Het lijkt erop dat de aaibaarheidsfactor van de nieuwe Fiat Panda een stuk minder wordt.
De Fiat Panda is altijd een bijzonder sympathiek karretje geweest. Betaalbaar, functioneel, maar wel met een bepaalde charme. Dat gold eigenlijk voor alle generaties van de Panda. Maar gaat dit ook gelden voor de nieuwe?
Als je het nog niet wist: er is een nieuwe Panda op komst, en daar komt ook een volledig elektrische versie van. Dit belooft een interessante auto te worden, want dit wordt een broertje van de Citroën ë-C3. Dit is het eerste model op het Smart Car-platform van Stellantis, en daarmee is het een van de goedkoopste EV’s van dit moment.
Het aantrekkelijke prijskaartje van de Citroën, gecombineerd met het charmante design van de Panda, dat klinkt als een goed recept. Helaas lijkt dat tweede op een deceptie uit te lopen. Er zijn namelijk patentplaatjes opgedoken, die hoogstwaarschijnlijk de nieuwe Panda laten zien.
Nu ziet een auto er op patentafbeeldingen altijd een beetje lullig uit, maar we hadden toch gehoopt op iets leukers. Alles wat de Panda charmant maakte is eigenlijk verdwenen. In plaats daarvan zien we een generiek design, wat ook van een willekeurig Aziatisch merk had kunnen zijn. Het enige wat de auto nog een beetje karakter geeft zijn de achterlichten.
Qua formaat wordt de nieuwe Panda ook wat minder schattig. In plaats van stadsautootje wordt het namelijk een B-segment cross-over. Nu is een Panda die hoger op zijn pootjes staat natuurlijk historisch verantwoord, maar deze nieuwe Panda krijgt waarschijnlijk geen vierwielaandrijving.
Even los van het design: de nieuwe Panda belooft prijstechnisch wel interessant te worden. De elektrische Panda zal waarschijnlijk ongeveer even duur worden als de ë-C3, dus reken op zo’n 25 mille. Daarmee zou de elektrische Panda goedkoper zijn dan de instapversie van de 500e, terwijl je veel meer ruimte en range krijgt.
Voor de liefhebbers van het huidige model is er overigens goed nieuws: de nieuwe Panda is niet bedoeld als vervanger van de huidige. Fiat is van plan om de auto’s naast elkaar te laten bestaan, net als de 500 en de 500e. Hoewel de huidige generatie al 13 in jaar meedraait, mag deze nog minstens tot 2026 blijven.
Bron: Automotive News Europe
Johanneke zegt
Wat zijn auto’s toch lekker aerodynamisch tegenwoordig. Model 3 is met afstand de zuinigste EV, misschien moet je dat als voorbeeld nemen zou je zeggen.
potver7 zegt
De gemiddelde rijsnelheid van een personenauto in Nederland is 42 km/u. Dan maakt aerodynamica niet zo heel veel uit hoor. Het relatief lage verbruik van de Model 3 zit ‘m dan ook zeker niet alleen in de druppelvorm.
Mijn fiets (en dat is niet bepaald de meest zuinige e-bike die je kunt krijgen) is minstens een factor 10 zuiniger dan een Model 3, en ik kan niet zeggen dat ik er heel veel langer over doe om op m’n werk te komen… Misschien moet je dát als voorbeeld nemen?
moveyourmind zegt
Ze zullen heus wel wat concessies moeten doen om van de Centoventi conceptcar een productieauto te maken, maar ik denk dat ze bij Stellantis slim genoeg zijn om van het ijzersterke design van de Centoventi gebruik te maken.
harrie zegt
Model bescherming tekeningen, geen patent tekeningen.
Patent krijg je niet op een vorm, enkel op een technische oplossing/innovatie.
LoutervanPlezier zegt
Precies hoe een moderne Panda er uit moet zien.
HZW zegt
Ik zou zeggen geef dat ding maar gelijk een andere naam, want dit lijkt helemaal niet meer op een Panda.
Het gerucht dat de Panda EV een soort retro model met een knipoog naar de originele Panda zou worden kan ook wel overboord.
Dit ding kunnen ze beter UNO, Punto, Ritmo, 127, enz noemen, wat een lelijk hok is dit, als hij zo gaat worden, dan ziet die CentoVenti concept er van jaren geleden nog beter uit, en dat vind ik ook al niets.
rrk147 zegt
Maar ja, de Panda uit de jaren 80 en de Panda die begin 2000 kwam, leken ook in niks op elkaar. Sterker nog, die in 2000 op de markt kwam, zou in eerste instantie Gingo gaan heten. Maar dat mocht niet van Renault.
Calimero zegt
De Panda 2 of 169 werd in 2003 geintroduceerd en kwam later in 2003 op de markt.
De eerste Panda, de oerPanda zeg maar, liep tot in 1986. Toen kwam de grondige facelift wat in feiten een compleet nieuw model was (Supernova) welke liep tot in 2003. Daarna kwam de Nuova Panda, of 169. En inderdaad dat was en is een compleet andere auto.
Ik heb wel eens gezegd dat in feiten qua looks en opzet de VW Up! zou kunnen worden gezien als een (behoorlijk) latere opvloger van de Panda serie die t/m 2003 liep.
HZW zegt
Maar die auto was helemaal niet bedoeld als een Panda, dat ding zou als “Gingo” op de markt komen.
Maar Renault maakte bezwaar over die naam, omdat het te veel klonk als Twingo.
Vervolgens besloot FIAT hem dan maar weer Panda te noemen.
https://m.youtube.com/watch?v=LZw58fRrOQw&feature=youtu.be
randy zegt
Rebadged Citroën ë-C3?
Lijkt er wel op
HZW zegt
Voor een prijs van rond de € 25K kan je beter de Renalt 5 EV kopen.
HZW zegt
Ik vraag mijn ook af wie bedacht heeft dat dit überhaupt een FIAT zou zijn, dit ding is zo karakterloos dat je er wel een badge van elk willekeurig merk op kan plakken.