De dikste betaalbare stationwagon op Marktplaats is serieus duur, maar ja, vind maar eens een tweede.
Geregeld hebben we op de redactie een discussie over de meest ideale auto. De auto die alles kan. Een familieauto die namelijk alles kan: voor de Autobahn, dragstrip, roadtrips, trackdays, wintersport, woon-werkverkeer, Alpenpassen en de wekelijkse boodschappen bij de lokale grootgrutter.
Wat is dan de ideale auto? Nou, daar zijn de meningen over verdeeld, maar uiteraard kom je wel bij een Noord-Europese stationwagon uit. Maar welke je dan moet kiezen? Ondergetekende zou altijd voor een hele dikke diesel gaan in een compacte body, @wouter voor de gene met het meeste vermogen en @jaapiyo de gene met achterwielaandrijving. Maar als je budget eventjes in het achterhoofd houdt, dan kun je niet om de Golf R Variant heen.
Dikste betaalbare stationwagon
In dit geval hebben we een mooi exemplaar gevonden op Marktplaats. Het is een Golf 7.5, dus van na de facelift. Die hadden geen 300 pk, maar zelfs 310 stuks. In dit geval maakt het niet uit, want deze Golf R Variant is niet standaard meer. Er is voor 3.500 euro aan upgrades op geschroefd c.q. geprogrammeerd door de firma JD Engineering, die ook de Audi S3 van Ruben hebben voorzien van een hele hoop extra vermogen.
In dit geval is de EA888 van Volkswagen goed voor 416 pk en 562 Nm. Standaard loopt zo’n Golf R al 250 km/u en kun je in 4,8 naar de 100 km/u knallen. Dus we zijn benieuwd hoe snel deze is. Naast een motorupgrade is ook de lak voorzien van een knuffelbeurt middels een driestaps polijstprogramma. Je kan via de lak zien of je nog een stukje spinazie tussen je tanden hebt zitten.
Uitrusting en prijs
Qua opties is er weinig te klagen, want een Dynaudio-systeem, 19 inch Preotria-velgen, tweekleurig leder, virtual cockpit, panorama-dak en adaptieve cruise control zitten er allemaal op. Uiteraard zullen er wat VAG-kenners zijn in de commentsectie die kunnen aangeven welke opties er nu nog missen, wellicht een standverwarming en een trekhaak?
De vraagprijs voor misschien wel de dikste betaalbare stationwagon op Marktplaats is 35.250 euro en dat is geen kattenpis voor een auto uit 2017 met 71.000 km op de klok. Je kunt namelijk makkelijk jongere exemplaren met minder kilometers voor minder vinden.
Maar ja, die zijn dan weer niet zo compleet als deze en daarbij moet je zelf nog gaan kietelen. Dus dan is het de vraag: waar ga jij voor: meer opties voor meer geld? Of koop je liever een goedkopere waarbij je vervolgens zelf gaat retrofitten? Laat het weten in de comments! De advertentie kun je hier bekijken!
Check hieronder hoe het is om zo’n kanon te hebben:
Meer lezen? Dit zijn de gaafste snelle stationwagons!
Johanneke zegt
Bij deze auto’s zitten er volgensmij altijd blank switches om de versnellingspook, heb er in ieder geval nog nooit 1 gezien zonder.
Wel een lekkere kar hoor. Kleurtje is ook heerlijk. Standaard Golf R kleur, maar wel een mooie kleur als standaard kleur.
kniesoor zegt
Het is een particuliere verkoper. Dus geen garantie. An sich geen probleem, maar wel even heel goed de documentatie checken.
Eén ding fascineert wel : er is tot voor heel kort nog voor aardig wat geld aan de oto verspijkerd. Benieuwd waarom de eigenaar ‘m dan toch al wegdoet.
Dutchdriftking zegt
@kniesoor: Het project is af, Leaseauto gekregen, is bang geworden van de brandstofprijzen. Zoiets?
kniesoor zegt
Met een beetje mazzel komt de verkopende partij hier wat toelichting geven 🙂
Tom Tunderman zegt
Hierbij de verkopende partij…
De auto mag weg omdat ik iets anders interessants op het oog heb in Duitsland. De tuning heeft veel geld gekost en heb er nog niet heel lang van genoten. Maarja, als je alles van te voren weet 😉 dingen lopen nou eenmaal zoals ze lopen
bietje zegt
Heerlijke auto, heb alcantara/stoffen seats, maar verder hetzelfde en kietelen beperkt tot stage-1 bij JD.
Perfecte daily en lekker onopvallend gemaakt met mijn specs 👍🏻
Dutchdriftking zegt
@Willeme: Hij is fijn. Maar het zou bij mij altijd knagen dat hij niet in dat gave blauw is, en dat de schaalstoelen (niet meer leverbaar sinds de facelift geloof ik) er niet meer in zitten. Hierom zou ik voor deze gaan:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/seat/m2010436535-seat-leon-st-2-0-tsi-cupra-300-4drive-pano-virtual-schaal-ga
Goedkoper, net wat mooier, en ook nog eens wat minder gelopen. Van de korting kan je dan hetzelfde pretpakket installeren. En natuurlijk even die vieze bronzen logo’s verwijderen natuurlijk.
banderas zegt
Is de dikste betaalbare stationwagen niet de Seat Leon Cupra?
smoked zegt
Klopt. Facelift model vanaf 2017 heeft ook 4drive en qua uiterlijk ook sportiever.
thearchitect zegt
Ik die dat ene “Jaap(iyo?)” €25000 heeft geboden..
Paul58 zegt
Ben nooit zo’n fan van Volkswagen, echter zit hier gewoon een leuke motor in en is ook lekker vlot. Alternatief kan je ook kijken naar een BMW 340i of een C400 station. Ongeveer zelfde vermogen en prestaties. Prijzen tussen de 30 en 40k ook.
Fruitcake zegt
Had fel blauw moeten zijn
maotje zegt
Betaalbaar is een ruim begrip.
Wat voor de een niet betaalbaar is kan voor de ander wel betaalbaar zijn.
Ligt volledig aan je beschikbare budget en financiele situatie.
Nox95 zegt
Maarja, je rijdt wel in een Golf en dat blijft toch een beetje saai. Voor dat geld kun je ook een jaren-2000 Subaru, Mitsubishi, Nissan, Volvo, Bmw, etc naar 800 pk laten tillen. Dan heb je nog steeds cruisecontrol, airco en aftermarket Android auto, maar wel iets echt potents en unieks.
Matc zegt
Veel saaier wordt het niet, maar hard gaat het wel.
steefvh zegt
Heerlijke auto, zelf ben ik een trotse eigenaar van een golf 7 R variant. Enige nadeel, er mag geen trekhaak op volgens de rdw.
mc96 zegt
Auto is in okt 2021 geimporteerd. Dus vraag me wel af hoe zeker die km stand is. Het is wel een hele leuke auto in de juiste kleur.