Deze retro Citroën C5X grijpt terug op het roemruchte verleden van het Franse merk.
Het is bijna niet meer voor te stellen, maar ooit was Citroën de koning van de autowereld. Met de Citroën DS/ID verbaasde het in 1955 vriend en vijand. Nog steeds is het bizar om over na te denken dat de ‘Snoek’ echt uit 1955 stamt. Voor de meeste autobloglezers is dat (ver) voordat ze zelf geboren zijn. Daardoor gaat dit feit een beetje verloren. Maar om het perspectief te bieden: in 1955 introduceerde Jaguar de fonkelnieuwe Mark I als nieuwe auto.
Niks ten nadele van de Jaaaag (ook een tof ding natuurlijk, op zijn eigen manier), maar de Déesse was natuurlijk een ruimteschip in vergelijking met wat de andere merken boden. Voor een kort moment in de historie van de wereld, gaven de Fransen de toon aan op het gebied van innovatie en modernisme in de autobranche.
Helaas voor Citrofielen, was het ook meteen wel het hoogtepunt. Natuurlijk, later volgden nog de SM, CX, XM en C6. Maar in toenemende mate waren dat toch vooral vergeefse pogingen om de magie van weleer weer te vangen. Misschien was dat ook gewoon simpelweg niet meer mogelijk op die manier.
De ‘opvolgers’ waren zeker geen slechte auto’s en nog steeds ultiem comfortabel. Maar de wereld van de topauto’s, verplaatste zich naar dikke Duitsers of Amerikaanse, Italiaanse, Britse en later Aziatische exoten. Citroën verloor zijn eigen ziel een beetje en ging min of meer ‘Duitse’ auto’s maken met de Citroën C4 en Citroën C5. Op een gegeven moment verdwenen zelfs de veerbollen.
Met de C5X maakt Citroën er een punt van juist weer terug te willen keren naar de oude Unique Selling Points. De C5X is wars van sportieve randjes en geënt op een maximaal comfortabele rij-ervaring bieden. Het exterieur lijkt op een doorontwikkeling van de DS5. Een vleugje apart design zit er wel in.
Voor een clubje enthousiastelingen uit China, is dat vleugje echter niet genoeg. Bai Ning’s car time is een Youtube-kanaal uit China, dat de lokaal als Dongfeng Citroën Versailles C5X verkochte auto wat swaaag uit het verleden meegeeft. Ter inspiratie dient overduidelijk de oude CX en diens voorgangers. Zowel het exterieur als interieur heeft de retro-behandeling gekregen.
Bij het exterieur zien we de ‘dichte’ wielkasten achter, met de eveneens dichte velgen van weleer. Dit was een designkenmerk van de DS, CX en ook de iets goedkopere GS. Chroom op de dorpels, onderkant van de bumpers, op spiegelkappen en in de raamomlijsting maken het plaatje af.
In het interieur heeft saai zwart plaats moeten maken voor een explosie van pastelkleuren. Bruin, beige en -jawel- oranje zorgen voor een chique atmosfeer. Het eenspakige stuurwiel is er niet bij. Sommige dingen moet je immers in het verleden houden.
Al met al ziet het eruit alsof het klaar is voor productie. Maar naar verluidt blijft het bij deze one-off. Jammer, of vind jij de C5X prima zoals ‘ie is?
vondick zegt
Ik wil hem
tortuga zegt
Neen, dat wil je niet.
tortuga zegt
Dat interieur ziet er fraai uit.
Maat de buitenkant lijkt wel of ze Mitsubishi en Subaru als inspiratie nemen tegenwoordig. Peugeot doet het veel beter, doet me denken aan de tijden van de 206. Was ook een succes! Maar Citroën is echt de weg kwijt…
Hubert zegt
Wat een gekunsteld gedrocht.
Dit straalt gewoon Aziatisch design uit. En dat bedoel ik niet positief.
Kan van alles zijn, maar zeker geen retro CX.
kniesoor zegt
Ben zeker gecharmeerd van de C5 X, maar dan de standaardversie, niet deze enigszins geforceerde retro-uitvoering.
Pallas zegt
Doe maar niet… Die retro HY-busjes zijn wel leuk
turbotoll zegt
Het oude interieur lijkt moderner dan de nieuwe.
slowland zegt
Zelfs Citroën of DS durven niet meer ‘out of the box’ te denken.
Alles is gericht op verkoopcijfers…
Na 130 jaar automotive is de rek er blijkbaar uit, het blijkt niet meer mogenlijk met echt iets revolutionairs te komen zoals een 2cv of DS/ID.
Maar ook andere merken/types zoals de Suzuki LJ80, Toyota Landcruiser, de veiligheid van Volvo, het design van de jaren 50 amerikaan, de eerste space wagons als Chrysler Voyager en Renault Espace….
Het is allemaal al een keer gemaakt en gedaan…
Noem mij iets van de afgelopen 3-4 jaar dat echt revolutionair was, en dan bedoel ik niet de groter wordende range van EV’s, maar echt iets nieuws op automotive gebied
LoutervanPlezier zegt
De Lightyear 0, hoewel mislukt, door uiteindelijk te duur te zijn, maar wel revolutionair en dat samen met Sono Motors auto’s bouwde met zonnepanelen en bij beide automerken lijkt het eerste model te duur te worden, om levensvatbaar te zijn. Lightyear gaat het nog proberen met een tweede auto en Sono probeert nog wat geld bij investeerders lus te plukken. Verder is er weinig revolutionairs te vinden, tenzij je waterstof-modellen mee wil rekenen, alleen dan is de Honda Clarity een juweeltje, beter dan de eerste, Prius-achtige, Mirai van Toyota. Waarbij de kanttekening is, dat de eerste waterstofmodellen van langer geleden zijn.
slowland zegt
Met de Lightyear heb je inderdaaaad een punt
SpiderIV zegt
Revolutionair: de enorme neuzen van BMW? 🤔😅
rollingstoned zegt
Dat is eerder vulgair i.p.v. revolutionair 😜
Robert zegt
@slowhand: Dacia Logan MCV. De ideale ’terug naar de basis’ auto.
Richmond zegt
Design wordt veel bepaald door regelgeving, denk aan de hoge motorkap vanwege de voetgangers veiligheid.. maar ook omdat revolutionair niet gelijk staat aan verkoop cijfers. Vroeger hadden minder mensen een auto, dus kon je juist met opvallend design mensen naar je toe trekken. Mensen nu roepen graag dat het allemaal eenheidsworst is, maar dat ligt aan henzelf. Zij kopen niet iets wat totaal anders. Men is bang om voor gek te rijden of het merk is bang Dat de rest opeens verouderd uit ziet. Mensen stappen nu heel gemakkelijk over van merk. dus risicos nemen is gevaarlijk. Als Porsche de 911 eruit laat zien als iets wat er helemaal niet op lijkt, dan wil niemand het nog. Je hebt wel je niches zoals de shooting break van Mercedes en Kia. De coupe suv van vele merken..
LoutervanPlezier zegt
Design wordt niet gedicteerd door wet-, of regelgeving. Design wordt ingegeven door de gemiddelde smaak, waarvan verwacht wordt, dat het veel verkocht gaat worden, daar wordt gigantisch op onderzocht en met de uitkomsten wordt dan gestoeid, zodat merk a en b niet geheel hetzelfde lijken, maar het onderhuids wel zijn.
Daarnaast, als jij denkt dat mensen zelf bepalen wat zij kopen, dan heb jij het mis, het beschikbare geld en of de voorschriften voor lease bepalen bij enorm veel mensen de smaak, daar zit ook nog een stukje aanbod en functionaliteit in en dan blijft niet veel keus over. Waar in werkelijkheid de individu veel liever iets anders zou kopen, maar die omstandigheden zijn er niet na.
Porsche doet er voor Porsche goed aan de 911 mee te laten evolueren, maar de puristen hebben liever een oude 911, de moderne 911 is voor hen geen 911, maar de codenaam als 992. Als Porsche een 911 bracht met werkelijk ander uiterlijk, kan beter ook een andere naam dragen. Mercedes doet dat wel beter met de G-klasse., die houdt de G-klasse in eren en bouwde er de moderne GL naast, die evolueerde door naar GLS en EQS-SUV.
Echt vernieuwend design is altijd een gok, maar met de juiste methodiek niet per definitie onsuccesvol.
wimof zegt
Toen was Citroën Citroën en niet Peugeot, laat staan Stellantis.
doublechevron65 zegt
Dit “design” schiet voor geen meter op. Bovendien moeten Chinezen zich hier niet mee bemoeien.
dolledries zegt
Zo uit een film gestapt lijkt, waarin toekomstbeeld van auto’s dramatisch slecht geschetst wordt. Wat een gedrocht
mashell zegt
Vind een Lightyear 1 meer een retro CX dan deze.
LoutervanPlezier zegt
Lightyear 0 bedoel je, maar inderdaad, hetzelfde geldt voor de Honda Clarity en de huidige Toyota Mirai, de waterstofmodellen.
mashell zegt
Inderdaad Lightyear 0 (op mijn kleuterschool begonnen we gewoon bij 1 te tellen).
intimrasiert zegt
Mooie aanpassingen. Het design van de C5X is gewoon niet zo sterk, met dat onharmonieuze knikje bij de C-stijl. Maar dit is meer Citroën dan het merk zelf uitbrengt. Sowieso is autoveredeling interessant: ontwerpen terug in de staat brengen hoe ze ooit bedoeld waren door de desginers, vaak zo mooi in prototypes getoond – voordat de afdeling finance zich ermee ging bemoeien. Zie bijvoorbeeld wat er gebeurd is in de productieversie met het prachtige Camaro-prototype.
crashingduke zegt
Wat een plaatje…… die CX. Zo had ik ‘m ook.
C5X is een leuke poging, maar een beetje over the top.
Habanero zegt
Ik ben het overigens oneens met het artikel. Alhoewel minder verkocht dan de DS, was de Citroen CX was z’n tijd ook ver voorop en zelfs het interieur zou mits een kleine touch-up niet misstaan in een hedendaagse luxeauto. Deze auto was wél heel geliefd bij een breed publiek en was de luxe-uitvoeringen een slee om van te dromen. Ik durf te wedden dat zelfs vandaag zo’n CX nog rijdt als de beste en aanvoelt als een paleis. Wat dat Chinees ontwerp betreft, goed dat deze draak ginder blijft en niet op schaal gereproduceerd wordt.
Pallas zegt
Zweeft fantastisch, de bijgeluiden qua wind enzo herinneren je dat je toch écht in een oude auto zit. Verder is het met afstand de best rijdende auto die ik ooit onder mijn komt heb gehad!
spidermann zegt
Toen ik 18 werd gelijk op les en na iets van 4-5 maanden in 1981 mijn rijbewijs B(E) gehaald. Daarna mocht ik met de CX reflex met de beroemde 2.0 Douvrin moter met 106 pk van mijn vader rijden, ook met dubbelasserT caravan. Ik denk er met weemoed aan terug.
Allison Burgers zegt
Hey, komt er een nieuw seizoen van “De Grote Beurt” op Veronica?
vindik zegt
Mooie herinneringen aan die bovenste; vanaf de achterbank in de zachte velours zetels zwevend door Frankrijk/Duitsland .
Maar Jezus, ik heb al de hele ochtend pijn aan mn ogen.
Die C5X is van zichzelf al om te janken, maar om hem dan te kruizen met een door zn hoeven gezakte kameel.
Aanstootgevend en kwetsend.
DAT zegt
Als er 1 ding is wat Citroen absoluut niet moet zijn is het retro.
robertvanheerde zegt
Ik vind die C5 X een heel geslaagde auto, maar dit is echt vreselijk.
dree16v zegt
Tis allebei niks, blijft een Citroën helaas
wessel94 zegt
Heel fraai interieur en leuke retro poging. Ben hier helemaal voor!