Als je in deze BMW 745Le van Dähler rondrijdt zal in ieder geval niemand je van saaiheid beschuldigen.
Met dank aan ons Nederlandse belastingssysteem kom je soms wat kromme dingen tegen in de prijslijsten. Als je bijvoorbeeld de prijslijst van de BMW 7 Serie pakt zul je zien dat 745Le goedkoper is dan een 740i, die eigenlijk de instapper is. Voor minder geld heb je dus een 7 Serie die langer, krachtiger en sneller is. En dat terwijl beide auto’s over precies dezelfde zes-in-lijnmotor beschikken. Het verschil is alleen dat de 745e nog een elektromotor ernaast heeft.
Als voor €117.905 een splinternieuwe BMW 745Le bestelt ben je dus relatief voordelig uit (met de nadruk op relatief). Daarmee hou je nog wat geld over om je auto op te leuken. Nu is een topklasse limousine niet het soort auto dat vraagt om tuning, maar ja, ingetogen is de nieuwste 7 Serie toch al niet. Een beetje extra opsmuk kan er dan ook nog wel bij.
De Duitse tuner Dähler heeft daarom wat upgrades voor de nieuwste Siebener in de aanbieding. Een elektromotor tunen is nog een beetje lastig dus daar zijn ze vanaf gebleven. Wel hebben de mannen van Dähler de zescilinder van de BMW 745Le een boost gegeven. Het vermogen is gestegen van 286 pk naar 408 pk, waardoor het systeemvermogen uitkomt op 521 pk. Het koppel steeg van 600 Nm naar 865 Nm. Een standaard 750i en de M760i worden qua vermogen niet overtroffen door de 745e van Dähler, maar wel qua koppel.
Voor wat extra geluid is de BMW 745Le voorzien van een roestvrijstalen demper en Dähler heeft de auto ook verlaagd. Om de sportieve look compleet te maken is deze 7 Serie voorzien van 22 inch lichtgewichtvelgen van eigen makelij. Allemaal dingen die eigenlijk niet horen bij een auto uit dit segment, maar stiekem heeft het wel wat. Wat de matblauwe kleur betreft: dit lijkt misschien een wrap, maar het zou goed kunnen dat het de kleur Frozen Marina Bay is. Die levert BMW op de M8 Competition en is via het Individual-programma ook op de 7 Serie te krijgen.
De prijslijst is te vinden op de website van Dähler.
neeszz zegt
Dat is een serieuze vermogensupgrade!
Wanstaltige velgen ook, ik mis wang. Zijn ze uit het 2007 tuningshandboek geplukt?
lekkaah zegt
@neeszz: E9x M3 wielen, dus idd 2006
mp014 zegt
@neeszz: jij zegt het, ik denk het! Die velgen kunnen toch echt niet meer? Die (ongeveer dan toch) heb ik ooit gehad op m’n 535d Touring e61 😂
raoufff zegt
Hier in NL wordt het gewoon de Dikke Van Dale.
pier zegt
Het chique is er wel af, die foto van de voorkant hahaha. Nee dit vind ik niks.
karhengst zegt
De normale dempers zijn niet roestvrij en pleuren kort na de lease onder de auto vandaan, of hoe moet ik dat zien?
f31bmw320d zegt
@karhengst: normale dempers zijn inderdaad vaak niet RVS maar gegalvaniseerd als ik me niet vergis.
degrotemuis zegt
@karhengst He Erik, jij hier en na zoveel jaar nog steeds dezelfde ergernis? Niet roestvrij, maar roestvast staal inderdaad, of Inox.
Neptaxi zegt
Sjesus wat een nieren, die heeft te veel zout gehad.
pignon zegt
Ik ben altijd meer benieuwd naar het interieur. Daar zit je als eigenaar natuurlijk. Exterieur is interessant voor anderen. Oh wacht #tjoening
brammetjedeb zegt
Bmw gaat het zo hard afleggen tegen mercedes in het topsegment.
goedverhaal zegt
Niet verkeerd. Deze upgrade in een 545Le en dan gewoon 20, max 21” gesmede velgen.
kareljansen zegt
@goedverhaal: En dan het hele pakket als touring…
erics zegt
Mijn hemel…de 7 is al niet moeders mooiste..maar wat is dit een Sjonnie bak zeg
Alsof Nicky Tutorial is losgegaan op Miss Piggy….
smex zegt
Nee, ding ziet er niet uit met die belachelijke nieren. De pre facelift is 10x mooier.
alcantara zegt
Waarom is BMW in de troll mode gegaan door elk nieuw model te voorzien van belachelijk grote nieren?
pindakoning zegt
Op de header foto lijkt het wel een 3-serie, doordat die velgen zo groot zijn raken de verhoudingen een beetje zoek
sntial zegt
BMW is toch niet goed bezig als ik na snel naar de coverfoto te kijken twijfelde of dit de 3- of 5-serie was
paulvtec zegt
Zet maar voor mijn deur neer 🤤.
maartenbronk zegt
Wat een gedrocht 😢
riirii zegt
Wat een vermogen kan er uit zo een hybride worden gehaald zeg.
Een 330e (B48) gaat zo naar 400pk en 700nm……ik vraag mij echt af hoe lang dat heel blijft? Kan de transmissie al dat koppel wel hebben??