Lekker vraagstukje op de dinsdagavond! Deze nep-AMG heeft een dikkere motor dan de huidige C63…
Mercedes doet keihard aan downsizing, maar niet overal. De Mercedes-AMG CLE53 AMG heeft een zescilinder, de AMG-S63 nog de oude bekende V8 en de C43 AMG een viercilinder. Daar zit logica achter. De S63 is vooral voor exportmarkten bedoeld waar een V8 belangrijk is, de C63 in Europa en China, waar juist minder cilinders geen probleem zijn.
Maar ja, voor veel liefhebbers voelt het toch wel als een stap of drie terug, ondanks dat de nieuwe C63 absoluut een dik apparaat is. Daarmee rees de vraag, heb je liever de nieuwe échte AMG met viercilinder, of liever de oude nep-AMG met zescilinder? We zeggen nep-AMG, want eigenlijk is dit geen echte AMG.
Het is namelijk een C450. Dat model is van 2015 tot 2016 geleverd en kreeg daarna een nieuwe naam: C43 AMG. De kritiek was niet van de lucht, ‘want het is geen echte AMG’. Dat is het ook niet, maar is dat erg? Want dit exemplaar is alsnog een heerlijk apparaat. Of zoals @jaapiyo zou zeggen: een eckte eckte Dickschiff. Ofzo, die man heeft een woordenschat zo wonderlijk als de motoriek van ondergetekende.
Plaatje
Enfin, terug naar de deze nep-AMG. Het is namelijk een plaatje. Het exemplaar stamt alweer uit 2016, maar dat zou je niet zeggen. Dat komt ook een beetje omdat de huidige C-Klasse er nog best veel op lijkt. Daarnaast is deze nep-AMG heel erg vers: er staat slechts 103.968 km op de teller. Kijk, dat is niet heel erg veel voor een auto van dit kaliber.
Qua uitrusting zit het meer dan goed, want de verkoper zegt dat alle opties erop zitten. Nu komt dat eigenlijk nooit voor dat álles er op zit, dus dagen we onze lezers uit om de opties te vinden die toevallig er níet opzitten. Denk aan luchtvering en een standkachel.
Het is voornamelijk het totaalpakket dat aantrekkelijk is. Want ja, het is geen monster zoals de C63 AMG met zijn dikke V8, maar deze V6 zingt geweldig en heeft alsnog 367 pk en 520 Nm tot zijn beschikking. Dat zijn meer dan gezonde waarden om leuk mee te blaffen op de Autobahn. Met het 4Matic- vierwielaandrijvingssysteem kun je ook in de regen en sneeuw uit de voeten. Dan kan een C63 wil een tikkeltje spannend worden.
Bonus van deze nep-AMG
Als bonus is een V6 een stukje zuiniger dan de wel erg dorstige V8 en zijn de kosten om het rijdend te houden een stuk interessanter.
Complimenten trouwens voor de gene die de auto heeft samengesteld. Qua opties zit het vast wel snor (ondanks het autovirus heeft ondergetekende opties nooit begrepen), maar de configuratie is schitterend. Ja, dat donkergrijs is saai, maar absoluut niet lelijk. Zeker niet met de binnenzijde: caramelkleurig nappalederen schaalstoelen! Ja, veel gaver dan dat wordt het niet!
Destijds kostte de C450 nieuw zo’n 80 mille voor opties. Deze auto kostte nieuw 96.963 euro. Inmiddels heeft de afschrijving lekker zijn werk gedaan en kun je ‘m oppikken voor 37.750 euro. Het is zeker niet de goedkoopste nep-AMG, want het feest begint om en nabij de 30 mille, maar dit is wel een heel tof uitgevoerd exemplaar. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Meer lezen? Dit zijn 16 gave 190’s en C-Klasses van AMG op een rij!
Dutchdriftking zegt
Alleen van wege het interieur wil je deze toch al…
kennone zegt
Als ik mij niet vergis krik je het vermogen bij de 450 verder omhoog met een stage 1 dan de 43 AMG. Dus in dat geval is het wel weer een beetje meer AMG
geenidee1975 zegt
Scheelt nagenoeg niets met nog net een eindplus voor de C43. En sowieso Vmax eraf laten halen, want die klap van de begrenzer op 250 is echt gevaarlijk ;).
tortuga zegt
Man wat is deze lekker uitgerust! En voor die km stand en uitrusting niveau is dit een juiste prijs!
Het is ook een zeer betrouwbaar blok!
Hij/zij die deze kan permitteren is een lucky bird.
mattr zegt
En geen achterbankverwarming of zonnerolo’s achterin. Heeft hij wel een HUD en wegklapbare trekhaak?
mattr zegt
En een analoog klokje en carbon sierlijsten ontbreken ook.
geenidee1975 zegt
Waren geen opties en die andere twee zitten er op: lezen joh ;).
Stefje zegt
Mijn C300 van die generatie heeft toch echt HUD.
pignon zegt
Is dit niet de nieuwe auto van @willeme die dan nu waarschijnlijk voor de presentatie aan ons al weer verkocht wordt ?!
jaapiyo zegt
Nein! Das een dieselbeuker.
Johanneke zegt
De stoelen zijn wel erg, erg fraai zeg. Mooie wagen. Persoonlijk zou ik alleen de gespleten uitlaatsierstukken vervangen voor ongespleten exemplaren, maar voor de rest helemaal top.
racerx zegt
Erg gave auto, ook de C400 die ervoor geleverd is. Staat op m’n lijstje als opvolger van de F11.
lekkerlinksrijden zegt
goed samengesteld, niet zo schreeuwerig, 370 pk is dikke prima en meer dan zat voor een daily. Dit is gewoon erg prettig.
ronnys zegt
Slechts 16K aan opties?
Mercedes kennende dus eigenlijk een vrij kale uitvoering.
Zit er iets banaals als cruise-controle op?
geenidee1975 zegt
Mercedes maakt dit vraagstuk altijd makkelijk door icoonloze knopjes te tonen. Twee icoonloze knopjes in dit geval. Die op het portier naast de stoelverwarming is voor stoelkoeling: zit er dus niet op. Links van het stuur ook een rij icoontjes, behalve bij de laatste, weet alleen niet wat daar ‘hoort’. Verder een prachtig uitgevoerde versie. Ik had een paar jaar geleden een C43 en ben nog steeds verliefd, op deze helemaal. Denk dat ik ga bieden. Gewoon voor de heb.
amd762mpx zegt
2,5 jaar in bezit van een 2016 C 450 AMG 4MATIC, Tenoriet grijs, meegespoten “skirts” en spoilertje in carrosie kleur, meestal zijn deze zwart. Staat nu 67k op de teller. Badge delete, anoniem en origineel. 0 problemen, geluid blijft fijn.
petroldrinker zegt
Van deze generatie was er toch ook de 4.0 C63 AMG nog? dan zou ik altijd die nemen
kennone zegt
Ik weet niet zeker of er een groot verschil in zit maar de kosten om hem rijdend en alles werkend te houden zullen bij de 63 waarschijnlijk wel een stuk hoger zijn.