Ja, wat ons betreft wel. Kijk eens hoe fraai deze M3 van de E36-generatie.
Eens even zien. Waar zullen we het nu eens over hebben. Tesla bashen, elektrische crossovers met elkaar vergelijk, uitspraken van Lewis Hamilton uit zijn verband trekken, een nieuwe facelift van een compacte Honda die alleen in Thailand wordt geleverd behandelen of middels een uitzondering die de regel bevestigd zeggen dat we toch niet elektrisch gaan rijden? Niets van dat alles vandaag, we praten enkel en alleen over toffe auto’s en vandaag gaan we het hebben over de BMW M3 van de E36-generatie.
Binnenkort kun je genieten van een E36-special (op speciaal verzoek), maar we hebben alvast een leuk voorproefje voor je. De BMW E36 is de minst geliefde 3 Serie op het moment. Niet zo speels als de E30, niet zo volwassen als de E46, is de consensus. Het is wat ons betreft zeer onterecht. Want het is misschien wel de auto die het merk beste definieert. Althans, definieerde.
Op de Essen Motor Show 2023 was een stand enkel en geheel gewijd aan de E36-generatie en dat met name de M3. De E30 wordt gezien als de de heilige graal, maar dat was een veel te dure en stiekem best trage skelter. Heel erg veel fun en bijzonder, maar met de E36 maakte BMW een flinke stap voorwaarts.
Op Essen stonden er meerdere te shinen. Een rode en gele schreeuwden om onze aandacht. Die gele coupé was schitterend, alhoewel die rode met Evolution-spoiler eveneens niet te versmaden is. Ook waren er een paar speciale uitvoeringen:
M3 Lightweight
Dit is de voorganger van de CSL. Sterker nog, in het handboek werd de auto aangeduid als CSL. De Lightweight was een speciaal model om de Amerikanen tegemoet te komen die het circuit op wilden gaan. De basis is de USDM M3, dus met een minder krachtige 3.0 zescilinder met 240 pk.
De meeste luxe werd verwijderd. Alle exemplaren zijn Alpinweiss, met de bekende M-vlaggetjes. Kan BMW dit nu niet meer maken? Gewoon een M340i met achterwielaandrijving, handbak, sper en nul opties. Klinkt als een geweldige auto (die niemand gaat kopen)
M3 GT
Het topmodel van de drieliter M3’s is deze M3 GT. Dit was een speciaal model ter homologatie met meer vermogen (295 pk) dankzij een andere nokkenas en compressieverhouding. Ook is er een toffe spoiler. Er zijn er 356 van gebouwd. Allemaal zijn ze donkergroen, wat gelukkig tegenwoordig weer helemaal in is.
Kortom, houdt Autoblog in de gaten voor de E36 M3 special….!
JelmerS zegt
De huidige M2 is toch een duidelijke afstammeling van deze E36, inclusief de mogelijkheid tot fraai paars. Dus BMW denkt zelf van wel
Towel986 zegt
De e36 was mijn eerste auto, geen m3, maar wel een zescilinder. Wat een heerlijk geluid, wat een heerlijk stuurgedrag. De strakke lijnen van de coupe spraken aan. Goede herinneringen aan!
Het doet me nog altijd verdriet wanneer ik zie dat een potentiële youngtimer annex liefhebbersauto als tracktoy of drifthok is geëindigd en niet meer het respect krijgt wat zo’n auto verdient. Veel mooie e36’s, e30’s en e46’s is dit lot niet bespaard. Zonde
mark997gt3 zegt
Ik heb een e36 328i circuit bak. Geweldig gewoon. Lage running costs, zeer betrouwbaar, laag gewicht. Echt heel veel fun. Helaas niet de power van een M3, dat zou perfect zijn.
Ik had tegelijkertijd ook een e46 M3. Die heb ik echter weg gedaan omdat de e36 mij veel meer lol geeft.
Dus volledig met artikel eens.
E36 veel beter dan e30. De laatste is echt overgewaardeerd.
vaakbenjetebang zegt
Zelf heb ik de E36 juist altijd een knappe verschijning gevonden. Natuurlijk zijn er talloze exemplaren door mensen met bedenkelijke smaak en kunde om zeep getjoenificeerd, maar in de basis is het in mijn ogen een net en strak ontwerp. Een impopulaire mening, maar ik vind hem misschien zelfs beter geslaagd dan de E46 die toch wat hoog oogt. Nu ben ik niet iemand die snel nog eens een BMW zal kopen, maar een E36 M3 sedan zou ik misschien nog wel overwegen. Een echte sleeper.
Richmond zegt
Absoluut, wel met de oranje knipperlichten
vaakbenjetebang zegt
@benja01: Uiteraard! En graag in een goede kleur, zoals Avusblau of Bostongrün. Zilver of zwart zou ik denk ik niet willen.
Het enige wat ik ‘moeilijk’ vind aan een E36 M3 zijn de buitenspiegels, die passen in mijn ogen niet bij het design, zeker op de sedan niet. Maar goed, dat is wel heel klein bier, zeker als je er een huidige M3 naast zet.
Dutchdriftking zegt
Nog altijd mijn favoriete m3. Zin in de special!
isleofman zegt
Prachtig model. Interieur spreekt me niet zo aan zoals dat bij een e30 of e46 bij mij wel werkt.
Verder altijd jammer gevonden dat de body van de m3 gelijk is aan een 328i met m pakket bijvoorbeeld. Niet even dikkere wielkasten of 4 pijpjes of wat dan ook. Heeft misschien ook wel weer iets dat ingetogene, maar voor mij nog steeds de minst favoriete.
kuip zegt
Mijn eerste auto was een e36 320i coupé. Daarna heb ik er nog meerdere gehad allemaal 6 cillinders. De fijnste en waar ik de leukste herinneringen aan heb is mn 328i cabriolet. Donkerblauw met créme ledere bekleding, had ik die maar nooit weggedaan..
Achja dat denk ik eigenlijk bij de meeste auto’s die ik gehad heb.
tazmania zegt
E36 M3 gehad (heel lang terug) maar zo geweldig vond ik hem niet. Niet zo vermakelijk om in te sturen, niet zo uitdagend. De motor was dat wel overigens. Heb betere herinneringen aan de E30, en aan de E46 M3.
vondick zegt
Nee. Is niet ondergewaardeerd. Is gewoon altijd een lelijk ding geweest. BMW was even de weg kwijt in de overgang van de E30 naar de E46.
isobmw zegt
Mijn eerste auto was een Dakar gelb e36 318is coupé, persoonlijk vind ik dat de mooiste kleur voor de e36, maar ook de estoril blauw en avus blauw, daarna heb ik nog meerdere e36 gehad, een zilvere 320i coupe mijn eerste 6 cil, en 3x een 328i cabrio een avus blauwe, een zwarte en een zilvere (Amerikaans uitgevoerd) en later nog 2x een 325i coupé gehad beide automaat, niet snel maar wat een heerlijke geluid heeft de 325i, jammer genoeg zie je ze bijna niet meer, het klopt wel dat de e36 het minst gewaardeerde 3er is, maar voor mij was de e36 3.2 m3 de droom auto als kind, nooit gehad maar wel genoten van de 325 en 328 die ik heb gehad, zo’n 10/12 jaar geleden stond er een estoril blauwe m3 te koop op mp voor net onder de 10.000€ zo’n dikke spijt dat ik die niet heb gekocht!
En momenteel bezit ik een 330i lci