En zo ja; wanneer gaan wij subsidies geven op automerken in plaats van een license to speed voor ambtenaren? Volgens een artikel in BusinessWeek heeft Jim Press (ex top executive Toyota) het als volgt verwoord: “The Japanese government paid for 100 per cent of the development of the battery and hybrid system that went into the Toyota Prius.”
Indien deze aantijging klopt dan zouden dit soort geheime subsidies een reden kunnen zijn om Japan te beschuldigen van oneerlijke concurrentie. Toyota ontkent natuurlijk (“Toyota received absolutely no support — no money, no grants — from the Japanese government for the development of the Prius“), maar ik vraag me af wat de reden is voor Jim om dit soort zaken naar buiten te brengen (via detnews.com).
Rovvel zegt
Omdat Jim nu één van de hoge piefen is van Chrysler, een bedrijf dat geen antwoord kan verzinnen op het succes van de Prius?
floryn zegt
ohoe weer een complot heerlijk
ja en die Jim Press is dan ingehuurd door de SHELL en BP en hij is de duivel haha
waarschijnlijk zal 95 procent van de mensen die dit leest het nooit weten en het eigenlijk ook niet hoeven weten.
sorry autoblogger ik mag je graag maar dit artikel bestaat uit dingen die misschien waar zijn en daar word ik een beetje moe van
six trey zegt
Een hybride is volgenst mij geen concurentie voor echte auto’s het geluid, hoe comfortabel ze rijden en hun batterijen zijn even milieu onvriendelijk als bij gewone auto’s. Ook al betaalde de japanse overheid alles, het is gewoon niet het zelvde als een V8, There’s no replacement for displacement
autoblogger zegt
@floryn: don’t shoot the messenger, dit is wat Jim gezegd heeft…
Maar als ik het goed begrijp is Mr Press de duivel? ;)
Rovvel zegt
@six trey: heeeeerlijke reactie! :-D
Heb je de fractie V8’s al eens geteld die op onze wegen rondrijden? Moet zijn dat de gemiddelde burger dat een belangrijk criterium vindt bij de keuze van een auto…
Rovvel zegt
@autoblogger: het kan zijn dat wat Press zegt, waarheid is. Dan zou ik dat jammer vinden van Toyota en de Japanse overheid.
Musclecar zegt
who cares… Toyota krijgt geld voor auto’s die ze niet eens aan de straatstenen kunnen verkopen (oke, dat klopt niet echt).
Hoe dan ook…. Japan wilt natuurlijk de concurentie uitschakelen en als toyota succesvol wordt, dan verdient de staat er ook iets aan, logisch toch…
Patrick zegt
De Prius oneerlijke concurentie?………………..voor al die andere hybrides……………..welke andere??????????
En als het waar is, toch fijn een regering die de economie positieve impulsen geeft, hier worden we tegengewerkt.
w0o0dy zegt
Toyota had misschien nog wel meer te besteden dan de regering van Japan in de jaren voorafgaand aan de introductie van de Prius??…. denk niet dat de japanse regering water naar de zee heeft gedragen…. Just not very likely…
Ik weet niet wat Dhr Press dwars zit, maar zonder bewijs is dit een waardeloos staaltje moddergooien van een ex-werknemer…. diep beschamend dat soort gedrag. Prove it or crawl into the hole you crawled out of.
Jurjen zegt
Voor zover ik weet zit toyota nou niet echt om geld verlegen.
Diablo_GT zegt
Het neigt een beetje naar hypocriet gedrag. Een ander land van oneerlijk concurrentie beschuldigen terwijl wij hier in EU ook voor zowat alles een subsidie regeling hebben, zoniet een importheffing op alles wat niet in de EU is geproduceerd.
9000cse zegt
Toyota behoort tot de rijkste bedrijven ter wereld en heeft jaarlijks voor R&D gigantische bedragen ter beschikking. Ik meen zelfs de hoogste bedragen van alle autoproducenten. Een echt goede reden om de Japanse overheid dan te laten (mee)betalen voor een nieuwe technische ontwikkeling kan ik me daarom niet zo gemakkelijk voorstellen i.v.m. eventuele concurrentievervalsing.
De vraag, die overblijft is dan: Welk belang dient Jim Press, om een dergelijk verhaal de wereld in te brengen en ook nog in een niet onaanzienlijk blad als Business Week? Veel verder dan het geven van een natrap reikt mijn fantasie momenteel niet.
Maar…. (en dit is pure speculatie mijnerzijds) als je nou overstapt van een topfunctie bij een absoluut serieus en solide bedrijf als Toyota naar een
topfunctie bij een wankele(nde) company als Chrysler, hoe serieus ben je dan? Dit doe je natuurlijk niet voor minder geld. Maar ik raak de dubieuze smaak niet kwijt, dat deze man behoort tot het genre, dat het eender is waar hij z’n zakken kan vullen. Al is het ten koste van duizenden arbeidsplaatsen.
Eric zegt
Alleen jammer dat hun R&D afdeling geen deftige F1 kan bouwen. Daar lopen ze al jaren achter!!!!!
TomRS6 zegt
Dag menschen..
Ik vroeg mij zojuist af… waar de trouwe hond op autoblog ‘SL55AMG’ is gebleven.
Of is dit toevallig Sacha?
Een briljante ingeving of achterlijk gezwam?
Jesper zegt
@ Musclecar: Ga je huiswerk een doen voor je weer zo’n bullshit comment geeft man! Toyota is een van de best verkopende merken van het moment. De Prius en de Aygo zijn niet aan te slepen, zit een half jaar levertijd op! Daarbij komt dat Japan er helemaal geen baat bij heeft de concurrentie uit te schakelen want de meest directe concurrentie is ook afkomstig uit Japan, te weten Nissan en Honda!
Benny1 zegt
Zie hier de bevestiging op mijn uitspraak: “De prius is de as van het kwaad”.
Als de uitsprake kloppen dan tenminsten…
Heerlijk dat Prius pesten :)
chorizo zegt
Ja hallo, denken jullie nu echt dat Nedcar kan blijven bestaan door het mooie weer of de lage arbeidskosten hier?
@TomRS6
Was dat niet degene die beweerde een 8C besteld te hebben? Benieuwd of ‘ie hem al heeft ;-)
Alwood zegt
in nederland was de prius nooit verkocht als er niet 6k bonus op had gezeten…
Nick zegt
Als je aan het milieu wil denken, koop dan een mini cooper d.
Deze auto stoot minder co2 uit dan een prius. En een veel leukere auto.
Ga toch weg met dat domme ding van een prius
T-Bird zegt
Dat de discussie over het vervuilende karakter van auto’s in Nederland raar verloopt zal niemand op deze site verbazen. Was het immers niet zo dat in Nederland een lange versie van de 7-serie een beter energielabel kreeg dan de normale als gevolg van de knullige rekenmethode.
Nu las ik laatst een artikel over 14%-auto’s, het test verbruik van de Honda Hybrid kwam daarin uit op 1:13,4! Dat is bedroevend, zeker afgaande op de fabrieksopgave van 1:17. Met een normale auto (motor onder de 1.4) haal je de 1:14 ook nog wel, maar dan geen 14% bijtelling! Jaja, de uitstoot is minder, ammehoela, de wet van behoud van ellende leert ons dat die vervuiling verplaatst naar het productieproces (en volgens mij tevens het demontageproces: accu’s- klein chemisch afval) die voor de Prius en de Hybrid zwaar belastend zijn voor het milieu, maar daar denkt niemand over na bij die 14%.
Eerlijk gezegd is de discussie op hol geslagen, we zijn bezig op miniatuurschaal verbeteringen aan te brengen terwijl we elders met dezelfde euro’s veel grotere slagen voor het kunnen maken.
Juppe zegt
@Alwood,
Er zit geen 6k bonus op een Prius, er zit alleen 6k minder belasting op.
@Nick,
Hoe kom je daar nou bij? Beide 104g/km volgens de specs. Overigens doet de Prius 123g/km in de realiteit, en de Mini D 156g/km. Zullen we het maar niet over de overige ranzigheden hebben die een diesel uitstoot?
Juppe zegt
@T-Bird,
Gemiddeld verbruik van 46 Honda Civic Hybrid’s over zo’n 550.000km is 1:17,6. Een korte test is niet echt representatief voor het gemiddelde verbruik.
Bron van deze en vorige post: spritmonitor.de
T-Bird zegt
@Juppe
Korte ritten (lees: files) is toch waar de meeste eigenaars hem voor zullen gebruiken dus of die 550.000 km in de file en stadsverkeer (hebben we eigenlijk ander verkeer in Nederland) representatief zijn is de vraag. Staat bovendien nog steeds het productieproces die winst in de weg. Volgens mij was het de Daihatsu Cuore die incluis het productieproces de meest ‘groene’ auto was.
Juppe zegt
@T-Bird,
Of die 550.000km’s representatief zijn kun je zelf zien bij de bron. Ik zie steekproefsgewijs veel ‘stoplichticoontjes’. En er werd toch beweert dat een Hybride juist bij stad/fileverkeer voordeel zou hebben?
Dat het productieproces de winst in de weg staat, is ook al lang weerlegt. Dat een Cuore het heel goed doet, verbaast me niks. Dat is een hele kleine wagen. Appels met peren. Sowieso is het vergelijk met een ‘normale auto met 1.4 of kleinere motor’ appels met peren.
Rovvel zegt
@T-Bird: ik begrijp niet zo goed waarom je vindt dat die database niet representatief is? Spritmonitor.de bevat de verbruiken bij dagdagelijks gebruik van een auto, dus geen normronde en geen vertekende one-off test van 50 km. Daar gaat het tenslotte toch om?
T-Bird zegt
Een duitse website zal representatief onderzoek doen naar de duitse situatie en mijn verweer is dat de duitse situatie zeker niet de nederlandse is. Dat het productieproces inclusief demontage minder belastend is voor het milieu geloof ik zijn geheel niet, maar ook dat is een bijzaak.
Waar het mij echt om gaat is dat de auto onder een vergrootglas is komen te liggen, dat de keuzes en aannames bij de wetgever nogal kort door de bocht zijn en dat als we ècht iets willen doen aan CO2-uitstoot en het milieu we nu minder effectief zijn dan we kunnen zijn als we eens de aandacht op iets anders richten dan de auto. Of zijn jullie het daar ook niet mee eens?
InfinteNissan zegt
Lijkt me heerlijk om zo’n Prius te rijden. Leuk stuk techniek. Ik zou hem gerust naast de carrera en SUV op de oprit zetten.
Juppe zegt
Ja, misschien zal de Duitse situatie iets anders zijn, en in het slechtste geval kan het verbruik hier iets hoger zijn. Maar dat zal erg weinig schelen, en een testverbruik van 1:13 oid is absoluut niet representatief voor hybride wagens, als men er gemiddeld 1:17/1:18 mee kan rijden. Zelf heb ik ook in een Civic Hybrid en een Prius gereden, en ik kan je vertellen dat die waardes eenvoudig te halen zijn. Als je je best doet en zwaar aan het gas hangt zal 1:13 ook wel te halen zijn. Net als bij elke wagen.
Ik denk dat de ‘subsidies’ op zulke wagens terecht zijn. Tenslotte worden er in absolute aantallen helemaal niet veel van verkocht, dus een deuk in de schatkist levert het absoluut niet op. Aan de andere kant geeft het alle automobielfabrikanten wel een stimulans om dat soort technieken te ontwikkelen. En het effect zie je. Win-win situatie als je het mij vraagt. Bovendien kost het tijd voordat de consument deze technieken accepteert (dat blijkt wel op dit forum), dus een handje daar bij helpen kan imo geen kwaad.
Dat de aandacht op andere zaken gericht moet worden is geen argument. Alsof er nog sectoren/industrieen/etc. bestaan waar men niet met het milieuvraagstuk bezig is. De aandacht is overal op gericht. De auto is niet de grootste vervuiler, dat ben ik met je eens. Maar het is wel een vervuiler. Alleen omdat de gemiddelde consument wel een auto bezit, maar geen industrie lijkt het voor deze consument alsof hij alle schuld krijgt. Een vertekend beeld heet dat. Tenslotte zijn we hier op autoblog, dus alles wat je hier leest zal over auto’s gaan. Of zit je ook op een vliegtuig/industrie/agrarisch-blog?
Piet zegt
Hierbij de juiste info: onzin dus dat zwart maken van de prius!
US car manufacturers are having difficulties in finding ways to reach the new 35mpg levels with their current technologies. Bob Lutz was quoted saying: “We cannot get to 35 miles per gallon with anything resembling the current product portfolio, or with anything resembling current technology.”
Seems that the fuel-efficient technologies are lacking at GM, Ford and Chrysler, so this technology needs to be developed. GM has stepped up and started their Volt Project, but the target sales price of the Volt has just risen by 60% to USD 48,000 from initial estimates of USD 30,000, or at least 33% to USD 40,000 if GM decides to not make any profit on the car.
Which leads us to the Toyota Hybrid technology, where BusinessWeek insinuates that it is unfair that Japanese government (financially) supported the development of alternative technologies and quotes Jim Press saying: “The Japanese government paid for 100% of the development of the battery and hybrid system that went into the Toyota Prius.”
Irv Miller, Group VP at Toyota, responded to this statement by clearly pointing out that: The truth is that the development of Toyota’s Hybrid Synergy Drive system, and the batteries that go with it, was accomplished entirely by Toyota’s in-house R&D and its partner, Panasonic EV, without outside support. Mr. Miller kindly continues to say that Jim Press, after scrolling back through the pages of his memory, will come to the conclusion that he misspoke.
Not much later, thefirehouse, Chrysler’s in-house blog, published a post clearing the situation up even further. What Jim Press tried to say was that the Japanese government strongly supports the development of alternative technologies but does not foot the bill, and went on to say that he would like to see similar cooperation in the United States in order to find technological improvements that help give U.S. companies a competitive advantage.
In short, GM, Ford and Chrysler are going to have to spend some big money in order to reach the 35 mpg CAFE standard by 2020 while some of their competitors will have a much easier time reaching the target.
Source: Toyota, Chrysler and BusinessWeek
T-Bird zegt
@Juppe
Inderdaad, ik ben een volledige geïndustialiseerde boer met eigen zakenvliegtuig LOL. Je hebt wel een punt over het investeren van de fabrikanten als meer consumenten zo’n innovatieve auto kopen. Laten we t er maar op houden dat we wel allemaal beterschap willen.
Juppe zegt
@T-bird
LOL :) Ik denk dat we het daar over eens zijn. En het hybride gebeuren lijkt mij een stap in de goede richting, maar ik zal nooit beweren dat er alleen roze konijntjes uit de uitlaat van een Prius komen.
Jan C. zegt
Als het een resultaat is van subidies, so what? Dat lijkt me niet het grootste probleem. NedCar was/is ook veel gesponsord door de Nederlandse regering…
johnths2 zegt
Eerst even verder lezen in de media, dan zul je zien dat het al lang weer weerlegd is. De persoon die dit in de media had gebracht heeft reeds zijn excuses aangeboden. Het verhaal was uit zijn context getrokken.
Autoblog neemt alles klakeloos over, zonder ook maar even te wachten of verder te kijken.
autoblogger zegt
@johnths2: tuurlijk is het al weerlegd, zou een beetje dom zijn van Toyota om hier niks mee te doen. En wat betreft klakkeloos overnemen: yep, daarom hebben we bronvermelding. Mooi he?