Er lopen in ieder geval al twee meningen uiteen over deze Ferrari Meera S die binnenkort onder de hamer gaat.
Meningen, we hebben ze allemaal en ze zijn wel eens verantwoordelijk voor flinke woordenwisselingen. Ze zijn ook goed om te zien hoe verschillend men in het leven kan staan. Neem nou het veilingvoer van vandaag. Deze wordt naar ons getipt door Autoblog-lezer Tom die het de lelijkste Ferrari ooit noemt, terwijl ondergetekende het eigenlijk helemaal niet zo’n lelijk ding vind.
Ferrari veiling van de dag
Maar we beginnen even met de feiten. Want misschien zit je wel naar deze Ferrari Meera S te kijken met volle verbazing. Wat is dit voor een apparaat? Geen zorgen, het is inderdaad niet perse een hele bekende auto. Er is er namelijk maar ééntje van en tussen Ferrari zelf en de rijke Arabier die hem bestelde in de jaren ’80 is er weinig naar buiten gekomen over de auto. De Meera S is een bijzondere one-off die vooral bedoeld werd als technologisch paradepaardje.
Ferrari Meera S
Eerst even terug naar het ontwerp. Want Ferrari kon natuurlijk gewoon de 400i gebruiken waarop de Meera S gebaseerd is, maar koos ervoor om de koets aan te passen bij de toen hele moderne insteek van de bijzondere one-off. Daarvoor werd hulp ingeschakeld van de welbekende Giovanni Michelotti. Daarmee is de Meera S de laatste Ferrari die Michelotti tekende alvorens hij overleed in 1980. Zoals gezegd is mooi of lelijk een mening, maar het lijkt op bijna niks wat Ferrari bouwde in de jaren ’80. De lange voorkant en vierzits configuratie lijkt natuurlijk op de donorauto 400i, maar de spitse voorkant en grote glazen greenhouse lijkt bijvoorbeeld meer op een Corvette (al wordt ook gesproken over gelijkenissen met de Mitsubishi Starion, oei). Kenmerkend voor Ferrari in de jaren ’80 zaten achterop vier ronde achterlichten.
Technologie
Zoals gezegd was het vooral een projectje om eens te kijken wat Ferrari technologisch in hun mars had. De Ferrari Meera S had een paar leuke innovaties. Het was de eerste Ferrari met een ‘spiegelmonitor’. De binnenspiegel is een monitor in plaats van een spiegel, ook al wordt niet helemaal duidelijk hoe het werkt. Ook was het de eerste Ferrari met airco met twee zones en een elektrisch schuifdak. Ook al kunnen we het niet helemaal zien op de foto’s, hij heeft ook ruitenwissers rondom, dus ook op de zijruiten.
Crème en rood
De kleurstelling is… heftig. De Ferrari Meera S is van buiten gespoten in Bianco Fuji, een soort gebroken wit. Het interieur kleurt daar mooi bij, maar wel met een keihard rood contrast in de middenconsole en op het dashboard. In de middenconsole prijkt de hendel voor de automaat. Het was immers vrij baanbrekend dat de Ferrari 400i de eerste Ferrari met automaat was.
We gaan er even vanuit dat ook de rest van de basis gewoon overgenomen is van de 400i, wat betekent dat de Ferrari Meera S een 4.8 liter grote V12 heeft met zo’n 340 pk en dus een BorgWarner automatische bak met drie versnellingen. Tevens is de techniek recent volledig gerestaureerd door Ferrari Classiche en dat heeft volgens de advertentie zo’n 252.000 euro gekost.
Neem je dat en de unieke status van de auto even in je achterhoofd, dan valt de prijs best mee. RM Sotheby’s, die de auto gaat verkopen op een veiling in Parijs, verwacht dat de Ferrari Meera S door Michelotti zo’n 90.000 tot 110.000 euro op gaat leveren. De hele advertentie van de Ferrari Meera S staat op de website van RM Sotheby’s. Wat vind jij, ben jij team mooi of team lelijk?
Met dank aan Tom voor de tip!
petroldrinker zegt
Ben ik de enige die er een FC RX7 in ziet van schuin voor gezien?
snuif zegt
Nee hoor :-)
kniesoor zegt
Allesbehalve ! 🙂
Ferry_76 zegt
Da’s een RX-7 met een Ferrari neus en lichte schade aan de achterzijde..?
zeilboot zegt
De lijnenspel van de auto intrigeert me wel. Kan er lang naar kijken waardoor ik tot de conclusie kom dat ik hem mooi vind. Ook het interieur is schitterend. Persoonlijk denk ik dat een zwarte buitenkant nog beter was geweest.
erwingrunn zegt
Ik houd het op één van de lelijkste
vaakbenjetebang zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Johanneke zegt
De voorkant is wel tof, de achterkant kan mij dan totaal niet bekoren.
Achja, alsnog stukken beter dan de huidige modellen. Dat is zo’n eenheidsworst, ik hou ze niet meer uit elkaar. En, als je een mclaren of corvette in het rood ziet, zijn het net ferrari’s. Beetje standaard midengined postuur en lijnenspel.
Johanneke zegt
Overigens is de Mitsubishi Starion toch een heerlijke jaren 80 coupe met achterwielaandrijving. De styling is extreem jaren 80, en ze waren er met bijna 200pk. Gewoon lekker. Nissan had ook zulke auto’s te koop toen. (silvia?) Zou heel graag een mooi exemplaar hebben.
machielvdd zegt
Geen schoonheid, maar het kan erger. Ik nomineer de 365 GT NART Spyder en de 288 GTO Evoluzione als de lelijkste Ferrari’s aller tijden.
Turbo S zegt
@machielvdd: ok die 365 GT NART Spyder kan ik volkomen begrijpen maar de 288 GTO Evoluzione vind ik echt heel gaaf. Beetje voorloper van een F40.
Joost zegt
RX-7 is ook het eerste wat ik dacht. En en profil heeft ie ook wel iets van die coupe van Subaru SVX.
Als die nou nog handgeschakeld was, was er in ieder geval nog iets goed. Het schakelpatroon.
Nu hoef ik m helemaal niet (en kan het ook niet betalen maar dat terzijde)
Ruitenwissers rondom (why?) en dan de auto verkopen aan een Arabier? ;)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mrporter zegt
De lage broer van de Pontiac Aztec met een vleugje Toyota Supra
mustang750supersnake zegt
lijkt op nissan of n oude datsun
pignon zegt
Lijkt me een koopje als je deze voor een euroton kunt binnenhalen
Alfarobert zegt
Recent voor 252.000 opgeknapt bij Ferrari . Dan moet hij tussen de 90.000 en 110.000 opbrengen? Tel uit je verlies. Het kan nog lelijker namelijk Mondial.
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
Vond hem prachtig! Tot ik die achterkant zag..
Autofanaat1990 zegt
Lijkt als 2 druppels water op de eerste generatie FB Mazda RX7.
vbarchetta zegt
Als ik een auto collectie of Ferrari’s collectie had gehad en niet op de centjes zou hoeven letten, dan had ik deze er zeker “bijgepakt”. Lijkt mij namelijk echt een mega koopje een one-off Ferrari voor circa een ton…
jerry1950 zegt
Over smaak valt niet te twisten. In ieder geval een hele bijzondere (one-off)
mark383 zegt
Iets zegt me dat deze auto wel weer op gaat leveren dan een ton?
MarcoM zegt
Heel apart, nog nooit gezien.
Johan zegt
Ik herinner me deze auto nog uit mijn jeugd. Toen vond ik hem prachtig. Nu vooral intrigerend qua lijnenspel. Schoonheid is een kwestie van smaak en smaak verandert mettertijd. Kleurstelling vind ik nog steeds top. Eindconclusie voor mij persoonlijk: ja graag!
rvonl zegt
And sold voor Eur 432.500 !!!
p993 zegt
Panel gaps zijn niet echt mijn ding
Interieur vind ik wel geslaagd, zo typisch voor die tijd!
Eduardo Cuvelier zegt
Ferrari Meera S – Score :
– Hotel Pools : ‘Solitude’
– https://www.youtube.com/watch?v=YTpisX5EYRM