De ietwat anonieme Honda HR-V ontvangt wat dikspul van Mugen. Had hij sowieso zo moeten zijn?
Het B-segment is het drukste segment wat er is momenteel, mede dankzij de gigantische stroom compacte crossovers die er zijn. Honda’s duit in het zakje is de nu niet echt interessante HR-V, maar dat is mede dankzij een opvolger die in de startblokken staat. Die kan wel eens interessant worden. Toch moet je onderscheidend zijn en met het uiterlijk lukt dat nog niet zo. De auto is een beetje anoniem.
Mugen
Mocht dat nou helemaal je ding zijn, zo’n 13-in-een-dozijn-auto, dan zal het best een prima ding zijn. Maar voor de mensen die toch iets meer in het uiterlijk willen, is er ook een oplossing. Honda huistuner Mugen brengt namelijk een pakketje uit voor de HR-V. Aldaar heet ‘ie trouwens Vezel, maar hij is identiek aan onze HR-V.
Mugen kan de auto dus een iets gespierder uiterlijk meegeven. De ‘offroad’-look van de bumpers en wielkasten wordt onderbroken met een dikkere bodykit. Er is zelfs de optie voor een dikke spoiler achterop! Ook is er een hele rits subtiele modificaties, van windgeleiders tot spiegelkappen en van velgen tot vloermatten. Het is tevens niet allemaal visueel: je kunt ook een aangepaste einddemper op de uitlaat zetten. Extra geluid uit je Honda HR-V met Mugen dikspul: wie wil dat nou niet.
Verbetering
Het moet gezegd worden: de ietwat inspiratieloze Honda HR-V knapt van het Mugen assortiment wel op. Je zou bijna zeggen dat Honda Mugen moet vragen om dit er gewoon af fabriek op te schroeven bij elke HR-V. Hij kan het best hebben.
Voor de volledigheid is het hele assortiment als volgt:
- Mugen voorspoiler onder bumper: 77.000 JPY (592 euro)
- Mugen grille: 37.400 JPY (287 euro)
- Mugen ‘eyeliner’ (een zwarte strip onder de koplamp): 15.400 JPY (118 euro)
- Mugen zijskirts: 110.000 JPY (846 euro)
- Mugen diffusor: 77.000 JPY (592 euro)
- Rode Mugen sticker boven diffusor: 19.800 JPY (152 euro)
- Mugen achterspoiler (groot): 110.000 JPY (846 euro)
- Mugen achterspoiler (klein): 66.000 JPY (507 euro)
- Mugen spoiler onder achterruit: 110.000 JPY (846 euro)
- Mugen spiegelkappen in zwart: 39.600 JPY (304 euro)
- Mugen einddemper: 126.500 JPY (973 euro)
- Mugen velgen: 202.400 JPY (1.557 euro)
- Mugen vloermatten (zwart met rode randen): 36.300 JPY (279 euro)
- Mugen vloermatten (rood): 37.400 JPY (287 euro)
Voor zo’n 8.500 euro kun je dus meer jeu geven aan je Honda HR-V met Mugen. Bestellen kan op de website van de tuner.
lekkerlinksrijden zegt
Nee, al dat plastic heeft geen meerwaarde. Origineel houden
Jetlag zegt
Nee.
Het spijt me, maar hoe sympathiek ik het merk Honda ook vind, geen enkele vorm van tupperware helpt me om deze creatie nog enigszins aantrekkelijk te vinden, vrees ik…
Deze auto is net zoiets als een Maarten van Rossem: Je kunt ‘m nog zoveel make-up op smeren en de meest aantrekkelijke kleren aantrekken, maar het zal hem nooit in een “lekker wijf” kunnen transformeren.
Hij heeft duidelijk andere kwaliteiten…
hondafiel zegt
@Jetlag: Dat kan, dit past bij de nederlandse danwel europese smaak. Azië maar ook Noord-Amerika denken hier anders over gezien de vekoopcijfers daar.
Laat Honda hier maar wat exclusiever qua verschijning zijn. Op een enkel model Civic is dat altijd al zo geweest. Des te meer waardeer ik mijn eigen auto.
Mugen plastic; soms best aardig voor de looks, maar niet voor die prijs.
Jetlag zegt
@hondafiel: Bedankt voor je uitgebreide les over hoe Honda’s in werkelijkheid bedoeld zijn en gezien (dient te) worden , maar dat had je bespaard kunnen blijven.
De kop van dit artikel stelt de vraag in het Nederlands: “Is de Honda HR-V zo wél interessant?”.
Ik antwoord en motiveer mijn mening, aangenomen dat het vanuit een Europees perspectief bedoeld was.
Feitelijk is jouw antwoord dus ook “Nee”…
Honda NSX zegt
Helemaal met jou eens. We zitten hier vol. tussen de Duitse en Franse auto’s met een calvinistische mentaliteit. En velen denken nog steeds dat we het centrum van de wereld zijn met om ons heen allemaal apenlanden waar ze niet weten hoe ze auto’s moeten bouwen. Ondertussen worden we aan alle kanten ingehaald en moet onze eigen markt beschermd worden met regeltjes en leugens.
Honda NSX zegt
Ook zonder plastic valt de Vezel te prefereren boven een Tiguan, T-Cros, Q3, etc. Kwaliteitsproduct zo’n Honda en voorsprong door techniek. Je wordt niet belazerd…..
dijan zegt
Honda nsx;Tjonge jonge ,zijn die zijdkirts eraan geplakt?Wat zit je weer te zeuren over Vag ,terwijl het hier gaat over een erg lelijke Honda
Honda NSX zegt
Nee, ik vind dit geen lelijke Honda.
mashell zegt
@Honda NSX: klopt, als je de Civic als maatstaf neemt is dit een heel knappe wagen…
doublechevron65 zegt
@dijan: hij zit niet te zeuren, spreekt gewoon de waarheid, oké dat is niet altijd fijn…
Jetlag zegt
@doublechevron65: Het is de trend van de ’20s: Met een gestrekt been VOL in de verdediging schieten en ‘m af te maken met “de waarheid”. Fijn discussiëren, zo…
Honda NSX zeurt wél en niet voor het eerst. Het gaat hier over Honda / HR-V / Mugen en VAG doet hier in geen enkele vorm terzake.
Dat je jezelf of elkaar, geheel off topic een veer in de “raid” wilt steken, prima, maar eis de bevestiging niet bij niet-gelijkgestemden.
#iederznmeug
Honda NSX zegt
Met een gestrekt been er VOL in : “Honda NSX zeurt wél en niet voor het eerst. “. Je begon zo goed maar vervalt zelf ook tot hetzelfde niveau. Nog 5 miljoen mensen erbij in NL en we gaan elkaar afknallen.
Jetlag zegt
Hou toch op.
Je maakt de eerste opmerking, die kant noch wal raakt en wil je nu de vermoorde onschuld uithangen?
Actie-reactie heet dat.
utregcity zegt
@Honda NSX: precies dat! Daarom hebben ze er van de huidige ook 3,8 miljoen van verkocht.
potver7 zegt
Als ze die ‘kale’ HR-V in dezelfde setting en met hetzelfde licht hadden gefotografeerd als op de foto boven aan het artikel, dan had er niemand geroepen om Mugen-tupperware…
utregcity zegt
@potver7: klopt. Gister de online presentatie gezien en zo op video in een echte wereld ziet ie er niet slecht uit.