![Hamann M3](https://www.autoblog.nl/files/2021/09/hamann-m3-sedan-zwart-2021-970-003-970x604.jpg)
Zo dik als deze Hamann M3 hoort ‘ie toch wel een beetje te zijn, toch?
Het is grappig hoe tijd de wonden kan helen. Elke keer als een automerk met afwijkend design komt, wordt dat als ‘lelijk’, ‘afgrijselijk’ en ‘blasfemie’ omschreven. Nu is BMW niet echt een merk dat je koopt vanwege het ‘design’. Een 3.0 CS of 507 wellicht, maar BMW’s zijn vaak meer keurig, dik of kenmerkend. En nee, de 8 Serie al helemaal niet, op het moment dat een Ford Probe of Opel Calibra er specialer uitziet, heb je het verkeerd gedaan.
Enfin, BMW en design. Met de M3 gaat het uiteraard hopelijk mis. Die zeer grof vormgegeven neus is niet bijzonder mooi te noemen. Daar kunnen we om gaan mekkeren (hebben we vaak genoeg gedaan), maar je kunt ook gewoon de juiste specificatie kiezen. Deze Hamann M3 laat zien hoe het ook kan.
![Hamann M3](https://www.autoblog.nl/files/2021/09/hamann-m3-sedan-zwart-2021-970-002-970x603.jpg)
Extrovert
Normaal gesproken kennen we Hamann als een behoorlijk extroverte tuner. Eentje die het niet erg vind om wat op te vallen. In het geval van deze Hamann M3 van vandaag is er gekozen voor een zwart exemplaar met alle details zoals de grille óók in het zwart. Het is niet de meest originele autokleur, maar het camoufleert de boel wel lekker. Nog een voordeel, ook de vele misplaatste vouwen, grilles, lijntjes en dergelijke vallen zo veel minder op.
De wielen doen ook een duit in het zakje. In dit geval zijn het ‘Hamann Anniversary Evo’-wielen. Ze meten 21 inch in diameter (rondom). Aan de rechterkant zijn ze zwart, links zijn ze zilver. Dit doen tuners wel vaker, dan kun je kiezen welke wielen je mooier vind.
Bandenmaten Hamann BMW M3
Voor zijn de wielen voorzien van 255/30 ZR21-rubber, achter is dat zelfs 295/25 ZR21. De verdere modificaties aan de Hamann M3 zijn vooralsnog vrij subtiel. Er zijn camberplates voor ietsje extra, eh, camber.
Daarnaast staat de Hamann M3 iets lager op zijn buik middels een setje verlagingsveren. Voor zakt ‘ie 30 millimeter, achter zo’n 10 tot 15 millimeter. BMW’s hebben nogal de neiging om met de bips te hangen en Hamann lost dat voor je op. Ten slotte is de auto voorzien van een setje spacers voor en achter van 10 millimeter. Kortom, hele subtiele wijzigingen die de stance aanzienlijk verbeteren.
In technisch opzicht is er qua motor nog niet veel aangepast. Deze onderdelen kun je alvast bestellen. Maar Hamann kennende zal dit niet lang meer duren voordat er nog veel meer leverbaar is.
Zeker geslaagd. De achterkant hint naar de E46 M3 door die vier uitlaten en ik weet niet of het aan de kleur ligt maar ik vind zelfs de voorkant geslaagd..
Zilveren velgen! Dik!
@Charles Taycan 4S: zilverkleurig of zilvergrijs, maar zilveren velgen lijkt me prijzig en niet het beste materiaal voor een velg ;-)
@punicaoase, haha! Grapjas, jij begrijpt mij wel!
Ik hoop dat dit goed gaat verkopen, dan kan Hamann bij hun volgende project tenminste een degelijke fotograaf inhuren. Wat is dat toch met al die bedrijven die foto’s nemen met een compactcamera uit 1998?
misschien heeft autoblog ze uit een gare pdf brochure moeten knippen?
Kan me herinneren dat de 599 Hamann (2006) erg goed op de platen stond met z’n powdercoated velgen.
Tja, de grille valt op de fotos weinig tot niet op, dat is al een groot pluspunt… toch is ie nog te zichtbaar dus is de auto alsnog voor mij verknald…
Zijn vergeten een kleinere grill te monteren. Verder een dikke auto.
#slachtoffer
In ’t zwart valt die afgrijselijke grille tenminste niet op.
Ik moet toegeven dat ik deze best geslaagd vind en ik ben geen fan van de ‘nieuwe’ 3.
Nee, dat front blijft lelijk. Wanneer komt er een aftermarket bumper met fatsoenlijke grill. Het is altijd wel grappig dat wanneer een nieuwe M3 volledig zwart wordt uitgevoerd en je dus veel design elementen niet meer ziet hij ineens wel dik wordt.
Extravert*
De eerste M3 van deze generatie, die ik tegenkwam, was ook een zwarte. Weet niet of die kleur er de oorzaak van is, maar het oogt als behoorlijk grote oto, aanmerkelijk groter dan z’n voorganger. Dat zou voor een deel het flink toegenomen gewicht kunnen verklaren.
OT : inderdaad wel een verbetering zo. Met de zilverkleurige velgen, that is.
Geslaagd op 1 ding na, verder zeg ik niks.
Met alpinavelgen ziet alles er dik uit
Meerspaaks is niet gelijk Alpina…
Deze is echt wel extreem vet!
Nee, die pauper neus zit er nog steeds op
Liever het origineel
Dik ding, ik moet zeggen dat ik begin te wennen aan de grill. Voor mij de zilverkleurige wielen dat straalt toch altijd nog meer klasse uit dan die zwarte pauperwielen als je het mij vraagt.