Met deze E63 AMG Estate kun je bescheiden blaffen.
Gisteren werden we er nogmaals aan herinnerd: de dikke V8’s bij AMG gaan verdwijnen. Binnenkort wordt het allemaal elektrisch, waterstof of een andere duurzame vorm van transport. Is dat jammer? In veel gevallen maakt het niet uit. Een E250 viercilinder is ook niet iets om warm van te worden. Dat kan heus elektrisch. Maar zo’n AMG?
Mercedes E63 AMG Estate
Daarin is het wel een beetje jammer. Die motoren hadden een waar karakter, iets dat een elektromotor in veel mindere mate heeft (en dan zijn we nog héél positief). Maar ook bij de E63 AMG is de milieuregeling verantwoordelijk geweest voor downsizing. Deze E63 AMG Estate die we vonden op Marktplaats is ‘Peak AMG’. Deze ‘S212’ biedt het meest moderne exterieur en interieur, in combinatie met de meest klassieke techniek.
Atmosferische V8
En laten toch meteen even beginnen met de techniek. Deze E63 AMG Estate heeft namelijk een 6.2 liter grote V8 onder de kap. Deze levert 525 pk bij 6.800 toeren en 630 Nm bij 5.200 toeren. Ah, de geneugten van een atmosferische motor. Een groot gedeelte van de brandstof wordt omgezet in geluid. Er wordt veel geluid geproduceerd, dus er is veel brandstof nodig om de M156 te laten zingen. Volgens Mercedes loopt het apparaat 1 op 7,8 gemiddeld. Het verbruik in de stad is zelfs 1 op 5,3. En dan zijn dat nog de positieve (NEDC)-beloftes. Man, wat was 2010 leuk.
Incognito E63 AMG Estate
Dit zwarte exemplaar is lekker incognito. Uiteraard was een kleurtje leuker geweest op deze E63 AMG Estate. Maar ondanks de mogelijkheid om dat te doen, zijn de meeste Noord-Europese auto’s zilver, grijs of zwart. Ach ja, zo kun je nog anoniemer door het leven, op de cruise control 100 km/u rijden, wachtend op het ene gaatje dat je enkele moment van vrijheid kan ervaren. We weten allemaal hoe het gaat, even de snelheid eruit laten lopen (goed opletten achter je), een paar seconden volgas geven en genieten om vervolgens weer braaf te doen en extreem veel belasting te betalen voor de geneugten van het petrolhead zijn in Nederland.
Ideale auto
Vaak willen we een auto die alles kan doen. Is dit dan niet de ideale auto? De sensationele motor is al besproken. De rest van de auto is ook briljant. Maar waarom geen compactere C63 AMG kiezen? Nou, deze E63 AMG Estate is namelijk een écht ruime stationwagon. Je kunt namelijk bijna twee kuub aan spullen meenemen, als je de bank neerklapt. Ook is de ruimte op de achterbank prima voor elkaar, óók als je volwassenen wilt gaan vervoeren. Dat wordt lastig in een C63. Qua luxe-items zitten de meeste gadgets die je maar nodig kunt hebben erop. Dat is het voordeel van een luxe Mercedes. 10 jaar voordat het gemeengoed wordt in de klasse, kun je het op zo’n dikke E of S bestellen.
Prijs E63 AMG Estate
De prijs van zo’n toekomstige klassieker zal wel idioot hoog zijn, niet waar? Dat valt eigenlijk best mee. Deze E63 AMG Estate kost namelijk 35.900 euro. Een puntje van kritiek: graag zouden we de ster op de motorkap willen zien. Naast het feit dat er niets leuker is dan achter zo’n ster aan cruiser, is het ook handig als je het ESP hebt uitgezet. Interesse? Bekijk hier de Mercedes E63 AMG Estate advertentie.
Meer lezen? Dit zijn de 21 coolste stationwagens: dit zijn ze!
bierbuik zegt
Heel gaaf zo, helemaal met het business pakket!
soundgarden zegt
@bierbuik: jaa het business pakket, daar word Jan modaal helemaal blij van! ….. ‘-.-
bierbuik zegt
@soundgarden: met het verkeerde been uit bed gevallen vanmorgen?
rikus zegt
@bierbuik: Inderdaad. Helaas zit het hier niet op.
DeWitteCondor zegt
Topwagen, keurige uitvoering ook. Die E63 is wel de ideale alleskunner. Heb zelf een S212 E200 (na facelift – kom maar met die taxigrappen). Motorisch geen vergelijk met deze natuurlijk, maar als je geen SUV/Crossover wil, een acceptabel benzineverbruik en een zee aan ruimte dan kan ik ‘ m aanbevelen. Gezin met 2 jonge kinderen en je kunt alles wat je maar kan bedenken in die enorme kofferbak kwijt. Een enorm praktische auto en het rijdt erg comfortabel (maar niet dynamisch). Qua reis/gezins/vakantieauto de fijnste die ik tot nu toe gehad heb.
Charles Taycan 4S zegt
Topauto! Geniet er van!👍
gloudertje zegt
@DeWitteCondor: same here. Heerlijke praktische auto’s. Voor de Benz een f30 320d gehad. Ook erg fijn maar niet hetzelfde comfort als de Benz. En met 20 inch Vossen ook imo geen oude lullen uitvoering.
kniesoor zegt
Geen info over waar de auto vandaan komt, geen info of-ie schadevrij is, geen foto’s van de boekjes (die er volgens de advertentietekst wel bijzitten). Nee, dank u.
DeWitteCondor zegt
Dat lijkt me een kwestie van even contact opnemen met de verkoper. Neem aan dat bij een auto van dit kaliber de importdocumenten en onderhoudshistorie erbij zitten, maar zeker het checken waard.
kniesoor zegt
@DeWitteCondor: Een scherpe verkoper zorgt, dat dat soort essentiële info er ongevraagd bijstaat/zit.
DeWitteCondor zegt
TJa, ik heb ook niet gezegd dat dit een scherpe verkoper is ;-). Maar ik zou niet de auto op voorhand daarom afserveren.
Edge zegt
Dat je überhaupt nog zover bent gegaan. Ik was al afgeknapt op de “Black Serie Styling” en “Fully loaded” in de advertentietekst.
DeWitteCondor zegt
Eigenlijk wat ik ook al hierboven aangaf (met andere woorden): dat zegt meer over de verkoper dan over de auto … Als de auto verder prima is (en eens dat het irritant is dat die info niet meteen wordt aangeleverd) zou ik die kinderachtige advertentie gewoon lekker vergeten.
saxoke zegt
@amghans: volgens de RDW idd weinig info te vinden. Enkel de eerste toelating, en dan nog niet eens of dat in NL of een ander landje was. Opzich een leuke auto, maar ik vind dat essentiële info zwaar ontbreekt
Variomatic zegt
@saxoke: staat daar wel al vijf maanden de banden plat volgens de rdw data :-)
stekkerkoning zegt
Het bedrijf dat de auto aanbiedt lijkt sinds een maand te bestaan (is althans niet langer actief op de occassionsites), is niet aangesloten bij BOVAG en biedt louter frisse import aan. Nog geen klantbeoordelingen. Reden genoeg om voorzichtig te zijn.
Dieseltor zegt
@amghans: Bestel een nieuwe bij de dealer. Hoef je je daar geen zorgen over te maken. 🙄
viezefreddyw zegt
Ding is wel heerlijk incognito. Fantastisch uitgevoerd. En inderdaad, het enige wat mist is een ster op de kap.
gregorius zegt
incognito?
De badges zitten er nog zelfs op!
viezefreddyw zegt
@gregorius: Dat zijn inderdaad even de enige dingetjes die je er af moet halen.
por100 zegt
ja, heel fijn. Ik mis alleen de boswachtersgroene kleurstelling en derde (omgekeerde) zitrij voor het perfecte plaatje.
DeWitteCondor zegt
Ik meen dat de 3e zitrij niet leverbaar was in de E63 wegens de ruimte die het uitlaatsysteem inneemt aan de achterkant.
bsxc2 zegt
Nog nooit was je zo snel bij je laatste rustplaats.
gregorius zegt
36k waarvan hij 6k moet afdragen aan de belasting.
3.8k aan invoer BPM.
Een beetje nette staat in het buitenland voor vanaf 26k te koop, daar zal vast nog wel wat af te halen zijn.
M.a.w. aan deze auto, als hij hem zelf heeft ingevoerd, zal hij ook niet geweldig binnenlopen.
Tenzij het natuurlijk een auto was die iemand anders al een keer had ingevoerd en op de een of andere manier niet meer kon betalen.
Hoe dan ok: 36k is in principe een prima prijs. Maar een 10 jaar oude E-AMG kopen die goed wat km’s heeft gereden; ik zou een extra 10k rekenen die er zo maar bij kunnen komen aan dingetjes die misschien toch vervangen moeten worden.
mashell zegt
De natte droom van de taxi chauffeur. En dan denk ik, laat maar.
DeWitteCondor zegt
Een E63? Ik denk niet dat de taxichaffeur daar warm voor loopt. Wel een 220 CDI met AMG pakket, dat dan weer wel.
petroldrinker zegt
“In veel gevallen maakt het niet uit. Een E250 viercilinder is ook niet iets om warm van te worden. Dat kan heus elektrisch.” Spreek lekker voor jezelf, ik word nog enthousiaster van een Aygo op de weg dan welke elektrische auto ook, puur om de verbrandingsmotor die erin ligt ipv die duracell dingen.
willeme zegt
@petroldrinker:
Uiteraard mag je daar enthousiaster over worden. Een viercilinder turbootje in een E-klasse is op zich prima, maar niet echt iets waar de liefhebber naar snakt?
Ik kan een goede Laphroaig erg waarderen, maar het moment dat Boswandeling de enige manier is om alcohol binnen te krijgen, neem ik liever een spaatje rood ;-).
vaakbenjetebang zegt
@willeme: Met het verschil dat je van een fles Boswandeling of voor mijn part Malibu dan tenminste nog liederlijk dronken kunt worden en woeste avonturen kunt beleven met kleurrijke mensen ter compensatie van de vieze smaak. Het automobiele equivalent daarvan met een Aygo bereiken is ordes van grootte lastiger.
willeme zegt
@vaakbenjetebang: nee, gewoon nee. Als je in een glas meer suiker dan alcohol hebt, moet je het laten staan.
Sowieso wordt je van die meuk alleen maar hyper door die suiker. Liederlijk dronken worden met kleurrijke mensen. Is een GEWELDIGE omschrijving, maar niet een correcte ;-).
vaakbenjetebang zegt
@willeme: het is een observatie met n=1 natuurlijk. Kijk, ik heb ook liever een Lagavulin dan al die zoete visepeukerij, maar als ik wat dat betreft altijd aan mijn smaak en principes vast had gehouden, had ik heel wat mooie avonturen en avontuurtjes gemist. :D
gloudertje zegt
@willeme: rij een s212 e200. Vlot zat in de dagelijkse praktijk. Snel, nee dat niet. Voor het gezin erg handig en wat rijdt dat ding lekker. Na meerdere bmw’s gehad te hebben is de Benz een fijne afwisseling. Zo’n dikke 8 pitter zou wel een ‘droom’ zijn. Niet meer een kleine 30k per jaar
petroldrinker zegt
@willeme dat hoeft ook niet, maar alles is in mijn ogen beter dan de duracell’s van veelal nu, ik rijdt zelfs nog liever een fiat 500 twinair, puur en alleen voor het feit dat het nog iets van een pruttelend geluid heeft.
Wat betreft je 2e alinea, geen idee waar je het in godsnaam over hebt.
993carrera4s zegt
Heerlijke auto! Deze motor wordt vanaf dit jaar youngtimer. De vorige generatie S211 E63. Vroeger in DE een paar keer één langs horen rijden, prachtig.
vaakbenjetebang zegt
Niet eens een trekgewicht op kenteken. Een Benz Estate die geen kar mag trekken heeft geen bestaansrecht.
volvo-s60-adept zegt
Je hebt deze auto toch ook nog meer incognito? Business Package-trim heeft normale bumpers en uitlaatsierstukken, dan zie je echt niet dat ‘t een AMG is. Dat zou mijn keuze zijn.
thestino zegt
De facelift heeft echt lelijke koplampen. Interieur is dan weer wel knapper.