Lekker wegdromen bij een toffe stationwagon: dat kan met de Audi S4 occasion van de avond.
Een week of wat geleden introduceerde Audi een speciale editie van de RS 4. Deze Edition 25 years eert de allereerste Audi RS4 Avant, een auto die voortvloeide uit de RS2 Avant waar het allemaal begon voor Quattro GmbH. Audi heeft zichzelf meester gemaakt in het bouwen van snelle stationwagons, wat eigenlijk de schuld is van Porsche. Tijdens het ontwikkelen van de RS2 Avant was de bedoeling in eerste instantie een coupé op basis van de Audi Coupé (S2) of zelfs een sedan op basis van de Audi 80, maar Porsche was bang dat ze dan meewerkten aan een auto die hun eigen producten te kakken zou zetten. De Avant was een uniek stukje markt wat Porsche toch niet bediende.
Audi stations
Dat, in combinatie met het feit dat Audi het RS-label tot de RS6 (C5) enkel gebruikte voor stationwagons, geeft Audi-wagons altijd net even een extra zetje in de rug qua coolheid. En dat sijpelde ook door naar de modellen die geen RS op de bips kregen. Zo hadden de S4’s van de B6- en B7-generatie ook gewoon de blubberdikke 4.2 liter V8 voorin.
Audi S4
Toch behandelen we deze Audi S4 van de B7-generatie niet alleen vanwege die motor, wat overigens niet een teruggetunede RS4-motor is maar de eerdere versie van de V8 die bijvoorbeeld ook in de A6 en A8 lag. Nou was dat wel gaaf, dat deze generatie Audi-modellen eigenlijk veel te asociaal dikke motoren kreeg voor hun segment.
Nee, eigenlijk is deze Audi S4 B7 vooral erg cool vanwege hoe ‘ie eruit ziet. De B7-generatie Audi A4 was al een goed getekende auto en de Avant verloor dat zeker niet. Om er een S4 van te maken werd niet geopteerd voor de enorme karrenwielen en brede wielkasten en bumpers die de RS4 kreeg. Nee, de veranderingen van de Audi S4 waren eigenlijk heerlijk subtiel. Andere bumpers, vier uitlaten, aluminium spiegelkappen en natuurlijk de mooiste velgen ter wereld. Ondertekend door de meest objectieve scheidsrechter op dat front.
En dan ook nog eens in het blauw, een tint die erg lijkt op RS-blauw of Nogaroblauw van de originele RS2 en RS4. Het is overigens Sprint Blue, maar dat mag de pret niet drukken. Gecombineerd met een tweekleurig interieur, wit met zwart, met wat stukjes opplakboomstronk. Daar heeft @amghans/kniesoor vast een mening over, maar wij vinden het puik.
De 4.2 liter V8 leverde in deze generatie Audi S4 Avant trouwens 344 pk en 410 Nm. En vergeet zo snel mogelijk naar 100 sprinten, wat deze S4 op zich vlot kon in 5,8 seconden, want schakelen gaat met de hand. Eveneens perfect. Alleen, we moeten toch eerlijk zijn, laat de schitterende uitvoering je niet afleiden van het feit dat een auto met deze motor rijdend houden niet voor elke portemonnee weggelegd is. Nou hopen we dat het bij deze auto met 91.206 kilometer op de klok mee valt, maar je weet het nooit.
Kopen
Je hoopt overigens van wel, want de prijs van deze Audi S4 Avant uit 2005 is ook niet voor elke portemonnee. Hij moet namelijk nog 29.950 euro kosten. Dan heb je wel een hele puike versie, maar tegelijkertijd de op één na duurste S4 B7 van Marktplaats (een grijze S4 Cabrio is 45 euro duurder) en met afstand de duurste Avant. Zou jij het doen? Sla je slag op Marktplaats.
RobTWo zegt
Nee, dat is een 156 GTA SW.
lpgbarrel zegt
Mooi! Wel een leuke auto voor de plezier ritjes inclusief fam! Alleen zou een RS4 niet nog leuker zijn? 8000 rpm.. Wel kotszakjes mee hahaha
mark383 zegt
Heerlijk ding. Shut up and take my money!
Alleen die single frame grill… Toch maar een B6?
Robert zegt
Ja, ik verkies de B6 ook boven de B7. Alhoewel ik de eerste generatie Audi’s met de single frame grille toch ook wel mooi oud geworden vind, hoor.
Oopelkadet zegt
Prachtige auto en superblok maar Audi dus: duwen duwen duwen in die bochten!
En je moet echt 3x advocaten salaris hebben om dit nog in NL te kunen rijden. 1000 euro benzine per maand? 2000?
Jurgen zegt
Ligt eraan hoeveel km je per maand rijdt hè, voor €1.000,= per maand tank je ongeveer 400 ltr. 98 in NL, dat is dan ongeveer 2800 km, er zijn maar weinig mensen die dat met een privé auto rijden hoor. Dus overdrijven is ook een vak.
dutchneon zegt
Hahaha wat ben je van plan?? ik rijd nog niet eens 1000km in de maand met mijn privé auto….
Homer55 zegt
Ik mis de zero’s. Was een leuk tijdperk. Turbo, kompressor, hoogtoerig, automaat, schakel, voorwiel, achterwiel top gear…
baserati zegt
Nee dat is de 159 ti sw
str8six zegt
Nee, dat is de M5 touring
eelco106gti zegt
-edit:check-
eelco106gti zegt
Ik dacht dat bij deze generatie S4 voor een distributie wissel het hele motorblok eruit moet 💰
Dr.Dre zegt
Ja, zit aan de achterkant van het blok en aangezien daar natuurlijk de versnellingsbak tegen het blok aan geschroefd zit zul je deze moeten scheiden. Na dit blok zijn er (ook in bepaalde drie cilinderblokken van BMW bijvoorbeeld) zowel bij Audi als ook bij andere fabrikanten motoren met deze configuratie uit gebracht. Vaak ook bij fabrikanten waar de distributieketting en/of kettingspanners of geleiders niet een autoleven lang mee gaan. Bij de premium dealer zit het arbeidsloon zomaar richting de € 150,- per uur dus je hebt helemaal gelijk dat je een zak geld mee moet brengen.
Robert zegt
Technisch gezien is het zo dat het blok er niet ‘uit’ gaat, maar naar voren wordt geschoven, nadat men eerst het front heeft gedemonteerd en daarna het blok en de bak van elkaar gescheiden heeft. Bij de (dealer)garage staat voor zo’n operatie twee dagen, dus per saldo ben je alleen aan arbeidsloon zo maar 2500 euro kwijt als je dit bij de dealer laat doen.
En als de boel toch helemaal los en open ligt, dat wordt er toch ook wel snel gekeken of zaken als de koppelingsplaat, drukgroep, vliegwiel, waterpomp en krukas keerring (preventief) niet ook vervangen moeten worden, dat jaagt de prijs alleen nog maar verder op.
rrk147 zegt
Vond dit altijd zo’n raar model, met aangeplakte neus en achterkant. Zijn voorganger en opvolger zijn veel mooier.
pier zegt
Mooie auto, maar de gaafste is toch de e61 M5.
isleofman zegt
Mooie youngtimer voor op de zaak. Dan zijn de kosten ook wat overzichtelijker. Grote kans dat ie naar een ondernemer gaat of een zzp’r. Prachtige wagen en heb altijd een zwak voor 6 of 8 cilinders met handbak.
ronaldotour zegt
Dat denk ik niet, 35% bijtelling over de economische dus verkoopwaarde is erg veel in dit geval. Een aantal jaren geleden lagen de prijzen stukken lager van deze wagens.
audirs3 zegt
Leuk stukje geschiedenis les. En grappig hoe RS uiteindelijk wel direct is gaan concurreren met Porsche, danwel vanuit vanuit de RS TT met de Cayman, of de RS6 met de Panamera station.
racerx zegt
Leuk ding! Liever een Alpina B5 Touring (E61).
O plaat zegt
Deze motor staat er om bekend dat voor 70% van de herstellingen de motor er uit moet gehaald worden om het werk te kunnen doen. Enorm duur of tijdrovend in onderhoud dus. Doe mij dan maar een CTS-V wagon. Aan een LS blok kan een analfabeet het onderhoud doen in een schuur in Kentucky met drie sleutels en een schroevendraaier.
kniesoor zegt
Mijn mening is bekend : boomstronk hoort in de open haard ! 😆
alfafever zegt
Oké, hij is dik. Maar mooi? Nee, niet bepaald. Echt een standaard steriel VAG-uiterlijk van die tijd.