaal, de clubsport heeft in over boost functie 290pk. Helaas voor maar 10 sec.
moveyourmind zegt
De nieuwe Golf oogt zeker niet verkeerd, maar als ze hem iets meer ‘smoel’ gegeven hadden (zoals bij de Passat en de Arteon) was het een stuk stoerdere auto geworden.
Maar goed, laat maar komen die GTi, hopelijk inspireert dat Peugeot om van de 208 ook een dikke GTi uit te brengen.
Dutchdriftking zegt
Tja, dat Aziatische neusje wil nog niet wennen.
bimmerfan zegt
Zal spontaan mijn petje weer opzoeken :p wel dikke auto trouwens.
ghost zegt
Dit is eerder een soort polo..
Dutchdriftking zegt
@ghost: of een soort kleine passat zonder kont.
vroaaaaaaaaaar zegt
Nee, het is een plaatje van een Golf die gephotoshopt is door ene X-Tomi…
3246cm252kw zegt
Ik vind hem vrij Chinees worden… geen Duitse uitstraling zo…
Design_Driven zegt
Ik denk dat de gril aardig klopt, de bumper zal wel anders worden. Maar ik wil zwarte spatbordverbreders net als de vroegere versies.