Thor Trucks wil Tesla meppen met een hamer.
Tesla’s Semi verkoopt inmiddels als een speer, maar het duurt nog tot 2019 voordat de vrachtbak daadwerkelijk uitgeleverd zal worden. Het in Los Angeles gebaseerde Thor Trucks wil wellicht een graantje meepikken van de ontstane hype en onthulde vandaag officieel hun ET-One, die nog vóór de Semi leverbaar moet worden.
Als startup heeft Thor natuurlijk niet de middelen die Elon inmiddels heeft los weten te peuren van investeerders. Daarom zet het bedrijf deels in op beproefde techniek. Het chassis komt van Navistar, de assen van Dana axles en de elektromotoren van Hydro-Québec. Het is dus een soort bouwpakketje, zou je oneerbiedig kunnen zeggen.
Thor Trucks wil zich dan ook vooral toeleggen op het ontwikkelen van de accu’s. De ervaring die ze hiermee opdoen, wil het bedrijf in de toekomst aanwenden om reeds bestaande trucks om te bouwen naar EV-power. Toch is de ET-One meer dan alleen een uithangbord. Het bedrijf, dat overigens gerund wordt door twee 25-jarigen, claimt op haar website dat de truck 60 procent goedkoper te runnen is dan een conventionele truck. Dat zou dus nog een stuk goedkoper zijn dan Tesla’s Semi, waarvoor Elon himself een besparing claimt van 20 procent ten opzichte van een conventionele truck.
Hoe Thor dat echter precies denkt te bewerkstelligen weten we niet. De truck is met een vanafprijs van 150.000 Dollar zo’n beetje even duur als de Semi en heeft hetzelfde laadvermogen. Doch de range is met 100 mijl veel kleiner. Een versie met een range van 300 mijl staat in de planning, maar dan wel tegen een meerprijs van 100.000 Dollar.
Qua specs hoeft Tesla zich dus nog niet direct druk te maken over de concurrentie van Thor. Maar, de ET-One ziet er in ieder geval wel toffer uit en dat is ook wat waard.
bitd zegt
Tof?
shadowbroker zegt
Welke auto is geen bouwpakket?
mashell zegt
@shadowbroker: allemaal, maar bij de meesten sluiten de deuren wel vrij aardig aan op de carrosserie.
dromedaris zegt
Precies een miereneter.
ck92 zegt
@dromedaris: Mij doet het denken aan back to the future; het design doet me denken aan het toekomstbeeld wat men had in de jaren 80. Dit lijkt dan ook op een ouderwetse vrachtwagen waarop ze een, soort van, aerodynamische carrosserie hebben geplaats.
marinepower zegt
Het lijkt meer alsof ze de dakspoiler tot op de voorbumper hebben doorgetrokken.
mashell zegt
@marinepower: welke voorbumper?
E34M5Touring zegt
http://s7d2.scene7.com/is/image/PetSmart/AR0601_LARGE-GrumpyCatTellsAll-20170102?$AR0601$
E34M5Touring zegt
@e34m5touring: Ik hoop dat ze het redden. Maar ik vind die truck echt een kapotlelijk ding.
lincoln zegt
@e34m5touring:
2 jongens van 25 ..
Zijn al een aardig bekkie verder dan Wubbo Ockels ..
En die had een overdaad aan graties geld ..
E34M5Touring zegt
@lincoln: Oh was ook geen kritiek op het idee hoor. Wat ik zeg, hoop dat ze het redden. Ach, en Wubbo, ik vond het altijd wel een sympathieke vent. Beetje bijzonder idee bij busvervoer maar verder prima kerel leek me.
Dutchdriftking zegt
Nu al fan.
moveyourmind zegt
Ben bang dat die 100 mijl range iets te optimistisch is…
Met die voorruitstijlen van een centimeter of 30 breed is de kans groot dat je na een paar kilometer al stil komt te staan omdat je ergens bovenop geklapt bent…
mashell zegt
@moveyourmind: op een van de foto’s staat de wagen ook al met een lege accu op de vluchtstrook.
lincoln zegt
Flinke grill voor een electromeuker ..
rob5nismo zegt
Ik vraag me af hoe de carrosserie bouwers daar straks mee omgaan
shadowbroker zegt
@rob5nismo: de accu pakketen zullen gebruikt worden als dragend onderdeel
rob5nismo zegt
@shadowbroker: handig om de gaten voor de laadklep in te boren
shibby zegt
Ik erger me hier groen en grill aan
VeniVidiVici zegt
Gezien de grill had ik even het idee dat dit de nieuwe Transformers Optimus Prime (in de vergroeningsgedachten) truck was haha.
fanboy zegt
Huh, 60% besparing van de kosten, terwijl deze truck duurder is dan de Tesla truck die 20% besparing voorspelt.
Elektrisch rijden is redelijk vergelijkbaar verder. En eerlijk gezegd verwacht ik niet dat zo’n jong bedrijf, die de accu inbouwt in een bestaand chassis, en met bestaande Dana assen (met verliezen van dien), het wint van Tesla qua zuinigheid. De Semi van Tesla heeft meerdere elektromotoren erin zitten, waarin de ene op een andere verhouding op de as zit dan de andere, allemaal foefjes om het zo efficient mogelijk te laten verlopen.
stationcar zegt
Wat een f#cking gedrocht….
jaso013 zegt
Nee. Maar het is in ieder geval wel lelijker.
jerry zegt
Het lijkt wel een varkentje op wielen.
Maargoed, dit initiatief verdient zeker aanmoediging!
VeniVidiVici zegt
@jerry: Ik vind het meer de kop van een Star Wars Battle Droid.
mashell zegt
Deze kan achter aansluiten in de file die gevormd wordt door de rijke Amerikaanse traditie van ongelooflijk lelijke vrachtwagens.
memyselfandi zegt
Er is ook een concurrent bezig die Nikola heet. Heeft ook een semi: de Nikola One. Soort hybride electro – alleen die was al vorig jaar gepresenteerd en verder niet veel van vernomen.
ghost zegt
Dus Euhm waar zit precies die bliksemhamer?
Gulli zegt
Lol en dan met droge ogen in het artikel beweren dat de Tesla Semi ook echt in 2019 geleverd gaat worden. We wachten het af…
midas zegt
WOW! een stofzuiger op accu! ik wist niet dat huidige gemeenten zoveel om schone wegen geeft! ik vind m, net als de Tesla Semi, niet ech bijster mooi ofzo… eerder spuuglelijk, maar das de mening van mij hahaha! ciao adios! ik ga mn glas azijn leegdrinken en een potje azijnzeiken!