Smaken verschillen, maar origineel is het zeker.
Sinds 2006 pakt Honda het compleet anders gaan met de Civic. Was het voorheen een zeer prettige doch uiterst bedaagde auto, daarna ging Honda compleet over de top met zijn. designs voor de C-segment auto’s.
In Nederland heeft dat nog niet aantoonbaar geresulteerd in betere verkoopcijfers, maar dat ligt ook mede aan de hoge prijs van de auto in ons land. Wereldwijd gezien doet Honda het uitstekend en dat is mede te danken aan het spraakmakende uiterlijk van de auto.
De huidige generatie (de tiende alweer!) gaat mee sinds 2015, hoog tijd voor een facelift dus. De Amerikaanse Civic kreeg al een update, nu is de Civic voor Europa aan de beurt. De neus werd iets opgefrist en strakgetrokken om zo de aerodynamica te optimaliseren. Het is nu voor het eerst mogelijk om full-LED koplampen te bestellen, zodat iedereen kan zien dat jij de allernieuwste Civic hebt en nog belangrijker: dat je beter zich hebt.
Aan de achterzijde zijn de verschillen minimaal. Laten we het zo stellen, als je voorheen geen potentiële gegadigde was voor een nieuwe Civic, dan is deze dat nog steeds niet. Tenzij je lievelingskleur Obsidian Blue is en je gek bent op donkergrijze 17″ lichtmetalen velgen: die zijn nu nieuw leverbaar. In het interieur werden er ook kleine wijzigingen doorgebracht. Zo is er een elektrische bedienbare stoel leverbaar. Jazeker, enkelvoud, want de bijrijder zal het altijd handmatig moeten doen. Belangrijker is dat het infotainment systeem flink is verbeterd. Qua motoren wijzigt er niets. Er is keuze uit een 1.0 driecilinder (140 pk), 1.5 viercilinder (182 pk) of een 1.6 diesel (140 pk). De nieuwe Civic komt begin volgend jaar naar ons continent.
tvklarenbosch zegt
Nee
ethylestra zegt
@tvklarenbosch: jawel
dawwg zegt
@ethylestra: Nee. En de vorige generatie was ookal fugly. S2000 en Prelude waren de laatste modellen met mooie lijnen …
rolov zegt
Was een subaru wrx mooi? Nope maar die liepen wel als een malle. Als honda uit Duitsland kwam zouden ze wel verkocht worden
poes zegt
@rolov: die WRX had nog wel een bepaalde stoerheid. Daar kan ik de Civic ook niet op betrappen. Erg jammer overigens, want Honda is een prachtig kwaliteitsmerk dat in Europa totaal geen potten meer kan breken.
emping zegt
@poes: gelukkig is er meer dan Europa.
thomassnelweg zegt
@poes: Heb nog een paar keer gekeken maar kan m er ook echt niet op betrappen dat ie poeslief is. Vergelijking met wrx lijkt me wat dat betreft tot zover prima. Het punt is meer dat ie er in type r uitvoering nog een schep bovenop doet. Een type r met deze body zie ik in elk geval wel zitten.
dawwg zegt
@rolov: Je eigen vooroordelen projecteren op anderen werkt niet. Plak er een BMW batch op en het verkoopt alsnog niet; het blijft immers Aziatische design-taal met FWD.
BaRa zegt
@dawwg: En is dat slechter of beter dan Beierische designtaal met FWD?
MrSelected zegt
@dawwg: De nieuwe 1 serie is lelijker, heeft fwd en is er vanaf 34.000€(!!!).
Doe mij dan maar een Civic. De Civic rijdt trouwens echt subliem, ontzettend uitgebalanceerd onderstel.
alcantara zegt
Ik zie geen verschil
thomassnelweg zegt
@alcantara: Ik ook niet. Vind m nog steeds wel mooi
azuli zegt
Jammer dat het dashboard nog steeds op een jaren 80 Casio rekenmachine lijkt.
emping zegt
@azuli: overdrijven is ook een vak.
rutger97 zegt
Ik vind m gaaf. Ook al voor de facelift.
thomasthomas zegt
Bijzonder vooral
hondafiel zegt
Dat is een retorische vraag als je het mij vraagt.
onlyporscheman zegt
Ik vind Honda erg gaaf en gewaagd en dat is nodig, als auto’s lijken teveel op elkaar om het zo safe mogelijk te spelen.
leaper035t zegt
@onlyporscheman: klopt. Is het mooi? Voor mij niet. Is het anders? Ja. En dat is het mooie eraan.
Rick-dos zegt
Het grappige is dat de Honda Accord (eind jaren ’70 begin jaren ’80) mij een petrolhead heeft gemaakt. Weet nog dat mijn vader een folder van de Honda Accord had en ik als klein kind er doorheen zat te bladeren. Door het glimmen van het chroom, de kleuren, de modellen en de velgen (gewoon staal niets bijzonders) raakte ik verslaafd aan auto’s. Mooie tijden.
Weet niet of de foto’s van dit model hetzelfde effect op mij zou hebben gehad.
autopetje zegt
@Rick-dos: ik had precies hetzelfde. De meeste oftewel de Duitse auto’s kon je aan de binnenkant terug zien welke kleur er aan de buitenkant zat. Bij Honda had je een geruisloze soepele motor, mooie bekleding. Het Dashboard was van zachte materialen en je had mooie metertjes. Incl, het pictogrammetje waarop je kon zien dat er een deur/klep openstond. De achterklep en tankklep gingen ook dmv een hendeltje open. Heel magisch allemaal. Enig nadeel was dat de bodem onder je billen wegrotten.
willemseles zegt
@autopetje: en hier nog 1 . Rond 1978/79 had de vader van de buurjongen zo’n splinternieuwe Accord 1.6 gekocht. Even een rondje rijden, dus ook de A1 bij Bussum, en liefst 165 op z’n sloffen liep ie. Dat terwijl ik net met Alfetta’s begon. Die liepen 190 ,maar dat ging heel wat minder geruisloos (4, 5jaar oud al voor 1-3 maandlonen te krijgen).On topic , die CRXjes vond ik wel leuk, maar deze futuristische look zeker niet. Japanse techniek is wel dik in orde.
emping zegt
Was ie voorheen ook al.
mashell zegt
In beginsel is er niks met het ontwerp alleen heeft hier iemand de foutieve gedachtengang gehad dat we er twee keer zoveel zwart bumper plastic opplakken als BMW op een M uitvoering doet dan lijkt het ook twee keer zo sportief. Helaas lijkt dat niet sportief maar belachelijk.
Nickvtec zegt
Beste Autoblog, leuk dat jullie aandacht besteden aan deze zeer ondergewaardeerde auto.
Even een paar kleine zaken:
1. In NL is de Civic 10th gen leverbaar sinds 2017
2. De Full LED koplampen zijn al standaard op de huidige Executive en Premium modellen
3. De kleine verschillen zitten hem in de onderkant van de voor- en achterbumper. Er zijn andere design elementen opgenomen in de zwarte roosters. Daarnaast is inderdaad het infotainment systeem verbeterd en zijn er hele kleine wijzigingen aangebracht in de bedieningsknoppen op het stuur
utregcity zegt
@nickvti: en hij rijdt nog steeds uitstekend! ?
peke zegt
Best geinige uitvoering deze:
http://link.marktplaats.nl/m1480705588?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
peke zegt
@peke: verder niet echt mijn ding. Oogt wel grappig maar druk.
rob5nismo zegt
Ze moeten terug richting 1990 met het ontwerp 1 van de mooiste generaties in mijn ogen
HZW zegt
Nee, nog steeds een lelijk hok.
jt48 zegt
Interessant. Had er al over gelezen op Engelstalige sites, maar de dealer wist er eergisteren niks van zeggen. Wat is de bron van dit bericht?
De bestelling is in ieder geplaatst, ik vond hem mooier en beter zitten dan de Focus. Fijn dat de updates worden doorgevoerd.
jwcroy82 zegt
De laatste keer dat honda nog met een mooie auto kwam is alweer lang geleden. Dat was namelijk de honda s2000, daarna is het nooit meer iets geweest.
rolov zegt
@jwcroy82: de accord was ook een mooie auto.
Nickvtec zegt
Het blijft ook eeuwig zonde dat Honda niet zijn complete assortiment aanbied in NL, het zou toch een stuk mooier zijn op de wegen als de Civic Coupe SI en de Accord 2020 rond zouden rijden!
Civic Coupe SI
https://images.app.goo.gl/27xsn79Eqc3TVKkq5
Accord 2020
https://images.app.goo.gl/KYmUfXnnMXfAhU6H9
Nickvtec zegt
Het blijft ook eeuwig zonde dat Honda niet zijn complete assortiment aanbiedt in NL, het zou toch een stuk mooier zijn op de wegen als de Civic Coupe SI en de Accord 2020 rond zouden rijden!
Civic Coupe SI
https://images.app.goo.gl/cdxWHMxC1j9QiTtaA
Accord 2020
https://images.app.goo.gl/1746BVGwxMwPcJ8p8
Erik zegt
@nickvti:
Heel, heel lang geleden (1986) kocht ik een Honda Accord Sedan 2.0i ALB 12V voor fl. 38.500,00 destijds het topmodel in NL. Zelf heb ik ervoor betaald, wegens werk in de BRD, deze auto compleet belastingvrij voor fl. 24.317,00 (€ 11.307,00).
Dat waren nog eens prijzen!
BaRa zegt
@erik2907: Over die periode zijn de prijzen in België, alleen door inflatie, met 97% gestegen. Voor Nederland zal dat grosso modo gelijk oplopen. Jouw Honda Accord van toen zou vandaag omgerekend €35.000 kosten. Dat is zonder BPM. Me dunkt dat er maar weinig veranderd is qua prijzen.
vpowert zegt
@nickvti: Helemaal mee eens! Wat mij betreft halen ze zelfs de Insight weer naar Nederland. Dat is tegenwoordig een hele strakke hybride sedan. Geen grote verkoopknaller, maar zou zeker wal wat verkopen.
birdnerd84 zegt
Lelijkste auto in zijn segment
johnwaters zegt
@birdnerd84: alsof de 1-reeks een A-klasse zo’n parels zijn.
johnwaters zegt
De 4-deurs is beter geslaagd en heeft kleinere “luchtinlaten” in de bumpers.
krankjorem zegt
140 pk uit een 3cil 1.0