De i4 M50 viel een klein beetje tegen, maar niet getreurd… BMW heeft nog meer in petto.
Een volledig elektrische BMW M. Het was onvermijdelijk, maar voor de echte M-liefhebbers is het toch even wennen. Het had misschien geholpen als BMW meteen een übervet elektrisch M-model had gelanceerd, maar dat hebben ze niet gedaan.
De eerste elektrische BMW die het M-label mag dragen is namelijk de i4 M50. Die auto is eigenlijk niets meer of minder dan een snellere versie van de i4 eDrive40. Qua looks is er nauwelijks onderscheid en het rijgedrag is eigenlijk ook niet heel veel sportiever. Sterker nog: @wouter vindt de i4 eDrive40 juist leuker.
We moeten er wel bij zeggen: de i4 M50 is ook niet bedoeld als volwaardig M-model, maar als M Performance-model. Net als de M240i en de M440i dus. Desalniettemin is het niet echt een spectaculair startschot voor het elektrische tijdperk van BMW M.
BMW heeft echter meer in het vat zitten. De Duitsers laten vandaag namelijk beelden zien van een prototype dat er wel degelijk uitziet als een echte BMW M. Met uitgeklopte wielkasten en de voorbumper van de M3 is het een ouderwets dikke bak. Ook heeft deze auto de echte M-buitenspiegels. Dit lijkt dus verdacht veel op een BMW i4 M.
BMW verklapt ook meteen wat voor techniek er schuilgaat onder de koets van deze testauto. Deze i4 heeft xDrive-vierwielaandrijving met maar liefst vier elektromotoren. Ieder wiel heeft daarmee zijn eigen elektromotor, wat perfecte torque vectoring mogelijk maakt.
Ook leuk: dankzij de individueel aangedreven wielen kan de i4 om zijn eigen as driften. Dat is in ieder geval wat BMW laat zien in de bovenstaande video. Daarmee kun je alle M3-eigenaren mooi de ogen uitsteken op de BMW-meeting.
Dat laatste is natuurlijk een gimmick, waar het vooral om draait: BMW wil met deze techniek elektrische auto’s laten rijden als een écht M-model. Om dat te kunnen beoordelen moeten we even afwachten tot er een productieversie komt. Laten we BMW het voordeel van de twijfel geven.
Over een i4 M of een andere productieversie zegt BMW trouwens nog niks concreets. Ze houden het vaag met “toekomstige elektrische high-performance modellen”. Maar we gaan er gewoon vanuit dat die BMW i4 M er gaat komen.
Richmond zegt
Geen M4 gran coupe, maar wel een i4 M?
petroldrinker zegt
Antwoord op de titel, NEEE!!
SDM zegt
Een ballon op wielen met een BMW logo is geen BMW en zeker geen M.
mashell zegt
BMW is een uiterst conservatief merk. Ze waren het laatste met voorwielaandrijving, het laatste met touchscreens en het laatste met een agressief front. Hun primaire klantenkring is net zo conservatief, rimpelhuiden die gewoon een comfortabele auto willen om tussen München en de Starnbergersee te pendelen. Dat BMW een ///Marketing afdeling heeft die wel eens de “formule sportief” toepast is alleen maar omdat ze zo een hoge marge maken maar niet omdat sportief in het DNA van het merk zit. Een X3 40i is meer een echte BMW dan een M3.
SDM zegt
Een agressief front? Een ballon koop ik voor mijn kinderen en niet om in te rijden. Als oude mensen een auto kopen gaan ze naar de Mercedes dealer.
lithiumion zegt
Ik denk niet dat je, als marketing manager bij BMW een grote cariere zou hebben😉. De doelgroep waar ze bij BMW, nu op mikken is vooral China en hier in Europa op nektasjes met te veel geld en teveel bewijsdrang.
Roskampies zegt
Wieeeeee!!! Moet er nog steeds aan wennen.
Straks een test welke wieeeeee het mooist.
Of welke doet het snelst een stand 360 met de meeste g krachten. Wordt een knop zoals launch control en hup bij het stoplicht een 360. Haha.
Geen koffie meer aan boord. Hond in de gordel haha.
Mooi tijdperk…
gregorius zegt
Een BMW M zonder dat het een motor heeft dat alleen in M-modellen ligt, is geen echte BMW M voor mij. En daarmee moet ik zelfs eerlijk bekennen dat dat een van de redenen dat ik de M5 tegenwoordig ook niet aantrekkelijk meer vindt.
Dus voor een i4M of ene iM4: als ze daarin een speciale opstelling doen met 4 elektro motoren, die anders zijn dan hun normale i-auto’s en er zitten ook modi in waarmee je jezelf zwaar de vernieling in kan rijden: dan vind ik t een echte M.
Daarnaast was M vroeger echt iets. Nu is M eerder een marketing ding.
Jantje_555 zegt
een echte rijders auto kan dit nooit zijn. Je stampt er een paar keer mee door en de actieradius op die glooiende afgelegen wegen gaat er direct door en je moet dan heel wat zoeken voor een snelle laadpaal. plus een M zonder motorgeluid is het niet.