Van de vier verschillende designs die de Lotus Esprit heeft ontvangen in zijn leven, is de laatste de mooiste?
Ja, Lotus levert nu met de Eletre en Emeya een nogal zware EV SUV en sedan. Een nogal radicaal uitstapje voor het merk dat bekend staat om lichtgewicht auto’s met kleine motoren. Zoals de welbekende Esprit, één van de meest bekende auto’s van het merk.
Generaties
Lotus heeft de Esprit in vier ‘generaties’ geleverd. Het design (van origine van Italdesign) evolueerde voorzichtig over de 28 jaar die de auto geleverd is. Het mooie aan de Esprit is dat je eigenlijk de designtrends van zijn jaren steeds goed terug ziet. De S4, de laatste generatie, heeft bijvoorbeeld nog steeds de kenmerkende wigvorm, maar dan met iets rondere vormen en wat modernere bumpers en spoilers.
S4
Maar wat de vierde generatie, Lotus Esprit S4 voor intimi, echt leuk maakt is dat de auto meer en meer een soort supercar werd. Niet in de laatste plaats omdat je hem vanaf 1996 met een 3.5 liter grote V8 kon krijgen. Misschien zijn de lijnen niet zo klassiek als de S1 tot en met S3, maar met V8 is het toch een heerlijk dik apparaat. Een soort Britse Ferrari.
Lotus Esprit V8 occasion
We willen je even aan de Lotus Esprit S4 V8 herinneren met dank aan de occasion van de dag. Wij vonden dit exemplaar door op Marktplaats de duurste Lotus op te zoeken en eigenlijk snap je meteen waarom. Het is dus eentje met V8 en dan in het geel. Daar wordt ‘ie echt exotisch van.
Ook komt het gele exterieur nog een beetje terug in het interieur middels een geel lijntje op de lederen stoelen en geel plaatwerk rondom de pook en in de deuren. En je ziet hier hoe eenvoudig het allemaal was binnenin de Esprit. Stoelen, een stuur, een pook, pedalen, tellers en aircobediening. Meer heb je niet nodig toch? Laat de 355 pk sterke V8 die je van 0 naar 100 in 4,9 seconden kan katapulteren maar een luxe zijn.
Kopen
Dit exemplaar van de Esprit is dus de duurste Lotus van Marktplaats vanwege een beeldschoon verleden en 57.748 km op de klok. Hij ziet er piekfijn uit en we benadrukken nogmaals hoe ongelofelijk fijn deze auto eruit ziet in het geel. Daarover gesproken: zou jij deze S4 prefereren over de eerdere versies van de Esprit? Of kan een S1, S2 of S3 jou meer bekoren?
In het geval van die eerste: dan kun je terecht op de advertentie van de Lotus Esprit occasion op Marktplaats.
078spotter zegt
Ik vind dit zeker wel de Mooiste ,Heb ook deze in Schaalmodel 1/18 in t Geel en de James Bond editie met skies
toen we nog Huis hadden in Luxemburg heb ik er ook eentje gespot maar de analoge fotoos ben ik allemaal kwijt
moveyourmind zegt
Zonder meer de mooiste. Wat ik vooral erg knap vind is dat deze versie in basis eigenlijk maar heel weinig afwijkt van het origineel uit begin jaren ’70 en toch helemaal bij de tijd oogde in de jaren ’90.
p993 zegt
Dat zegt des te meer over originele ontwerp van Giugiaro!
Robert zegt
Het geel op de buitenkant staat hem erg goed, maar diezelfde kleur als accenten in het interieur geeft het een heel hoog hobby-bob gehalte.
ouwedibbes83 zegt
Eens. Die sierlijst op de deur kan prima in dezelfde look als de tellerbak (geborsteld aluminium?) en dat vlak rondom de schakelpook gewoon ook zwart laten. Blijft t subtiele biesje op de stoelen over, die valt een stuk minder op
zjos zegt
Sommige modellen ‘verouderen’ niet. Dit is er zo eentje. Prachtig !
mjpamsterdam zegt
De mooiste weet ik niet, een Eclat was ook tof, maar de Esprit wel heel tof. Heb niet alle versies bereden maar 2 dagen door Ecosse met V8 was wel heel gaaf.
thjvanvlerken zegt
Staat ook op autoscout en daar zijn nog duurdere te vinden. Maar goed. Wel
Lekker zo in het geel.
lefty00 zegt
Waarom crashed autoblog de laatste week in firefox op win10.
En nou wil de helft vd paginas niet laden met error 400 bad request.
wat zijn jullie allemaal aan het doen @autoblog.
Richmond zegt
Werkt prima op chrome
Robert zegt
@lefty00: vanaf de desktop werk ik ook met Win10 en Firefox, maar geen problemen hier, zoals jij vermeldt. De Ghostery plugin zorgt wel voor dat ik herhaaldelijk opnieuw moet inloggen, maar dat komt omdat deze niet echt lekker samengaat met WordPress.
rollingstoned zegt
@lefty00 Hier geen problemen met FF op Win10. Keertje browser cookies en cache legen doet vaak wonderen. En eventueel even je plugins uitschakelen, kan ook zijn dat dat het probleem veroorzaakt.
mashell zegt
De mooiste is natuurlijk de eerste generatie. Hoewel het actueel houden net als bij de 928 en anders dan bij de Countach wel goed gelukt is.
harrie zegt
Helemaal eens.
De prachtige basis Countach werd een soort Mansory gedrocht.
En vergeet de Ferrari Testarossa (512M) ook niet, het actueel houden daarvan liep uit op een soort pipo wagen.
mashell zegt
Je hebt helemaal gelijk en toch ben ik niet blij, er staat nu een Ferrari 512M op mijn netvlies…
kniesoor zegt
Qua de vraag in de kopregel : in mijn ogen is dat inderdaad het geval 👌
tenaci zegt
In tegenstelling tot andere jaren 70/80 sportwagens (I’m talking to you Countach en Pantera) kon de Esprit de facelifts met trots dragen. De laatste is inderdaad echt de mooiste.
spiderman zegt
De S1 was wat mij betreft de mooiste. Pure, simpele lijnen. Prachtig in profiel gezien. Geen opsmuk, spoilers of wat dan ook. Tijd om For your eyes only weer eens terug te kijken…