Deze premium coupe SUV kan meer dan 322 km/u halen, dat is dan wel weer gaaf.
De SsangYong Actyon was een van de eerste in zijn soort: een SUV met een aflopende daklijn. De combinatie was bizar en ridicuul. Waarom zou je een coupe SUV willen maken? Je combineert dan de krappe interieurruimte van een coupé met de dynamische eigenschappen van een SUV. Dat kan toch nooit werken?
Dat deed het ook niet. De SsangYong Actyon was zo populair als suikervrij eetbaar ondergoed. Maar, met een flinke premium-saus bleek het wél een populaire variant. Dat bewees de BMW X6. Concurrenten als Audi (Q8), Mercedes (GLE Coupé) en Porsche (Cayenne Coupé) hebben het idee ook toegepast.
Coupé SUV
De laatste toevoeging in dat illustere rijtje is wellicht deze Mullen Five. Mullen is een Amerikaans bedrijf dat de auto in de VS ontwikkeld heeft en daar ook wil gaan bouwen. Het is overduidelijk een coupé SUV: een hoge auto met een lage daklijn.
Uiteraard is de Mullen Five voorzien van de nodige gadgets die niet zouden misstaan in een James Bond-film. Zo zit er active noise cancellation in alsmede gezichtsherkenning. Het interieur van de concept ziet er op zich behoorlijk productierijp uit. Ja, het is is minimalistisch. Tesla toont al jaren aan dat dat een USP kan zijn.
322 km/u!
Ten slotte de techniek. De Mullen Five heeft een 95 kWh-batterij. De motor is elektrisch, maar er wordt niet gezegd hoeveel vermogen of koppel deze levert. Wel dat je op een volle lading dik 520 km moet kunnen halen. Een lege accu kun je in 18 minuten snelladen naar 80%.
Van 0-96 km/u sprinten is in 3,2 seconden achter de rug. Er komt ook een snelle versie, heel gepast ‘RS’ genaamd. Deze kan in 1,9 seconden naar de 96 km/u accelereren. De topsnelheid moet meer dan 322 km/u bedragen. Prijzen vanaf 55.000 dollar voor de instapper. Uiteraard zijn we erg benieuwd naar het productiemodel en of die sterke prijs-prestatieverhouding behouden blijft!
bernoulli zegt
Van Victor Mullen!
heckblende zegt
Liever Rodney Mullen dan.
tinnemans zegt
Om antwoord te geven op de vraag in de titel; Nee, natuurlijk niet. Ik maak uitzonderingen voor voertuigen zoals RangeRovers, maar in principe zijn SUV’s gewoon altijd lelijk. Coupe SUV’s double so.
kamikaz3 zegt
Zo’n evoque in cabrio uitvoering? ;)
giulia64 zegt
Klinkt heel realistisch 50.000….
LaCotse zegt
ANC zit ook in de nieuwe Range Rover toch? Héél benieuwd hoe dit werkt in een omgeving als een auto! In theorie zou het best wel eens heel goed kunnen zijn, leuke feature.
joost1234 zegt
@rs6quattro: deze techniek is niet nieuw hoor, mondeo vignale hybrid van 5 jaar oud heeft het ook (en die is echt heel stil)
potver7 zegt
Zolang zo’n systeem zo geprogrammeerd is dat claxongeluiden en sirenes wél doorgelaten worden (of zelfs versterkt), prima. En anders: levensgevaarlijk.
meetsysteem zegt
@tinnemans. Mooi of lelijk is slechts één van de koopargumenten bij de meesten. En als je dan de term ‘lelijk’ vervangt door ‘iets minder mooi’ weegt het esthetisch argument nog minder. Ergo: Je ziet ze als de bomen in het bos, sommige daarvan met kromme takken.
chrisvis zegt
De snuit lijkt wel een opgeschoonde Lamborghini Urus. Vind hem persoonlijk zelfs beter vallen op het netvlies door de mindere plooitjes…