Iconische auto’s uit videogames: dan komt waarschijnlijk een BMW M3 vrij snel in je op.
Als jij de jaren ’90 en ’00 bewust hebt meegemaakt (en die kans is vrij groot), dan moet je wel eens Need for Speed gespeeld hebben. Dat begon met een aantal titels vanaf de vroege jaren ’90 die hun tijd best ver vooruit waren. Met de opkomst van gameconsoles als de Xbox en PlayStation in de jaren ’00 ging het hard met Need for Speed. Titels als Underground (2), Hot Pursuit en Most Wanted moeten zelfs de casual gamers bekend voorkomen.
Need for Speed Most Wanted
Wat is de beste Need for Speed ooit? Met een beetje nostalgie in het achterhoofd is de kans vrij groot dat je kiest voor Most Wanted (2005). De ondeugende straatracer-vibe van deze game is ongekend. Het is het inmiddels klassieke Need for Speed-recept: je bent een schoffie met een opgepepte Honda Civic dat door iedereen te verslaan de absolute koning van de straat wordt en een topcrimineel op de radar van de lokale hermandad. De heldenauto van Need for Speed Most Wanted was geen peperdure Ferrari of Lamborghini. Het was een BMW M3 GTR (E46).
BMW M3 GTR
Dat is namelijk de auto waarmee je begint, maar ook de auto die je kwijtraakt door een sabotage in het begin van het spel, waarmee je gelijk lekker wraakzuchtig begint. Speel je het spel lang genoeg, dan kun je revanche nemen en de BMW M3 GTR weer terug winnen. Grappig genoeg is het dus geen standaard M3, maar de straatversie van de GTR-raceauto waarvan er maar vijf bestaan, technisch gezien als prototype. Voor Need for Speed is deze uitgedost in het grijs met een blauwe livery en een gigantische spoiler.
BMW Welt
BMW en EA (de gameontwikkelaar van NFS) brengen de bekende M3 GTR weer onder de aandacht omdat ze er eentje ‘in het echt’ hebben gebouwd ter ere van het 30-jarige bestaan van de gameserie. Uiteraard een replica, de echte M3 GTR Straßenversion is niet opgeofferd. Wel kloppen alle details, inclusief het race-interieur, dus misschien dat een niet-Straßenversion die BMW nog had liggen de basis vormt. Desalniettemin mag je tussen 27 november en 6 januari deze unieke M3 GTR bewonderen in BMW Welt te München.
En da’s niet alles: de BMW M3 GTR maakt ook virtueel zijn rentree. De huidige Need for Speed genaamd Unbound draait nog op volle toeren en het spel wordt tijdig bijgehouden met ‘seizoenen’. In seizoen 9 staat de M3 GTR weer centraal en kan je de auto verdienen door opdrachten te doen. Tijd om je Xbox Series X weer eens af te stoffen, dus.
Johanneke zegt
Na underground 1 en 2 nooit meer NFS gespeeld, maar vooral underground 1 vond ik echt geweldig. Daarna gestopt met de arcade racers, en meer de half arcade racers gaan spelen, vooral Gran Turismo. Is Most Wanted het waard om door te spelen? Beetje underground vibes maar dan niet ’s nachts ofzo?
Autofanaat1990 zegt
Persoonlijk vindt ik Underground 1/2 prettiger om te spelen. Met Most Wanted begon het stuurgedrag meer richting arcade te gaan. Vindt dit zelf niet zo prettig. Het is net rijden op ijs.
Maar die BMW M3 GTR is natuurlijk wel een icoon!
Dutchdriftking zegt
Hot pursuit is mijn favoriete NFS. Maar dat is puur vanwege het jeugd sentiment. Echter heb ik de meeste digitale kilometers gemaakt met Most wanted. Als je er vanuit de moderne sim ervaring naar kijkt is het natuurlijk bagger. Maar destijds als 13 jarig pubertje was het de hemel op aarde. Lekker in een vrije wereld rijden met auto’s die je eindeloos kon modificeren.
mjpamsterdam zegt
Een Golfbal ? Gaat hier iets niet goed ?
rendomjoeser zegt
Jazeker! In zo’n auto heb ik m’n rijbewijs gehaald!!!
Nou ja…
de vierdeurs versie dan.
En zonder spoilers.
En ook geen rolkooi.
En een 2 liter diesel.
En geen heftige stickers.
En een normaal interieur.
Maar verder, exact deze!
rob5nismo zegt
Need for speed underground alle 2 de delen helemaal grijs gespeeld op de xbox waren toen echt leuke spelletjes.
e38ossie zegt
-edit:check-
Ik heb zelfs de originele brochure. 1 van deze 5 is geleverd aan Juan Pablo Montoya.
tortuga zegt
Xbox? Playstation jaaaa! Afstoffen hoeft niet!
O plaat zegt
Altijd liever midnightclub gespeeld. Vooral op de derde heb ik uren gespeeld. Als tiener tijdens het PS2 tijdperk heb ik ooit een need for speed spel gehad maar ik herriner mij niet eens het welke zo weinig impact had het. Ik weet enkel nog dat mijn eerste wagen in dat spel een Fiat Punto was.
Gulli zegt
Ik vond de NFS reeks altijd geweldig, maar gek genoeg heb ik de iets minder arcade versies zoals Shift 1 en 2 het meeste gespeeld. Dat ging meer om circuit racen (let op, een simulator was het nog steeds allerminst) en dat was een van de eerste spellen op de Playstation die ik Platinum haalde door op elk circuit, elke bocht en elk stukje minstens 1x perfect te rijden. Zo heb ik met een Zonda R het officiële Ringrecord (toen 6:47 minuut, met idd een Zonda R) met een seconde verbeterd, zo ontzettend lang heb ik dat spel zitten spelen :D
Daarna werd het wat rustig, die versies met dat je door de VS moest racen ofzo heb ik allemaal niet gespeeld. Een tijdje terug zat NFS HEAT in de ‘gratis’ spellen van het PS+ Essential abbo, dus die heb ik maar weer eens gedownload. Ik moet zeggen het leek best wel op Most Wanted en Hot Pursuit, daar hadden ze wel hun best op gedaan. Het tunen zat erin, de politie-achtervolgingen ook, en het verhaal, tja, daar heb je nog nooit een NFS voor opgestart :D
Toch denk ik dat mijn favoriet nog steeds Porsche Unleashed was. Rijden als testrijder voor de fabriek en alle generaties Porsche testen en rijden. Volgens mij was dat ook de eerste waar een soort verhaallijn in zat ipv ‘start race en veel plezier.’
Gulli zegt
Oh ja, de huidige variant van NFS, Unbound, lijkt me een redelijke re-skin te zijn van Heat met dezelfde spel-elementen erin. Alleen hebben ze een of andere cartoonist ingehuurd die allemaal rare effectjes aan de auto toevoegt op het moment dat je bepaalde acties uitvoert. Ik weet dat ik niet meer tot de doelgroep behoor met mijn 42 winters jong, maar deze versie is echt heel ver verwijderd van wat ik als leuke NFS titel zou bestempelen;
https://www.youtube.com/watch?v=H2Y8XCe7F9E
Ik denk dat de populariteit van Anime een grote rol heeft gespeeld in een hoop visuele keuzes die voor dit spel gemaakt zijn.