Draagt de paus een jurk?
Eerder dit jaar onthulde Ruf één van haar meest imponerende, fraaie bolides ooit: de SCR. Echter weten zij die het Autosalon van Genève daadwerkelijk hebben bezocht dat de Duitse tuner nog een ander model had meegenomen. Het is logisch dat die wagen weinig tot geen aandacht heeft gekregen, daar het origineel alweer uit 2012 stamt. Dit maakt de wagen niet minder speciaal. Integendeel, de Ruf CTR3 Clubsport is nog altijd een fenomenale machine.
Hoewel het in de basis een simpele Porsche 911 (997) is, herkennen we de originele bolide maar met moeite terug. Het plaatwerk is dusdanig vervormd dat het eerder lijkt alsof we te maken hebben met een door het WEC geïnspireerde Porsche, of een Peugeot RCZ, dan met een doorsnee 911. Met name de achterzijde is tot in het kleinste detail aangepakt, om de wagen maar naar een onvergelijkbaar niveau te tillen. De motor, die normaal gesproken achterin ligt, is in de CTR3 Clubsport tussen de wielen geplaatst. Niet alleen dat, want het vermogen is ook enorm de lucht in geblazen. Letterlijk, want er is een tweetal KKK turbo’s op geschroefd. Ruf zocht de absolute limiet van de 3,8-liter zescilinder op en wist er niet minder dan 750 pk en 960 Nm uit te wringen.
Het verblindende vermogen geeft de CTR3 Clubsport de mogelijkheid snelheden van rond de 370 km/u te bereiken. Schakelen gebeurt via een zeventraps dual clutch automaat. Dankzij het relatief lage gewicht (1.360 kg) en de vernuftige plaatsing van de motor is de wagen bijzonder wendbaar. Zijn je ballen groot genoeg om hem op zijn staart te trappen, dan is het een onwaarschijnlijk intense machine. Denk ik.
Het exemplaar dat we hier voor ons hebben wordt binnenkort geveild in Monaco, door RM Sotheby’s. Aangezien het één van de laatste modellen is, en er in totaal krap dertig door Ruf zijn gebouwd, zal het hoogstwaarschijnlijk uitlopen op een flinke biedoorlog. De verkopende partij verwacht dat de CTR3 Clubsport van de hand zal gaan voor een bedrag tussen de 800.000 en 900.000 euro, maar je moet niet gek staan te kijken als de grens van één miljoen euro zomaar doorbroken wordt. De wagen is immers praktisch nieuw.
UPDATE: de auto is verkocht voor 1.107.500 euro.
joost1234 zegt
Nee.
Mukmans zegt
@joost1234: Ja!
fendercd60 zegt
@mukmans: Nee.
lekkerlinksrijden zegt
@fendercd60: als het er voor wordt getaald door iemand, dan is deze het voor hem waard. Dus de markt bepaald wat het waard is
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: getaald=betaald
raceface zegt
@fendercd60: ja
vondick zegt
@raceface: nee
mark997gt3 zegt
Volgens mij is het in de basis gewoon een Cayman ipv een 911…… Dus daarom zeker een nee!
torsen zegt
@mark997gt3: Als je met de basis alleen de achterlichten bedoeld heb je een punt.
Je moet toch ergens de basis voor je auto leggen.
willeme zegt
@mark997gt3: Nee, dat klopt niet wat je beweert. De voorkant is van een GT3, de achterkant is compleet nieuw door Ruf ontwikkeld. Zoals @torsen terecht zegt: alleen de achterlichten komen van een Cayman.
adyton zegt
@willeme: en het interieur ook (deels). Alleszins de ventilatiemonden. Ik snap de verwarring wel. Meestal verklapt het interieur meestal de origine. Basis was idd de 911.
karaya zegt
@mark997gt3: Dat is niet zo maar het grappige is dat de Cayman in de basis een veel beter concept is.
rolov zegt
@mark997gt3: hij is toch langer? Dan maakt het toch neit uit dat de basis een cayman is?
simonferrari zegt
Ik dacht altijd dat deze op basis van de Boxster of Cayman was gebouwd.
En op de vraag of ik er zoveel voor over zou hebben? Nee zeker niet, voor mij een mooie Targa in donkerblauw met beige interieur aub.
Forzedesign zegt
Toch nog 30 van gemaakt… en verkocht blijkbaar!
djlens zegt
Ja, alleen het geluid al van dat ding, een monster. Zo had Porsche een auto moeten bouwen
Pallas zegt
Geen enkele auto is een miljoen waard
Volvo_440_turbo zegt
Ik heb principieel iets tegen schreeuwerige spoilers, maar in dit geval, zet ik graag mijn principes even opzij!
Jochempie zegt
Of deze auto nou een 911 of een Cayman als basis heeft, maar niet veel uit. De 911 en de Cayman delen grotendeels hetzelfde chassis. Daarom zijn o.a. de deuren inwisselbaar, en kun je een complete 911 neus op je Cayman schroeven. Pas tussen de A-stijl en de B-stijl beginnen de grote verschillen. En uiteindelijk ligt de motor van deze auto voor de vooras (al heeft hij wel een flinke wielbasis).
rufctr01 zegt
Als het er voor betaald wordt dan is de auto het waard.
right zegt
Nee
weetikveel zegt
Heb je €1 miljoen betaald, wordt je alsnog ingehaald door een beetje snelle planga van €12.
ikschrijfookoverautos zegt
@weetikveel: Met zo’n vlot montuurtje knal je jezelf zo richting de toekomst!
kniesoor zegt
Spectaculair autootje en mooi ingetogen kleurenschema ??
Benieuwd of deze sneller dan een 991 GT2 RS de ‘Ring rondgaat. Vermoed van wel.
Graafke zegt
Het antwoord op je vraag is nee nee nee
ikleesookoverautos zegt
Liever iets van Rauhwelt in dit geval. En dan vooral die Cayman achterlichten zien er niet uit zo.
wokpan zegt
Ligt er aan wat er voor betaald wordt, dat is ie waard
spykerboy zegt
Ontel baar x liever deze dan die nieuwe ouderwetse die ze laatst getoond hebben, zo saai en lelijk vind ik die persoknlijk