Er schijnen zelfs geruchten te zijn dat de Mustang standaard met dergelijke waarschuwingsstickers geleverd moet worden.
Geintje natuurlijk, bovenstaande is schromelijk overdreven, maar toch gaat Ford wel behoorlijk nat met de Mustang (rijtest). EuroNCAP heeft weer wat gloednieuw blik tegen de muur gezet en de resultaten zijn verrassend. Niet omdat de Volvo S90 en V90 beide goed zijn voor vijf sterren, ik had niet anders verwacht. Dat de nadruk op veiligheid bij de Ford Mustang wellicht iets minder groot is dan bij de meer conventionele personenauto; evenmin opzienbarend. Maar een score van slechts twee sterren voor Fords ponycar… da’s toch wel pijnlijk.
Kijken we naar de Volvo’s, dan halen deze een score van 95% voor volwassen inzittenden. De Mustang doet het met 72% minder goed, maar dat is met name te wijten aan de slechte veiligheidsvoorzieningen voor de passagiers achterin. De score van 32% voor kinderen is zelfs ronduit slecht, terwijl het zeer summiere aanbod aan actieve veiligheidssystemen (lees: enkel een gordelverklikker vóór) goed is voor een score van 16%. Ter vergelijking, de Volvo’s scoren hier respectievelijk 80% en 93%. Ook voetgangers zijn beter af als ze door de Volvo worden geschept, al is dat verschil het kleinst van alle resultaten met 76% versus 64%.
Kunnen we daarom concluderen dat de Mustang zeer onveilig is? Nee, zolang je het bij twee volwassenen houdt, zijn de resultaten nog voldoende. Zeker omdat Ford belooft dat de gefacelifte Mustang meer actieve veiligheidsvoorzieningen zal krijgen. Maar wie met enige regelmaat kinderen vervoert, moet zich wel realiseren dat er veiligere auto’s te koop zijn. De complete testresultaten check je hier.
pinut187 zegt
Als je een Mustang rijdt heb je geen kinderen..
banaan7 zegt
@pinut187: meer
misterdrogba zegt
@pinut187: http://www.autoblog.nl/nieuws/ab-lezer-vertelt-over-zijn-mustang-gt-met-v8-95163
Lees dit eens door zou ik zeggen.
schaap zegt
@pinut187: Dus u wilt zeggen dat ik geen Mustang mag kopen omdat ik een kindje heb??
pinut187 zegt
@schaap: Nee, u mag doen en laten wat u wil. Roken met kinderen om u heen is waarschijnlijk net zo verstandig.. U heeft het artikel waarschijnlijk niet goed begrepen. Ook lastig instappen met kinderen…
baasbas zegt
Fabrikanten bouwen hun auto’s specifiek voor dit soort testen. Hoe doet hij het in de Amerikaanse test? En dan bedoel ik relatief ten opzichte van de rest? Volgens mij zijn er ook voorbeelden andersom, van een auto die hier als veilig beschouwd werd maar daar zo ongeveer de titel doodskist op wielen gekregen heeft… desalniettemin heeft Ford wel zitten slapen. Ze hebben de auto bewust voor meer markten ontwikkeld, ze hadden zich beter voor kunnen bereiden. …
lekbak zegt
Wat een waardeloze punten weer. Omdat die auto niet voldoende gordelverlikkers heeft is die onveilig. Ik wil graag weten hoe ik uit een auto stap als ik gebotst heb!
Heel egoïstisch misschien maar voetganger veiligheid, elektronica zoals gordelverlikkers, dode hoek jankers, egelvriendelijke banden of andere zaken die vooral voor anderen zijn doen er echt niet meer toe als je toch crasht. Het enige nuttige puntje wat ik hierboven lees is kindveiligheid achterin…
Dizono zegt
@lekbak: niet helemaal… het gaat ook om zaken als pre-collision warning, lane departure warning, active emergency braking en andere zaken die er voor kunnen zorgen dat je je airbags uberhaupt minder snel nodig hebt.
lekbak zegt
@Dizono: ik ben heel arrogant als het om crashen gaat en ga er vanuit dat ik zelf gèèn aanrijding veroorzaak (klopt hèèl heftig af op hout). Dan zijn eigenlijk al die systemen nutteloos, wellicht op een enkel systeempje na in sommige situaties. Ik zou graag een extra resultaat zien voor als je toch crasht.
En gordelverlikkers mogen ze van mij verbieden. Soms moet je het gewoon op natuurlijke selectie aan laten komen. (ok ok, dat is te simpel gedacht. Maar het heeft in mijn ogen niks te zoeken in zo’n test).
Dizono zegt
@lekbak: pas maar op met je beweringen, straks is de Maas wéér vier weken niet bevaarbaar… ;)
lekbak zegt
@Dizono: dat zie je verkeerd, dat was kunst.
mashell zegt
@lekbak: maar je kiest toch geen veilige auto om jezelf te berschermen tegen jezelf? Je kiest een veilige auto om je zelf te beschermen tegen al die kamikaze piloten om je heen.
lekbak zegt
@mashell: exact. Maar de meeste veiligheids systemen die een aanrijding moeten voorkomen zijn voornamelijk om eigen fouten te corrigeren. Vandaar dat ik graag wil weten hoe je eruit stapt als je toch crasht.
piebepost zegt
@lekbak: Jij bent die ene Nederlander die tijdens het rijden geen fouten maakt?
pinut187 zegt
Wat is een gordelverklikker? Automatische gordelaanspanner ?
Dizono zegt
@pinut187: een lampje en later bliepje dat je eraan herinnert dat je je gordel nog niet om hebt.
lekbak zegt
@pinut187: een systeem wat je auto 100 euro duurder maakt zonder dat je er ooit mee te maken krijgt. Tenzij je incapabel bent natuurlijk…
spykerboy zegt
@pinut187: dat irritante belletje wat meer mensen eruit zouden moeten slopen voor als je geen gordel draagt
marinepower zegt
@spykerboy: er softwarematig gelijk uit geknikkerd bij aanschaf!
madmarky zegt
Al die extra veiligheidssystemen die tegenwoordig meegerekend worden vertekenen de score behoorlijk.
Ik wil vooral weten of de constructie stevig genoeg is en een airbag is ook handig. Dingen als een voetgangersairbag, ‘active city brake’ en isofix voor de kinderzitjes kunnen me gestolen worden.
Dutchdriftking zegt
Met kinderen koop je wel wat anders…
toempf zegt
Ach, als de Mustang het op het gebied van voetgangersveiligheid maar veel beter doet, da’s veel belangrijker.
misterdrogba zegt
Ai.. de eigenaar die een paar dagen geleden een gaststukje schreef zal zich eens achter de oren krabben bij het lezen van dit stukje..
spykerboy zegt
@misterdrogba: want?
misterdrogba zegt
@spykerboy:
Omdat de beste man schreef dat hij zijn Mustang MET V8 (-respect-) ook heel vaak gebruikt voor het vervoeren van zijn kind(-eren).
Als je nu leest dat je wagen slechts 32% scoort op vlak van kinderveiligheid etc en slechts 2 NCAP sterretjes heeft, moet dat een niet zo prettig gevoel zijn. Vandaar.
robert110 zegt
Alsof de gemiddelde Mustang koper hier op let bij de aanschaf.
willeme zegt
Uiteraard hoop je nooit gebruik van de veiligheidsvoorzieningen te maken.
Dat gezegd hebbende, de veiligheid is natuurlijk wel een belangrijk onderdeel waarom een A5 of 4-serie zo veel duurder is.
Zelfde geld voor zo’n gave W124 of E34. Leuke auto’s, maar qua veiligheid ernstig achterhaald. Een Twingo van een paar jaar oud is een stuk veiliger.
En voor degenen die menen nooit een ongeluk te zullen veroorzaken, er zijn altijd nog anderen doe tegen jou aan kunnen rijden.
offroad zegt
@willeme:
Dan moet je met die duurdere Audi wel precies zo crashen als tijdens de NCAP crashtest, waarvoor de auto ontworpen is. Anders zakt hij door de mand.
https://www.youtube.com/watch?v=Ob7BhzpPvNY
flevocarspotter zegt
Is er hier iemand die mij kan vertellen hoeveel sterren de lotus elise heeft gehaald? Die heeft nauwelijks elektronisch geneuzel maar wel een extreem stevig chassis.
berlinetta zegt
@flevocarspotter: Met alleen een extreem stevig chassis zullen de NCAP-sterren je niet om de oren vliegen.
mashell zegt
@flevocarspotter: een extreeem stevig chassis is eigenlijk helemaal niet goed. Eigenlijk moet je een chassis hebben dat op bepaalde punten zwak is (die botskokers in de motorruimte bijvoorbeeld). Want dat neemt energie op. Dat is goed want alle energie die het chassis opneemt, hoef jij als zwakke mens niet te verwerken.
spykerboy zegt
Tja, niet heel boeiend. Wie koopt er dan ook een stang om veilig te doen? Die zijn toch juist om voetgangers over te rijden bij het wegrijden….
Edge zegt
De Mustang is nou ook niet bepaald de auto die je koopt omdat je een kindveilige auto zoekt, of omdat je graag wilt dat voetgangers bij een crash minder erg letsel opkopen. Zo’n auto koop je voor voor het rijplezier, en dan zijn die zaken minder relevant.
room850 zegt
Gelukkig rij ik een volvoer 850;)
swid zegt
Dus de Mustang gaat minder snel kapot dan een Volvo.
solksagen zegt
In de VS kreeg deze Mustang gewoon 5 NCAP sterren.
@flevocarspotter: Deelname is op vrijwillige basis, een Lotus met NCAP-sticker bestaat niet.
kliko zegt
Vraag mij toch af waarom Volvo bij een frontale botsing de gordijn-airbags niet uit laat klappen voor de zekerheid, maar dit alleen bij een zij-impact doet.
Veel andere merken (kijkend naar de andere filmpjes) doen dit wel.
mashell zegt
@kliko: een mogelijke reden is dat al die ontploffende airbagontstekingen ook schade kunnen veroorzaken, gehoorschade bijvoorbeeld. Bovendien maakt dat meer airbags die afgegaan zijn de schade herstel ook duurder.
baasbas zegt
@kliko: na de eerste botsing kan er nog iemand in je flank rijden. Als ‘voor de zekerheid’ je airbags daar al gesprongen zijn heb je ‘met zekerheid’ een probleem :-)
mrrallycross zegt
Toch precies waar hij voor bedoeld is. 2 volwassenen voor in de auto
kapiteinlangzaam zegt
EuroNCAP is vooral politiek bullshit deze dagen. De Mustang is een 4* auto, maar krijgt 2* wegens geen ‘active pre-safety’ spul.
Kijk even naar de IIHS tests… strenger dan euroNCAP, en daar krijgt de auto 5*. Geloof niet alles wat je lezen ;)
http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/ford/mustang-2-door-coupe
kapiteinlangzaam zegt
EuroNCAP is vooral politiek bullshit deze dagen. De Mustang is een 4* auto, maar krijgt 2* wegens geen ‘active pre-safety’ spul.
Kijk even naar de IIHS tests… strenger dan euroNCAP, en daar krijgt de auto 5*. Geloof niet alles wat je lezen ;)
http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/ford/mustang-2-door-coupe