Een Lexus LFA op Nederlands kenteken verdient het natuurlijk om uitgeroepen te worden tot Spot van de Week.
Lexus is inmiddels bezig aan een nieuwe supercar (met V8!), maar de LFA zal toch voor altijd een unieke auto blijven. Auto’s met een V10 zijn al dun gezaaid en de LFA beschikte ook nog eens over een uniek blok dat in geen enkele andere auto is gebruikt.
Om een Lexus LFA in het wild te spotten op Nederlandse bodem moet je heel veel geluk hebben, maar dat had @tristheking. Bij een restaurant in Nieuw-Vennep kwam hij deze witte LFA tegen. Op dezelfde parkeerplaats stonden ook nog een andere auto met een V10 (een R8), maar deze Lexus stal toch echt de show.
We zullen de vergelijking met de R8 dan toch maar even maken. Omdat de R8 die je ziet de geknepen RWD-uitvoering is, scheelt het qua vermogen heel weinig: 560 pk voor de LFA vs. 570 pk voor de R8. Waar de welbekende V10 uit de R8 5,2 liter groot is, heeft de LFA een relatief bescheiden cilinderinhoud van 4,8 liter. Deze kan echter wel 9.000 toeren draaien, terwijl de R8 blijft steken bij 8.700 toeren.
Dat is natuurlijk ook meteen het hoogtepunt van de LFA: het geluid. Dit zit ‘m niet alleen in de hoogtoerige V10, maar ook in de uitlaat die samen met Yamaha ontwikkeld is. Hoe belangrijk deze uitlaat is bewees een Amerikaan onlangs door een LFA te straightpipen. Conclusie: daar wordt het geluid niet beter van.
Alsof een LFA nog niet bijzonder genoeg is, gaat het hier ook nog eens om een Tokyo Motor Show Edition. Deze special edition werd in 2011 onthuld op – je raadt het al – de Tokyo Motor Show. Hier zijn er maar negen van gemaakt, die je kunt herkennen aan het carbon dak en de carbon spoiler. Zo in geparkeerde toestand valt de spoiler niet op, maar bij snelheden boven de 80 km/u komt deze als een platform omhoog.
En hoe zeldzaam is een Lexus LFA precies in Nederland? Er staan slechts twee exemplaren op kenteken. Sinds 2013 stond er een zwarte LFA op Nederlands kenteken, maar dat kenteken is in juni ongeldig verklaard. Stomtoevallig is er diezelfde maand een andere zwarte LFA op kenteken verschenen, dus de teller staat nu alsnog op twee.
De Spot van de Week is dus voor @tristheking. Hij krijgt een Autoblog-pet of -muts naar keuze thuisgestuurd. Heb je ook wat bijzonders gespot? Upload dan je foto’s op Autoblog Spots en wie weet verschijnt jouw spot volgende week in deze rubriek!
Bekijk alle foto’s van deze LFA op Autoblog Spots!
kennone zegt
Dit is zo’n model die niet bepaald mooi te noemen is maar toch bij velen als nummer 1 op de wenslijst staat. Wat een apparaat! Ooit een voorbij horen gillen op de Autobahn,, kippenvel!
grrrrrene zegt
Mwah, ik vind hem wel wat ingetogens hebben. Maar dat geluid, net als de Carrera GT zo heerlijk hoogtoerig! Wat een ding en wat een genot om te horen. Jammer dat er maar 2 in Nederland staan…
petroldrinker zegt
In nieuw vennep is wel echt om de hoek voor mij, maar kan de locatie totaal niet plaatsen…
machielvdd zegt
Venneper Lodge, staat er op de vlaggen
tortuga zegt
Verdiende spot of the week!
kniesoor zegt
Kort en bondig antwoord op de vraag : JA !
rfocus zegt
Jep
Fernando zegt
Technisch een kunstwerkje maar optisch niet om over naar huis te schrijven. Voordeel om ermee te rijden is dat als je achter het stuur zit niet ziet hoe lelijk ie is
JanJansen zegt
Alleen de motor is een kunstwerkje. Die bak is nou niet bepaald een huzarenstukje.
tenaci zegt
JAAAAAAAAA!
Reimon zegt
Is de eerste zwarte LFA niet met schade afgevoerd en daarom ongeldig verklaard?
Dr.Dre zegt
@Reimon, yep, een zoon van de toenmalige eigenaar ging een innige knuffel aan met een vangrail, in ik dacht Italië. De LFA is grotendeels opgebouwd uit een carbonfibre structuur/body en deze was dusdanig door de crash gebarsten (het deukt niet zo lekker in t.o.v. blik) dat er eigenlijk een geheel nieuwe body geplaatst zou moeten worden om de integriteit weer te waarborgen.
Het “wrak” bracht zelfs in die staat genoeg op om verzekeringstechnisch total loss te worden verklaard. Ging voor de export naar een raceteam in Duitsland, met een rolkooi erin en wat patches prima te gebruiken op het circuit. Of is na een race carrière uiteindelijk in het “Wilde Oosten” terecht gekomen waar men zelfs een kentekens afgeeft op auto’s met een discutabel verleden.
Wat betreft de Nederlandse eigenaar, een nieuwe bestellen ging niet meer maar er stond nog een witte op voorraad bij een Lexus dealer na een annulering. Volgens mij is dat deze witte, die hij toen kocht maar zeker weten doe ik het niet, ben de organisatie al een tijdje uit.
mashell zegt
Als er nog een Toyota 2000 GT op Nederlands kenteken staat is deze Lexus natuurlijk niet de gaafste.
Deze LFA heeft een Pink Floyd vibe, er zijn mensen die het fantastisch vinden en ik zou het rationeel gezien ook mooi moeten vinden maar het lukt me gewoon niet de magie tussen alle meh te ontdekken.
machielvdd zegt
Daar heb je wel een punt, Louwman heeft nog een 2000 GT die op Nederlands kenteken staat