We stellen de vraag gewoon even opnieuw: zou jij een keurig ogende E-segmenter van een premiummerk na een facelift wél overwegen?
Een tijdje geleden hadden we het al over de Lexus ES. De premiumbroer van de Camry, die hier jarenlang níét verkocht werd, is ineens wel te verkrijgen. Met de nadruk op te verkrijgen, want op enkele tientallen na wordt ‘ie niet echt verkocht. Toch blijft de ES dapper overeind staan. Nu wil Lexus ook de veroudering tegen gaan met een milde en toch belangrijke facelift.
Lexus ES facelift
De Lexus ES is er al sinds 2018 en is sindsdien één keer mild gefacelift. Qua exterieur oogt de ES niet eens belachelijk verouderd, aangezien de designtaal van Lexus vrij natuurlijk is geëvolueerd. Daar hoef je bij deze meest recente facelift dus geen radicale veranderingen te verwachten.
Aan de voorkant blijft dus de uitgesproken Spindle Grille, waar het lijnenspel in een soort X-vorm omheen getekend is. De koplampen zijn vernieuwd met een nieuw patroon voor de boemerangvormige dagrijverlichting. That’s it. Des te anders is de achterkant relatief gezien, daar speelt nu een compleet nieuw patroon voor de LED-lampen een rol, naast een doorlopende lichtbalk. Ook staat de tekst ‘LEXUS’ nu uitgeschreven en verdwijnt het logo. Da’s pas premium.
Interieur
Het interieur is waar we de vernieuwde Lexus ES toch iets vinden tegenvallen. Het oogt gewoon een beetje verouderd allemaal. Dat kunststofachtige stuur, tellerbak die duidelijk oogt alsof er rekening wordt gehouden met ‘normale’ tellers en die lompe schakelhendel in het midden: daar zijn elegantere oplossingen voor. Wel krijg je tegenwoordig gewoon een volwaardig touchscreen, dat met 14 inch groter is dan het voormalige 12,3 inch grote scherm. En zonder halfbakken computermuis-bediening. En fysieke knoppen eronder! Lexus heeft zelfs net als bijvoorbeeld Ford het midden van de aircoknoppen in het scherm geïntegreerd, zodat je de weergave van een scherm combineert met de bediening van een knop. Da’s dan weer dikke prima.
Motoren
De Lexus ES facelift debuteert in China, maar het zou nog kunnen dat we een Europese introductie ook wel mogen verwachten. In China krijgt men de keuze tussen de ES 200, een 173 pk sterke non-hybride viercilinder en de ES 300h, een Full Hybrid 2.5 viercilinder met 217 pk. Beide gekoppeld aan een CVT.
Het zou heel makkelijk zijn om de Lexus ES op deze manier ook te faceliften in Europa, maar Lexus zou ook werken aan een volledig elektrische vervanger voor de ES. Dan is natuurlijk de vraag of het merk het nog de moeite waard vindt om deze vrij ingrijpende facelift voor een klein aantal jaren nog te verkopen. Want echt storm loopt het niet bij de Lexus-dealer voor de ES, jammer genoeg.
PunicaOase zegt
Zal niet erg premium rijden met zo weinig pk’s op het ongetwijfeld flinke gewicht.. Design is smaak, maar ik vind het lelijk..
Johanneke zegt
Is China eh. In de EU en vooral de VS zullen ze er meer pk in gooien. Motor van die rappe rav4 ofzo.
vetnek zegt
Om 100 op de A2 te rijden is 400pk natuurlijk bittere noodzaak
kniesoor zegt
Voor dat doel volstaat een peekaa of 80 inderdaad ook wel. Maar een oto wordt ook gebruikt in andere omstandigheden/voor andere doeleinden. En dan kan een paar paarden meer wel prettig zijn. Over hoeveel meer kan je twisten.
mashell zegt
Weelde is niet het doen maar het kunnen…
flow82 zegt
Ik vind een Lexus aan de buitenkant an sich prima te pruimen. Aan de binnenkant vind ik het al snel tegenvallen. Het oogt vrij snel gedateerd naar mijn mening. De paar keren dat ik o.a. in een ES heb gereden was de rijbeleving wel vrij ok, al knapt ie van 100pk erbij wel een stuk op.
vopo zegt
Als kleine Japanner kan je toch nooit veilig over dat grote scherm kijken?!?
THSD zegt
Ze hadden beter het lagere en brede scherm van de pre-facelift aan kunnen houden.
Dit nieuwe scherm oogt zo alsof het uit een A-segment is overgenomen.
harrie zegt
Heeft dat lullige villaatje geen carport of parkeerplek ofzo, dat ie op het terras naast het zwembad moet staan?
enrique zegt
Ik hoop dat ze die interieur ontwerper ontslagen hebben na dit ding. Dit wordt toch nooit mooi oud?
jippie zegt
Het dashboard lijkt op een jaren’70 huiskamer waarin de zwart/wit tv als een puist centraal staat.
Fernando zegt
Dashboard zier er echt niet uit. Dat is bij het Europees en USA model wel beter. Kwalitatief en betrouwbaarheid de nummer 1 maar hier in Europa verkoopt het bitter weinig.
Zal met smaak te maken hebben.
Duitse taxibedrijven rijden meestal wel Lexus.
mashell zegt
Echte Duitse taxi bedrijven rijden Mercedes!
mashell zegt
Wat leuk nadat ze eerst de Audi voorkant nadeden en nu ook de Audi achterkant gekopieerd hebben… Past niet echt bij de Mazda zijkant. Toyota heeft zo weinig liefde voor dit submerk, ze kunnen net zo goed de stekker in Europa trekken.
DeWitteCondor zegt
Misschien even langs Hans Anders gaan.
mashell zegt
Hoezo? Het idee van de grote grille in een gekke vorm komt direct van Audi. De vorm van de achterlichten op deze Lexus lijken wel heel erg op die van de nieuwe Audi A5 en de wijze waarop de chroom omlijsting van de zijruiten eindigt is een kopie van de Mazda 6 die al heel erg lang op de markt is.
Snelle zegt
Grappig dat je dit zo zegt, Lexus was de eerste die de neus zo groot maakte dat hij bijna niet op de auto paste. Echter was Audi de eerste die direct die design taal over nam. BMW kwam kort daarna ook met nieren die bijna te groot waren voor de neus.. het is maar hoe je er tegen aan kijkt..
mashell zegt
Lexus kopieerde eerst Mercedes(LS400). Toen een tijdje tam (IS200, hun hoogtepunt) en daarna wilden ze ook een single frame ding op de neus en kwam de spindle, die dit oudere model nog steeds heeft.
THSD zegt
Kopie van audi achterkant?
Is meer een kopie van van de laatste lexus gs uit 2012 maar dan met doorgetrokken lichtbalk dus even rennen naar hans anders ☺️
verdebosco zegt
Die vrij grote -geïntegreerde- spoiler op de achterklep heb ik nooit begrepen. Het past niet bij de aard van de doelgroep: oudere heren met een vrij beroep. Een goede auto, maar van veel zaken net te weinig. En een spoiler teveel.
schuimbekje3 zegt
op de eerste foto leek het een bmw, vol plaatje een kia