“Tja, wat is normaal eigenlijk?” Wie een klein beetje verstand heeft van Mansory, zal weten dat de tuner niet bepaald vies is van het uitvoerig aanpakken van krachtige bolides. De Duitsers deinzen er niet voor terug hun doelwitten te hullen in een bijna gênante hoeveelheid carbon. Ergens ook wel terecht, aangezien ze een eigen autoclaaf hebben en het materiaal dus relatief eenvoudig te misbruiken is.
Desondanks lijkt het allemaal toch behoorlijk mee te vallen bij hun meest recente project. Dat is wel eens anders geweest. Vooral twijfelachtige schepsels als de Panamera en 488 Spider staan diep in het geheugen gegraveerd. In dat opzicht is de 911 Turbo S een stuk gemakkelijker te verteren.
Dat gezegd hebbende, hebben de mannen en vrouwen van Mansory absoluut niet stilgezeten. Praktisch overal waar je kijkt, zul je koolstofvezel ontdekken. De motorkap, luchtinlaten, bumpers, het spoilerwerk, enz.; er is zo snel geen plaats te ontdekken waar geen carbon schuilt, zelfs niet binnenin de wagen. De Turbo S heeft echter het voordeel in een subtiel kleurtje te zijn gelakt, waardoor het niet bijzonder storend is. Wil je jezelf alsnog doodergeren, dan kun je kiezen uit één van de vijftien kleuren.
Hoewel dit alles ongetwijfeld de nodige kilogrammen zal besparen, laat Mansory geen woord los over het gewicht van de Porsche. Hetzelfde geldt voor een eventuele vermogensupgrade en de prijzen. In beide gevallen houdt de tuner de lippen op elkaar. Mocht er niets veranderen, dan kunnen we rekenen op tenminste 580 pk uit een zescilinder boxermotor.
Edge zegt
Ik vind dat chipped carbon toch niet bepaald mooi. Alsof ze hier en daar wat restjes carbon bij elkaar hebben geperst. Dan zie ik toch veel liever het carbon waarbij de weefstructuur duidelijk zichtbaar is.
jorden zegt
@Edge: Het MDF-hout van de Carbon Soorten :p
galgootje zegt
@jorden: zoiets maar dan underlayment, chipwood plaat
thierryvth zegt
@edge: het is toch ook bij elkaar geperst carbon afval, dacht dat het iig zo was ontstaan
drdre1 zegt
@Edge: idd niet mooi, nu moet de Tupperware-brigade weer een nieuwe variant maken om de Hyundai Scoupés mee te sieren.
Gulli zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
2wheeler zegt
Heel erg gaaf, kleurtje is misschien saai maar de details maken de wagen! Ik dacht trouwens dat forged carbon iets was wat Lamborghini had ontwikkeld..
jweelden zegt
@2wheeler: Samen met het Amerikaanse golf merk Callaway dacht ik. Zat ook op de Sesto Elemento.
willeme zegt
Ik zou gewoon een nette 991 Turbo ‘Non-S’ opsporen in Duitsland. Ik slinger even de okazie-zoek-website aan.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/porsche-911-turbo-benzine-blauw-56346322-50be-4e67-a6a6-43f40d7c78cd?cldtidx=3
Kijk, lekker saai. Normale stoelen, donkerblauwe lak, donker interieurtje. Niet spannend, maar in elk geval niet die lelijke Centre-lock wielen, maar wel de naafdoppen in kleur. Keurig.
Vervolgens ga ik naar Ruf toe om hun kitje voor de 991 Turbo te monteren. Stufe 1 is al krankzinnig genoeg, want Ruf.
https://ruf-automobile.de/wp-content/uploads/2015/10/991-Turbo-RUF-Performance-Upgrades.pdf
Zowel de Turbo als de Turbo S gaan dan naar 635 pk en 860 Nm. Heb je voor 120 mille een krankzinnig snelle en onopvallende alleskunner voor dagelijks gebruik. Komt natuurlijk BPM bij, maar het is nog altijd minder dan wat je kwijt bent voor nieuwe 911 met wat opties.
Edge zegt
@willeme: Prima spec! Het enige puntje wat mij niet echt aanstaat, zijn die two-tone velgen. Dit type velg is ook te vinden zonder zwartgelakte binnenzijde, dus daar zou ik dan voor gaan.
yippiekaye zegt
@willeme: De auto kost al 120k. Het RUF setje 10k en ik neem aan dat je hem nog op nederlands kenteken wilt zetten. Kost je nog 10k extra. Totaal 140k. Maar dan heb je wel iets erg lekkers.
beefcake zegt
@yippiekaye: kost zoiets serieus maar 10k om op NL kenteken te zetten? Valt me alles mee.
ikleesookoverautos zegt
@willeme: dat is ook een goed plan.
Onehp zegt
@willeme: beetje skeptisch, de stufe 1 koppel en vermogenskromme passen helemaal niet bij elkaar. Een werk van fantasie. Stufe 2 klopt dan weer. Als de vermogenskromme klopt op stufe 1 dan is ie wat saai en loopt niet lekker naar het rood door, turbo/uitlaat zitten aan de limiet. Dan liever Stufe 2 en evt het koppel wat begrenzen als je de betrouwbaarheid wil behouden en nog steeds meerdere launches na elkaar wilt doen zonder zorgen voor de aandrijflijn…
willeme zegt
@onehp: Bij Ruf weten ze behoorlijk goed wat ze doen, daar ben ik niet zo bang voor. Zit ook een behoorlijk prijsverschil in I of II (dankzij andere turbo’s). Dat is geen werk van fantasie, maar zo ‘geprogrammeerd’. Het is niet het maximale, eerder het optimale.
Onehp zegt
@willeme: Ruf heb ik op zich vertrouwen voor, maar de curves zijn een werk van fantasie, dat is een mathematisch feit :) en dat helpt dan weer niet echt…
bmwfreak038 zegt
@willeme: doe mij maar center lock
917 Porsche + Audi zegt
voor mij graag een ‘gewone’ turbo s aub
jaapies zegt
Onder het artikel over een Bentayga W12 plaatste ik onlangs nog een reactie in de trant van: er bestaan geen normale niet ordinaire Mansory’s. Maar hier wil ik best een paar blokjes in rond…
ikschrijfookoverautos zegt
@jaapies: eensch!
thomcarspotter zegt
Motorkap is niet van carbon, maar het kofferklepdeksel wel?
Onehp zegt
@thomcarspotter: wie o wie heeft de motor achterin verstopt?!?
bmwfreak038 zegt
Lelijke vleugel.
piebepost zegt
Met zo’n ingetogen Mansory ben je denk ik wl een beetje het losertje op een Marokkaanse bruiloft.