Het is onduidelijkheid welke rol Chrysler gaat spelen in de Stellantis fusie tussen FCA en Peugeot.
Fiat Chrysler Automobiles en de PSA Groep gaan als vrienden door het leven in een fusie genaamd Stellantis. Maar het is nog niet bekend wat er met het automerk Chrysler gaat gebeuren, wat nota bene in de naam van FCA staat omschreven.
Stellantis en Chrysler
Volgens analist Karl Brauer van iSeeCars.com dreigt het einde van Chrysler. Het merk is in Europa al niet meer zichtbaar. Lancia verkoopt nog de Voyager met een eigen badge, maar doet dit alleen in eigen land. In de Verenigde Staten zijn de verkopen van Chrysler ook niet om over naar huis te schrijven.
Met de samensmelting tot Stellantis zullen beide autoconcerns gaan kijken wat slimme economische beslissingen zijn. Beide bedrijven hebben daar vast een eigen mening over. Natuurlijk zullen er compromissen moeten worden gesloten. Het feit dat Chrysler als merk daar de dupe van kan worden, wat deze analist dus mogelijk acht, is aannemelijk gezien de resultaten van het merk.
Vandaag komen aandeelhouders van FCA en PSA bijeen om te praten over de fusie. De komende periode gaat men kijken hoe er vorm gegeven moet worden aan Stellantis en op welke manier. Er liggen onder andere uitdagingen in Europa, met name voor FCA. De merken hebben moeite om winstgevend te zijn, terwijl Peugeot het juist lekker voor elkaar heeft in ons continent. De hoop is met name gevestigd op Maserati en Alfa Romeo. Twee merken die met hybride, elektrische en SUV modellen successen moeten gaan halen. (via Autoblog.com)
pignon zegt
Als voor FCA het geluk in Europa van Maserati en Alfa Romeo moet komen hoef je geen helderziende te zijn dat deze fusie erg onevenwichtig zal uitpakken
deSjonnies zegt
Beste Ruben, schrijf voortaan het woord ‘Europa’ boven de column, ik kreeg bijkans een hartverzakking omdat ik dacht dat men bij Chrysler in de VS het licht uit zou doen, terwijl dat concern de kurk is waar het hele Europese FIAT zootje (het is daar een zootje) op drijft.
Dutchdriftking zegt
In Amerika is het imago van Chrysler ook niet om over naar huis te schrijven. Lekker verder onder Dodge dus.
Edge zegt
Jeep is het offroad merk, Dodge is jong en stoer, Alfa Romeo en Maserati worden sportief en premium sportief, dus waar moet de gemiddelde burgerlijke Amerikaan nou heen? Afhankelijk van wat de plannen met de Europese merken in de VS zijn, zie ik nog wel ruimte voor Chrysler als een heel degelijk middle-of-the-road merk. Wagens als de Honda Pilot, Nissan Rogue en Chevrolet Traverse gaan daar als warme broodjes over de toonbank. Stellantis heeft straks na de fusie genoeg platformen en aandrijflijnen in huis om daar een goede concurrent tegenover te zetten. Zorg dat het materiaalgebruik net even iets minder is dan wat wij hier in Europa graag willen en de gemiddelde Amerikaan is al blij.
Loek zegt
@Edge: een beetje zoals de rol van Opel binnen PSA momenteel. Men denkt snel dat een 3008 een betere koop is dan een Grandland X omdat de 3008 er wat frisser uit ziet. Maar er zijn genoeg mensen die normaal doen al gek genoeg vinden en die vinden zo’n Grandland X daar perfect voor.
basman147 zegt
Chrysler is al lang niet levensvatbaar meer, daar heeft de overname door PSA niets mee te maken en hetzelfde geldt voor Lancia. Beide merken verkopen alleen nog één uitloopmodel zolang het nog geld oplevert en daarna is het waarschijnlijk schluss. Het enige waar ze nog op kunnen hopen is dat Chrysler gebruikt gaat worden om Peugeots op de Amerikaanse markt te verkopen en dat de merknaam Lancia in plaats van DS gebruikt gaat worden voor de Italiaanse markt (Brrr).
Voor beide merken is de oorzaak hetzelfde, er is te weinig in geïnvesteerd omdat de schulden na de overname van Chrysler moesten worden afgelost. In Amerika ging de ontwikkelingscapaciteit naar Pickups (Ram) en SUV’s (Jeep). De weinige fondsen die beschikbaar waren voor de Europese merken gingen naar Maserati en Alfa Romeo (en schijnbaar was het niet genoeg om een echte doorbraak te forceren, zeker niet voor 2 merken).
Het gevolg is dat FCA in Europa niets meer voorstelt en bijvoorbeeld in 10 jaar tijd in van marktleider in het B-segment (Grande Punto was de best-verkochte auto in Europa) naar vrijwel niets is gedaald. Men zegt wel over de doden niets dan goeds, maar in dit geval…
Edge zegt
Maar is dat wel zo’n goed idee? Het imago van Chrysler in de VS is nou niet bepaald om over naar huis te schrijven, terwijl Peugeot alweer zo lang weg is uit de VS dat ze zich als een zo goed als volledig nieuw merk in de markt kunnen zetten. Wellicht dat een hip en ‘nieuw’ merk de jongere, milieubewustere koper ook veel meer aanspreekt dan een Chrysler met bijbehorend stoffig imago.
En bij het rebadgen van DS tot Lancia heb ik eveneens twijfels. Waar komt die ‘levensvatbaarheid’ van Lancia nou daadwerkelijk vandaan? Zijn de Italianen zo trots en nationalistisch dat ze nog steeds ruim 60.000 Ypsilons kopen, en kunnen we dus redelijkerwijs stellen dat DS straks een gigantische plus mag noteren als er Lancia op de neus staat? Of kopen de Italianen de Ypsilon nog zo veel omdat het een compacte auto is die met belachelijk veel korting wordt weggegeven? Want als het puur om die lage prijs (vanaf 9200 euro na kortingen) of het compacte formaat gaat kan DS onmogelijk in dat gat springen met het huidige aanbod.
basman147 zegt
Geen idee, ik heb er nog( geen diepgravend onderzoek naar gedaan! Ik zeg ook niet dat gaat gebeuren, maar meer dat dat de enige scenario’s zijn die ik me kan voorstellen waarbij de beide merknamen nog enige tijd overleven. Of het veel zin heeft weet ik ook niet want zowel British Leyland als GM hebben laten zien wat er gebeurt als je begint met badge-engineering.
Maar goed, schijnbaar heeft de Amerikaanse consument een lang geheugen en Peugeot is ook niet bepaald met opgeheven hoofd vertrokken. Persoonlijk denk in dat Amerikanen eerder een locale badge zullen accepteren dan een “nieuw” buitenlands merk, maar er zal ongetwijfeld lang en hard over worden gedacht.
vwb Lancia en DS, Ik denk idd dat Italianen zo nationalistisch zijn dat ze liever een Italiaanse badge hebben dan iets anders… Echter, in beide gevallen zal het meer het uitstellen van het onvermijdelijke zijn dan wat anders, wat ik vooral in het geval van Lancia ontzettend jammer vind.
gregorius zegt
Dodge is cool in Amerika.
Chrysler is suf.
Dat het onderhuids de zelfde suffe oude bende is, maakt niet uit; daar gaat het in de US niet om.
Dus ze zullen wel gaan rekenen: is het goedkoper om wat FCA/ Stellantis dingen met een Chrysler logo in de US te verkopen, of is het goedkoper om bij alle dealers ‘Chrysler’ van de muren af te halen. En worden sommige conservatieve yanks hier boos om.
mopar zegt
Chrysler is sinds DaimlerBenz al ten dode opgeschreven. Ze kregen opgewarmde MB prakjes om wagens op de bouwen terwijl Mercedes toegang had tot veel grotere dealer netwerken in de VS en uiteindelijk de ML en SLS AMG uit de deal kreeg.
De W166 gebruikte techniek die origineel bestemd was voor de nieuwe Grand Cherokee, de Mercedes M272 V6 is gebaseerd op de Chrysler Pentastar V6 en de SLS AMG was zelfs oorspronkelijk ontwikkeld als de nieuwe Viper. Toen Chrysler een rollend chassis had ontwikkeld en erna in geldnood kwam werd de ontwikkeling van de Viper stopgezet en nam MB het over om uiteindelijk de SLS erop te bouwen (https://www.motor1.com/news/22306/mercedes-sls-amg-started-development-as-next-gen-dodge-viper/)
Probleemkind eerste klas dus, Chrysler als merk zelf heeft weinig meer toe te voegen in de VS, ze bouwen geen SUV’s en dat is wat de mensen willen. De 200 was een flop, de Pacifica verkoopt nog aardig en de 300 is in de basis al 20 jaar oud.
Pas sinds FCA de boel heeft overgenomen is er weer wat geld binnengekomen maar logischerwijs gingen die centen naar de merken die de grootste kans hadden om te overleven (jeep en ram). Ik vrees dat voor Chrysler als merk de dagen al geteld zijn.
adyton zegt
@mopar: interessante info. Dat van de SLS wist ik niet! Maar als ik het goed voor heb, dan hebben ze voor de laatste Viper wéér een nieuw onderstel gebouwd ipv kosten te besparen, want de 2 zijn onderling niet gelijk, toch. Anders zou dit wel al vaker vermeld zijn, mocht dat het geval zijn. Bizar dat Chrysler dat niet deed/mocht.
mopar zegt
@adyton: Van de huidige Viper weet ik dan weer niet in hoeverre die gelijk is aan de SLS, lijkt me niet veel want sinds Chrysler niet meer bij Daimler hoort zullen ze bij MB niet al te happig zijn op een ander merk dat hetzelfde onderstel heeft als hun eigen halo car. Wat de laatste tijd wel uit de boeken is gekomen is dat Daimler destijds veel projecten van Chrysler blokkeerde omdat ze dachten dat bepaalde wagens in het vaarwater van Mercedes zou komen.
Chrysler had verschillende concept cars die het in productie wilde brengen in de jaren ‘00 maar die werden vrijwel altijd om budgettaire redenen om zeep geholpen door de bazen van Daimler. Laatst deed een ex werknemer daar uit de boeken dat het dikwijls was omdat Mercedes niet wilde dat Chrysler verder upmarket kwam en zou gaan concurreren met Mercedes in de VS. Veel van die concepts waren luxe wagens en in die jaren waren er in de VS vrij weinig echte “domestic” luxury cars. Cadillacs en lincolns van die tijd konden niet concurreren met MB en dat wilde ze bij Daimler dan ook graag zo houden. Chrysler moest dus altijd middelmatig blijven en zodoende.
Nu is er genoeg te zeiken over Chrysler en het mismanagement van hun maar dat eeuwige negative over dat ze alleen maar oude Mercedes onderstellen gebruikte dat heeft ook echt een reden. Jammer maar de hoogtijdagen van dat merk zijn echt allang voorbij. Net als Lancia tijd om de stekker eruit te trekken.
sabrerator zegt
@mopar:
Doet me enorm denken aan BMW en Rover.
sabrerator zegt
@mopar:
Ik weet nog dat op het Goodwood Festival of Speed in 1997 de Chrysler Atlantic stond. In de regen. Op een drassig veldje.
Wàt een prachtwagen was dat! Met een speciaal gebouwde 8-in-lijn.
Helemaal gaaf om de dag erna er een AA-wagen naast te zien die starthulp moest verlenen wegens platte accu.
mopar zegt
@sabrerator: Inderdaad een behoorlijk vergelijkbaar verhaal als Rover. Ik weet nog de Chrysler ME412 supercar (Google hem maar) die zo goed als productierijp was. Er waren zelfs al rijdende prototypes aan journalisten meegegeven. Uiteindelijk bleek dat de wagen sneller en krachtiger zou zijn dan de SLR McLaren van MB, het resultaat kan dus al geraden worden (project op het laatste moment vanwege “hoge kosten” geschrapt door de bazen bij Daimler).
Ik vrees dat het met Chrysler dezelfde kant op zal gaan als met Rover; een schim van wat het vroeger was en zou kunnen zijn.
LaLancia zegt
Waar halen jullie vandaan dat de Voyager in Italië als Lancia wordt aangeboden? Lancia biedt al jaren alleen maar de Yp aan.
Zowel Chrysler als Lancia geëuthanaseerd worden. Chrysler verkoopt zo’n 80000 autos per jaar, dus weinig levensvatbaar, met zo’n oud bakbeest als de 300 in het gamma. Chrysler zal ook niet meer voorkomen in de bedrijfsnaam, dus dat maakt het nog wat makkelijker.
Lancia’s verlies aan marktaandeel in Italië wordt ruimschoots gecompenseerd met PSA. Bovendien komt er toch weer een Punto opvolger aan.
saxoke zegt
Ik wacht gewoon nog effe op de eerste RAM pickup met 3cilibder PSA blokje
vacano zegt
rebadge engeneering mag dan knullig lijken maar er zijn genoeg modellen op de markt die technisch uit het zlfde vaatje komen.
Dus volgens mij zit er potentieel in Stellantis als deze goed uitgevoerd word.
Dodge ; Jong en sportief – USA
Chrysler ; Luxe en comfort – USA
Alfa ; Jong en sportief – EU
Lancia ; Luxe en comfort – EU
Eagle ; Budget – USA
Fiat ; Budget – EU
Plymouth ; DS USA
Peugeot en Citroën bedrijfsvoertuigen in de USA als Ram verkopen.
Peugeot Suv’s basissen gebruiken voor Fiat, Lancia, Dodge, Eagle and Chrysler .
De Stelvio zou het hier heel goed doen als Dodge en zou ook kunnen dienen voor Lancia
Ieder merk met zijn eigen karakteristieken, front en kont. Niet zoals bv de Voyager of 300 met een Lanciabadge.
Amerikanen staan niet te springen voor een Peugeot net zoa!s Europeanen niet wild zijn van USA cars.
Er zijn genoeg platformen die men kan hergebruiken voor ieder merk.
vacano zegt
ipv Plymouth moet het DeSoto zijn voor DS USA