Nu de Opel Insignia ons verlaten heeft, beseffen we ineens dat deze auto misschien wel de beste Opel ooit was. Is dat ook zo?
Je kan veel dingen zeggen van Opel en verrassend genoeg is niet eens alles negatief. Het Duitse merk weet al jaren de gemiddelde nuchtere Duitser van een ‘best prima’ auto te voorzien. Je kan maar weinig Opels echt bestempelen als ‘spannend’. Of ‘geweldig’. Of eigenlijk zelfs niet als de beste in hun klasse.
Vectra
Neem de Opel Vectra, de middenklasser van Opel in de tijd dat die middenklasser de belangrijkste auto voor een merk was. Als we een woord moeten bedenken wat de Vectra beschrijft is het ‘stoffig’. Je kocht een Vectra ofwel omdat een Volkswagen Passat net te duur was ofwel omdat je al je hele leven Opel rijdt.
Dat terwijl op papier de Vectra helemaal niet zo stoffig is. Beschikbaar als sedan, estate en zelfs als ‘GTS’, al is dat Opels manier om de liftback aan te duiden. Je kon ‘m krijgen met V6, benzine of diesel! En natuurlijk als OPC, waardoor je ook nog een dikke bodykit en 255 pk kreeg. En onderstuur. Echt gigantische bakken onderstuur. Lekker in een rechte lijn houden dus.
Opel Insignia
Het mooie van een auto als de Opel Vectra is dat de opvolger vrij makkelijk te verzinnen is. De verwachtingen zijn niet zo hoog, dus als je een net zo zoutloze auto uitbrengt, werkt het vast. Opel liet in 2003, middenin de levensspanne van de Vectra, al eens de Insignia Concept zien. Een designstudie voor de toekomst, maar eigenlijk heeft de Insignia concept met terugwerkende kracht weinig te maken met de echte Insignia. Oké, in de schouderlijn, bij het hoekje in de C-stijl, daar wel.
Opel GTC Concept
De eerste keer dat de Insignia als Vectra-opvolger echt concreet werd was met de Opel GTC Concept in 2007. Een merk als Opel dat ineens met een ranke coupé komt vol met bijzondere details. Bijzondere vouwen in de flanken, grote velgen, het nieuwe grille-design en natuurlijk de enorme ’tranen’ als chromen sierstukken onder de koplampen. De GTC toonde ook het ‘hoekje’ als LED-verlichting, iets wat Opels nog steeds gebruiken.
De GTC had een bijzondere balans tussen productierijp en buitenaards. Zou Opel echt in de komende jaren met een soort Calibra-opvolger komen met zulke heftige designdetails?
Insignia A (2009)
Nee, maar Opel kwam wel met een opvolger van de Vectra die het even helemaal anders zou doen. En dat is natuurlijk de in 2009 op de markt verschenen Insignia. Ook al is het geen supersportieve coupé: er is nog best veel GTC te herkennen. Vooral het lijnenspel in de zijkant, het herkenbare front en het hele profiel lieten de GTC lijken op de perfecte proloog. Ietsje minder gelikt wellicht, maar je moet je wel bedenken dat hij een auto zo belegen als de Vectra opvolgde.
Geinig feitje: de Opel Vectra was er dus als sedan en GTS, omdat het toen ter tijd nog gemeengoed was om beide te hebben. Bij de Vectra had de sedan ook duidelijk een ‘kont’, terwijl de GTS een wat rankere coupé-achtige achterkant had. Bij de Insignia had je ook een liftback en een sedanversie, maar het verschil in lijnenspel was zeer subtiel. Mocht je eentje zien met de kofferbak dicht, is het heel simpel: de liftback had een ruitenwisser achter, de sedan niet.
Insignia OPC
De Opel GTC Concept is met terugwerkende kracht ook maar deels een proloog voor de Insignia geweest. Des te meer was die concept al aan het verraden dat Opel ook de OPC van een opvolger zou voorzien middels de Insignia OPC. En het is de Duitsers gelukt om de GTC eigenlijk perfect over te zetten naar een productiemodel. De ’tranen’ zijn nu chromen stukken net onder de koplamp, maar geven de OPC-versie een duidelijk gezicht. De veel dikkere bumpers met grote trapeziumvormige sierstukken achterop zijn ook bijna perfect overgenomen van de GTC. En de velgen natuurlijk. De Insignia OPC kon je krijgen als sedan of Sports Tourer en het was met 4×4 en een 325 pk(!) sterke 2.8 liter V6 een lekker kanon. Wel helaas een hele zware.
Opel Monza Concept
Maakt dit alles de Opel Insignia de beste Opel? Een opvolger voor de Vectra die veel toffe oogt en voelt, een geweldige concept als proloog en een gave sportversie. Ja, misschien is het daarmee de beste Opel ooit. Waarom we die vraag toch steeds durven te stellen is omdat Opel het gewoon nog een keer deed. Toen de Insignia toe was aan zijn laatste facelift, presenteerde Opel weer een bloedgave concept. De Monza.
Nou is de naam Monza natuurlijk historischer dan Insignia en dit was dan ook net als de originele Monza een soort coupé. Ook net als de GTC dus. De Monza leek eveneens een toen hagelnieuwe designtaal in te luiden. Het was echt een bloedgaaf apparaat.
Met natuurlijk een bijzonder trucje: gigantische vleugeldeuren die zowel de voor- als achterpassagiers laten instappen. Een soort Gemera avant la lettre, maar dan als Opel. Gaaf, dat zeker. Wel liet de Monza je afvragen hoe veel hiervan nou echt in productie kan gaan.
Opel Insignia B (2017)
Nou, op zich nog aardig veel. Dan moeten we ons wel specifiek richten op de Insignia Sports Tourer die in 2017 kwam. Het spitse front met de verticaal georiënteerde koplampen en de chromen details in de grille zijn direct overgenomen van de Monza. De meest herkenbare feature kwam ook terug: de chromen strip die van de A-stijl helemaal naar de achterlichten strekt en zelfs daar in de achterlichtunit door gaat. En dat in een best lekker op het netvlies liggende estate. Weer een Insignia! Moet wel de beste Opel zijn dan, toch?
Kortom: de Opel Insignia is in diens beide generaties van een gave concept naar een zeer nette productie-middenklasser gegaan. Uiteraard zijn er ooit mooiere, meer iconische en motortechnisch gezien leukere Opels gebouwd, maar betere? Dat kan dan haast niet. Het daarmee oneens zijn mag natuurlijk in de reacties.
Allison Burgers zegt
Moet bij die OPC meteen denken aan Ali B.
ghengiskhan zegt
Mjah. Misschien is het de beste Opel. Maar voor mij is dat net zoiets als de beste Covid-variant.
imaginenl zegt
Beste Opel lijkt mij nog steeds de Kadett. De auto die het dichtste bij de merkwaarden stond en breed geliefd was door de kopers. Nu is ‘beste’ natuurlijk best een algemeen begrip want beste in wat?
Robert zegt
Daarmee omschrijf je in één zin gelijk het hele Opel verhaal: de merkwaarden die representatief waren voor ‘de beste middenmoter ‘ of ‘de beste doorsnee auto’ . Nergens boven uitsteken, nergens in excelleren maar ook nergens iemand voor het hoofd stoten of steken laten vallen. Value for money die altijd boven passie en emotie zal worden gesteld.
Rokende Wielen zegt
De typering lijkt ook goed te passen op Volkswagen: Nergens boven uitsteken, nergens in excelleren maar ook nergens iemand voor het hoofd stoten of steken laten vallen.
Maar hier was Volkswagen toch net een beetje anders: money before value die altijd boven passie en emotie zal worden gesteld. Want Volkswagen is zelfstandig gebleven waar Opel is opgegaan in Stellantis.
potjak zegt
Opel is als autofabrikant niet lang zelfstandig geweest, het werd begin jaren ‘30 al opgeslokt door General Motors die het in 2017 verkocht aan PSA (na fusie met FCA verder als Stellantis).
William zegt
Insignia A had een erg goedkoop en armoedig plastic interieur. De tweede generatie zal wat dat betreft stukken beter zijn, en ook qua exterieur een enorme vooruitgang. Een van de weinige auto’s waar je tweedehands echt een goede deal kunt krijgen.
Waar bijna alles ook na 10 jaar nog idioot duur is halveert de Insignia B snel in waarde, terwijl het een prima auto is.
Flatsix zegt
Ik heb als audifanaat onverhoopt een paar jaar in diverse Insginia’s type A gereden en wat mij altijd opviel was dat er weinig aan op te merken viel. Gewoon prima auto’s met goeie wegligging, motoren, afwerking en niet te vergeten ruimte.
moveyourmind zegt
De hatchback vcan de 1e generatie vind ik nog steeds een plaatje met die fraaie coupé-achtige achterkant en die hockeystickachtige lijn in de flank. Zeker als OPC erg begeerlijk.
Alleen moet je statusgevoeligheid niet te groot zijn voor het Opel logo. En je verstand van auto’s iets verder gaan dan plastic op zijn aaibaarheid kunnen beoordelen.
barchettadriver zegt
Collega van me heeft nadat ze zijn Insignia A kort hebben gereden een Insignia B gekocht. Dat zegt denk ik wel voldoende.
faalhaas zegt
Hij is van de zelfkastijding?
Johanneke zegt
De insignia had 1 zekerheid: limp mode. Absolute matigheid in het D segment.
Lambrusco zegt
Dan ben ik benieuwd wat jij wel spannende D-segmenters vindt? Juist het D segment moest/moet toch een groot publiek aanspreken dus daar zie je weinig designfratsen. Ik heb vanaf de Vectra B dit altijd wel mooie auto’s gevonden, net als een klasse groter, de Omega. Sterker nog, ik vind het zonde dat dit soort ruime stations (Mondeo, Passat) minder populair geworden zijn.
Johanneke zegt
Spannend hoeven ze niet te zijn. Wel kwalitatief goed. En dat is de Opel niet. Misschien ben ik nog te lief geweest met de term matig.
kniesoor zegt
Benieuwd waar je die mening op baseert. Natuurlijk, een paar gunstige voorbeelden betekenen niet automatisch, dat alle oto’s van een merk goed zijn, maar mijn ervaring met het merk (Rekord 2,2i van de laatste generatie, Omega A 2,0 stationcar, Astra F 1,8i hatchback en – nu – m’n dik 20 jaar oude Astra G 1,6 8V stationcar van <2K Euri waar ik de afgelopen 36 maanden 85K (!) kilometer mee heb gereden met behalve een APK-afkeur op deels gecorrodeerde remleiding en twee stukjes uitlaat, een radiator en een wiellager alleen regulier onderhoud, kan ik moeilijk geloven, dat Opels zo matig zouden zijn. En ja, alles behalve de sigarenaansteker functioneert nog bij dat ouwe ding, airco, cruise control, elektrische ramen, achterwisser, stoelverwarming (hij heeft af fabriek leren bekleding), c.v., you name it, alles doet het zonder haperen. Kijk, je kan Opel een burgerlullenmerk vinden. En dat is ‘t misschien tot op zekere hoogte ook. Maar behalve zo’n imagoprobleem (voor zover je daar belang aan hecht) zijn ‘t op basis van eigen ervaring prima wagentjes.
Gele Koplamp zegt
Het is onderhuids een Alfa 159, dus ja :)
potver7 zegt
Dan moet de Corsa ook een prima auto zijn, dat is onderhuids een Lancia Ypsylon.
Gele Koplamp zegt
Absoluut 👍
denniyo zegt
Eerder een Fiat Punto de Ypsilon was echt wel een maatje kleiner dan de Corsa
potjak zegt
Hier wordt de nieuwe Ypsilon bedoelt denk ik. (De Peugeot 208)
vincentbaan zegt
Heb er een gehad, 2 liter turbo 4×4. Gewoon heel fijne, ruime auto. Na een milde chip-kuur nog aardig vlot ook. En zo in het donkergroen vond (en vind) ik het nog een prachtige auto ook.
ArnoldH zegt
Dat GTC Concept vind ik het gaafste concept dat Opel ooit gemaakt heeft. Echt jammer dat GM niet de ballen had om die in productie te nemen. Dat was echt een imago booster geweest.
outlook zegt
Mijn collega had er één als leaseauto. Ik vond dat best een fraaie auto. Toen ik een keer met hem meereed en de deur opendeed, haalde ik met hand flink open aan de deuropener. Deel was soort opengebarsten en stak scherp naar buiten… je verwacht het niet..
spidermann zegt
Ik weet wel wat spannende Opels zoals de Manta, de Ascona 400i en de Diplomat.
406_v6 zegt
Vergeet de Kadett C GT/E en de Lotus Omega niet
O plaat zegt
De beste Opel ooit was de Ascona B die heeft het meest gewonnen in de autosport.
techniekmeneer zegt
Nee joh, kwalitatief is een Insignia helemaal niet zo denderend.
kniesoor zegt
Vraag voor degenen hier, die uit eigen ervaring over het onderwerp kunnen spreken : als strepen kunnen trekken geen prioriteit heeft, welke van de in de Insignia A geleverde diesels is dan de beste v.w.b. betrouwbaarheid, verbruik en stille loop (in die volgorde) ?
Alfonso_Alfist zegt
De 160/170 pk 2.0 is een goed blok, volgens mij nog op de 2.0 JTD van Fiat gebaseerd. Heb zelf een 2.0 BiTurbo gehad in de Insignia beetje rumoerig wel fijn op snelheid, echt niet heel zuinig met 7,5 L/100km. Dat deed mijn opvolger een 330d een stuk beter
kniesoor zegt
Dank ! Ik geef het door aan m’n collega, die kijkt voor zo’n ding.
Thomas20vt zegt
Mijn pa heeft een Insignia a 2.0 CDTI Ecoflex met 160pk gereden. Ding was echt zuinig, deed gemiddeld 1:19,5. Was een Cosmo met het boekje erop. Na 200.000km probleemloze kilometers weer ingeleverd. 1x een t kastje van de hoogte regeling van de xenonlampen vol water gehad, verder altijd van beurt naar beurt gereden zonder problemen. Daarvoor reed hij een Insignia 1.6T met 180pk, dat was een Executive. Die dronk wel stevig, gemiddeld 1:10. Maar bij die hebben ze 1x een kentekenlampje en het matje van de stoelverwarming vervangen. Verder nooit wat gehad in 160.000km.