Het zal toch niet?
Het leek zo’n mooi seizoen voor Pierre Gasly te worden. Hij deed het zeker niet onverdienstelijk vorig seizoen bij het (bewust) veel geplaagde Toro Rosso. Dankzij de verrassende move van Daniel Ricciardo was er in één keer een stoeltje vrij bij een Top 3-team, die Gasly prompt in zijn schoot geworpen kreeg.
Het wil tot nu toe echter niet vlotten. Natuurlijk, we zijn nog maar nét onderweg, maar zijn prestaties lijken niet te stroken met de verwachtingen die je onwillekeurig hebt van een Red Bull. In Australië startte de Fransman van P17 en wist op te klimmen naar P11, mede dankzij het uitvallen van Ricciardo en Grosjean. De teamgenoot van Gasly startte vanaf P4 en klom op naar P3 in dezelfde auto.
Gisteren haalde Gasly echter wederom niet het maximale uit de auto: P13 is echt veel te laag, daar wil je staan met een Toro Rosso, niet met een Red Bull. In de persconferentie gaf Gasly aan er zelf niet heel veel aan te kunnen doen:
Sinds het begin van het weekend gaat het moeilijk, met name de achterkant van de auto is erg listig. We hebben tijdens de vrije training en in de kwalificatiesessies telkens wat veranderd, maar niets leek te helpen. Het mag duidelijk zijn dat de achterkant geen vertrouwen opwekt. Ik had veel last van wielspin en de achterkant reageert onvoorspelbaar. Daardoor was het erg moeilijk om een perfecte ronde te rijden in Q2.
We zullen je de rest besparen, maar het woordje ‘onvoorspelbaar’ komt maar liefst zeven keer voor. Ook bij zijn teamgenoot, de Nederlander Max Verstappen (talentje voor de toekomst, leuk om in de gaten te houden) ging het niet van een leien dakje. Hij gaf aan al lang blij te zijn dat hij die P5 kon pakken.
Kortom, het lijkt er wederom op dat Red Bull een lastige seizoenstart aan het beleven is. Dat de auto vermogen tekort komt is iets wat we al jaren horen. Het lijkt er echter wel op dat de Honda iets beter presteert dan de Renault. Ditmaal is het chassis (nog) niet op orde, iets waar Red Bull het toch van moet hebben. Moeten we nu alle hoop opgeven? Niet helemaal. Bahrein is zelden representatief voor de rest van het seizoen. Ook staat Red Bull erom bekend dat ze trage starters zijn. Zo ging het vorig jaar ook pas lekker na een paar races.
rhellema zegt
Is Pierre Gasly wel de goede coureur die men hem hier altijd toedicht?
onnes zegt
@rhellema: ik vind het een prima coureur, maar niet het megatalent dat in een Red Bull hoort te zitten. Dat zie je ook terug in zijn resultaten in lagere klassen. De keuze is een beetje uit armoede geboren volgens mij.
ghost zegt
@rhellema: Pierre Crashly
exevium zegt
@rhellema: Wat vinden we van Albon als potentiële vervanger? Zat in tests en trainingen altijd op de limiet, maar rijdt zijn races structureel goed.
rhellema zegt
@exevium: vooralsnog doet Albon het heel erg leuk, maar dat deed Gasly ook bij Toro Rosso. Voor Albon wordt het nu zaak om dit niveau vast te houden en zich in de kijker te blijven rijden.
supertjeduc zegt
Misschien is max wel veel beter dan
rhellema zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mcshine zegt
“Het lijkt erop dat de Honda iets beter presteert is dan de Renault”
Tekort mag aan elkaar vast.
Zwaar nachtje gehad, Willem?;)
willeme zegt
@mcshine: Bijna klaar met verhuizen. Dan kunnen we weer slapen ;-)
mcshine zegt
@willeme: Succes! Ken het gevoel maar al te goed.
autodrome zegt
Ghostly moet niet zo miepen en het doen met de rienen die hij heeft … Doet Max ook ..
ukbob zegt
“(talentje voor de toekomst, leuk om in de gaten te houden)” :)
jochempie zegt
@ukbob: yep, we lazen het.
sirprize zegt
Listige achterkant, wheelspin. Ze zijn bij Red Bull denk ik gewoon niet gewend aan zo veel vermogen ?
Robert zegt
@sirprize: toch gek, dat we ze daar gedurende alle wintertesten (en ook in Australië) niet over gehoord hebben. Toen was het juist alleen maar hosanna over de synergie tussen Honda motor en RB chassis.
wif1 zegt
@RRRobert: De Toro Rosso heeft een chassis welke goed op de limiet te rijden is en zich wat makkelijker laat afstellen. Ook Max kon met dat chassis lekker gooien en smijten. De Red Bull is minder vergeving gezind, kritisch op de afstelling en veel nerveuzer op de limiet. Toen Red Bl tijdens de laatste dagen van de wintertests echt gas wilde gaan geven zag je gelijk het probleem wat Gasly had met de auto, wat resulteerde in een crash. De achterkant is veel te nerveus voor hem, iets waar ook Max in het begin aan moest wennen. Dat de auto dit jaar ook problemen lijkt te hebben met de balans maakt het er voor Gasly niet meer makkelijker op. Gezien de snelheid in de langzame bochten, die wat lager ligt dan de directe concurrenten, ligt dit aan het chassis en is de aerodynamische balans wel wat beter.
w0o0dy zegt
Misschien kan Honda gewoon de mapping van het gaspedaal aanpassen zodat het vermogen meer progressief wordt losgelaten? Beetje tweaken aan de afstelling van de achterkant van de auto. Komt wel goed.
toniominestrone zegt
Ook hier viert opportunisme hoogtij.
thomasthomas zegt
Dat is hetzelfde als klagen bij Rolls Royce over de afwerking.
pindakoning zegt
@thomasthomas: daarom rijd ik geen Rolls
fmgarcia zegt
@thomasthomas: Ja een maandagmorgen Boeing of Airbus..
HZW zegt
Die trage starts van een seizoen, doet ze elke keer de das om, voor dat die auto begint te werken is het kampioenschap al buiten bereik.
Het is te hopen dat ze het wat sneller op orde hebben dan pas na een aantal races.
Of Gasly het talent is wat ze hem toeschrijven betwijfel ik, Lecrec toont ogenschijnlijk aan dat hij het wel is.
leukmaaronbetaalbaar zegt
Zouden ze misschien de auto rond Max hebben gebouwd, zoals McLaren vorig jaar deed bij Alonso en Vandoorne?
HZW zegt
@leukmaaronbetaalbaar: Max klaagt ook dat het niet goed is.
Dutchdriftking zegt
We gaan het zien vanmiddag.
VeniVidiVici zegt
Gasly bakt er niks van en Ricciardo heeft spijt van z’n keus. Wisselen maar… Ricciardo terug naar RBR en de stokbroodvreter naar de stokbroodvretersclub.
tocae zegt
Ook even geen ‘unleash the lion’ bullshit op Max z’n social media dan, wel aangenaam zo.
w0o0dy zegt
Pierre Gasnie of Pierre Gaatnie?
bassx zegt
Teams zitten veel dichter Red Bull nu. Vorig seizoen was het gat tussen top 3 teams en de rest heel groot. Die luxe heeft Red Bull niet meer
Houthakker zegt
@bassx: klopt helemaal bas, als het nu een beetje niet loopt val je gelijk ver terug in de qualificatie! Ik vind leclerc @ ferrari & team Mc Laren fantastisch presteren, toch wel de verrassingen van 2019
bassx zegt
@houthakker: Helemaal mee eens en vooral McLaren verassend goed, ook de afgelopen race. Actie op Max pakte niet goed uit voor Sainz maar een McLaren die het Red Bull moeilijk maakt is een behoorlijke verassing voor iedereen denk ik.
HZW zegt
De achter kant van de RedBull was altijd het sterkste punt, nu niet meer. ??
Ze willen winnen in Monaco, maar als nu de achterkant niet werkt kan je dat daar ook wel vergeten.
aquila2003 zegt
Tis pas echt sneuvoor Alonso, nu McLaren eindelijk weet mee lijkt te doen. Met een renault motor ???