Williams zelf hoopt van niet. Wij ook niet.
Het afgelopen seizoen was een drama voor Williams F1. De renstal was in de jaren ’80 en ’90 steevast te vinden in de hoogste regionen van het Formule 1 veld. Er werden de nodige overwinningen behaald en kampioenschappen naar binnen gehaald.
Laatste podium
De laatste keer dateert uit 1997, toen Sjaak Nieuwdorp wereldkampioen werd. Sindsdien is het met vallen en opstaan met Williams. Het merk kende een goede samenwerking met BMW en ook dit decennium werden er de nodige goede resultaten geboekt. In 2017 pakte Lance Stroll een podium met een Williams tijdens de GP van Azerbeidzjan.
Drama
Het afgelopen seizoen was voor Williams een drama. Wacht. Opnieuw: het afgelopen seizoen was voor Williams en alle autosportfans een drama. Het gebrek aan snelheid nam dusdanige Minardi-esque vormen aan dat Robert Doornbos zijn CV heeft opgestuurd naar Claire Williams. Dat laatste feit is compleet verzonnen, maar het had waar kunnen zijn.
Verval
Maar om heel eerlijk te zijn: Williams zit al wat langer in een verval. De Mercedes-motoren (en schitterende Martini sponsoring) konden het goed verbloemen. De eens zo roemruchte renstal moet nu toch écht de weg naar boven weten te vinden. Dat moet gebeuren met deze auto, de Williams FW-43.
Zandvoort-kleurstelling
Wat opvalt is dat de Williams een nieuw kleurschema heeft. Onze kersverse hoofdredacteur noemt het de ‘Zandvoort-kleurstelling’. Dat is ook hetgeen wat het meest wat veranderd lijkt te zijn. De meeste veranderingen zijn op detailniveau. Qua ‘concept’ lijkt de auto sterk op zijn voorganger. Dat is minder erg dan dat het lijkt. Williams wist de auto wel degelijk te verbeteren vorig seizoen. Maar ja, als je 2,5 per ronde achterstand hebt op de auto voor je en je wint een seconde, ben je alsnog anderhalve seconde langzamer. Wellicht dat Williams nu het concept onder de knie heeft. Ze kunnen het in elk geval snel uit proberen, want ze zullen er overmorgen bij zijn.
Rijders
Vorig jaar wist Williams één schamel (doch zéér belangrijk) punt te pakken. Dat deed Robert Kubica tijdens de knotsgek verlopen GP van Duitsland op een kletsnatte Hockenheimring. Dat gaat dit jaar niet gebeuren. Ten eerste omdat de Hockenheimring niet op de kalender staat, ten tweede omdat Kubica niet meer meedoet. Hij is nu reservecoureur bij Alfa Romeo. Dan de rijders. We verwachten veel van de Brit George Russell. Russell is zeer getalenteerd, snel, leergierig, intelligent, onverschrokken, sympathiek en veelbelovend. De andere coureur is Nicholas Latifi.
Dutchdriftking zegt
Tja, het gene wat ik nu toch het meeste mis is de Martini livery. Het zou gewoon erg fijn zijn als ze net zo snel als Haas en Force india zijn, en steevast voor Renault eindigen.Kunnen ze een mooie strijd leveren om P10.
fmgarcia zegt
Ik denk dat Russel gewoon wereldkampioen gaat worden in deze auto. Die rooie sticker ziet er snel uit!
tvklarenbosch zegt
Russel is een erg goede coureur, en gaat nog ver komen. Helaas echter niet in deze auto.
vetnek zegt
1997; de laatste Elfstedentocht.. dat waren nog eens tijden.
nout zegt
Hahaha die laatste zin, heerlijk
sportstand zegt
“De andere coureur is Nicholas Latifi.” Haha, ben heel benieuwd wat hij er van gaat maken dit jaar. Hopelijk kan Williams beetje meedoen met de rest. Vind het toch altijd wel sneu om ze achteraan te zien rijden, zeker na de Williams docu gezien te hebben op Netflix.
poes zegt
Ik vind de uitmonstering wel gaaf. Lekker uitgesproken :)
janstehouwer1954 zegt
Old soldiers never die?
bernoulli zegt
Gave livery!
viezefreddyw zegt
Wat een lelijke livery zeg.
XO101 zegt
Het is gewoon een rijdende tube Colgate tandpasta.. Niet mijn observatie, maar een van de gebruikers op Reddit F1.
Ik kan het nu niet meer zien zonder daar aan te denken.
jules713 zegt
@XO101: oh je bedoelt de duizenden reddit-gebruikers die elkaar nablaten alsof ze net dat grapje hebben bedacht? Dus iedere livery met rood-wit-blauw is ineens tandpasta?
mpgc zegt
Ik vindt de kleurstelling erg gaaf. De nieuwe auto is een doorontwikkeling van de volgende. Dat klinkt niet heel veelbelovend… evenals de tweede rijder (Latifi). Een soort Stroll maar dan zonder talent.
jules713 zegt
@mpgc: met lage verwachtingen kan het alleen nog maar mee gaan vallen. En ehh, heeft Stroll nou zo veel talent?
mc96 zegt
@jules713: was natuurlijk een beetje zwart wit gesteld ?. Voor Stroll spreekt in ieder geval dat hij in de lagere klassen wel goede resultaten heeft neergezet. Daarentegen had hij het kwalificeren na twee seizoenen in de F1 wel beter onder de knie mogen hebben. Latifi heeft ondanks de ruime sponsorbudgetten nog niet veel aansprekends laten zien
jules713 zegt
@mc96: de tijd zal het leren. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat Latifi zich slechter zal verhouden t.o.v. Russell dan Kubica.
mark997gt3 zegt
Laatste podium in 1997? In 2012 won ene Maldonado de GP van Spanje.
emping zegt
@mark997gt3: laatste wereldkampioen ..
ponnie zegt
Wel de ruigste velgen
Robert zegt
Ik zag op de sociale media al een keer de vergelijking langskomen met de Williams auto uit 1999, waarbij de iconische Rothmans livery was ingeruild voor de rood-witte kleuren van Winfield. Ook die auto was trouwens niet vooruit te branden.
Echt, ik kan alleen maar hopen dat ze de aansluiting bij teams als Haas, Racing Point en Alpha Tauri weer weten te maken. Afgelopen (twee) seizoen(en) was het afschuwelijk afzien.
pomoek zegt
Lekker stukje @willeme!
supershallow zegt
Eigenlijk hoort er gewoon weer een Marlboro livery te mogen bestaan…Dat was iconisch! Het is jammer dat Marlboro sigaretten maakt, en dat dat niet meer kan…Als ze nou een wat anders gingen maken. Vaatwastabletten of kauwgom ofzo?
bartteeuwen zegt
@supershallow: nicotinekauwgom misschien