Stijlvol voor komen rijden in een elektrische auto: het kan met deze elektrische Rolls-Royce Phantom V.
Bij sommige auto’s – zeker klassiekers – gaat met elektrificatie een essentieel element verloren, namelijk geluid. Dat geldt niet voor Rolls-Royce. Een geruisloze aandrijflijn past namelijk perfect bij auto’s die Silver Shadow, Silver Cloud, Ghost of Phantom heten. Licht zijn deze auto’s toch al niet, dus ook het gewicht vormt geen belemmering.
Dat snappen ze bij het Britse Lunaz Design. Daarom presenteren ze een volledig elektrische Rolls-Royce Phantom V uit 1961. Lunaz heeft de klassieker niet alleen voorzien van een elektrische aandrijflijn, maar de Rolls is ook volledig gerestaureerd. ‘Fabrieksnieuw’ is eigenlijk nog een understatement.
Lunaz heeft de klassieke Phantom voorzien van een 120 kWh-accupakket. Dit is goed voor een alleszins redelijke actieradius van ruim 480 kilometer. Een ritje van London naar Parijs (dat zijn toch de steden waar deze auto het meest tot zijn recht komt), zou dus in theorie op één lading moeten kunnen. Het zou in ieder geval een leuke uitdaging zijn voor een autoprogramma. Het vermogen wordt niet vermeld, dus we mogen er vanuit gaan dat dit ‘sufficient’ is.
De Phantom is uitgevoerd in een subtiel two-tone kleurstelling: Midland Grey boven en Cinereous Grey onder. Zoals het heurt worden de twee kleuren gescheiden door een handgeschilderde coachline. Deze lijn heeft dezelfde kleur als de bakelieten telefoon die in de auto te vinden is. Die telefoon is trouwens gedigitaliseerd.
Dat is niet het enige wat is er gemoderniseerd in het interieur. Zo beschikt de Phantom ook over een moderne airco, een up-to-date infotainmentsysteem en twee schermen achter de voorstoelen. De audio voorin en achterin kan gescheiden worden, zodat passagiers bijvoorbeeld naar muziek kunnen luisteren terwijl de chauffeur naar navigatie-instructies luistert.
Lunaz beperkt zich niet alleen tot Phantoms. Met een Silver Cloud I, II of II weten ze ook wel raad. In deze modellen kun je volgens de makers eveneens rekenen op meer dan 480 kilometer range, ook al is het accupakket kleiner (80 kWh). Het blijft een exclusieve bedoening: in eerste instantie bouwt Lunaz in totaal niet meer dan 30 Phantoms en Silver Clouds.
pomoek zegt
Het is inderdaad superlogisch. Raar dat dit nog nooit gedaan is! En dan ook nog: exempt from the Congestion Charge! Bakelieten telefoon van de haak en de hele dag door London zoeven…
stalensnuitje zegt
Helemaal eens! En voor iedereen die jammert over die motor: een luie V8 met (hopelijk) krap aan 200pk op een gewicht van ruim 2,5 ton…
Je kocht/koopt zo’n auto om een boel redenen, maar niet vanwege de unieke motor. Hooguit het karakter ervan, maar dat kan een elektromotor nu juist nog beter. Ik zou ‘m doen ??
florisje zegt
Dit is zo ontzettend gaaf! Ook geen slap batterijtje, gewoon een lel van een ding er in! Aan zulk soort resto mods kan ik wel wennen!
mp014 zegt
@florisje: ik ook! Ik ben dan gelijk te hopen dat er zo meer op de markt komt en het stiekem betaalbaar wordt maar aangezien de prijs ook nergens vermeld staat, zal die ook wel “enough” zijn.
florisje zegt
@mp014: Daar ben ik ook bang voor… Hopelijk is het met een paar jaartjes weer wat goedkoper.
Dutchdriftking zegt
Aan de ene kant is het geniaal, aan de andere kant ook weer doodzonde van zo´n oude Rolls.
florisje zegt
@dutchdriftking: Dit soort mods zijn denk ik een van de weinige mogelijkheden om deze wagens weer op de weg te zien. Wel zonde van het blok ja, maar die kan je dan wel kwijt in je mancave.
w0ut zegt
Mancave? Voor in de gin bar van je country club zal je bedoelen. Beetje denken aan je standing he.
tjorque zegt
Gewoon even een country club kopen dan.
Dank voor het advies :)
flutterby zegt
@dutchdriftking: op deze manier blijft de Rolls wel op de weg en voor veel meer bereikbaar.
dtwo zegt
Wat een verschrikkelijke, totale nonsens is dat elektrificeren van oldtimers toch. Mag van mij per direct een verbod op komen.
fanboy zegt
Vind ik meestal ook, maar auto’s in deze klasse hebben altijd al de bedoeling gehad om zo soepel en stil mogelijk te zijn.
Zo heb ik eens een V12 gereden die ook zo soepel en stil was. Maar helaas betekent dat ook dat zelfs een V12 het nooit soepeler en stiller dan een elektromotor gaat zijn.
Andere oldtimers moeten het meer van hun geluid hebben.
krikke240z zegt
@dtwo: Bij sportwagens deel ik absoluut je mening. Het zuigend geluid van de carburateurs, het roffelen en pruttelen van de cilinders,…. Maar zoals al eerder aangegeven, is dat bij Rolls nooit prioritair geweest. Integendeel! Pure rust, stilte en comfort zijn hier belangrijk. Dus bij deze oldtimer kan ik het alleen maar toejuichen! Doe mij maar een verbod op SUV’s!
dtwo zegt
Dat is niet de reden dat ik erop tegen ben, al waardeer ik origineel sowieso meer dan restomod. Maar wat mij hieraan vooral tegenstaat is de nutteloosheid van de exercitie. Deze Rolls is geen daily driver, zal het ook nooit worden (het idee dat deze kolossale peperdure auto het meest tot zijn recht komt in London of Parijs is echt zot), met de ombouw naar elektro wordt geen millimeter milieu bespaard, integendeel. Het is verspilling van materiaal en kosten, de eventueel bespaarde uitstoot wordt volslagen tenietgedaan, het is een valse vorm van verduurzaming. Reserveer al die accu’s voor de voertuigen waarmee het verschil wél gemaakt wordt.
hiacelove zegt
@dtwo: beetje een vaag verhaal. Met deze logica zou een moderne phantom ook nooit elektrisch mogen zijn van je. Terwijl het ongetwijfeld een verbetering zal zijn van de ervaring die RR wil bieden. Heeft het bij RR ooit gedraaid om milieu?
dtwo zegt
Nee hoor, want bij een nieuwe auto die al met die elektrische aandrijflijn van de band komt rollen is er geen sprake van het moeten verwijderen van een nog bruikbare aandrijflijn en het uitvoerig moeten aanpassen en verbouwen om de ombouw naar EV mogelijk te maken. Bovendien zal dat een moderne auto zijn met alle hedendaagse gemakken en veiligheid van dien, die bij die omgebouwde klassieke Phantom mist en hem dientengevolge sowieso minder geschikt maakt als daily.
Het zal mij worst wezen als RR een elektrische auto wil bouwen. Alleen zo’n klassieke phantom ombouwen is toch lastig níet als milieustatement te zien, en daar slaat het de plank wat mij betreft mis, want dit doet niets voor het milieu.
moveyourmind zegt
@dtwo
Ben het helemaal met je eens. Bijna hetzelfde als dat je de Nachtwacht gaat strippen tot op het doek en opnieuw gaat schilderen met verf op waterbasis, omdat dat minder schadelijke stoffen uitstoot dan de olieverf die Rembrandt heeft gebruikt.
Maakt het uit dat het dan niet precies meer het origineel is, en dat de achtergrondfiguren ineens geschilderd zijn met moderne kleren aan omdat je die toch bijna niet kan zien.
dtwo zegt
Dat is het soort vergelijking waar ik naar op zoek ben, slaat de spijker op zijn kop. Dank!
Paul58 zegt
@dtwo: naar mijn inziens een hele kromme vergelijking? Wat voegt die waterverf toe aan het origineel? Bij een Rolls is stilte en zo min mogelijk vibraties wel erg belangrijk. Een elektrische aandrijflijn is daar heer en meester in. Voor dit type auto lijkt me het perfect. Andere conversies heb ik nooit zo begrepen (oudere sportauto’s naar elektrisch bijvoorbeeld), bahh!
vondick zegt
Voor mij zou dit juist DE perfect daily zijn. Sterker nog, normaal ben ik niet van de oude troep, maar deze wil ik hebben!
goodvibrations zegt
@krikke240z: die blokken zijn zo geniaal bijna miraculeus.. Er zit veel vernuft in meer dan in een “simpele” elektromotor.. Vergelijk het met een horloge “automaat” die je ook koopt om het vernuft.. Terwijl een elektrisch horloge het al decennia lang beter doet.. Om nog maar te zwijgen over smart watches…
Nieuw prima maar oud.. Graag die bijzondere aandrijflijn..?
slickrick zegt
@dtwo: ik vind het wel een hele gave 2e leven wat z’n auto krijgt. Een geweldige koets met een nieuw hart. Rijdt elke gti zoek bij een stoplicht , alhoewel dat niet hoort bij z’n wagen.
Dit is wel een van de gaafste reïncarnatie die ik gezien heb. In hetzelfde rijtje als de E-type
SimonMc zegt
Ah, ergens begrijp ik je sentiment hierover wel. Doet me denken aan een anekdote toen ik nog een stuk jonger was. Ik stond op een parking een Alfa GT te bewonderen, en ik zag de bestuurder instappen. Ik kwam dichter, om te luisteren wat voor geluid er uit ging komen. Was het een V6? Of was het een bescheiden 4-cilinder?
Het moment dat hij de sleutel omdraaide, kan je best beschrijven als het moment dat je ouders je vertellen dat Sinterklaas niet echt is. Een gekletter, gevolgd door een monotoon gebrom, gepaard met stank. Een fractie van een seconde dacht ik dat de motor in de soep liep, maar toen besefte ik de keiharde waarheid: welk monster ontwerpt een auto met zulke lijnen, dat sportiviteit uitstraalt, om het dan te koppelen aan iets wat compleet het tegenovergestelde is?
Ik wist dat dieselmotors in vrachtwagens en bestelwagens lagen; immers: een werkpaard voor je werk dat je er elke seconde aan moet herinneren dat je met je werk bezig bent, en elke seconde plezier ongewenst is. En in bepaalde personenwagens, zonder enig charisma. Maar in een coupé, en in een Alfa dan nog wel? En toen wist ik nog niet eens dat er zelfs cabrio’s bestonden met diesel!
Het was de eerste dag dat er diep in mij iets groeide, het begin van dieselhaat.
Dus lang verhaal kort, ik begrijp goed genoeg hoe je je voelt. Maar na jaren kwam ook het besef: het is een noodzakelijk kwaad. Ja, het is een doodzonde, het elektrificeren van oldtimers, maar als ze hierdoor op de baan blijven, kan ik het ergens wel een plaats geven…net zoals prachtige auto’s met dieselmotoren.
krisp zegt
Oh yes! Natuurlijk is een S-klasse of Mulsanne comfortabeler, krachtiger en beter uitgerust. Maar er zijn maar heel weinig auto’s die de klasse van deze Phantom overtreffen. Ik weet geen enkele auto te noemen die nu nog gemaakt wordt.
jaromir zegt
Tjah, ik denk ook dat dit de toekomst is, daar oldtimers op een gegeven moment geweerd gaan worden…
Maar ik denk dat dr nog veel progress te maken is waardoor modificatie naar elektrisch makkelijker wordt en batterijen conpacter en lichter
tenaci zegt
@jaromir: denk ik ook. Eerlijk gezegd wacht ik op het moment dat ik voor een redelijke prijs m’n Daf 66 kan elektrificeren. Met een vacuümpomp kan de Variomatic gewoon dienst blijven doen, dat hebben studenten van de TU Eindhoven al laten zien. Het karakter van een Daf zit hem in de vario en minder in het standaard Renault blok, dus kom maar op!
pomoek zegt
Ietwat off-topic: vanaf 2030-2035 mogen er geen auto’s meer worden verkocht met verbrandingsmotor. De kennis over verbrandingsmotoren zal dus vanaf die datum langzaam gaan uitsterven. Wat dat aangaat is dit, wat anderen hierboven ook zeggen, een interessante ontwikkeling. Ik denk dat het nu al lastig is om een monteur te vinden die de motor van deze auto uit 1961 op een fatsoenlijke manier kan behandelen. Laat staan over 20 jaar.
Diesel Rocks zegt
Het is helemaal niet zeker dat er dan geen brandstofauto’s meer verkocht mogen worden. Ik geloof er niet in want over 10 a 20 jaar hebben we nog steeds geen verbeterde accu technologie. Hulpdiensten en leger bijvoorbeeld zullen hun mobiliteit niet willen inleveren voor een minder goede ervaring.
vondick zegt
Onzin, elektrische auto’s worden qua mobiliteit beter dan brandstofauto’s. Zal niet lang duren voor de eerste auto’s met 5000km range komen. En bijladen gaat straks met 500-1000kw. Je tankt er dus net zo snel ff 500km bij als een ICE.
Pallas zegt
@pomoek: Dat valt wel mee denk ik, monteurs hebben over het algemeen affiniteit met techniek, dan moet een dergelijk archaïsch blok geen uitdaging zijn
screamer zegt
Geweldig die elektrificatie! Ik ben blij dat er zoveel bedrijfjes opduiken die klassiekers kunnen elektrificeren. Als ik ooit voldoende geld ervoor heb, komt er nog een Porsche 914 met EV conversion kit.
pomoek zegt
Ja die zijn leuk, daar rijden ze in de VS al jaren mee rond.
goodolddays zegt
Elektrische auto’s hebben geen klasse…
fransananas zegt
Dit js zo mooi. Zo blijven deze parels op de weg en in de binnenstad van Londen
Robert zegt
Gaaf hoor, deze restomod. Dan vraag ik me wel af in hoeverre de rest is gemoderniseerd: airco, alles elektrisch bediend? Dat was zelfs bij een Rolls-Royce uit de vroege jaren zestig nog geen gemeengoed.
Overigens werd het vermogen van een Rolls-Royce nooit ingeschaald op ‘enough’, maar op ‘sufficient’. ‘Toereikend’ is namelijk nét ff wat chiquer dan ‘genoeg’ of ‘voldoende’.
machielvdd zegt
Sufficient klinkt inderdaad beter. Goede vraag trouwens over de airco en dergelijke. Ik heb even een alinea toegevoegd.
crepito zegt
Wauw! En 120 kWh!! Ben benieuwd hoe ze dat hebben weten te verwerken. Kan niet anders dat er ingrijpende aanpassingen nodig waren..
tttijn zegt
Wel gaaf dat retro.
SimonMc zegt
Hoezo retro, dit ís een Rolls-Royce uit 1961, voorzien van een elektrische aandrijflijn.
frank2b zegt
Hebben we zomaar met een betrouwbare RR occasion te maken.
Goed plan!