Of heb je liever een van de gevonden concurrenten?
Hoewel het coronavirus een gigantische impact heeft op onze economie en gezondheidszorg, zijn er ook een paar (kleine) voordelen. Neem het thuiswerken. Daardoor hoef je niet urenlang in de file (of nog erger: het ov) te staan, waardoor je thuis meer tijd over hebt voor je favoriete hobby’s. Op Marktplaats rondstruinen naar tweedehandsauto’s, bijvoorbeeld. Al was het alleen maar omdat je wellicht de komende vakanties liever in een ruime auto stapt dan in een vliegtuig.
En daar staan soms een paar pareltjes op. Deze Seat Leon ST Cupra, bijvoorbeeld, gespot door lezer Leendert (waarvoor dank!). Op het eerste gezicht lijkt het een ‘gewone’ Seat Leon, tot je de titel nog een keertje goed leest. Deze is namelijk onder handen genomen door tuner Vagtechniek, waardoor de Seat nu maar liefst 422 pk en 529 Nm naar de voorwielen stuurt.
Deze auto bracht ons eigenlijk een beetje aan het denken. Want als straks de coronacrisis een beetje voorbij is, stap je dan nog wel zo snel in een vliegtuig? In economyclass zit je als sardientjes in een blik, iedereen raakt hetzelfde handbagagerek aan, vaak je handen met water wassen is schier onmogelijk… En dat is als vliegtuigmaatschappijen dan nog überhaupt bestaan en niet failliet zijn gegaan.
Dus, wat is dan het alternatief? Nou, die Seat Leon ST Cupra bijvoorbeeld! Het is een stationwagon – dus je hebt genoeg plek voor je gezin – maar het heeft ook genoeg pk om een glimlach op je gezicht te toveren. De perfecte familieauto voor wat heuvelachtige, achtergelegen wegen in Frankrijk, bijvoorbeeld. Het elektronisch sperdifferentieel zal – zoals @Wouter altijd zegt – een goede bijdrage leveren aan het rijgenot.
Naast de chiptuning en het elektronische sperdifferentieel heeft deze Leon ST een RVS-catback- en kleppenuitlaat met een op maat gemaakte sportkatalysator. De intake is ook gemodificeerd en komt van RacingLine. De nul-naar-honderd-tijd noemt de verkoper niet. Wel de 100-naar-200-km/u-tijd: die bedraagt 9,85 seconden. Deze Leon is dus aardig rap, om het wat subtiel te liggen. De top zou op 306 km/u liggen, al zegt de verkoper dat nooit hebben gereden. Al zou deze schrijver precies hetzelfde hebben geschreven.
En hoeveel kost deze Leon ST Cupra met de 2,0 liter-viercilinder en 94.229 kilometers op de teller? Nou, 25.000 euro. Natuurlijk is er voor dat geld een Seat Leon te vinden die een fractie van die kilometertellerstand heeft. Maar dan heb je wel een flink kleinere motor, die minder potent zal zijn dan deze gechipte ST Cupra.
Maar wat is er nog meer in de price range van de Leon te vinden? Nou, deze Volkswagen Golf 7R, bijvoorbeeld. Ook deze is Stage 2-gechipt en produceert nu 414 pk en 538 Nm. Rotiform RSE-velgen, Oettinger-style spoiler, leren interieur… Sowieso geen standaard Golf R, dus.
De nadelen? Nou, het is een Golf. Dus iets kleiner dan een Leon. Misschien iets minder geschikt voor een roadtrip, maar door de kleinere wielbasis misschien juist leuker als je op bestemming bent. Oh, en er zit een beschadiging op het linker voorportier. De voordelen zijn weer dat deze perfecte familieauto duizend euro goedkoper is dan de Seat (aardig veel benzine) én slechts 51.000 kilometer op de teller heeft staan.
Voor wie liever een iets grotere auto heeft: voor vijf euro minder is deze BMW 5-Serie Touring M550d xDrive te koop. Het is een diesel, wat volgens sommigen minder sportief rijdt. Aan de andere kant is je reis naar de vakantiebestemming wel een stukkie goedkoper. Je levert qua pk wel iets in, maar deze levert alsnog 380 pk. Het maximale koppel is natuurlijk wel een stuk groter, met 740 Nm.
Is er een catch? Jammer genoeg wel: deze BMW heeft al ruim 180.000 kilometer gereden. Het ‘bijna nieuwe’ van de Golf 7 heeft hij dus al een tijdje niet meer. Durf je daar echter overheen te kijken, dan heb je wel een grotere wagen dan de voorgaande twee. Zit voor jou de perfecte familieauto hier tussen, of hebben we er eentje gemist? Laat het weten in de reacties!
woody259 zegt
Als je alle type aanduidingen er vanaf haalt is de Cupra een perfecte wolf in schaapskleren. De 100 – 200 km/h tijd vind ik alleen niet in verhouding staan met de pk/kg verhouding, hij zou sneller moeten zijn met ‘422 pk’. Daarnaast is het natuurlijk de vraag hoe duurzaam ‘422 pk’ uit een 2 liter motor is.
grasvreter zegt
15 jaar geleden trokken ze dat bij Mitsubishi al uit een gietijzeren 4g63 in de dikste evo’s. Was best duurzaam, zolang je maar iedere 7500km voor een beurt ging. Dus totaal niet duurzaam.
rauto zegt
C63s estate.
Ot92 zegt
Heerlijke bak die Leon Cupra, vooral met stage 2 tuning. Alleen jammer dat je het vermogen niet zo goed kwijt kunt als een Golf R.
momo zegt
@ot92: Waarom dit?
Ot92 zegt
400+ pk op de voorwielen. Bij JD limiteren ze het vermogen voor de eerste en de tweede versnellingen (als je wilt natuurlijk) zodat je nog vlot kan accelereren als je dat wilt doen.
jajeroenja zegt
@ot92: Deze heeft dezelfde aandrijving als de GolfR, dus ook 4wd.
reactief zegt
Deze niet. De Leon was later wel ook met 4wd te krijgen.
Thomas20vt zegt
@reactief: klopt, vanaf de facelift pas. Dus vanaf 2017.
jajeroenja zegt
@reactief: Dan klopt het artikel niet ?. Als het wel zo was dan was het een cupra300 ipv deze ws 290.
Thomas20vt zegt
@jajeroenja: Dit was/is een 280
Ot92 zegt
Onjuist, wat @reactief zegt klopt.
Thomas20vt zegt
@ot92: bij VAG Techniek doen ze dit ook.
tortuga zegt
Die BMW heeft nieuwe cat nodig een paar controles op ziekte kiemen en je doet het dubbele er bij! En dan spreek ik al in tegen men eigen regels: nr 1 GEEN DIESEL
reactief zegt
Ik zou ze alledrie overslaan. Als ik een snelle station moet kiezen voor < 25K wordt het deze:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mercedes-benz-e-55-amg-kombi-designo-melanitschwarz-benzine-zwart-535e23bd-4f70-401c-88ca-7b5b8cefcc9c?cldtidx=4&cldtsrc=listPage
mlbenz zegt
Ohjee, die is bij Maas in Velddriel geweest voor onderhoud, dan sla ik toch meteen over, mijn god!
reactief zegt
Geen idee. Sowieso wat veel kilometers en veel verschillende werkplaatsen gezien. Maar dit model vind ik nog steeds erg mooi!
simonferrari zegt
Van buiten is de Leon een fraaie wagen maar het interieur is echt niet mijn ding. De BMW valt ook af want diesel dus dan blijft de Golf over. Wel een ‘foute’ uitvoering zo maar met de juiste velgen is dat wel weer op te lossen.
moveyourmind zegt
Bij de BMW krijg je van de aanbieder voor de internet meeneemprijs maar liefst 12 maanden garantie op het hart van de motor…
Wat dat ook mag zijn, het hart van de motor. En niet eens garantie op de nieren.
viezefreddyw zegt
Best geinig. Wat zouden jullie kopen voor 25.000 knaken? Ik ben benieuwd! Ik denk dat een M135i wel een leuk dingetje is voor dat geld. Brand los!
kennone zegt
@viezefreddyw: Lancer Evoloution IX Wagon. En als er nog wat geld over is, zorgen dat dat ding ool over de 400PK gaat??
saxoke zegt
@viezefreddyw: voor iets minder dan 25000 heb ik een Leon ST Cupra aangeschaft. Ideaal als gezinsautootje en loopt makkelijk 260 op de teller. Zowel het gezin als de papa hebben er plezier van!
kareljansen zegt
@viezefreddyw: Vorige generatie 340i touring is sinds de introductie van de g20 voor best leuk geld te vinden.
hanso zegt
Gechipped en perfect zijn termen die nooit samen gaan. Als een auto perfect zou zijn hoeft deze niet gechipped te worden.
focusrs1 zegt
Fabriek-af is geen enkele auto perfect.
Iedere auto wordt namelijk zo afgesteld dat hij van Afrika tot de Noordpool te gebruiken is.. dus niet perfect.
Na tuning is iedere auto beter afgesteld en dus zeer zeker meer ‘perfect’.
flutterby zegt
@hanso: Chiptuning maakt van massaproductie maatwerk. Niets mis mee zo lang je niet de extreme omstandigheden op zoekt (warmte, kou, luchtdruk).
schreute01 zegt
Je koopt een bak vermogen om vervolgens al die kilometers tegen een doods dashboard aan te kijken
karhengst zegt
@schreute01: Des te sneller kan je weer uitstappen. Ik snap de logica wel.
tttijn zegt
Perfect voor die 2 x gamma en 1 x wintersport per jaar.
ronnys zegt
Een wagon is voor bijna elke rit fijn.
Geen til drempel dus de kratten boodschappen schuif je er zo in. De BBQ rechtop achterin zetten, zakken kippen voer, als je het oud papier weer eens vergeten bent bij de weg te zetten kan de de hele voorraad kist zo achterin.
Zo kan ik nog wel even door gaan!
Ik wil best electrisch, maar dan moet er wel een wagon van uit komen.
flutterby zegt
@ronnys: in de Model Y past meer.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn!
iannuzi zegt
Tippie! Voor je een tekst plaatst wel even nalezen ;-)
On-topic. Een gezin zit over het algemeen niet te wachten op veel garagebezoeken. Dus een Japanner is dan een veiligere keuze.
Alex_79 zegt
Mooie auto! Ik heb vier jaar een Leon SC Diesel als leasebak gehad en was er heel tevreden mee. Mechanisch gezien geen enkel probleem gehad, alleen het navigatiesysteem was om te huilen. Dashboard is misschien wat saai (ex Golf en Scirocco), maar ach je vindt wel alle knopjes en functies zonder al teveel problemen. Functie boven vorm
emping zegt
Ik heb geen kleine koters dus hoef gelukkig niet op zoek naar een “familie” auto.
rammillius zegt
Liever een Focus ST of Megane GT220. Snel genoeg ?
jelle_dekort zegt
Ja, die langere wielbasis ga je echt voelen. Wat is nu 4 mm op 2630/2634 mm??
Het gaat meer over de overhang achter het achterwiel.
Had graag die Cupra in 4Drive gezien, betere combi met die 2.0 TSi 400+pktjes
rutgerg zegt
Een fwd met meer dan 400pk…. iedere 2500km nieuwe banden nodig zeker.
tttijn zegt
@rutgerg: das wat overdreven maar reken zeker op zo’n 12k met een paar banden.
rutgerg zegt
Mijn vorige auto was een Passat GTE station, en daar haalden de voorbanden de 12K al niet hoor ;-) Volgens mij is het met alles boven de 200pk op de voorbandjes drama.
Ot92 zegt
Als de banden een merk hebben waarvan de eerste letter van het merk begint met een C, dan geloof ik dat best. Zelfs met mijn 180pk tdi kreeg ik dat voor elkaar met dat merk… te zachte banden waardoor ze keihard slijten.
saxoke zegt
Om even op de titel vraag te antwoorden => JA. De Leon ST Cupra is de ideale gezinsauto. Nog geen moment heb ik spint van de mijne.