We kijken in de glazen bol om een voorspelling te doen…
De Porsche 911 is de Golf onder de sportwagens. Hij is al jarenlang hetzelfde en je ziet ze werkelijk overal. Echter, de prijzen beginnen de pan uit te rijzen. Het maakt bijna niet uit welk type, bijna alle klassieke Porsches zijn bizar duur. Zelfs een in matige staat verkerende G-series doet nog gewoon 25 mille. Een beetje ’72 911 E 2.2 in mooie staat wordt al gauw 80 mille voor gevraagd. Ook de 964 en 993 zijn tegenwoordig erg duur. Dit viel Bart ook op. Bart is een trouwe Autoblog-lezer (het is zijn favoriete ontbijtlectuur!) en hij heeft als (niet al te stille) droom: een Porsche 911. Het liefst een klassieker. Het liefst had Bart een jaren ’80 911, (G-series). Echter, hij realiseert zich dat hij te laat is ingestapt, want een beetje net exemplaar doet ongeveer hetzelfde als een ledemaat.
Zijn alle 911’s dan schreeuwend duur? Nee, één serie bleef dapper weerstand houden tegen de waardestijging, de 996. Waar alle 911’s tot voorheen een doorontwikkeling waren van het vorige type, was de 996 een compleet nieuwe auto. Voor de puristen een doorn in het oog: want de auto leek op een Boxster en de 3.4 liter boxer was watergekoeld. De vraag van Bart aan ons is tweeledig:
- Doet de 996 onder qua rijplezier ten opzichte van zijn oudere broertjes?
- Is de 996 een goede investering?
Ondanks dat het gesloten vragen zijn, is het antwoord geen simpele ja of nee. Dat komt doordat de ene 996 de andere niet is. De GT2, GT3 (RS) en Turbo (S) modellen houden we buiten beschouwing, deze nemen al (enorm) toe in waarde, en zijn algemeen meer geaccepteerd.
Het rijden:
Dit is beetje een lastige. Want de 996 zou te saai zijn, geen echte 911 en dat is deels waar. In vergelijking met een 993 is het inderdaad minder een kever, maar nog steeds niets anders dan een 911. De zitpositie is net even wat aangenamer in de 996. Daarbij staan de pedalen een stuk prettiger, schakelt de 996 beter en zit de vooruit niet zo eng dicht op je snufferd. De besturing is echt een groot voordeel van de 996: zeer precies en met heel veel gevoel. Het geluid is iets minder raspend en fauchend dan een 993, maar klinkt nog altijd bovengemiddeld lekker. Qua prestaties zit het ook wel snor. Een standaard Carrera doet 0 naar 100 in 5,2 seconden en haalt een top van 280 km/u. Wil je de complete klassieker beleving, zul je iets teleurgesteld kunnen zijn. De 993 is aanmerkelijk ouderwetser, iets wat veel mensen er ook prettig aan vinden.
Waar kopen?
Het klinkt logisch, dat is ook zo, dus ga voor de jongste 996 met de minste kilometers in de beste staat. De 996 was een groot verkoopsucces, dus het aanbod gebruikte auto’s is enorm. Scheid het kaf van het koren meteen om teleurstelling te voorkomen. Ga alleen voor auto’s met aantoonbaar onderhoud en in originele staat. Het liefst een bij Porsche dealer, maar van een specialist kan net zo goed zijn. Kijk dan wel wélke specialist het is.
Specificatie:
Ga voor de puurste uitvoering. Sowieso met een handbak dus; de Tiptronic is niet zozeer heel erg slecht, maar haalt wel wat sensatie er uit. Er zijn zat vierwielaangedreven versies te vinden, alhoewel de 996 het niet echt nodig heeft. De beste keuze is dus een Carrera 2 Coupe met handbak. Niet alleen voor het rijplezier, maar ook voor de inruilwaarde. Als restwaarde echt een issue is raden we aan om te kijken naar ‘aparte’ uitvoeringen. Speedgelb en Indisch Rot was destijds standaard, maar zie je niet veel, al helemaal niet in combinatie met 18″ velgen in de zelfde kleur! Ook opties als sportzetels en sportonderstel doen het altijd goed. Porsche Exclusive onderdelen zijn altijd een pré.
Special Editions doen het altijd goed doen qua afschrijving. Van de 996 waren er drie. De eerste kwam in 2000, toen lanceerde Porsche de 911 Millenium. Allemaal gespoten in Chromoflair Violet met gesmede 18″ velgen, caramel bekleding en Amber houtinleg. Dit moet je smaak zijn, maar bijzonder is het zeker. Er zijn er negenhonderd en elf exemplaren van gebouwd. Technisch identiek aan de gewone 996. Je kon ze krijgen met handbak of tiptronic en altijd achterwielaandrijving.
996.2:
Bij de facelift kreeg de 996 de koplampen die de turbo al een jaartje eerder had. De motor werd vergroot naar 3.6 liter inhoud en het vermogen steeg naar 320pk. Ook het interieur werd iets strak getrokken. Qua rijden waren de veranderingen subtieler, maar zeker aanwezig. De 996.2 hangt net even wat lekkerder aan het gas. Tevens waren er van de 996.2 meer verschillende uitvoeringen, zo werd de op de cabriolet gebaseerde Targa leverbaar.
Een zekerheidje bij Porsche zijn de Anniversary modellen. Om de 10 jaar worden we getrakteerd met iets wat tussen een speciaaltje en apart model in zit. Bij de 996 was dat de 911 40th Anniversary. Deze was gebaseerd op de 911 Carrera 2 3.6, maar dan met X51 powerkit, ’turbo’-neus, strakker onderstel, LSD en eveneens gesmede 18″ velgen. Van dit type zijn er 1.963 gebouwd. Een 911 Special Edition kun je altijd herkennen aan de 911 badge (ipv Carrera) op de achterklep. Alle 40th Anniversary modellen zijn in GT-Silber gespoten.
Bijna identiek maar wel unieker is de 911 Carrera R. Dit was een speciaal model van Nederlandse Porsche importeur Pon. De Carrera R was eigenlijk een Carrera 3.6 bijna alle opties, dus ook inclusief het X51 power pakket, waarmee de Carrera R 345pk levert. Deze waren naast in het grijs ook in het zwart leverbaar. Let wel: op je kenteken is het gewoon een 911 Carrera, dus eigenlijk is de Carrera R in Nederland van waarde. Later zou Pon deze tactiek bewandelen met de Boxster Red 7 en 911 Targa 4S Exclusive Edition.
Carrera 4S:
De heilige graal van de 996 serie is de 911 Carrera 4S. Je kunt hier schofterig hard mee hoeken, zonder dat je direct in een heg beland. Deze auto heeft alle hardware van de turbo, maar niet de motor. Niet alleen de best rijdende 996 Carrera, maar ook de mooiste. Geen spoilers maar wel ’turbo’ bumpers en velgen. Verder kun je ze herkennen aan de rode reflectorband tussen de achterlichten (die ook van de turbo komen). De Carrera 4S was de enige Carrera waarbij het mogelijk was te kiezen voor keramische remschijven (PCCB).
Betrouwbaarheid:
Dit is een dingetje volgens Porsche Puristen, want de 996 zat vol fouten. Klopt ten dele. De 993 was een stuk betrouwbaarder, maar hey, dat mocht ook wel als je 30 jaar lang dezelfde auto bouwt. De 996 was echt een totaal nieuwe auto. Het allerbelangrijkste waar je rekening mee moet houden zijn drie punten: koeling, AOS en IMS.
Van de 3.4 is bekend dat er enorme koelingsproblemen mee waren geweest. Vooral de verleden tijd is van belang, want als dit niet orde geweest zou zijn, was het euvel al naar boven gekomen. Gek genoeg kwam dit vaker voor bij Tiptronic. Bij de latere 3.6 versies zou dit aanmerkelijk beter moeten zijn. Een ander bekend 996 euvel is de oliescheider: AOS (Air Oil Seperator). Het wilde nog wel eens voorkomen dat deze wat verstopt raakte en dat er zou te veel olie in de cilinderwanden wilden komen. Je kunt het euvel herkennen aan te veel blauwwitte rook. Er is een relatief eenvoudige fiks voor. Deze is zeer aan te raden, want doorrijden kan enorme motorschade tot gevolgen hebben. Een ander zeer bekend probleem met de 996 (en 997) is IMS (InterMediate Shaft bearing). Deze lager kan gewoon vervangen worden voor een sterker exemplaar. Het blok moet er alleen wel even uitgehaald worden, dus neem de koppeling meteen even mee. Voor een compleet overzicht praat Casper je graag even bij.
Het klinkt allemaal dramatischer dan dat het is. De meeste exemplaren hebben hebben hier geen last van en veelal zijn de problemen zijn opgelost. Echter, het is aan te raden om alle punten te controleren en indien nodig direct aan te pakken. Dit verkleint de kans op motorschade en vergroot de verkoopwaarde. Maar het is ook voor je eigen peace of mind. De technische malheur is mede er voor verantwoordelijk dat de 996 betaalbaar is. Calculeer dit in en reserveer een bedrag voor onvoorziene kosten.
Prijzen:
Het moment lijkt dan nu eindelijk te zijn gekomen, de prijzen van de 996 beginnen langzaam maar zeker iets te stijgen. Een paar jaar geleden kon je nog een mooi exemplaar vinden voor 15-20 mille, deze tijden zijn echter voorbij. Tegenwoordig heb je 25-30 mille nodig. Een Carrera 4S zit nu al een tijdje rond de 40 mille, maar versies met lage kilometers doen al 50. Vanaf dat punt komt overigens de 996 Turbo ook in zicht, en die hebben geen last van al die motorperikelen…
De mening van @CasperH:
Onze ervaringsdeskundige Casper heeft vele Porsches gereden en heeft de volgende tips:
– “Als je een 996 koopt voor waardetoename dan zou je het beste voor een C4S kunnen gaan. Maar als je een toffe auto wil scoren en minder uit wil geven, dan is de C2 of C4 met handbak waarschijnlijk de meest betaalbare optie.”
– “Een 996 voelt veel moderner in bediening dan een 993, en biedt veel meer ruimte. Is echt een véél betere auto, zeker als je je een later modeljaar kan veroorloven.”
– “Ik zou een C4 niet per definitie van m’n wishlist trappen, ze rijden echt super en bovendien kan je er nog eens mee naar de Alpen of Scandinavië. Niks mis mee.”
– “Koop er liefst één bij een Porsche Centrum. Dan heb je binnen het approved programma in ieder geval garantie, en da’s geen gek idee als je de motorproblemen van de 3.4’s in het achterhoofd houdt”
Moderner alternatief: Cayman S (987)
Qua prestaties ligt een Cayman S heel erg dicht bij 996. Ook deze heeft een 3.4 boxer, zij het dit keer met 295pk. De prijzen liggen ook vrij dicht bij elkaar. De handling is zo mogelijk nog beter, voor plezier ritjes een fantastisch apparaat, alhoewel je hem prima dagelijks kunt gebruiken. Het uiterlijk moet je van houden, de huidige 982 is een stuk knapper. Qua aandachtspunten betreft de motor is de Cayman identiek aan de 996 (en 997). Dus reserveer ook hierbij een bedrag om de punten meteen aan te pakken. Prettig: de Cayman is wel een trapje moderner: navigatie en infotainment kun je prima gebruiken. Bedenk wel dat de Cayman nog even zal zakken in prijs.
Klassieker alternatief: 928 GTS
Je gaf aan naar een jaren ’80 Porsche te kijken, wat dat betreft is de 928 een ijzersterke aanbieding. Het interieur staat op een veel hoger plan dan de oude 911’jes, en ze zijn een stukje sneller. Zeker met dogleg handbak en sportonderstel niet de zompige cruiser die je wellicht zou verwachten. Voor 25-30k kun je een mooi exemplaar vinden, echter wees er snel bij, want de prijzen beginnen al flink te stijgen. In tegenstelling wat vaak gesuggereerd word is de Porsche 928 uitermate betrouwbaar, zolang je het onderhoud kundig en tijdig laat uitvoeren en vooral niet bespaard op onderdelen. Meer dan een andere auto heeft een 928 liefde nodig.
Conclusie:
Terugkomend op de hoofdvragen. Ja, je kunt een goede 996 uitkiezen. Gaat het om plezier in het rijden, ga voor de puurste modellen en laat de tiptronics en cabrio’s voor wat het zijn. Of het een goede investering is, is nog even afwachten, maar een nette 996 in goede (liefst bijzondere) uitvoering zal altijd goed te verkopen zijn. De afschrijving valt dus wat dat bezien reuze mee. Sterker nog, er bestaat een kans dat je er een kleinigheidje aan verdiend. Echter, geniet vooral van de auto. Een dikke grijns op het gezicht is meer waard dan een paar euro’s verzamelen.
talladega zegt
Is een 996 een goede aankoop?
Als je een handtasje zoekt wel.
Wil je een Porsche, spaar dan nog even door.
ocda zegt
@frederik: of je bedenkt goh een cayman is de veel betere optie omdat wel uitgebalanceerd
ukbob zegt
@talladega: en u rijdt zelf een..? Als die Bart een mooie 911 koopt en daar happy mee is, top toch?
Dat hele bashen van een 911 snap ik sowieso niet.. Ja, ’t is een wat geijkte keuze in dit segment, maar je moet toch enigszins respect hebben voor de mensen bij Porsche die ’t toch maar f maken, de beste allround sportauto die je elke dag kan gebruiken en mits netjes onderhouden en origineel gelaten mss nog zelfs een beetje in waarde stijgt.
talladega zegt
@ukbob:
Ik ben een groot liefhebber van Porsche, met name van de luchtgekoelde 911 en de huidige Boxster, Cayman en 718.
De 996 is en blijft een zorgenkindje, het zwarte schaap. Buiten dat ik hem niet echt mooi vind is het technisch Porsche onwaardig. Een verstandig iemand brand zijn handen er niet aan, de badge snob wil gewoon een setje Porsche sleutels op de bar kunnen gooien, daar heb ik niets mee.
Ik wil Bart hooguit behoeden voor een miskleun.
Jochempie zegt
@casperh was er een 996 Carrera 2 van na de facelift te koop die af-fabriek te krijgen was met de bodykit van de C4S? Dat zou mijn ideale 996 zijn… Op de GT3 (RS) na..
willeme zegt
@Jochempie: Nee. Alleen de Turbo, GT2 en de C4S kregen de turbo body. Zelfs de GT3 en RS hadden de slanke Carrera body.
jochempie zegt
@willeme: jammer, die body maakt de C4S en Turbo zo lekker..
gietturbo zegt
Ha, leuk artikel.
Ik heb zelf een handgeschakelde 996 turbo! Top auto , maar ga hem inruilen voor 997 turbo , dus als iemand serieuze intense heeft, km is 138.000
baske zegt
@gietturbo: heb je wat meer informatie over de auto voor mij?
gietturbo zegt
@baske: hoi , wat is je email
Of tel? Ik wil je graag wat extra info geven!
baske zegt
@gietturbo: bestaat er een mogelijkheid om dit in een privebericht te sturen?
gietturbo zegt
@baske: ik weet het niet!
bpc zegt
@gietturbo: klik op baskes accountnaam , dn kom ja op de netwerk autoblog site , dn rechts boven, stuur privebericht
henkhupelschoten zegt
De Audi onder de porsche’s, saai, onbetrouwbaar, duur en meestal grijs of zwart… En dan hebben we het nog niet gehad over de kopers van deze automobiel…
E550 zegt
@henkhupelschoten: Nederlandse en Duitse exemplaren zijn over het algemeen saai. In de VS heb je genoeg leuke kleuren. Zoals bijv. deze:
[url=http://postimage.org/][img]http://s32.postimg.org/9k1rvqg91/e56e12d16f8085baa9ccdf5a452.jpg[/img][/url]
mout zegt
@henkhupelschoten: Jawel hoor, dan hebben we het al wel gehad over de rijders van deze auto. Je zegt zelluf ‘saai, onbetrouwbaar, duur en meestal grijs of zwart’.
Ik ken er niet heel veel, maar degene die ik ken passen keurig in dat beeld.
kimhung zegt
Ik ga toch voor de cayman. Word zwaar afgezeken maar het blijft een leuke bak
Jochempie zegt
@kimhung: Zou ik ook doen. Als je nooit vier mensen bij je hebt is de Cayman ook de meer praktische van de twee.
Donstil zegt
@Jochempie: Waarom dat vier mensen argument? In een 996 passen ook absoluut geen vier mensen namelijk.
jochempie zegt
@Donstil: doe niet zo moeilijk, je kunt heus wel twee maxi cosi’s kwijt op de achterkuipjes.
lekbak zegt
@jochempie: jij hebt vast geen kinderen…
jochempie zegt
@lekbak: nee, en als ik ze krijg stop ik er één in het dashboardkastje en één op het bagagerek, want dat verwacht je nu vast.
lekbak zegt
@jochempie: oh nee hoor. Maar jij onderschat het formaat van een maxi-cosi nogal ;-).
Bij de ford fiesta van schoonmoeder (2011) moet de stoel op de voorste stand om plaats te maken voor de maxi-cosi op de achterbank. Zelfs bij mijn a-klasse moet deze bijna op het voorste standje en die is nog een klasse groter. Ik kan wel achter mezelf zitten, maar de baby past niet achter mij.
schoen85 zegt
@jochempie: heb zelf een kwartier lang achterin een 996 C2 gezeten (190 lang), met wat hulp van een schoenlepel kwam ik er in, maar m’n manueel therapeut verdient er nog steeds aan…;-)
lekbak zegt
Ik zou zelf geen moment twijfelen en een jonge 928 halen. Of een 944 s2 als het geld een rol speelt.
e1000bmw zegt
@lekbak: Niet de 968?
lekbak zegt
@e1000bmw523i: neh, ik vind de 944 mooier. De 968 is het net niet voor mij, evenals de 924.
JamesBond007 zegt
Gewoon doen. Leuk man. Geen mooie 911 maar wel een goede. Vriend van me heeft er 280km/h mee gereden in de standaard Carrera uitvoering.
nopetrolnofun zegt
@jamesbond007: een vriend van mij 281km/h
Jochempie zegt
@nopetrolnofun: Echt zo’n Nederlandse reactie, “haha, dat is helemaal niet zo stoer als je denkt. Boom. Shots fired. Horsefighter.”
JamesBond007 zegt
@nopetrolnofun: hahaha mooi. Het ging er meer om dat die standaard Carrera’s hard genoeg gaan! Niet wie het meest ver plast ☺️
nopetrolnofun zegt
@jamesbond007: haha iknow! Maar kon het even niet laten ?
p2000 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
gregorius zegt
@JamesBond007: James heeft hier wel een essentie te pakken, vind ik.
Ik ben absoluut geen fan van de 996 en al helemaal niet van ‘niet-speciale’ auto’s die toch een soort van bubbel-prijs hebben (dus nu ook de 996 al); MAAR, als je je huiswerk goed doet en dus ook weet dat een beetje van je budget opgaat aan goede garantie; dan hoor je redelijk was km’s moeten kunnen rijden met zo’n 996 en kan je m nog steeds voor een vergelijkbare prijs verkopen in 1 – 4 jaar.
Mijn tip: waar rook is, is vuur. Heb je argwaan over iets in het exemplaar wat je test: durf weg te lopen.
Dutchdriftking zegt
Stiekem vind ik de 996 steeds mooier worden…
noreplacementfordisplacement zegt
@dutchdriftking: ik dus ook
viezefreddyw zegt
Ik snap de hele hype rondom een 911 wel een beetje. Het zijn de ultieme alleskunners. Dat wil zeggen dat ze belachelijk snel zijn en toch de beste daily driver is vanwege het comfort en de luxe dat een mooie 911 je kan bieden. De 996 is altijd een beetje de vreemde eend in de bijt geweest, maar ik vrees dat ook dit model gedurende de jaren explosief zal stijgen (als de bubbel niet barst gedurende die jaren). En waarom? Het is al meerdere keren hier gezegd door mijn collega-AB’ers. Het is de allereerste 911 met een watergekoelde motor. Daardoor is hij erg belangrijk geweest voor het merk Porsche en het voortbestaan van de 996 met boxermotor. Niet iedereen vond het even prettig, maar het is met de tijd meegaan laten we maar zeggen.
Als ik dit verhaal mag geloven is Bart op zoek naar een mooie 911. Snap ik, maar zijn er dan geen alternatieven? Ja, natuurlijk. Heel veel zelfs.
Als ik zo op het internet eens kijk, zie ik dat je voor een mooie en net onderhouden Porsche 996 al gauw tussen de €30.000 en €40.000 moet neerleggen. Voor zulke bedragen kan je een hoop andere mooie auto’s kiezen die je nagenoeg hetzelfde kunnen bieden. Dus ik ben eens gaan kijken met dit bedrag in mijn achterhoofd.
In mijn ogen is de Jaguar XKR één van de beste opties. De ultieme cruiser, snel zat door middel van een heerlijke V8 met bijna 420PK en comfortabel en erg luxe. Nog steeds een prachtige verschijning, erg tijdloos en je kan zeggen dat je een Jaaaagg hebt. Hij is prachtig, spreekt tot de verbeelding maar is toch ingetogen. Zeker een aanrader.
Wil je cabrio rijden (kijk eens naar buiten nu, dat wil je!), is een Mercedes CLK63 AMG een erg fraaie optie. Die heerlijke, monsterlijke V8 zónder turbo (niet meer te verkrijgen) en dito geluid. De kenner ziet (en hoort) dat je een AMG rijdt, de leek ziet dat je in een mooie Benz Cabrio aan het rondtuffen bent. Ook erg snel en comfortabel en luxe zat. Naast de Jaguar een goede aanrader. Het zou mij niks verbazen dat een net onderhouden exemplaar ook zal stijgen in waarde de komende jaren (vanwege zijn atmosferische AMG V8). Een auto waarmee je met gemak met je gezinnetje en bagage naar Zuid-Frankrijk kan rijden. Door de softtop neemt het dak ook weinig ruimte in beslag als je open rijdt. Een geweldige optie, dit ding.
Hoeft het van jou allemaal niet zo ingetogen, luxe en comfortabel? Dan is deze Dodge Viper een geweldige optie. Gewoon een monster van een V10, een uiterlijk dat iedereen afschrikt maar toch ook stiekem wel erg mooi is. Een handbak (niet onbelangrijk), 8.3 liter V10, sidepipes. Toch gewoon erg gaaf he? Deze auto kan je eigenlijk zien als Yolo-advies want het is zeker niet de beste optie die je kunt nemen. Maar godallemachtig wat een dik ding he?!
Als je op zoek bent naar een auto die in waarde alleen maar omhoog kan gaan, kan je niet om de E46 BMW M3 heen. Die dingen zijn de laatste tijd echt omhoog gegaan en laten we wel eerlijk wezen: best terecht he!? De E46 is de meest tijdloze BMW gebouwd in de laatste 20 jaar. Misschien wel de meest tijdloze ooit gebouwd, maar dat is een hele andere discussie.. Een E46 M3 is een auto die aan al je wensen zal voldoen. Snel, lekkere straight-six geluid, best nog wat ruimte en ook nog wel wat comfort. In vergelijking met de Jaguar is dit meer een gooi en smijtauto, maar je zal hiermee ook met gemak een tripje kunnen maken naar Zuid-Frankrijk. Dit exemplaar heeft een fantastische kleur, een handbak en een mooie, lage kilometerstand. Zou voor mij een echte kanshebber zijn. Maar wellicht is ‘ie wat te oud voor je of niet luxe genoeg. Voor ongeveer hetzelfde geld zou je een E92 M3 kunnen kopen. De enige en laatste M3 met een (atmosferische) V8. Een auto die kan tippen aan een Porsche 996 qua eigenschappen. Snel, comfortabel en luxe. Net een stapje hoger dan een E46, maar mooier? Ik betwijfel het. Desalniettemin een goede kanshebber.
Aangezien je ook een 996 kan kopen voor een bedrag tussen de €25.000 en €30.000 euro, heb ik voor dat geld eens naar de alternatieven gekeken en vanzelfsprekend kom je dan ook genoeg mooie auto’s tegen.
Bijvoorbeeld deze Hyundai Genesis Coupe. Dit is gewoon een mooie auto. Zit op een ander niveau qua afwerking dan zijn Europese concurrenten maar dat maakt hem niet een mindere auto. Met zijn 3.8 V6 die 300Pk levert is ‘ie snel zat. Comfort kan ie je ook bieden, de luxe is misschien ietsje minder. Maar bekijk het eens van de andere kant: Je hebt voor dit geld een auto met ruim 300PK, een belachelijk lage kilometerstand en hij is nog maar drie jaartjes oud. Niet slecht, toch?
In Nederland eigenlijk nooit erg geslaagd, maar een goede auto is het wel. Met een Infiniti 37GT heb je in principe ook alles wat je nodig zal hebben. Ik vind ze ook erg mooi. Zo’n Infiniti is beter dan je misschien zal denken. Het is de ultieme boulevard-cruiser en met 320PK ben je snel zat van je plek af. Aan luxe en comfort zal het je aan niks ontbreken en met zijn zes jaartjes oud heb je een relatief jonge auto onder de bips. Prima keuze.
Als liefhebber van de Italiaanse flair en het merk Maserati mag een Maserati Coupe natuurlijk niet ontbreken bij mijn advies. En zeg nou zelf, is het niet prachtig? Qua geluid heb je misschien wel het mooiste dat je kunt vinden in dit budget. De auto zelf vind ik ook erg mooi en het interieur gaat er wat mij betreft in mee. Qua luxe heb je een prima auto, de comfort zal misschien ietsje minder zijn maar who cares? Je rijdt een Maserati en een mooie ook! Dit exemplaar ziet er op het oog erg goed uit, heeft een lage kilometerstand en een smetteloos interieur. Toppertje.
En dan als laatste advies (dan ga ik in de zon aan het bier), deze schitterende Mercedes CL55 AMG. Sommigen hier vinden het een auto voor kampers of voor de gemiddelde Achmed uit Schilderswijk of de gemiddelde Sjonnie met een haags accent. Ikzelf vind het nog steeds een schitterende auto en bij de moeder van Stifler heb je gelijk een streepje voor. Deze auto zal je ook alles bieden wat je zoekt. Comfortabel en luxe, erg snel en amper gebrek aan ruimte. Nee, de achterbank is niet groot maar wat maakt dat uit als jij achter het stuur zit. Fan van de kleur (wit) ben ik niet, maar wellicht vind je het zelf wel erg mooi. Zet er alsjeblieft geen zwarte velgen onder, in combinatie met de witte lak maak je er wel een Sjonniebak van als je dat doet.
Succes met je (eventuele) zoektocht, ben benieuwd welke 996 de jouwe zal worden.
viezefreddyw zegt
@viezefreddyw: Met de zin “Daardoor is hij erg belangrijk geweest voor het merk Porsche en het voortbestaan van de 996 met boxermotor.” bedoel ik natuurlijk niet de 996, maar de 911 in het algemeen.
@willeme, kan mijn advies door de keuring heen? Alvast bedankt.
lekbak zegt
@viezefreddyw: het grootste verschil tussen jou opties en de 996 is dat de 996 zeer waarschijnlijk in waarde gaat stijgen. De andere opties zullen zeker of waarschijnlijk nog afschrijven. Waarbij de hyundai waarschijnlijk in een paar jaar tot bijna niks zal gaan.
viezefreddyw zegt
@lekbak: Je bent er nooit zeker van dat een auto in waarde gaat stijgen. Een CLK63 AMG kan het, een E46 M3 doet het al en een E92 M3 kan daar ook achteraan gaan. En om nou een auto te kopen als investering is ook niet echt het leukste, toch?
lekbak zegt
@viezefreddyw: ik ben dat laatste met je eens. En de e46 is inderdaad een redelijk sterk nummer. Echter twijfel ik sterk aan de rest. En de porsche is wat dat betreft gewoon van een andere klasse. Gezien alle andere 911’s kan het bijna niet anders als stijgen.
viezefreddyw zegt
@lekbak: Een Porsche heeft inderdaad meer kans tot stijgen dan anderen. Maar ik adviseer dan ook auto’s die leuk zijn om mee te rijden, niet om ze te zien als handelswaar. En bijvoorbeeld een E92 M3 zou ook best nog eens kunnen stijgen. De enige en laatste V8 in een M3, sommigen gekoppeld met handbak. Voor veel mensen waren ze te duur, nu beginnen ze betaalbaar te zijn. Ik las hier eens een reactie van iemand, weet niet meer wie, die een handige tip had als het aankomt op eventuele toekomstige klassiekers.
Ik citeer even uit mijn hoofd: Kijk naar auto’s die vroeger voor de gemiddelde burger bijna niet te betalen zijn maar waar menig petrolhead hebberig van kan worden, en hoop dat ze na je aankoop zullen stijgen in waarde.
Een E92 M3 is zo’n auto. En anders is de E92 M3 lekker niet zo’n auto, lekker boeiend. Een glimlach tijdens het rijden is mij meer waard dan een glimlach wanneer je een auto voor een beetje meer doorverkoopt.
888natan zegt
@viezefreddyw: lekker artikel geschreven, leest goed weg!
lincoln zegt
@viezefreddyw:
Maakt diepe buiging ..
ghost zegt
@viezefreddyw: schrijf jij anders het artikel over wat to do with 30-40k haha. Zonder grappen, met veel plezier zitten lezen. Ik zou nog een jaartje wachten dan lukt een AM V8 Vantage ook wel!
rmboosten zegt
@viezefreddyw: Wauw, wat een stuk huisvlijt! Geweldig om te zien dat je dit hele stuk met plezier typt en zelfs onderzoek doet naar de alternatieven vol onderbouwing. Hulde!!!
bpc zegt
@viezefreddyw: woow voor dit soort werk zijn er mensen bereidt om te betalen ;) kan een mooie bijverdienste zijn, verder zou ik een db7 3.(2?) willen suggeren toe te voegen aan je lijst ;) keep on the good work ;)
viezefreddyw zegt
@bpc: Dank je wel voor het compliment, waardeer ik. Maar zo goed ben ik nou ook weer niet. Voor wat betreft de Aston Martin, dat zou inderdaad ook een goede optie zijn. Alleen zijn ze lastig te vinden voor dit budget in Nederland. Er staan er een paar te koop voor onder de €40.000 euro maar dan moet je niet bang zijn voor een relatief hoge kilometerstand. Maar er zijn naast mijn opties nog genoeg andere opties. Een Audi S5, BMW Z4 M, een BMW M6 met V10, Mercedes SL55 AMG of SLK AMG, Nissan 370Z, dikke Mustang of Camaro. Maar dan kan ik beter een boek gaan schrijven wil ik al die auto’s uitgebreid gaan benoemen. Maar dat er genoeg leuke(re) opties zijn dan een 996 is wel duidelijk.
galgootje zegt
@viezefreddyw: méér van deze comments! Lekker leesvoer!!
adje070 zegt
Leuk verhaal maar een 911 ( en dan 996 of niet ) is een heel ander verhaal en een jongensdroom ( Rik Ringers wilden we allemaal matchen vroeger toch ? )
Dus die tips…ne dankje je mag die auto s niet gaan vergelijken met een Porsche vind ik.
Helaas heb ik er geen ( meer ) heb geen garage en vind mn Megane RS Turbo al zonde om tussen de woon werk bakken te parkeren…
Maar een 996 ? Zeker doen hoor allemaal keloel he vroeger liepen ze over mn 944 ook te mekken maar die reed fenomenaal…lekker laten lullen.
Groetjes van Adje ????
dave zegt
De 996/997 delen niet de zelfde problemen met de cayman 987. Dit is een ander type IMS lager geworden. De Boxster tot eind 2005 (987) hebben deze problemen wel. Maar hierna is het voor wat betreft de 987 opgelost. Dit staat dus niet helemaal juist in het artikel. Verder een leuk artikel! Grappig weetje over die 911 letters achterop!
cpp1 zegt
Lelijke, trage auto. Ben blij dat ik die van mij 3 jaar geleden verkocht heb. Vooral met die absurd slome automaat met druktoetsen op het stuurwiel, een ramp!
Rob zegt
@cpp1:
Je vindt ,em lelijk. Je vindt ,em traag. Je vindt de automaat ruk.
Dan vraag ik me af hoe je dan ooit op het idee bent gekomen om die auto uberhaupt te kopen….
jochempie zegt
@Rob: die reactie kan alleen maar komen van iemand die ‘m op een Ferrari heeft ingeruild
willeme zegt
@Jochempie: @cpp1 heeft een Audi RS4 B5. Bijna net zo snel als een Ferrari ;-)
Rob zegt
Ik vind het leuk dat de 928 even aangestipt wordt. Ik hou namelijk van Porsche als ze geen 911 maken. 928 is heel leuk om te zien. (bedoelt als vervanger voor de 911 overigens!) Met zijn ronde achterkant, die ergens doet denken aan de Lancia Fulvia Zagato. En met die lieve koplampen. Sexy!
http://germancarsforsaleblog.com/wp-content/uploads/2009/08/1978-Porsche-928.JPG
En weet je, een Porsche 911 is vooral een Porsssjjj néégen elf. Als je begrijpt wat ik bedoel…
viezefreddyw zegt
@Rob: Ik begrijp je zeker, een Porsche zou voor mij geen kans maken. Ik moest ook even aan jou denken toen ik in mijn reactie de Hyundai Genesis even tipte, prima auto!
Rob zegt
@viezefreddyw:
Bij Porsche werken/werkten hele goede ingenieurs. Die zijn en waren in staat om kwalitatief hoogstaand spul te bouwen. Maar ze blijven maar vasthouden aan die verdomde 911. Zelfs hun SUV moest daarop lijken! Belachelijk.
Ik kijk daarom uit naar de Mission-E van Porsche. Dat is namelijk weer eens géén negen-elf. Maar een nieuw ontwerp met zoals het er nu naar uitziet weer ‘ouderwets’ goede techniek. Dat is Porsche zoals ik ze graag zie….
bofkont zegt
@Rob: ja zo belachelijk man je zult helemaal gelijk hebben een totale flop de 911 en cayenne , ze weten niet wat ze doen bij Porsche , oh wacht . Het zijn enorme verkoop toppers ds cayenne is zelfs de redder van Porsche geweest , daarbij de 928 is nooit een verkoop topper geweest, ook begrijpelijk , lelijk ding ?
Rob zegt
@bofkont:
Toevallig gisteren een docu van James May gezien, Car of the people. Daar maakte hij de vergelijking tussen het Porsche en TVR van de jaren 60. Porsche kwam met zijn eerste 911, toen eigenlijk al een oubollige wagen. TVR had de Griffith. Licht, snel, goedkoper, beter!
En ja, Porsche is nog altijd succesvol. En TVR, meh, niet echt… Maar mijn bewondering gaat uit naar de chaotische jongens uit Blackpool. Die durfden.
Porsche durfde uiteindelijk ook met de 928, maar blijkbaar was het koperpubliek ondertussen al net zo ‘old fashioned’ als de 911. En dat vind ik zo jammer, want er zitten gewoon knappe goed georganiseerde jongens bij Porsche. Ze hebben het immers voor elkaar gekregen om een auto met de motor op de verkeerde plek werkend te krijgen. Zo goed werkend dat het een benchmark is geworden…. Knap. Maar ik heb altijd het idee dat ze zoveel meer konden en kunnen bij Porsche….
bofkont zegt
@Rob: TVR was gelijk technisch al een ramp , laten we het nog maar niet eens over de afwerking hebben.Porsche is niet voor niets zo succesvol en TVR niet.
Rob zegt
@bofkont:
Je ziet mijn punt niet. Maakt niet uit. Laat ik het hier bij.
viezefreddyw zegt
@Rob: Ik wel, althans dat denk ik. Porsche heeft met de 911 altijd op safe gespeeld en dat begon al in de jaren ’60. Met de eerste 911 hadden ze er een mooie auto aan en dus hebben ze dat design doorgetrokken toen bleek dat de 928 en al die anderen niet slaagden. Dat Porsche binnen het concern een paar knappe koppen heeft hebben ze meermaals laten zien, mede door de 911 met de motor op de verkeerde plek een goede auto te laten zijn. Maar er zit eigenlijk veel meer in, een echte supercar. Ja, met de Carrera GT en Porsche 918 Spyder hebben ze die weten te bouwen. Maar dat zijn gelijk over the top auto’s die veel te duur zijn en in beperkte oplage gebouwd. Ik zou het tof vinden als Porsche eens de ballen zou hebben om een heel andere auto te bouwen dan weer een nieuwe 911. Een soort van 458/488 of een Huracan. Zou toch tof zijn?
Rob zegt
@Rob:
Kijk ook eens naar het studiemodel van de 928 cabriolet:
http://www.porscheclub928.nl/PorscheClubs/pc_928nederland/pc_main.nsf/web/74A1DE6C1972C4BFC1257C5200569D38/$file/slide_Porsche-928-Cabrio-1200×800-eba0da23767412e7.jpg
Wauw gewoon! Doet je afvragen waarom Porsche in vredesnaam nog die oubollige 911 is blijven maken. Nogmaals, ik hou van Porsche als ze GEEN negen-elf maken…
willeme zegt
@Rob: Of deze:
http://public.bay.livefilestore.com/y1pwW9BjqZ0RW0qHlAwdA5CYkINmEGwBz-p3mo88eOtrPlGYGIxpbk_Qjz1Ia9krQZtFaXAiopJIl0JdAct9sYqhg/porsche%20928%204%20puertas.jpg
Rob zegt
@willeme:
Gebouwd door AMG toch?
e1000bmw zegt
@Rob: als het niet perse dagelijks bruikbaar/praktisch hoeft te zijn: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=287466423
Ook geen 911…
gino964 zegt
Ik ben trotse bestuurder van een 964c4. Ermee rijden tovert altijd een glimlach op mijn gezicht: het uitzicht tussen de koplampen, het geluid, de prestaties, de wegligging, I love it.
En ik denk dat een 996 niet anders is. Mijn advies : go for it.
thomasthomas zegt
Wat zijn die achterlichten toch lelijk van een 996, echt afschuwelijk, verziekt heel de auto. Verder gewoon zoals een 911 leuk.
frederik zegt
Een goede 2.2 E voor 80k? Daar kun je met geluk een T voor krijgen. Ontzettend jammer dat die vroege 911jes zo prijzig zijn want ik vind ze verreweg het gaafst! Ja ik weet dat het ondingen zijn in bijna alle opzichten maar daar gaat het niet om. Dat is ook het probleem met veel alternatieve opties die hierboven geopperd zijn: het zijn iets teveel “normale” auto’s. Zo’n oude 911 is juist gaaf omdat hij zo anders is. Ik zou zelf niet voor een 996 gaan, maar het gaat zeker veel rijplezier opleveren, en in waarde kunnen ze eigenlijk alleen maar stijgen. Gewoon doen dus!
Bo1972 zegt
Met afstand de lelijkste Porsche ooit. Zie je ook terug in de restwaarde. Voor de kenners een 100% no go to buy.
Als je dan toch graag een 911 wil, koop je deze als laatste.
michaelcorleone zegt
Of het een goede aankoop is weet ik niet, maar ik vind het wel een mooie 911 vooral destijds toen die net uitkwam.
Specht zegt
Een 996 als investering kopen is nutteloos als je er ook regelmatig mee gaat rijden.
Als je nu een exemplaar koopt met 50.000 km dan moet je die niet als dailydriver naar de 150.000 ofzo gaan rijden.
Als je gewoon een leuk sturende sportwagen wil rijden en niks geeft om originaliteit en restwaarde. Dan zou ik gewoon de goedkoopste kopen die je kan vinden, desnoods met uiterlijke schade. Vervolgens hele ding uit elkaar en naar wens weer opbouwen (bijv facelift neus, ander interieur, overspuiten in kek opvallend kleurtje, rvs sport uitlaat eronder, etcetc). Want er is nu nog genoeg gebruikt en nieuw spul voor te krijgen voor leuke prijzen.
Motortje uiteraard (preventief) reviseren en aandachtspunten laten modificeren bij een specialist ipv de dealer.
En een 928 zou ik alleen aanraden als geld geen enkel probleem is, onderdelen voorziening is vele malen problematischer en dus ook fors duurder dan van een klassieke 911 of nieuwere 996.
Een 911je restaureren is prima te doen met mede dank aan een grote aftermarket en imitatie industrie, voor een 928 is er bijna niks te krijgen, en ben je grotendeels veroordeeld tot origineel Porsche onderdelen of gebruikte meuk.
kempenaer zegt
Ik vind een 911 kopen met het oog op waardevermeerdering om meerdere redenen dubieus.
Ik vind Porsche een erg mooi merk. Heb zelf een keer in een 996 cabrio tiptronic gereden. Ik kan alleen maar zeggen dat het gruweljk tegenviel. Waardeloze automaat voor een sportwagen, ik snap niet dat Porsche dat ding in een 911 heeft gezet. Heel die auto maakte een verre van snelle indruk. Verder wat interieur betreft: geen geweldige materialen en ook niet super afgewerkt. Beetje cheap zelfs.
Als ik zelf een keuze zou moeten maken, dan een 996 van na de facelift. RWD en een handbak. Coupé of cabrio. Allebei mooi.
Calimero zegt
Als het uiterlijk een probleem is; hoeveel 911’s zijn er in het verleden niet verbouwd naar nieuwer ogende series incl.een nieuw/recenter kenteken?
Zal vast ook wel mogelijk zijn met die 996. Mijn zwager heeft er één als hobbyauto. Een Carrera in het zwart.Volgens mij verder gewoon standaard zoals hij uit de fabriek rolde.
Het minst geslaagde van de auto vind ik de neus en dan met name de koplampen. de achterlichten kan ik nog mee leven.Mooi vind ik ze niet maar soit.
Als je in de markt bent voor deze 911 en je wilt hem eigenlijk gewoon dan zou ik het doen. Er zullen ongetwijfeld betere alternatieven zijn zoals hierboven opgesomd maar daar sta je toch niet voor open want jij wilt een 911 996 en daar kan niets je van weerhouden. ;-)
MaartenD zegt
er is natuurlijk een goede reden waarom de 996 de goedkoopste manier is om een 911 te rijden, het apparaat is hondslelijk!
Robert zegt
@maarten020: bedoel je die zgn. spiegelei-koplampen? Dan begrijp ik wel wat je bedoelt. Daar kan ik na al die jaren nog steeds niet aan wennen…
z4coupe30si zegt
996 wordt wat de 964 was: eerst verafschuwd door velen, daarna begeerd model. Enkele jaren geleden wilde niemand de 964 hebben. Design was verknald door grote lompe bumpers etc.
Snap niet wat men tegen de 996 heeft. Auto rijdt heerlijk, sportief en direct. Geluid met sportuitlaat en spaghetti spruitstuk is hemels. Persoonlijk vind ik het design mooier dan de 964.
Ik heb afgelopen dagen iig weer genoten van mijn 996 tijdens een zonnig ritje naar de Nürburgring.
caspart zegt
@z4coupe30si: Uhm gewoon nee. De 964 is nooit verafschuwd zoals de 996. Sterker nog, massa’s 2.7/3.0/3.2’s zijn omgebouwd naar model 964 dmw de bumpers, remember?
996 is gewoon een misser qua looks, met als overduidelijke bevestiging van notabene de fabrikant zelf om dit weer te corrigeren dmv de 997. De 997 is namelijk een uitgebreide update en facelift van de 996.
Ook in de toekomst zal de 996 het als klassieker dus altijd gaan afleggen tegen de 997. Soort 924 vs 944 idee.
E34M5Touring zegt
Heb er met de M5 genoeg laten vissen. Vooral de basisversies. Die zijn het leukst. Want die eigenaren zijn dubbel zo trots op dat ding. En er dan afgetrapt worden door een ouwe Touring deed de meeste wel ff zeer. Vooral omdat ik boven de 250km/h nog gewoon een stuk meekon. Ik vind alleen de 993 en 997 mooi. De rest doet me helemaal niks. En zelfs van die alleen de Turbo S van de 993 en de GT3 RS 4.0 van de 997.
Rick-dos zegt
Mijn beste advies: als je voor een 996 moet gaan omdat (heel begrijpelijk) de andere modellen niet in je budget ligt, doe-het-niet.
Je zult altijd met het gevoel “ik heb wel een 911, maar eigenlijk…” blijven zitten. Laat dat geld lekker nog ff op je bank staan, heb geduld en uiteindelijk zul je een Porsche zien of een andere auto waar je voor de volle 100% achter kan staan. Spaar bijvoorbeeld nog ff verder voor een 997. Als ik het goed heb zijn de C2 en C4 niet heel veel duurder dan de 996 maar dan heb je, naar mijn mening, een 911 die net zo begerenswaardig is als de 993 en G-serie.
scaglietti612 zegt
Heb altijd de 996 een mooie Porsche gevonden, juist omwille van de koplampen. Vind dat wel leuk dat ze toen eens een andere stijl hebben geprobeerd, de 996 oogde zo stoerder dan de 993 en de 997.
Als je betaalbaar een 996 wilt, dan een standaard Carrera. Een 4S begint precies ook lichtjes te stijgen in waarde, en nochtans zou de 4S mijn persoonlijke keuze zijn. Ook omdat de Turbo, Turbo S, Turbo cabrio, GT3, GT2, RS’jes qua prijzen gewoon niet meer ‘betaalbaar’ zijn. Maar ja een gewone standaard Carrera is ook leuk, het is en blijft een Porsche.
basbasbas zegt
Ik ben een grote fan, en ik bedacht me laatst het volgende: is het niet ‘slim’ om voor een 991 te gaan aangezien alle ‘end of an era’ Porsches gigantisch in waarde stijgen. Bijvoorbeeld de 993 omdat het de laatste luchtgekoelde is. Ik dacht dat dan het zelfde zal gebeuren met de laatste atmosferische. Of is dit te kort door de bocht.. ( ja ik begrijp dat de waarde nu te hoog is tov de 996, maar even off topic)
caspart zegt
@basbasbas: Denk niet dat dat werkt, luchtgekoelde Porkers geven een compleet andere beleving namelijk dat van rauw, klassiek, en mechanisch geluid.
Wel of geen turbo gaat dat wezenlijke verschil niet maken. Wanneer er straks overgestapt wordt op Hybryde of volledig elektro, wat gegarandeerd gaat gebeuren, zal dat absoluut invloed op de prijs hebben van de huidige benzine auto’s.
En wanneer dat zover is, heb ik het vermoeden dat benzine rijden dusdanig wordt benadeeld, dat mensen uit hun non-elektro auto zullen worden gepest. Klassiek of niet, helaas..zelfs dat wordt niet ontzien, zie de milieuzones in de grote steden. En dit zal alleen maar worden uitgebreid. Denk dat je je beter daar zorgen over kan maken, want dat gaat de hele waarde van de klassieker markt verzieken!
tommot zegt
Als je een 996 nou niet zo mooi denkt te vinden, kijk dan even naar de 996 die deze maand in het blad Puur Porsche staat. Een auto gebouwd door Porsche specialist Johan Vd Gugten. Oordeel daarna dan nog maar eens.
martijn11 zegt
Ik neem wel een andere
sjeemsbond zegt
Heb zelf een 4S gehad. Prima auto voor dagelijks gebruik. Van de 996 versie zijn alleen de 4S, Turbo en GT´s interresant en blijven hun waarde behouden. Vraagprijzen van alle overige modellen slaan nergens op en zijn steevast te hoog. Eigenaren proberen mee te liften op de prijsstijging van 911´s, maar ze weten drommels goed dat dit niet van toepassing is op 996´jes.
Trouwens, de tip van Casper is niet echt van toepassing. Porsche Approved programma is voor Porsches tot 9 jaar oud. De 997 werd in 2005 geintroduceerd, dus zelfs die vallen niet onder garantie laat staan een 996.
peterporsche zegt
Heerlijke auto de 996
Heb een 911 G cabrio gehad, helaas weggedaan voordat de prijzen begonnen te stijgen. Mooie auto maar niet normaal mee te rijden, zware koppeling, stuurt zwaar
Daarna 964, ook te vroeg weggedaan, problemen met olielekkage, dynamo etc
Nu een zwarte targa 996. Eigenlijk de beste van de drie. Automaat voor auto van 15 jaar top. Sterke automaat van mercedes) Reageert lekker snel en met lockup. Sportuiitlaat voor mooi geluid.
Design is anders, maar ook 964 en 993 hebben zo hun mindere kanten (achterbumper van 964, platte neus 993)
Blijf me wel verbazen over matige kwaliteit van deze dure auto,s
Er is altijd wel wat. Is het niet de motor dan wel draagarmen. En alles duur.
Valt me ook op dat prijzen erg afhangen van kmstand
Denk zelf dat onderhoud en staat meer van belang zijn
jasper21 zegt
Heel veel uiteenlopende meningen over de 996 over dit forum. De meeste kritieken komen uit de hoek van de luchtgekoelde eigenaren en fans. Natuurlijk is een luchtgekoelde Porsche fantastisch maar die tijden zijn gewoon voorbij. Om te kunnen voldoen aan, de toen geldende emissie-eisen (Euro 3), kon Porsche niet meer om de waterkoeling heen. Toen in 1997 de watergekoelde 996 werd gepresenteerd, stonden de “puristen” op hun kop. Hadden zij dan nog nooit gehoord van de 959 of 962 ? De watergekoelde Porsche 959 was samen met de Ferrari F40 de super car uit de eind jaren 80. Volgens mij geen enkele azijnpisser gehoord over de watergekoelde koppen…
Ook de bouwkwaliteit komt vaak ter discussie want velen beweren dat het de eerste door robots geproduceerde Porsche is. Niets is minder waar want ook de 996 werd net als de 964 en 993 met de hand geassembleerd. Er is veel met modder gegooid naar de 996 en dat is geheel onterecht. De 996 is op haast alle vlakken een veel betere wagen dan zijn voorganger 993 welke ik ook een fantastische wagen vind. Zonder het succes van de 996 bestond Porsche niet meer en konden we nu niet meer genieten van alle prachtige watergekoelde 911’s die hierop volgden. De 996 is 1 van de allerbelangrijkste 911’s geweest voor Porsche! Laten we de de 996 op een voetstuk zetten en eindelijk eens gaan inzien wat een mijlpaal dit is geweest voor Porsche. De 996 is nu (nog) redelijk betaalbaar echter de prijzen zijn al fors aan het klimmen. Zorg dat bij een Carrera het IMS lager vervangen is door een update versie en je hebt een fantastisch betrouwbaar blok. Als de financiën het toelaten is mijn advies om te investeren in een 996 turbo. Deze speelt duidelijk in een hogere liga en is ook vandaag de dag nog een enorm snelle auto. De turbo is voorzien van het oer-betrouwbare Mezger blok dat in de GT1 Le Mans racer lag waarmee Porsche tot nu zijn laatste overwinning behaalde. Ja, de 996 is net even wat anders en juist daarom zal de groep liefhebbers, even als de prijs, sterk gaan groeien. Om een antwoord te geven op de forumvraag: “ja een 996 is een goede aankoop en misschien wel de beste 911 aankoop die je kan doen op wat langere termijn”. Last call for boarding !