Een lager gewicht, meer power en een zéér serieus koetswerk.
Jawel, het is de Lotus Evora GT430 en inderdaad: dat getal staat voor het vermogen van de Britse supersporter. Dankzij de zeer aerodynamische koets weet het ding maar liefst 250 kg aan downforce op te wekken als de topsnelheid bereikt is. Tegen die tijd ga je zo’n 305 km/u. 0-100 km/u duurt trouwens 3,7 tellen in de krachtigste straatauto die Lotus tot nog toe bouwde.
De GT430 weegt 1.258 kg en moet dus de hoek om gaan als een beest. Bovendien is de nieuweling 26 kg lichter dan de GT410. De power wordt geleverd door een 3.5 V6 van Toyota die z’n piekvermogen levert bij 7.000 rpm. Het maximumkoppel van 440 Nm komt vrij vanaf 4.500 rpm. Uitademen doet de GT430 via een titanium uitlaatsysteem, dat bovendien een gewichtsbesparing van 10 kg oplevert.
Standaard wordt dit type geleverd met een handbak met zes versnellingen en voor het betere bochtenwerk zorgt het Torsen differentieel. Öhlins leverde de dempers en zoals we van deze Zweedse toko gewend zijn kun je in- en uitgaande demping geheel naar wens instellen. De veren zijn trouwens afkomstig van Eibach.
Het enige slechte nieuws: van de GT430 worden slechts 60 exemplaren gebouwd. Vraag van de dag: liever dit ding of toch een Porsche GT3?
bassx zegt
Met een open-diff had het iets lichter gekund maar misschien te duur. Het zal de pret niet minder maken op een track-day met zo’n auto. Daarnaast ziet het er ook nog eens prachtig uit.
dutchiehd zegt
@bassx: je wilt absoluut geen open diff onder zoiets
bassx zegt
@dutchiehd: @torsen: P1 heeft bijvoorbeeld een open diff. Je kan tegenwoordig met goede software een open diff als een LSD laten functioneren. Het wiel dat doorslipt wordt met remsysteem aangetrokken zodat er meer koppel naar het andere wiel gaat. Torsen diff is zwaar maar zal goedkoper zijn.
dutchiehd zegt
@bassx: Met op dit soort auto’s als gevolg: kromgetrokken remschijven, extreem veel remslijtage, enzovoort.. sperdiff is the way to go.
bassx zegt
@dutchiehd: Mag hopen dat je LSD met lock bedoeld. Het is populair maar houdt geen rekening met yaw, meer dan voldoende voor de gemiddelde track-day bezoeker. Mee eens dat het daarom wordt gezien als “the way to go”.
Wanneer je als fabrikant een serieuze model als deze uitbrengt met zo’n hoog prijskaartje is torque-vectoring toch wel een must tegenwoordig. Je kan kiezen voor dure en zware actieve diffs zoals op BMW’s X-M modellen of licht en goedkoper rem-gebaseerd systeem zoals bij McLaren. Het zit op meer auto’s dan je denkt overigens en hoor niemand klagen dat ze constant remschijven en remblokken moeten vervangen.
torsen zegt
@bassx: Volgens mij ben je in de war.
Ik weet niet wat jij onder een ‘Open differentieel’ verstaat maar dat is wat alle normale auto’s zonder sportieve aspiraties hebben.
Onehp zegt
@torsen: of goed geïnformeerd. Lotus en ook McLaren hebben traditioneel een voorkeur voor open differentielen. Goede tractie lossen ze dan op met een goede grondafstelling en meer rolstijfheid voor, en het gebrek aan sperdiff zorgt voor beter insturen en stuurgevoel (sperrende functie staat rotatie in de weg) en meer voorspelbare reacties op het gas. Gaat het binnenwiel toch spinnen grijpt de rem op dat wiel in dankzij geavanceerde electronica die gans de dynamische situatie begrijpt. Zoiets.
fanboy zegt
Maar je kunt ook “gewoon” een normale Evora kopen, dan kun je ook genieten van het 2GR Toyota blok.
In de US heb je ook gewoon Camry’s met deze 3.5v6, dat zijn daar de burgerbakken die met dat blok behoorlijk snel zijn.
lincoln zegt
Marussia .. veeeeel gaafster ..
madmarky zegt
Best een gave auto zo, maar die extra plank bovenop de originele spoiler ziet er niet uit
trustmeiamanengineer zegt
Prachtig, bruut ding. Maar die Specials vliegen wel de fabriek uit daar tegenwoordig… Voor enorme bedragen. Als je een Lotus koopt is ’t al een oud model voordat de inkt op ’t contract is opgedroogd…
sr20det zegt
@trustmeiamanengineer: doorontwikkeling. Werkt prima. Kijk naar Pagani of Koenigsegg.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@sr20det: of Porsche…
Kuifje zegt
Als de prijzen niet erg verschillen is het toch wel een hele makkelijke keus om voor de GT3 te gaan. Dat is precies zo’n briljante sportwagen waarvan je zeker weet dat ie vrijwel perfect is.
berlinetta zegt
@kuifje: Behalve dat de motor op de verkeerde plek ligt ;)
spykerboy zegt
@berlinetta: maar wel atmo ipv een turbo blok, en dat alleen al is een reden om de GT3RS te nemen ipv de Evora (voor mij dan) ondanks dat ik de evora specialer vind om te zien….
berlinetta zegt
@spykerboy: Daar zit zeker wat in.
jpoers zegt
@spykerboy: volgens mij is deze ook turboloos.
#mompelt iets over supercharger.
berlinetta zegt
Erg gave auto en hij kan de racy look ook goed hebben. Ik zou alleen de vleugel iets verder naar achteren plaatsen. Dit vind ik niet echt mooi uit zien.
Maar deze of een GT3? Hoewel ik deze mooier vind, zal de GT3 wel iets beter in elkaar zitten denk ik. Bij Lotus krijg ik toch altijd het idee dat de kwaliteit iets minder is. Wellicht dat de prijs daar ook naar is, maar ik verwacht niet dat hij goedkoop zal zijn tov de GT3.
spykerboy zegt
Tuurlijk is dit de vetste verpakking, gave auto’s maken ze bij Toyota immers niet meer…
svdv zegt
Ik heb liever een exige
PeugeotGTI zegt
Een van mijn droomauto’s, zo’n Evora
Gulli zegt
1258kg in een Lotus, dat is maar iets minder dan mijn achterwielaangedreven C-segmenter
futse zegt
@gulli: ok, en?
Gulli zegt
@futse: ik vind het veel. Zoals Chapman (niet Tracy, hoewel ze wel van snelle auto’s hield) zei; “Simplify, then add lightness”
Ik vind dit niet getuigen van veel lightness
Onehp zegt
@gulli: Voor mensen zoals jou is er de Exige Cup 380, 200kg lichter met dezelfde motor maar zonder waterkoeling voor de compressor en een stuk krapper om in te stappen en binnenin.
En deze Evora is toch 100-150kg lichter dan een GT3, dat kan ook tellen.
Gulli zegt
@Onehp: dat kijkt er al meer op idd ? Als ik een van de twee ook nog zou kunnen betalen was het nog mooier geweest!
JanJansen zegt
Gave bak, maar is 250kg downforce niet erg weinig bij >300km/uur?
Als je bij 100km/uur je hand uit het raam houd genereer je 1kg. Bij 200km/uur een factor 4 hoger, dus 4kg en bij 300km/uur is dat al 8kg.
Dus met 15 paar handen heb je evenveel downforce als deze lotus. Of ongeveer 7 matties die allemaal hun handen en voeten uit het raam steken.
Om nog maar niet te spreken wat je allemaal nog meer uit het raam kunt steken.
Dus.
futse zegt
@janjansen: steek jij maar je hand naar buiten aan 300 km/h…
Gulli zegt
@janjansen: als je met 7 man extra in de auto zit om handen uit te steken zit je sowieso al ruim boven de 350kg ?
Onehp zegt
@janjansen: je redenatie klopt niet omdat een auto zonder spoilers geen downforce heeft, maar ‘upforce’ dwz lift. Aan 300km/h kan dat makkelijk vele honderden kg zijn, dus de totale neerwerkende kracht is niet 250kg maar eerder het dubbele, en dat maakt een groot verschil in rijgedrag.
Je 28 matties mogen dan downforce genereren, ze zullen met hun ledematen ook veel drag, weerstand, geven. Heb zo een gevoel dat je zwaar overladen Mercedes Vito V6 diesel met ledematendownforce niet even snel zal zijn als deze Evora….
Onehp zegt
@onehp: correctie 14 matties, niet 28. In ieder geval, met dat beeld van 28 handen en voeten uit het raam, ziet die achterspoiler er plots ongelooflijk elegant uit.