Recente prestaties doen ons denken van wel.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: we hebben het natuurlijk over Robin Frijns. De Limbo flirtte na een zeldzaam succesvolle campagne in de opstapklasses richting de Formule 1 met de teams van Red Bull (lang verhaal), Sauber en Caterham, maar tot een racezitje kwam het nooit. Niet veel later brak Max Verstappen door en ging de meeste aandacht van de Nederlandse fans begrijpelijkerwijs naar hem uit. Is het nu te laat voor de inmiddels 27-jarige bekende/(beminde?) van Stéphane Kox?
Misschien niet, want de Nederlander timmert aardig aan de weg in de klasses waar hij nu in uitkomt. Voor mensen die de voorgeschiedenis kennen is dat waarschijnlijk geen verrassing, maar om het nog maar even te noemen: Frijs won van 2010 tot en met 2012 drie achtereenvolgende kampioenschappen. In 2010 schreef hij de Formule BMW Europa titel op zijn naam tegen Sainz (4de) en Kvyat (10de). In 2011 volgde de zege in de Eurocup Formule Renault 2.0 voor respectievelijk Sainz (2de), Kvyat (3de), Stevens (4de) en Vandoorne (5de). Vervolgens was het in 2012 tijd voor de titel in de WSBR, tegen onder andere wijlen Jules Bianchi (2de), Kevin Magnussen (7de), Alexander Rossi (11de) en wederom Will Stevens (12de). Het zal je al opgevallen zijn: alle genoemde verslagen namen haalden wel de F1, Frijns echter niet, althans niet als starter in een heuse race.
De Nederlander zegt daar zelf, met name na zijn sessies voor Caterham, over dat hij hier geen spijt van heeft. In zo’n traag hok kan je immers toch niks aanvangen, alleen de coureurs in een topteam hebben een kans. Veel van de hierboven genoemde coureurs zijn dan ook alweer van de grid verdwenen. Valt wat voor te zeggen, maar tegelijkertijd kunnen we ons moeilijk voorstellen dat er jonge coureurs zijn die níet dromen van het bereiken van de koningsklasse. Deel uitgemaakt hebben van dat grote circus, al was het maar kort en in de marge, is toch iets wat je met trots mee kan dragen de rest van je leven.
Robin week echter (noodgedwongen?) uit naar de GT’s. Eerst met deelnames in de Blancpain Series (winnaar GT Series 2015, winnaar Sprint Series Cup 2017), inmiddels ook in het DTM. Daarnaast heeft hij toch weer de weg gevonden naar de monoposto’s waar hij vroeger zo in excelleerde. Onlangs pakte hij zijn eerste Formule E zege in de natte straten van Parijs en en passent ook de leiding in het kampioenschap. Wederom verslaat hij daarmee tot op heden ‘F1 jongens’ zoals Andre Lotterer (1 GP!), Lucas Di Grassi, Jean-Éric Vergne, Pascal Wehrlein, Sébastien Buemi, Stoffel Vandoorne, Felipe Massa en Nelson Piquet junior.
In het openingsweekend van het nieuwe DTM seizoen pikte Frijns zojuist nog even zijn tweede podium van het weekend mee. De man gaat kortom als een malle dezer dagen. Is het voldoende om op Hartleyesque wijze alsnog een F1-kans af te dwingen? Als we eerlijk zijn waarschijnlijk niet. Noch Audi, noch Frijns’ FE team is direct verbonden met een F1 team. De topteams in de F1 zitten verder vol en de middenmoters geven ‘buitenstaanders’ doorgaans alleen kansen als ze bakken met geld meebrengen. Een beetje triest mag je dat best noemen.
Image-Credit: Arnie via een T-shirt
ghost zegt
Ik denk persoonlijk dat Frijns en Verstappen allebei kwaliteiten hebben, bij Max liggen die duidelijk in de F1, bij Frijns ook duidelijk in een andere raceklasse. Ik zie hem nu niet meer zo snel de F1 in gaan..
str8six zegt
Rijdt Massa nu DTM?
shibby zegt
@str8six: nee, formule E
koeckenbacker zegt
Nou, volgens mij kon deze beste knul tekenen bij het redbull opleidingsprogramma, maar vondt hij het een wurgcontract. Dat kan je maken, maar ook keihard breken natuurlijk.
Wie weet had hij al bin redbull kunnen rijden, maar ook na een half seizoen uit de toro-rosso geknikkerd kunnen worden
jaapiyo zegt
@koeckenbacker: als dat daadwerkelijk het geval is (Frijns ontkent deze lezing vaak), dan had ‘ie het denk ik gewoon moeten doen. Zie Albon, die had een contract op zak in de FE voor het fabrieksteam van Nissan, maar opteert voor het avontuur bij Toro Rosso terwijl hij eerder al is weggestuurd bij Red Bull. Zei gisteren nog dat dat ‘een makkelijke beslissing’ was…
chrisvis zegt
@jaapiyo: meen me een interview in ‘formule 1 magazine’ te herrineren waarin frijns dit bevestigde. Kwam mij nogal arrogant over in datzelfde interview. Dan krijg je wat je verdiend…
jaapiyo zegt
@chrisvis: klopt het is zo toen wel gebracht in de media en misschien is het zo ook wel gegaan, maar Frijns heeft daarna zelf vaak ontkend dat het echt zo gelopen is.
mopar70 zegt
edit: yassss
VeniVidiVici zegt
Ach ja, als Stéphane werkelijk de vriendin is van Frijns dan moet dat manneke geheel niet klagen in z’n leven!
Robert zegt
Ik zie Frijns eerder nog een keer excelleren in de IndyCar. Daar wordt nog steeds eerst naar het talent gekeken en dan eventueel pas naar de mee te brengen centen – als er in die raceklasse al betaald wordt voor een stoeltje.
gettothechipper zegt
Ben al een tijd een groot fan van DTM (jammer van de 4 cilinders nu maar ja) en hoe Frijns dit weekend reed, zo kan ik hem alleen vergelijken met mannen als René Rast en Ekström. Ik denk ook dat Frijns als hij blijft in DTM binnen nu en 2 jaar misschien wel al kampioen is geworden in de DTM mits hij zo blijft rijden zoals hij dit weekend deed. Denk dat hij daarnaast in Formule E nu ook al serieus kans maakt op de titel.
suzikubelona zegt
Hij doet het zeker niet verkeerd, en lijkt me ook geen onaardige gast. Maar dat gedoe met die Nederlandse vlag na zijn Formule E overwinning vond ik echt een beetje (understatement) overdreven. Beschamend om te zien, maar dat kan ook aan mij liggen.
dracae zegt
@suzikubelona: Lol, je bent een echte Nederlander.. wars van dat soort dingen. Dat is in andere culturen wel anders!
suzikubelona zegt
@dracae: Dat zal het wel zijn, ja. ??
chrism zegt
Afwachten….
bernoulli zegt
Heeft hij genoeg superlicentiepunten?
jaapiyo zegt
@bernoulli: kampioen in de FE krijgt 40 punten. In de DTM kan je ook puntjes sprokkelen.
cloverleaf zegt
Sympa gast en onwijs snel in werkelijk alles waar die instapt. Zou leuk zijn om nog een NL-ert in de indycar te zien! Dat zie ik eerder gebeuren dan F1.
rob5nismo zegt
Ik zag vandaag een stukje van de 6uur van spa voorbij komen en bijna alle namen uit de formule e rijden mee zelfs pastor maldonado
suzikubelona zegt
@rob5nismo: Die past dan ook beter bij de headerfoto. The Maldonator!
gregorius zegt
Vraag:
Welk team in de F1 zou nu (of volgend jaar) een Frijns (die geen speciale hoeveelheid geld meeneemt) nodig hebben? En dan hebben we het over een team waar een top3 F-E en top 3 DTM coureur voor wil rijden.
Enige match die ik zie… is Toro Rosso.
Alex_79 zegt
Leuk dat Autoblog even verder kijkt en Robin Frijns ook eindelijk opmerkt. Inderdaad een leuke carrière gehad in de eenzitters, en dat terwijl hij in NL helemaal niet op de radar stond. Hij kartte altijd in België en Frankrijk en kwam uiteindelijk in de Formule BMW terecht doordat een journalist van een Italiaans blad hem een tip gaf zich voor een scholarship in te schrijven.
Dat het in de F1 niet is gelukt lijkt meerdere oorzaken te hebben:
– Frijns kreeg een test cadeau bij Red Bull voor het winnen van de World Series by Renault titel, maar vooral Christian Horner had hem al eerder in de smiezen na het winnen van de F2.0 Eurocup. Hij kreeg een voorstel om met RBR ondersteuning te starten voor Horners eigen team Arden. Dat weigerde Frijns, die voor het kleinere maar ervaren team van Fortec ging. Hij kreeg gelijk, want Arden had de eerste seizoenshelft grote problemen met de auto en ontsloeg hun coureur Lewis Williamson. Na de titelwinst echter werd een interview gepubliceerd in de Televaag waarin Frijns zou hebben gezegd dat RBR hun rijders “als een hond behandelde”. Dat klopt niet (helemaal) want hij had letterlijk gezegd dat je bij Driver Programs in zijn opinie niet echt fair werd behandeld.
– Die uitspraak ging een eigen leven leiden mede dankzij de enige aartsvijand die Frijns toen had, Nicolas Todt. De zoon van de FIA-capo managede namelijk Frijns’ rivaal om de titel, wijlen Jules Bianchi. De twee ramden elkaar in de finale in Spanje (beetje a la Schumi en Villeneuve zo wilde Todt Jr ons doen geloven) en hoewel Frijns een forse tijdstraf kreeg won hij wel de titel omdat Bianchi uitviel. Todt heeft zelfs nog geprobeerd via de Franse rechter Frijns zijn titel af te nemen.
– Enfin, Frijns landde bij Sauber op het verkeerde moment. Hij was reservecoureur maar heeft eigenlijk nauwelijks getest daar omdat hij geen geld meebracht. Zelfde gebeurde in de GP2, want hij kon voor Trident en Russian Time rijden in die klasse, áls hij sponsorgeld mee had genomen. Uiteindelijk bleef het bij diverse optredens voor het achterhoedeteam van Frans Hilmer, met één heel mooi optreden in Barcelona (podium op zaterdag, winst in de sprintrace zondag)
– Nadat hij bij Sauber niet meer gewenst was, kwam Frijns bij Caterham terecht, maar ook daar zat een rijder met centen hem dwars. Marcus Ericsson had Olsbergs achter zich staan en pakte het racestoeltje, zodat Frijns weer reserverijder werd. Al tijdens die maanden legde hij contact met W Racing, een Belgisch klantenteam van Audi dat GT3 races in de Blancpain klassen reed.
– Een omweg die zich nu de laatste jaren uitbetaald, want dankzij de titel in de Blancpain Sprintcup viel hij op bij Andretti, waardoor hij de Formule E terechtkwam. Ook Audi zette hem nog regelmatig in voor Endurance Races in Spa en de Nordschleife als “Werksfahrer.” Audi pakt dat soort dingen anders aan dan Mercedes. Geen officieel fabrieksteam, maar meerdere fabriekscoureurs verdeeld over klantenteams als Rosberg, Phoenix, Land Motorsport, WRT etc. En dat geldt dan voor meerdere klassen. Wat de Formule E stoel bij Virgin betreft, dat was idd geen Audi cadeau, dat heeft Frijns op eigen kracht veroverd. Je kunt er negatief naar kijken natuurlijk, maar ik zeg :” het verlies van de F1 is de winst voor FE en DTM.” Go Frijns, je speelt nu mee in twee raceklasses!
koeckenbacker zegt
@Alex_79: kijk hier hebben we wat aan! Dat moment in barcelona weet ik me ook nog wel te herinneren ja. Het redbull verhaal zal dan ook een beetje 2 kanten blijven houden, al weten we zeker dat hij er niet rijdt nu.
vroaaar zegt
Is het echt zo moeilijk om een fatsoenlijke kop bij een artikel te zetten?