We duiken in de feiten.
Het wil maar niet vlotten met de dieselmotor. Waar het jaren geleden nog de grote oplossing leek te zijn in het bereiken van onze milieudoelstellingen, wordt de zelfontbrander tegenwoordig veelal afkeurend bekeken. Ergens is dat zonde, daar het potentieel er nog altijd lijkt te zijn. Echter beginnen de verhalen en cijfers zich dusdanig op te stapelen, dat we ons kunnen afvragen of de diesel nog wel te redden is.
De recente uitspraak van het hoogste gerechtshof van Duitsland omtrent het weren van diesels in Duitse binnensteden draagt hier in negatieve zin aan bij. De in Leipzig gebaseerde rechter besliste dat alle diesels, behalve de wagens die aan de Euro6-norm voldoen, voortaan in de ban* gedaan mogen worden. Hierdoor vallen relatief nieuwe dieselauto’s buiten de boot, waardoor het nog minder aantrekkelijk is om een dergelijke wagen in het bezit te hebben.
Dat de diesel tot op zekere hoogte uit de gratie van de consument beginnen te vallen is te merken aan de verkoopcijfers in Nederland, maar ook aan die van omringende landen. Dit ondanks het feit dat dieselauto’s nog steeds financieel gunstiger zijn voor de veelrijders. Traditioneel gezien werden ze ook voor diezelfde doeleinden gekocht. Zij die jaarlijks tienduizenden kilometers verschalkten waren beter af met een diesel, terwijl de benzineauto juist voordeliger was voor de consument die minder reed. Zelfs met dit gegeven in het achterhoofd, blijkt de diesel de afgelopen jaren in populariteit gedaald te zijn.
Uit cijfers van onderzoeksbureau RDC blijkt dat de verkopen van diesels in Nederland de laatste drie jaar flink zijn gedaald. Waar 29 procent van de nieuwe autoverkopen drie jaar geleden nog te danken was aan de diesel, zien we dat dit in 2017 gedaald is tot 17 procent. De occasions lijken eenzelfde lot te zijn aangewezen, daar de verkopen eveneens daalden. Sterker nog, door de dalende vraag naar dieseloccasions dalen de prijzen van de wagens nog verder.
Dit zien we eveneens terug over de grens, in het thuisland van diesel. In Duitsland daalden de verkopen van diesels in 2017 met 13,2 procent, terwijl de verkopen van benzinevoertuigen juist tegen 13,8 procent. Daarbij daalde de gemiddelde waarde van dieseloccasions naar 11.250 euro, ten opzichte van 11.430 euro een jaar eerder. Nog opmerkelijker is het feit dat Duitse consumenten, volgens DAT, vorig jaar in grote getallen beïnvloed werden door de situatie rondom diesels wanneer ze op zoek waren naar een andere auto. Liefst 23 procent van de mensen die een nieuwe auto kocht zegt dat de diesel-discussies invloed hadden op hun beslissing, terwijl 15 procent van de kopers van gebruikte auto’s hetzelfde sentiment echoot.
De verkopers zelf schijnen ook te kampen met de nodige problemen. Het duurt tegenwoordig al meer dan 100 dagen om van een diesel af te komen, terwijl een benzineauto er gemiddeld 89 dagen over doet om een nieuwe eigenaar te vinden. Reken daarbij het feit dat, met in het achterhoofd de recente uitspraken omtrent de mogelijke dieselban, er waarschijnlijk veel meer diesels op de tweedehandsmarkt zullen verschijnen en daarmee een groter probleem voor de verkopende partij zal bieden.
In België bemerken we dezelfde veranderingen. Waar de inschrijvingen op tweedehands dieselauto’s sinds 1994 als een vuurpijl de lucht inschoten, storten de verkopen inmiddels bijna dramatisch weer naar beneden. In 2008 en 2011 beleefde de markt voor tweedehands diesels nog piekjaren, maar tegenwoordig is het percentage alweer met tientallen procenten gezakt. Volgens GoCar, die de cijfers presenteerde, kan dit goed te maken hebben met het feit dat er minder met nieuwe auto’s gereden wordt. Een auto die in 2013 werd ingeschreven legde jaarlijks een kleine 17.000 kilometer af. In 2016 daalde het aantal kilometers al naar rond de 11.000, terwijl in 2017 ingeschreven auto’s gemiddeld 8.600 kilometer afgelegden.
Past de dieselmotor dan helemaal niet in ons toekomstbeeld? Waarschijnlijk wel. Er zijn zelfs genoeg deskundigen overtuigd van het idee dat diesel ons richting de milieudoelstellingen kan helpen. Echter helpt de dramatisch PR die de zelfontbrander de afgelopen jaren heeft gekregen absoluut niet mee. Je bedankjes hiervoor kun je kwijt bij Volkswagen, waarvan het dieselschandaal immer blijft voortduren.
*In diezelfde verklaring verduidelijkt de rechter tevens tot tweemaal toe dat het absoluut niet hoeft te gebeuren, maar dat het mag.
porschepdk zegt
Gelukkig heb ik een 3.0 Diesel en een 4.2 diesel. Afschrijftoppers te pakken.
stfu zegt
@porschepdk: fijn voor je. Over 5 a 8 jaar niks meer waard.
marinepower zegt
@stfu: welke (modale) auto is over 5 á 8 nog wel wat waard?
kennone zegt
@porschepdk: jij hebt gewoon 7.2 14cilinder diesel!!
cloverleaf zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
toyotaprius zegt
@cloverleaf: nog minder onderhoud aan wegen en het feit dat het geld alweer op is mbt het Oosterweelverbinding..
zandhaai zegt
En ik maar twijfelen of ik nu toch die dikke diesel ga aanschaffen ofniet.
rovadepo zegt
@zandhaai: precies dat. Ik wacht nog maar even.
robert110 zegt
@rovadepo: Gewoon doen, het is echt niet zo dat diesels straks helemaal verboden is. Het wordt duurder en toegang tot dicht bevolkte gebieden zal misschien moeilijker worden, maar op dat soort plekken wil je überhaupt met de auto niet komen, het is echt niet dat straks elk dorpje een dieselverbod heeft.
blackmilo zegt
@robert110: zoals mijn vader zei: “elke stad waar de diesel niet meer welkom is, komen we gewoon niet meer”
pa045 zegt
@blackmilo: een uitspraak waar geen spelt tussen te krijgen is..
e28forever zegt
@pa045: Ben je bakker?
pa045 zegt
@e28forever: ik bak er niks van.
fanboy zegt
@blackmilo: Mooi, doel bereikt!
stfu zegt
@zandhaai: zou elektrisch rijden. Nog goedkoper.
stuko zegt
@zandhaai: de Duitse en Franse autolobby zijn zo groot en machtig dat je nog prima kan door dieselen…
zandhaai zegt
@stuko: ik ben woonachtig in duitsland dus dieselen is voor mij sowieso al gunstig maar ik weet nu niet wat de toekomst gaat brengen? Dat het straks het wel opeens duur gaat worden en ik achteraf toch beter voor i was gegaan dan voor een D.
kennone zegt
@zandhaai: gewoon doen. Ik wilde (dat zou niemand zeggen hier als ik dat zeg) heel graag een Volvo 850R maar omdat ze daar ook al mee bezig waren om deze over heel europa de gaan bannen vanwegen zijn leeftijd heb ik ook 30sec zitten twijfelen.. Gewoon doen!! Nu kan het nog!!
robert110 zegt
Voor “gewone” personenauto’s zal de diesel wel verdwijnen, daar hebben de Duitsers wel voor gezorgd. Maar ik denk dat diesel voor grote 4×4’s (niveau Land Cruiser, Wranger etc.), pick up’s en busjes nog wel een tijd zal blijven bestaan. Ook verwacht ik niet dat diesel snel uit de industrie en landbouw zal verdwijnen. Zolang er daar nog geen betere en goedkopere alternatieven (en nee, elektriciteit is op dit moment niet beter of goedkoper voor die doeleinde) voor gevonden zijn zal diesel daar eerste keus blijven.
Robert zegt
@robert110: dieselende busjes worden meer en meer verdrongen door CNG (aardgas-) aangedreven exemplaren. Een maat van me werkt in het groepstaxivervoer, en bij zijn werkgever worden bijna alle nieuwe taxibusjes hiermee vervangen. Met het regionaal vervoer moeten ze dan wel elke dag tanken, maar verder voldoet dit redelijk goed. Alleen het relatief lage koppel t.o.v. de diesel aangedreven uitvoering wordt wel vaak als nadeel gezien; die dingen zijn daarmee vergeleken tergend traag in de acceleratie.
marinepower zegt
@RRRobert: net zo tergend langzaam als een diesel busje ruim 20 jaar geleden
Robert zegt
@marinepower: da’s zeker waar!
boomhauwer zegt
@RRRobert: meer en meer… Het aanbod van echt bestelwagens op cng is heel beperkt. Een caddy noem ik niet een volwaardige bestelwagens…
Robert zegt
@boomhauwer: er rijden bij ons taxibedrijven rond met VW Bus met TSI motor voorzien CNG installatie en ook die maat van me rijdt in een Fiat Ducato op CNG.
lekbak zegt
@rrrobert: De koerier die met een volle bus onderweg is wil niks anders dan diesel, en een kar trekken met een omgebouwde benzinemotor schiet ook niet op. Leuk voor taxibusjes maar de meeste andere busjes hebben gewoon behoefde aan een dieselmotor en dat blijft voorlopig ook nog wel ff.
ronnys zegt
@lekbak: Dat hangt af van de afstand die ze dagelijks rijden. Op dit moment is tot 400 km al prachtig haalbaar en over een jaar of 3 is vrijwel elke afstand elektrische haalbaar.
lekbak zegt
@ronnys: Het gaat niet alleen om de range. Benzinemotoren zijn nog altijd duurder in onderhoud als je veel rijdt (alleen dan is een diesel onderhoudsarm) en ook gewoon duurder in brandstof. Ze hebben véél minder trekkracht waardoor je of een hele grote motor moet plaatsen (met alle nadelen van dien) of heel veel comfort in moet leveren. Komt nog eens bij dat benzinemotoren slecht tegen last kunnen en diesels juist goed, wat de betrouwbaar beïnvloed.
Er zullen vast meer cng busjes komen, maar de diesel is zo bij uitstek geschikt voor zwaar werk dat deze ook echt gaat blijven.
lekbak zegt
@ronnys: Wacht ff, je bedoelt elektrisch. Gaat nog jaren en jaren en jaren duren.
Een paar hele simpele redenen. Ten eerste zijn er nog lang geen accu’s die 3500kg of meer met kar 400km kunnen verplaatsen, een personenwagen lukt nu nog maar net. Ten tweede zullen die accu’s als ze er komen de eerste jaren zo zwaar zijn dat het niet rendabel is om zo’n bus te exploiteren. Die accu’s gaan dan een halve ton van het laadvermogen afhalen. Snelladen is ook niet rendabel want er moet zoveel stroom in die accu’s dat dat alsnog een uur gaat duren. Nogal een dure pauze voor de baas…
dutchneon zegt
@lekbak: de grootte van de accu is niet lineair met de laadtijd…. in 20 min kun je prima bijladen voor het laatste stukje. Voor nationaal transport zijn elektrische vrachtwagens zeker de oplossing als we zorgen dat geladen kan worden op laad/los perrons en rustplaatsen.
lekbak zegt
@dutchneon: Op lange termijn zeker de oplossing. Maar bedenk wel dat een vrachtwagen vele malen zoveel energie nodig heeft dan een personenwagen. Het gaat echt nog jaren en jaren duren voordat de accu techniek zover is. Ik denk zelf dat er meer te halen is als je in de stad elektrisch gaat rijden en grote distributiecentra aan de rand maakt. Want in de stad is elektrisch veel geschikter.
Ook het laden van zulke accu’s vergt een aanpassing aan de infrastructuur die niet in een paar jaar gemaakt is. Als er tien vrachtwagens staan te (stroom) laden bij een centrum en die moeten allemaal 500kwh in 45 minuten bijladen dan moet er bijna een complete hoogspanningskabel naartoe om dat te voeden. En dan staan er op sommige plekken een aantal grote distributie centra bij elkaar. Dat is helemaal niet te doen.
Begrijp me niet verkeerd, ik geloof zeker dat elektrisch de toekomst is. Maar niet in drie jaar, en ook niet in tien jaar.
spruitstuk zegt
@robert110: veel pick-ups zijn van Amerikaanse makelij of Amerikaanse import, die zijn over het algemeen met benzine motoren uitgerust en rijden hier in Nederland vaak met lpg-installaties rond om het nog een klein beetje betaalbaar te houden. Maar neemt niet weg dat de werkpaarden voor de Europese markt gewoon met een dikke diesel zijn uitgevoerd, en dat zal nog wel even blijven denk ik zo…
robert110 zegt
@spruitstuk: Ook in Amerikaanse pick ups is de diesel in opkomst. De 2500’s en zwaarder zijn altijd al met diesel verkrijgbaar geweest, en daar rijden er in Nederland ook veel van rond, vooral Ram 2500’s. Maar ook in de 1500’s is de diesel in opkomst, Ram levert de 1500 al een tijdje met een diesel en zowel Ford als GM hebben diesels voor hun nieuwe 1500’s aangekondigd.
figo460 zegt
Nadeel is dat de restwaarde snel daalt van diesels. Minder vraag = minder waarde.
kenner zegt
@figo460: dus sla je slag. Zo’n dikke audi 4.2 diesel komt wel erg dichtbij
figo460 zegt
@kenner: ?
bitd zegt
@figo460: dit is bullshit, gaat om cijfers: als er minder nieuwe diesels op de markt komen en dus ook minder nieuwe 2e hands, trekt de grotere hoeveelheid oudere 2e hands auto’s de GEMIDDELDE prijs naar beneden, zegt niets over de 2e hands prijs van een individuele auto.
Als er iets opvalt in de 2e hands markt is dat er te weinig auto’s zijn…
peug206 zegt
@bitd: wie wil er nou een nieuwe auto… ik koop liever een fatsoenlijke diesel met 2k op de klok dan een 1.0 turboknaller met 10.000. Als ik het budget nou maar had….
alassad zegt
T heeft natuurlijj ook te maken met prijsverschillrn in aanschaf. Bijv de 5008 met dieselmotor is 5k duurder dan een vergelijkbare uitvoering in benzine. Bij de nieuwe v60, heb je voor de prijs van de d3 met 150pk, ook een benzineversie met 250pk… grotendeels gedreven op de hogere CO2 boete voor diesels.
Tel daarbij op dat de hele politiek het op diesel gemunt heeft en jij als koper dus geen idee hebt waar je over 5 jaar staat met je diesel qua restwaarde.. vind ik het logisch dat die verkopen terugvallen. Het wordt tijd dat de politiek duidelijkheid verschaft hierover.
postzegel zegt
@alassad: duidelijkheid en politiek in één zin. Bwhahahaa. Maar serieus. Lange termijn kan de politiek door de systematiek van de democratie niet geven. Immers. Elke 4 jaar (of vaker) verkiezingen en een nieuw kabinet kan alles weer terugdraaien omgooien veranderen of wijzigen. That’s all in the game. Vooralsnog blijft een auto dus gewoon een gebruiksvoorwerp en geen of een slecht investeringsobject. Eén ding weet je zeker: afschrijven zul je. Maar waarom elke 3 jaar een nieuwe auto ( of een nieuwere tweedehandsje?) omdat het uiteindelijk een luxe object is. Niemand heeft last van afschrijving als je een auto helemaal tot op het bot afrijdt alvorens af te danken en een nieuwe te kopen. En tja: luxe kost geld. En luxe mag geld kosten. Liefst zo weinig mogelijk natuurlijk. Maar toch.
marinepower zegt
@postzegel: afschrijven tot op het bot is een leuke instelling, maar op een bepaald moment gaat onderhoud, of investeren in continuïteit ook geld kosten. Zeker als je afhankelijk bent van het vehikel.
postzegel zegt
@marinepower: klopt. Maar de verversing snelheid ligt vele malen hoger. De verversingssnelheid van de eigenaren dus. Als een auto, (bijvoorbeeld een Volvo V40 D3, top uitvoering. 45.000euri) na drie of vier jaar wordt ingeruild, dan gaat ie niet naar de sloop hoor. Nee een volgend persoon koopt een vrij nieuwe auto, betaald zo’n 25.000 euro, en rijdt weer een jaar of drie, vier. Goed onderhoud, maar de dealer is wel wat duur. Zuinig zijn. En na een paar jaar wil ie weer wat nieuws. 6,7 of 8 jaar oud, komt eigenaar nummer 3. Nette V40? Ja, nou 15.000. Iet wat veel km. 10.000 aan de onderkant. Nog steeds geen klein bier. Nu wordt er op onderhoud beknibbeld. Beurtjes worden standaard klein ipv groot. Banden komen bij kwikfit vandaan en sommige dingen worden niet gerepareerd. Karakter heet dat. Kilometers maken. En zo goedkoop mogelijk. Badend in Volvo Luxe. De navigatie niet meer Up to date. De knopjes beginnen te slijten. Deukjes rondom. De uitlaat rammelt maar is apk proof. Flink poetsen, asbak leeg maken, en op marktplaats. Voor 8 of 5 rood. Heeft ie je stil laten staan? Nee. Is ie lelijk. Ja. Interieur misschien tikkie goor? Ook. Heeft dat alles te maken met de eigenaar? Jep. Onderhoud is behoud. Afschrijving in 14 jaar: 40.000. Dat geeft de eerste eigenaar in 6 jaar gedaan. Die rijdt inmiddels in z’n 4e nieuwe auto sinds die V40 D3.
postzegel zegt
@postzegel: TL;DR. M’n trip van gisteravond is nog niet helemaal uitgewerkt. (-;
ronnys zegt
@postzegel: onder een auto van 15 k komen denk ik nog geen kwikshit banden en dergelijke. Maar stelling is duidelijk. Ik heb ook een <10k auto gekocht en 300dkm verder rolt hij nog vrolijk op merk banden en wordt er geen beurtje over geslagen!
rufctr01 zegt
Ze kunnen het wel de nek om willen draaien, alleen moet je dan wel nadenken over de benzineprijzen of een sprong maken met hybridetechniek.
Als de veelrijder geen diesel kan rijden en een hybride of electrisch is nog te duur, dan ga je wel problemen krijgen.
Niet alle veelrijders zijn namelijk leaserijders.
omarrs6 zegt
@rufctr01: zolang benzine nog duur is en het aanschaffen van elektische/hybride auto’s ook nog prijzig is, zal de diesel voorlopig niet verdwijnen.
2wheeler zegt
@rufctr01: ook de diesel van leasende veelrijders moet gewoon afgerekend worden hoor. Alleen dan door de werkgever.
tjorque zegt
Dieselmotoren hoeven helemaal niet te verdwijnen, er zullen immers altijd noodaggregaten nodig zijn ?
Maar verder zijn er voldoende alternatieven die minder negatieve milieugevolgen hebben.
Als eerste snelle stap: benzine, cng, lng
Volgende stap elektrisch (op co2 neutrale stroom!)
En elektrisch met range extender voor de speciale gevallen, zie ik ook nog als mogelijkheid.
johnwaters zegt
Kunnen ze ons een EV door de strot duwen die gevoed wordt met elektriciteit uit “biomassa”, afval, hout of nog erger Duitse bruinkool. Hetgeen de auto dan niet meer rechtstreeks uitstoot komt dan uit de schoorstenen van deze centrales. En die windmolens die staan er om ons zand in de ogen te strooien.
tjorque zegt
@johnwaters: je zou als consument je verantwoordelijkheid zelf kunnen nemen en bij een producent van echte groene stroom je elektriciteit aankopen… maar zeiken over steenkool en gascentrales is gemakkelijker natuurlijk.
En wat kwalijke uitstoot van centrales betreft: ik heb die liever daar in het industriegebied waar de centrale staat, gecentraliseerd, met continue metingen, mogelijkheden tot reinigen van de rookgassen, gecontroleerd door een daadkrachtige overheid,… dan in de straat waar ook mijn kinderen rondlopen…
Ik wordt betrekkelijk moe van dat anti elektrisch geneuzel. Je kan zelf bewust kiezen of niet zeuren…
johnwaters zegt
@tjorque: en de uitstoot van die centrales blijft uiteraard lokaal hangen, of die passeert nét niet jouw straat, dorp of provincie? En rond de centrales wonen geen gezinnen met kinderen? Je lijdt aan het NIMBY syndroom jochie.
Als jij de marketingpraatjes van de energiemaffia wilt geloven mag je dat gerust, NIMBY boy!
tjorque zegt
@johnwaters: tjah, ik stop de discussie je zal wel gelijk hebben, die centrales waar voor miljoenen aan regelapparatuur in zit en windmolens enz zijn veel vervuilende dan als die sjoemeldiesels / oliestokers / … waar Jan en alleman mee rijdt en waarvan men zich geen hol van aantrekt of er een roetpluim uit komt of niet.
Denk er maar het jouwe van…
postzegel zegt
@johnwaters: De uitstoot van een centrale blijft zeker niet lokaal hangen. Dus dat NIMBY gelul van je raakt kan nog wal. Hoge schoorstenen. Veel wind. Goede verspreiding. We genieten allemaal mee van de uitstoot van de centrales. Maar wat @tjorque zegt: de emissie is niet geconcentreerd op de straat waar jij en ik direct worden blootgesteld. En die centrale wordt continue gemonitord. Niet één apk in het jaar. Maar continu. En een centrale uit 1980 wordt qua rookgasreiniging gewoon Up to date gehouden. Voldoet vandaag de dag aan de recentste normen. Een diesel van 8 jaar oud (Euro 3) wordt nooit een Euro 6d. Het verkeer draagt in Nederland veel meer bij aan de totale luchtvervuiling dan je denkt. En de emissies treden op straatniveau op. Daarom. NIMBY. Je beschermd je eigen verbrandingsmotor-auto in je voortuin. Wel In Mijn Front Yard. WIMFY
marinepower zegt
@tjorque: de wind waait helaas ook weleens uit de andere hoek, of in het ergste geval: geheel niet.
postzegel zegt
@marinepower: En als het wel waait, dan komt er wel stroom uit. Koel!
lebeaunl zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
desjonnies zegt
We worden simpelweg gepiepeld.
Milieu nazi’s hebben jaren zitten wachten op een kans en de sukkeltjes van VAG hebben ze een stok gegeven om de Diesel dood te slaan.
Maar we verdienen niet beter op dit continent, in plaats van dat de VAG directie moet vluchten om niet gelyncht te worden, blIjven we hun producten slaafs afnemen.
Ironisch genoeg hebben ze een megawinst gemaakt en hoeven ze van de EU gedupeerde Diesel rijders niet te compenseren.
En dan zijn er die Trump de schuld geven.
We verdienen niet beter.
marinepower zegt
Mijn 3.0 diesel mag bijna vervangen worden, binnenkort maar eens kijken voor wat zwaarder geschut.
stfu zegt
@marinepower: dan zou ik elektrisch gaan rijden. Sneller en krachtiger.
marinepower zegt
@stfu: noem maar een paar opties buiten een model S om. En moet ook nog een aanhanger van 1.800 kg achter mogen.
Houthakker zegt
Voor het eerst een dieselauto in 20 jaar, min of meer verplichte keuze door de werkgever. Mondeo 1.5tdci, trekt niet de klinkers uit de straat, maar op de lange stukken heerlijk relaxed rijden. Zeer stil, verbruik 1:20… bevalt prima!
ikleesookoverautos zegt
Een diesel is nog nooit een optie voor mij geweest dus ik zal er niet wakker van liggen.
krisp zegt
Als speed pedelecer ben ik (helaas) verplicht om op de rijbaan te rijden, maar achter een diesel rijden is nog minder plezierig. Ik ben er daarom blij mee. Bovendien gaan de ontwikkelingen met EV’s zo snel dat diesel en benzine voor nieuwe personenauto’s binnen 10 jaar obsolete zijn. Hooguit versnelt dit de zaak nog een beetje.
johnwaters zegt
@krisp: ja mag dan wel verplicht zijn om op de weg te rijden, niemand verplicht jou om met zo’n opgefokte soepmixer te rijden.
billgates zegt
@johnwaters: johnnyboy onaneert vast op dikke duitse rookkletsers. En neem nog een bifi onderweg, vrees dat jeje eigen bifi niet meer kan zien voor het urinoir…overduidelijk manneke uit het rurale gedeelte van het land…
johnwaters zegt
@billgates: bedankt voor de lieve woordjes, je bent een klassebak.
marinepower zegt
@krisp: op zich is fietsen helemaal nog slecht nog niet voor het milieu…
thomasthomas zegt
Ik draag geen Diesel maar denk nu wel dat het met Petrol veel beter zal gaan als ze ten dode zijn opgeschreven.
sabrerator zegt
Momenteel rij ik een 2,7 V6 diesel die me uitstekend bevalt. Soepel, stil en met een mooie zoem erin bij optrekken. Mijn plan is er nog zo’n 1,5 jaar mee te rijden, dan staat er 3 ton op en is het mooi geweest.
Maar ik heb al besloten dat de opvolger een versie op LPG gaat worden.
Als ik de LPG branche was, zou ik toch even een marketing-offensief lanceren.
tttijn zegt
Vaak moet ik mn ventilatie uitzetten als er een diesel voor me rijd. Lijkt me niet toevallig.
1000bochten zegt
Als ik het goed lees, is het vooral sentiment. Een gemiddelde waarde die met 180 euro daalt van 11.430 naar 11.250 is niet spannend. En een verkooptermijn van 11 dagen langer tov benzine (100 vs 89) is ook niet zo schrikbarend. Dus ik denk dat ik m’n 2 diesels voorlopig nog maar lekker aanhoud. Het scheelt me maandelijks een flinke berg brandstof(kosten) tov benzine. Bovendien is de afschrijving van een gebruikte diesel nog een stuk lager dan van een nieuwe EV.
ronald zegt
Ik heb een Bmw M550d en word een nieuwe M550d gisteren besteld .
?
frank2b zegt
@ronald: Ik rijd hybride. 350 pk vermogen, hup aan de kant met je diesel.
ronald zegt
@frank2b: probeer het maar Succes blijf maar dromen. Ik heb 400 pk en meer fun dan jij en met 65.000 km per jaar op de weg rij ik liever diesel.
basr32 zegt
@frank2b: Hybride? Ga lekker je prius knuffelen, knul.
frank2b zegt
@basr32: Lexus GS450h vriend.
Ga je schamen.
basr32 zegt
Meer van hetzelfde. Gewoonn toyota-meuk.
basr32 zegt
Wat een gezeur om helemaal niks. Terwijl ze in Amerika met dikke V8’s en V10’s in trucks rijden, lopen we hier in Europa te piepen om wat ~1.5 liter grote scooterblokjes op diesel…