Zo’n kloeke sedan moet helemaal in ons straatje passen, maar deze Kia komt ons wel heel bekend voor.
Een dag na de de onthulling van de Skoda Octvavia lanceert Kia de K5. De K5 noemen wij in Europa Optima, een auto waarvan we we wisten dat deze (net zoals de Octavia) eraan zat te komen.
We weten dat de Octavia (C-segment) en Optima (D-segment) geen directe concurrenten van elkaar zijn. Maar Skoda en Kia hebben wel bijna parallel hun stoffige imago af weten te stoffen en hun ietwat treurige modelgamma aangepakt en constant verbeterd. Bij Kia deed men dat onder andere door Peter Schreyer aan te trekken. De oud-Volkswagen ontwerper wist Kia een frisse visuele identiteit mee te geven.
Op een gegeven moment is het plafond van datgene wat mogelijk is wel bereikt. Althans, dat lijken wij op te kunnen maken uit de afbeeldingen van de nieuwe Kia K5, die bij ons Optima heet. In eerste keer sinds jaren lijkt Kia er weer voor gekozen te hebben een mengelmoes van designelementen te gebruiken. Nu zijn wij geen professionele ontwerpers, maar al kijkend naar de Kia K5 zijn er diverse elementen die ons wel érg bekend voor komen.
De auto doet nog het meeste denken aan de Peugeot 508, een directe concurrent van de Optima. Aan de zijkant zien we designelementen van de Opel Insgnia Grand Sport. Waaronder het gebruik van het chroomwerk. Als laatste heeft de achterzijde wel wat weg van de Audi A7 Sportback. Tel daarbij op dat er aluminium nepuitlaten en aluminium ‘diffuser’ op zitten en je kan je afvragen of ze wel zin in hadden. Daarbij staat de K5 erg hoog op zijn poten en zijn de bi-color velgen wel heel erg ‘Sloveense AutoStyle gids 2007’.
Er is verder nog niet veel over de nieuwe Optima bekend. De afmetingen zijn niet noemenswaardig afwijkend van het uitgaande model: 4,90 meter lang, 1,86 meter breed en 1,45 meter hoog. Meer details en foto’s van het interieur zullen ongetwijfeld snel volgen.
torsen zegt
Hij heeft een beetje de sharknose van de 8e generatie Galant. Ik graaf ‘m wel.
Beter goed gejat dan slecht bedacht zeggen ze dan geloof ik.
atenzaz zegt
@torsen: helemaal gelijk, die Galant neus ziet er strak uit…beter een revival van een mooie neus dan zo’n rare tijger neus toestand van KIA ?
topgear250 zegt
Jammer, veel te rommelig komt het over
autodrome zegt
@topgear250: Ja, begrijp die ‘ingewikkelde voorpartij en lampen’ niet helemaal. Moeilijk doen om toch maar anders te zijn, mashup van alle merken dus geen eigen indentiteit. Kia slaat de plank weer eens mis …
7ofhearts zegt
Vanaf bepaalde hoeken is t best een mooie auto.
ArnoldH zegt
@7ofhearts: ja als er een muur voor staat ofzo
viezefreddyw zegt
Volledig met je eens Willem. Hoewel de auto schuin van voren best aan te zien is, lijkt hij te veel op een hoop andere modellen. Grootste dieptepunt is natuurlijk de achterkant. Dat ziet er wat mij betreft echt niet uit. Jammer, want Kia kan het wel bewezen ze met de Stinger.
krikke240z zegt
@viezefreddyw: ik vond de stinger geweldig maar wel heel snel gedateerd overkomen. Ik denk dat deze het iets langer volhoudt.
Boomer zegt
@viezefreddyw: ik snap het enthousiasme over de stinger nooit helemaal. Zeker schuin van achteren is het enige wat ik kan zien heel veel naden en onsamenhangende panelen.
fmgarcia zegt
Als je die idiote chrome lijsten weg haalt, dan heb je een prachtige auto.
frankunderwood zegt
Peugeot nu al gefacelift?
bk4life zegt
Een goedkopere 508, waarom niet? Mooi meegenomen toch? Nu nog iets doen aan de wegligging.
ikschrijfookoverautos zegt
Deze mag langs de stoep!
fapfap zegt
Vind het best een aardige auto. En de kleur is Sloveense Autostyle gids? Als deze kleur op een BMW zit hoor je Autoblog niet miepen.
eklasse zegt
@fapfap: Het ging niet om die kleur maar om de velgen die niet optimaal gekozen zijn.
lekkaah zegt
Eerste tegenvaller? Koreanen sinds jaar en dag net zo hard als de Chinezen, alleen ligt de kwaliteit gemiddeld hoger. Niks mis mee natuurlijk, tenzij we onze eigen economie koesteren en gewoon Europees kopen
Dutchdriftking zegt
Op de velgen en de rijhoogte na een heel knappe verschijning. En als er iets makkelijk te fixen is dan is dat velgen en rijhoogte…..
kminne zegt
Wel jammer dat aan de achterkant meteen al zoveel ledjes kapot zijn.
eklasse zegt
@kminne: in het morse alfabet staat er K I A — – — – – – —
technofreak zegt
Hoe heet deze K5 eigenlijk bij ons, in Europa?
JamesBond007 zegt
@technofreak: optima
arias zegt
Vind hem meer op de Lincoln MKZ lijken van achteren
ontploffer zegt
De eerste tegenvaller? Ik begon mijzelf al zorgen te maken dankzij die drie mooie auto’s die ze ineens op de markt brachten.. Kia heeft nou niet bepaald de mooiste klassiekers ?
deuxchevaux zegt
Jammer, kia heeft niet niet nodig.
Technisch zit het wel snor tegenwoordig, de picanto van de vrouw, niet kapot te krijgen.
WinkeB zegt
@deuxchevaux: hoe hard ze ook probeert?
Robert zegt
‘Hou een sop’. Álle auto-ontwerpers lenen design elementen van elkaar en het maakt geen ruk uit of de designer dan wel het automerk uit Europa, Azië of Noord-Amerika komt.
De wetten van de aerodynamica als ook de eisen aan de (voetgangers)veiligheid dwingt de ontwerpers ook allemaal dezelfde richting op te gaan. De enige grote variatie is, als de verbrandingsmotor wordt vervangen door een elektrische aandrijflijn.
johnwaters zegt
-edit: bijzonder nutteloze bijdrage-
lm87 zegt
Ik vind het best een mooi ding !!
alassad zegt
Ben ik de enige die m wel mooi vind? Mooie opvolger van de stinger imo
nout zegt
Vind m helemaal niet slecht, en de nieuwe Skodas juist niet zo veelzeggend
tenaci zegt
Nou, dit is toch niet echt een mispeer? Ok, er zijn Kia-designs die spannender zijn, maar dit mag er ook best zijn hoor
tourannetje zegt
Ziet er inderdaad niet best uit, wat een afknapper. Waarom beeft niemand ingegrepen. Wat waren ze denkende?
onlyporscheman zegt
Kia dacht gewoon zijn is niet gek genoeg ofzo.