Laat je niet misleiden door de façade van gezinsauto, deze keurige Fransoos is stiekem een Mégane GT 220, opgeschroefd tot 303pk. Een sleeper volgens het boekje.
Een GT 220? Ja. Want ook deze gezinsauto pur sang -steevast in de top verkochte auto’s in Nederland- heeft een stout broertje. De Mégane GT 220 Estate heeft een stijf chassis, sportieve vering en een geblazen tweeliter goed voor 220 pk’s. Verklaart meteen de naam.
Een Franse tuner vond het meest krachtige blok in een standaard Mégane Estate niet krachtig genoeg en gaf ‘m wat pep door middel van een chiptuning-setje van Shiftech. 220 pk werd 303 pk. 340 Nm werd 468 Nm. Een Mégane RS is er een mietje bij.
Toegegeven, deze Mégane heeft een ander smoeltje dan de normale. Dus met die façade van gezinsauto valt het ook wel mee. Getinte koplampjes, andere bumpers voor en achter, 18 inch zwart lichtmetaal en een witte jas. Best pittig. (via Autoevolution)
SimonMc zegt
Enkel chippie, en vermogenswinst van 83 pk en 128 Nm? Sterk.
MLTB zegt
@SimonMc: Turbogeblazen motoren hebben altijd een flinke marge. Iets meer druk erop en inspuiting softwarematig aanpassen, re-mappen, enz.
guusboum zegt
@MLTB: Dan is 83 pk alsnog overdreven met een chipje… Als je een grote motor hebt met drukvulling is het al zeldzaam, maar dit is een 2L 4-cilinder… Moet haast meer aangepast zijn.
SimonMc zegt
@guusboum: Had er niet bij stil gestaan, maar deze heeft in principe dezelfde motor als de RS, en die heeft 265 pk. Van 265 naar 303, is de stap maar 38 pk, ipv 83 pk, dus zeker doenbaar met alleen chiptuning.
maxx1 zegt
@guusboum: misschien levert de auto meer vermogen dan op papier? Dus dan is de winst geen 83 pk! Ja, er zijn auto’s die meer vermogen leveren dan op papier
maxx1 zegt
@maxx1: standaard 220 praat ik dan over
klaasw zegt
Sterk maar lekker. Kunnen ze dat ook metde mijne doen? Ziet er hetzelfde uit alleen dan met een spaardieseltje erin… :( (jeeeh 14%)
jeffreym3 zegt
@klaasw: onzin. Standaard megane rs heeft toch ook al 265pk uit 2 liter? Met chippen gaat die ook makkelijke over de 300pk zonder overige aanpassingen. Een GT 2.0 motor zal niet veel anders zijn.
jeffreym3 zegt
@jeffreym3: bedoelt voor guusboum.
thefmanl zegt
@jeffreym3: toen ik het laats keek had the megane rs een 1.6 turbo (heb gewerkt bij arend auto veghel) maar het zal wel aan mij liggen ;)
martll zegt
@thefmanl:
Ik zou nog maar een keer goed kijken. Een Megane RS heeft een 2.0 turbo.
pleiades zegt
@thefmanl: lol… Een Clio RS heeft een 1.6 TCe200
bmwalpina zegt
Die heeft waarschijnlijk geen 14% bijtelling meer ;)
thomcarspotter zegt
@bmwalpina: nooit gehad, als je tekst had gelezen ;)
Corrado16v zegt
Ultieme sleeper? Nou, dan zou er denk ik toch een nog iet wat grotere verrassing onder de motorkap moeten schuilhouden. Een Sleeper, ja dat dan weer wel.
Donstil zegt
@Corrado16v: je valt ervan in Sleep(er) waarschijnlijk :)
munich zegt
Mijn 18 jaar oude Saabje haalt deze waarden op zijn slofjes. Zo heel lastig is het toch ook niet om 300 pk uit een 2.0 Turbo te poeren.
Wel super. Een RS estate.
ej20g zegt
@munich: zo moeilijk is het inderdaad niet. De inmiddels 18 jaar oude Volvo 850R van een kennis van mij gaat nog iets over deze waarden heen. Sterker nog, die auto doet dat zelfs met het originele “matching numbers” 2.3 turbo blok met bijna 350.000 km op de teller. Dat gaat deze Renault niet halen, maar dat zal de bedoeling ook wel niet zijn denk ik.
rufctr01 zegt
@ej20g: dat weet je niet of deze het wel of niet gaat halen. Dit ligt aan het gebruik, goed warm rijden, onderhoud etc. Ik zie genoeg merken, ja ook de Duitse, van 2 jaar oud rondrijden met een blauwe walm uit de uitlaat.
ej20g zegt
@rufctr01: ik durf rustig te zeggen dat dit blok het niet gaat halen. Gewoon een gevoel dat ik erbij heb. Er zijn maar weinig autofabrikanten die zulke sterke motoren (kunnen) bouwen, en Renault staat daar voor mij niet tussen. Des te mooier zou het zijn als deze het wel zou halen natuurlijk.
munich zegt
@ej20g: hoe is de Volvo reclame ook alweer? Zweden houden van krachtig? Mocht het blok uit deze Renault het zo lang volhouden, zal de rest van de auto moeite hebben met het gebruik over de jaren.
SimonMc zegt
@munich: Wat een onzin ook weer…Tenzij ik me sterk vergis, is dit blok zelfs nog van gietijzer.
munich zegt
@SimonMc: grapjurk. Jij durft met droge ogen te beweren dat een Megane Turbo blok, zonder problemen 350k haalt? We zullen over een paar jaar zien wie er gelijk had.
SimonMc zegt
@munich: Wel, als de mechaniek nog steeds zo betrouwbaar zoals hij altijd al geweest is, zie ik niet in waarom niet.
ej20g zegt
@SimonMc: Renault kan inderdaad best goede motoren bouwen (1.5 en 1.9 DCI’s uitgezonderd) maar het is algemeen bekend dat de rest van de auto (ophanging etc.) niet erg sterk is. Geen vooroordeel, gewoon eigen ervaringen. Maar in alle eerlijkheid, deze generatie Mégane is lichtjaren beter dan de vorige generaties. En daarnaast vind ik ‘m stiekem nog best mooi ook als station.
jack_abarth zegt
@munich: Renault bouwt zéér goede motoren, elektronica is hetgeen wat hen de das omdoet. Zelfde geldt voor Fiat. Niet premium Duitsers daarentegen zijn net andersom. Die hebben het mbt de motor minder voor elkaar, maar de rest van de auto wel.
nibor zegt
@SimonMc: klopt helemaal. De Mégane GT en RS maken beiden gebruik van het F4RT blok dat al aardig oud is. Stamt uit de eerste Laguna van <2000. Heeft al allerlei vermogens gehad, van 140pk (Laguna I) tot 200pk atmosferisch (Clio III RS) en tot 165 (Mégane II GT), 180 (later 190 en nog later 220 in de Mégane III GT), 205 (Laguna III GT) en 265pk (Mégane III RS) door middel van turbo versies.
De F4R heeft eigenlijk altijd een probleemloze reputatie gehad. Alleen de eerste versies hadden nog wel eens last van de nokkenasversteller.
Wij rijden zelf een 180pk Mégane GT en twijfelen nog steeds om hem te chippen. De motor is opzich al meer dan snel en vooral krachtig genoeg, maar meer is altijd leuker ;)
thefmanl zegt
@RRenault: renault <3 wij hebben zelf thuis de nieuwe clio met turbo en de espace 2.0 t geen krachtige auto's maar wel super. Espace is gewoon een van de grootste MVP in zijn prijs klasse en verslaat de sharan makkelijk :)
AnthonyR zegt
Het blok in de GT220 Mégane is van de Mégane RS met 265pk. Daar is alleen door middel van het terug regelen van de ECU een vermogen van 220pk voor gekozen. Blok is met de RS afstelling goed voor 265 pk en met chip dus voor 300+/-.
mrs250 zegt
@AnthonyR: bij de 180pk GT was de turbo kleiner. Hebben ze die hier gelijk gelaten?
rotarypowah zegt
Als sleeper vind ik deze Civic toch wat ultiemer: https://www.youtube.com/watch?v=tY32QWM8II4
almera-ga16det zegt
@rotarypowah: check sneaky tuning maar eens. De oprichter haalt 890pk
Hupke zegt
Vind ik een vroeger laguna V6 toch nog meer een sleeper, die haalde die waardes ook en iedereen dacht toen ook dat er een 1.6 dieseltje in lag.
schellekens006 zegt
@Hupke: nou zo snel was die niet… Heb er nog 1 tje gehad. 2.0 turbo is stukken sneller omdat je makkelijk kunt chippen of grotere turbo.
toniominestrone zegt
Stout broertje of niet, ik word helemaal niet goed van al die Megane estates, iedere brave huisvader in onze buurt rijdt in zo’n hok rond, je reinste straatbeeld vervuiling!
almera-ga16det zegt
Tja iets met gouden ring. …
toyotafortuner zegt
Wel erg nice hoor! Megane RS Estate!
bozothenutter zegt
toch geen JC5 meer hoop ik?