Zegt u het maar.
Porsche introduceerde tegen het einde van 2016 de circuit-georiënteerde 911 RSR, die de competitie op Le Mans in de pan had moeten hakken. De auto heeft tot op heden nog geen daverende successen beleefd. Afgezien van een tweetal gewonnen kampioenschappen aan de andere kant van de plas bleef het grotendeels stil. Is het dan nu al tijd om verder te kijken naar een alternatief?
Als we Arian Shamil van Arian Design mogen geloven wel. Hierom greep hij een Cayman GT4 virtueel bij de kladden, zodat hij deze van het juiste gereedschap kon voorzien. Het plaatwerk is dusdanig aangepast dat de Cayman ook in de bochten goed mee kan komen. Bredere bumpers, uitgeklopte wielkasten, een gigantische achtervleugel en een minstens zo grote diffuser dragen in theorie allemaal bij aan zijn steenharde track-pack.
Vermogen van de 4-liter motor wordt uiteraard niet gegeven, maar aangezien hij zich wel in dezelfde klasse als de 911 RSR zou moeten bevinden, kunnen we hier zonder meer een gooi naar doen. Wie mee wil doen in de klasse, moet een bolide bouwen die tussen de 1.200 kg en 1.300 kg weegt en tenminste 500 pk heeft, maar niet meer dan 600 pk produceert. Stellen we hem gelijk aan de 911 RSR, dan heeft hij ongeveer 510 pk.
Hoewel de 911 gezien wordt als de ultieme Porsche, is hij in RSR-spec al lang niet meer 911-waardig. De auto heeft immers een middenmotor, heiligschennis naar begrippen van de 911. Porsche mag dan misschien een middenmotor in de 911 hebben gelegd omdat dit het beste uitkwam met de reglementen, een Cayman met de juiste configuratie had wellicht beter in het plaatje gepast.
skinnybmw zegt
Best wel logisch, een Cayman doet nauwelijks meer onder voorneen 911 qua snelheid en is ook nog eens een stuk lichter. Qua looks scheelt het allemaal ook niet meer zo veel.
Dutchdriftking zegt
Gaaf!
gregorius zegt
Wat maakt t uit.
Deze race-versies hebben weinig met de straatversie te maken. Ook is het ver van het uiterste van wat Porsche zou kunnen, omdat het allemaal binnen bepaalde reglementen moet vallen.
MaartenD zegt
wat een gaaf ding zeg!
spykerboy zegt
die achterschermen zijn wel echt heel lelijk zo op de renders zeg…
StijnB zegt
En hoe zou dat helpen tegen een Ford GT die als racewagen is bedacht en een belanchelijk laag frontaal oppervlakte heeft?
Jochempie zegt
Ik vind ‘m gaaf, maar deze raceklasses volg ik niet.
ericc zegt
De 911 RSR is niet opgewassen tegen de R8LMS of de Merc GT-R en andere.. (MaC, Lambo,….)
Het wordt tijd dat Porsche nadenkt over een wedstrijd versie op basis van de 918 maar dan zonder het hybride-deel. Een nieuwe V8-4L ontwerpt voor dit model en zo kan concureren met de straatversies van bovengenoemde.
simppa zegt
Shit man! Kom maar door met die wagens. Nog even een straatversie en dan kunnen we helemaal los!
futse zegt
Slechts 2 gewonnen kampioenschappen? Inderdaad teleurstellend… Of wacht. Volgens mij dromen veel fabrikanten van zo een succes…