Tja, waarom zou je je best doen op originele styling als je gewoon met een Cayenne-kopie op de proppen kunt komen?
Jullie zullen het moment allemaal nog wel herinneren. Het was 13 januari 2020. Iets voor 13:00 konden we met jullie de Changan Auto UNI-T delen. Natuurlijk, het was niet de mooiste of meest bijzondere auto. maar voor een generiek Chinees crossover-dinges geval was de auto verrassend origineel.
De kleuren waren geleend van Seat, maar de lijnvoering was zelf bedacht. Voor nu hebben we gevalletje goed gejat.
Cayenne-kopie
Dat is namelijk het geval met de Changan Auto UNI-K. Deze auto is niet origineel. Neen, het is een ordinaire Porsche Cayenne-kopie. Wacht, dat moeten we even iets subtieler behandelen.
Er zijn namelijk Chinese autofabrikanten die echt letterlijk het ontwerp kopiëren. Dat is met de Changan UNI-K niet helemaal het geval. Maar de achterzijde is wel heel erg overduidelijk geïnspireerd op de Cayenne Coupe.
UNI-K
De UNI-K is niet helemaal identiek aan de Cayenne. De neus is afwijkend en heeft een Hyndai-vibe. De Qua afmetingen is de UNI-K iets korter, smaller en hoger dan de échte Porsche Cayenne Coupé.
Heel bescheiden
Onder de kap gaat het sowieso mis om de auto een Cayenne-kopie te noemen. Er is namelijk een 2.0 vierciulinder turbo aanwezig. Deze levert 230 pk aan vermogen en 360 Nm aan trekkracht. Op zich niet superslecht, maar aanzienlijk minder dan de 340 pk die de Cayenne minimaal biedt.
Schakelen gaat via een achttraps automaat. Gelukkig is de auto wel voorzien van standaard vierwielaandrijving. Dat laatste is tegenwoordig op dit soort auto’s lang niet altijd standaard.
Prijs Cayenne-kopie
Wat de Cayenne-kopie wel beter doet dan het origineel is de prijs. De ‘echte’ is behoorlijk prijzig. De vanafprijs van een Cayenne Coupé is in Nederland 134.100 euro. De Changan UNI-K is aanzienlijk goedkoper, want omgerekend mag ‘ie mee voor zo’n 30 mille. Kijk, dan heb je nog een ton voor Porsche-logo’s over.
Weet je niet meer hoe het origineel eruit zag? Zie onder de test van Wouter van de Cayenne Coupe.
maarteno zegt
Zie er meer Lexus en Jaguar in.
mrB zegt
De achterlichten kijken op de Cayenne ja. Bij alle foto’s waarbij ik dacht: ‘dit lijkt op een Cayenne’ was het ook daadwerkelijk een Cayenne. Ik durf zelfs te zeggen dat ik het ontwerp best wel UNI-K vind, op de achterlichten na dan.
tdu2zonda zegt
Ik vind het inderdaad ook meer een Lexus en Jag kopie. Zij-profiel lijkt erg veel op een F-Pace
mashell zegt
Dit resultaat van fusion cooking oogt wel wat zwaar.
hokeej zegt
Ik zag er ook wat Urus in
saxoke zegt
@hokeej: in n bepaalde hoek is dat idd zo
leaper035t zegt
Is zeker niet zo erg als andere Made in China-gedrochten.
Jaden zegt
Altijd toch apart om te zien als het een beetje op een Europees model lijkt dan is het een chinees kopie van een Chinees fabrikant?
Maar als een 1 serie op een polo lijkt dan hoor je daar weinig van..
prop zegt
Ik zie hier op geen enkele mogelijke wijze een kopie van een Cayenne in.
rs18011 zegt
Grill Lexus, mistlampen Volvo/Audi, zij portieren Jaguar, achterlichten Porsche.
Het Ka onwijs oneerlijk dat merken uit China schaamteloos stukjes design overnemen van andere merken. Maar ik ben denk dat wij in de toekomst ook allemaal Chinese wagens op onze wegen gaan zien, op een gegeven moment is de rechtvaardiging op het gebied van prijs gewoon te groot.
aJackie zegt
JA!!
faalhaas zegt
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind het Cayenne model heel generiek.
hiostu zegt
Ik zie weinig gelijkenis tussen de Cayenne… Wat mij betreft net zo veel verschil tussen deze auto en de Cayenne als tussen een Lexus SUV en een Cayenne.
Taycan 4S zegt
Haha! Gewoon ordinair Chinees jatwerk!
tenaci zegt
Ik dacht ff: dit is wel heel brutaal, gewoon 1op1. Maar dat waren de foto’s van het origineel.
Dat Chinese ding heeft wel een eigen smoel hoor. Niet echt een kopie imho
rotarypowah zegt
Best een gaaf ding, met die gedrongen raam / daklijn.
mj76 zegt
Wil hem wel ruilen tegen de Seat Tarraco waar ik nu in rijd
BerlingoHdi zegt
@mj76: tot je een aanrijding hebt harder dan 30KM/H
clubbtraxx zegt
Zo kan je alles wel jatwerk noemen wat vier wielen en een stuur heeft.
Vind die UNI-K misschien zelfs wel mooier dan de porker.
kennone zegt
30k voor de aanschaf, 10k voor een LS V8 met inbouw. Prima deal.
net10 zegt
De Uni-K vind ik flink afwijken van een Cayenne en zeker geen kopie.
De Uni-K vind ik een geslaagde auto.
BerlingoHdi zegt
Lexus, Jaguar, Hyundai…. Zie er van alles in.
Alfarobert zegt
Ruim een ton goedkoper en nog eens ruim 200PK. Goed genoeg dus voor dagelijks gebruik.Voor een ton kan ik heel wat benzine verknallen.