De Abarth 500e is niet alleen sneller dan de Fiat 500e maar ook flink duurder. Is dat dan ook té duur?
Deze week op de digitale deurmat, het superieure persbericht van de burelen van Abarth, reeds uitgebreid bezongen door collega @nicolasr. Maar zoals dat gaat in de reacties onder de artikelen wordt er ook druk door gediscussieerd op de redactie van Autoblog.
Zo was @wouter nogal verbaasd over de prijs van 44 duizend euro voor de hatchback en 47 duizend euro voor de cabriolet. Voor een gepimpte groene Fiat 500e zeg maar. Zelf vond ik het ook geen koopje, maar @michaelras, praktisch als altijd, keek even iets verder. Hoe zit het eigenlijk met de concurrentie?
Duur?!
En zo is het ook. Want de eerste reactie is: duur! Maar is dat wel zo. Allereerst even, wat krijg je nu eigenlijk voor die 44 ruggen? Nou een driedeurs (hot)hatchback met een accupakket van 42 kWh. Snelladen kan tot maximaal 85 kW en het autootje heeft een vermogen van 155 pk.
Van nul naar honderd moet in 7 seconden gepiept zijn. In vergelijking met de Abarth 695 zou de Abarth 500e ruim een seconde sneller zijn de 595 op de baan van Balocco. Actieradius is nog niet bekend.
De introductie of standaarduitvoering heet Scorpionissima en is te bestellen in gifblauw (Poison Blue) of zuurgroen (Acid Green). Geen meerprijs. Qua uitrusting zit alles er dan wel zo’n beetje in wat je in de basis nodig hebt. Achteruitrijcamera (onontbeerlijk op zo’n enorme auto natuurlijk), airco, 18 inch wielen, en nog veel meer.
Wil je geen 44 duizend euro’s uitgeven aan dit rugzakje, dan kan zakelijk leasen natuurlijk ook wanneer je werkgever mee wil werken (of jij zelf als werkgever of freelancer). Op basis van 60 maanden / 10.000 km kost je dat 606 euro per maand (excl btw). De cabrio is 640 euro (excl btw). Dit zijn overigens de verse prijzen van onze Zakelijke leasepartner Mobility Service.
Concurrentie
We beginnen met de meest logische en tegelijkertijd de meest onlogische. De Fiat 500e. In de basis dezelfde auto, maar toch ook weer niet. We vergelijken hem even met de 118 pk versie, anders is het gat nog groter. Hij is iets kariger qua uitrusting, maar alsnog een achteruitrijcamera (waarom?), 16 inch lichtmetalen wielen en airco.
De 118 pk versie van de Fiat 500e is er vanaf 34.790 euro. Dik negenduizend euro goedkoper. Leaseprijs hebben we ook even voor je opgezocht: 515 euro (excl btw) per maand bij 60 maanden / 10.000 km.
Mini Electric
Iets ruimer en met een vermogen van 184 pk ook meer paarden aan boord dan de Abarth is de Mini Electric. Groter dus ook iets zwaarder en met 7,5 seconden van nul naar honderd een fractie langzamer dan de Abarth 500e. Snelladen kan tot 50 kW en dat is dus weer net iets minder.
Qua uitrusting is er veel te kiezen. De basisuitvoering heet Essential en is wel voorzien van zaken als de standaard navigatie en Apple Carplay, maar heeft dan weer geen achteruitrijcamera. Wel 16 inch lichtmetalen wielen. De instapper kost 38.412 euro. Zakelijk Leasen vanaf 514 euro (excl btw) per maand.
Cupra Born
Nog eentje dan, de Cupra Born. Met een vanafprijs van 43.090 euro de duurste concurrent die we hier even beet pakken. Ook serieus meer ruimte dan in de Abarth uiteraard, maar goed hetzelfde geldt hier als voor de Mini, groter is zwaarder.
De batterij van de Born is 58 kWh en perst er 204 pk uit. Nul naar honderd in 7,3 seconden en snelladen tot 120 kW (170 is een optie). Airco is standaard, parkeersensoren ook. De lichtmetalen wielen zijn hier ook 18 inch en Apple Carplay en Android Auto zijn aanwezig.
De zakelijke leaseprijs ligt hier op 567 euro (excl btw) per maand op basis van 60 maanden / 10.000 kilometer.
Is de Abarth 500e te duur?
Het is in ieder geval de duurste in dit rijtje. Maar goed er is maar één vrij complete uitvoering. De vraag die je jezelf moet stellen als je uit deze elektrische auto’s moet kiezen is, wat wil ik? Heb je ruimte nodig, dan is de Cupra of de Mini de betere keuze. Meer ruimte voor minder geld. Waarbij we wel moeten aantekenen dat het hier basisuitvoeringen betreft. Ga je de uitrusting op niveau brengen kost het nog wat meer natuurlijk.
Heb je de ruimte niet nodig, dan moet je wel even serieus te raden gaan of het de dik negenduizend euro extra waard is ten opzichte van de Fiat 500e. Het blijft een elektrische auto natuurlijk. Wat zouden jullie kiezen, laat het ons weten in de reacties hieronder!
mashell zegt
Louis Vuiton, Patek Philippe, Poggenpohl, Miele allemaal verkopen ze heel gewone producten tegen een flink hoge prijs en toch zijn er mensen die het kopen. Dus het zou kunnen dat Abarth gaat verkopen maar er is ook een kans dat het aantal verkochte exemplaren toevallig precies gelijk is aan het aantal Abarth dealers, hang allemaal af van welk gevoel de klanten erbij hebben.
erce zegt
Ik kan niet voor de overige producten spreken (hoewel, in het geval van Louis Vuitton en Patek Philippe betaal je voornamelijk voor de onwaarschijnlijk dure marketing van de producten), maar Miele is een klap duurder dan de concurrentie, maar elke monteur zal beamen dat de kwaliteit ook een stuk beter is. Bij een merk als Abarth is het ook een stuk “gevoel” dat je er bij koopt. Mocht ik een dergelijk bedrag willen uitgeven voor zo’n klein elektrisch karretje, dan zou m;n voorkeur toch uitgaan naar de 500e van Kahn.
lecomte zegt
Elk product heeft marketing, reclame etc. nodig om het te verkopen. Maar om nou te zeggen dat Patek Philippe zo duur is vanwege de marketing, dan heb je het niet helemaal begrepen.
Dan zeg je eigenlijk dat een Rolls-Royce of Ferrari duur is vanwege marketing. Dat veel zaken met de hand worden gebouwd kost natuurlijk niets.
erce zegt
Vanuit mijn beroep ben ik prima op de hoogte wat het kost om hardware met de hand in elkaar te schroeven en ik kan je vertellen dat het boven genoemde merk voornamelijk zo duur is vanwege de kosten voor marketing. Een kwart van de prijs moet ruim toereikend zijn om een zeer winstgevend bedrijf draaiende te houden.
lecomte zegt
Vanuit mijn beroep kan ik je vertellen dat het anders in elkaar steekt en dat marketing maar een klein onderdeel van de uiteindelijke vraagprijs is. Als alles tegen kostprijs te koop was, was elk bedrijf al failliet.
erce zegt
Heb ik het ergens over kostprijs?
1000bochten zegt
Mee eens. Het zal er vooral eraan liggen of mensen de prijs ervoor willen geven. Een trui bij de Zeeman kost misschien € 20 en een dure designer trui kost € 200. Waarschijnlijk houdt die trui je net zo warm.
Persoonlijk vind ik zo’n Abarth wel een heel aantrekkelijk autootje. Toch zou ik hem niet snel kopen voor dat geld. Dan ga ik die 44.000 euro toch weer terug rekenen naar guldens en kom ik tot de conclusie dat fl 100.000 wel erg veel is voor een klein elektrisch autootje.
Ik vind het dan aantrekkelijker om voor 10.000 euro een gebruikte Abarth 500 te kopen met 1.4 turbo. Of voor 49.999 een Tesla Model Y die net zo snel naar 100 gaat, een hele goede range heeft, een meer dan uitstekend laadnetwerk en tot slot flink wat meer auto biedt dan de Abarth.
Maar goed, ik woon met mijn gezin in een nieuwbouwwijk dus ben geen maatstaf. Als ik alleen met mijn partner aan een Amsterdamse gracht zou wonen, dan is zo’n handig te parkeren luxe karretje toch veel aanlokkelijker. Go Abarth!
anthwan zegt
Of jij een Miele vaatwasser of een Etna hebt is een wereld van verschil kwa kwaliteit.
Ja ze doen beide het zelfde vaat schoon maken, het zelfde geld voor een Dacia en Ferrari ik kan er beide mee na de McDonald’s.
mashell zegt
Met dit lijstje wist ik dat er mensen zouden zijn die zich aangevallen voelen op hun vaatwasser keuze (hoe absurd dat ook is) of op hun droom (met een Patek Philippe ziet iedereen hoe succesvol ik wel niet ben…) maar het idee achter het lijstje is dat er veel goedkopere producten zijn die precies hetzelfde doen. Het gaat allemaal om de beleving. Er zijn mensen die Miele kopen omdat die wel 30 jaar meegaan (en dan zelf na 15 jaar verhuizen…). We zijn er allemaal gevoelig voor (ik draag graag dure Falke sokken) en dat is helemaal prima maar we mogen dat natuurlijk wel onder ogen zien.
lecomte zegt
Of het te duur is, geen idee. Ik heb er nog niet mee kunnen rijden om te ervaren wat het verschil is met mijn 500e. Beter te duur dan niet te koop to zo ver dan.
Dutchdriftking zegt
Vroeger was een Fiat een leuke auto voor weinig geld. Nu was zo’n Tipo nou ook niet echt een mooie auto, maar toch. De 500 is de afgelopen 15 jaar een dijk van een succes geweest voor Fiat, en ook de Abarth modellen werden best goed verkocht. Maar of dit ook wil lukken, daar twijfel ik wel aan. De concurrent welke er wellicht het dichtst bij in de buurt komt is de Honda E. Deze is een stuk praktischer en ook echt wel een stukje goedkoper. Al begint die ook op 40k.
lecomte zegt
Met een paar opties zit je snel op 44/45K met de Honda. En heeft minder pk’s en rijbereik. De acceleratie is ook wat langzamer. In de Honda kreeg ik een gevoel wat te omschrijven is als klinisch. In de Fiat 500e kreeg ik een blij gevoel. Ben benieuwd hoe dat gaat zijn in de Abarth.
HZW zegt
Dit is wel een gelimiteerd (1949 stuks) introductie model, met zo’n beetje alles er op er in en aan.
Als straks de zelf configureerbare Abarth 500e komt zal de prijs wel een stukje lager zijn.
Brol zegt
Een Abarth op brandstof is goed geprijsd, deze EV is echter te duur tov zijn belangrijkste concurrent: de MINI.
teske zegt
Te duur? Ja veel te duur. 5 duizendjes erbij en je hebt een echte Tesla. Alle specs x 1.5 of 2. Alleen die kleur natuurlijk,die hebben ze niet. Overigens mis ik in het artikel het verbruik, niet onbelangrijk als je echt groen wil gaan
Richmond zegt
Dat is appels met peren vergelijken. Je kan ook een gebruikte 5er kopen voor dat geld.. maar als je in de markt bent voor een 500 dan twijfel je tussen deze eh mini. Niet tussen de 500 en een Tesla of een gebruikte 5 serie. Daarnaast deze is wel bewust hoger gepositioneerd omdat het een sportief model is.
kennone zegt
Sowieso, maar dat vond ik de laatste jaren van een beetje toffe 595 of 695 Abarth ook al. 40K voor een Competizione was/ben je zo kwijd en dan heb je de speciaaltjes nog.
Hoflander zegt
De nieuwe Smart Brabus ontbreekt hier…. Enkele duizendjes duurder maar wek 3,7 sec naar de 100!!!! Pre orderen kan al. Wel een lelijk hok wat mij betreft.