Vroeger was het leven eenvoudig. Dacht je aan sportief, praktisch en wat duurder (tegenwoordig noemen we dat premium) dan kwam je vrij snel uit bij BMW. Maar nu?
Natuurlijk heeft iedere BMW een zekere sportievere inslag en staat de gevleugelde term freude-am-fahren nog hoog in het vaandel. Alleen de harten van auto liefhebbers gaan niet harder kloppen van een 325i met M-Sport pakket, hoe fantastisch die auto ook is. Gelukkig biedt BMW ook wat voor echte sportievelingen toch? Nou ja, dat is dan de M3 (als coupe, sedan, cabrio en de gave M3 GTS). De M5 en M6 zijn inmiddels uit productie en het duo X5M / X6M is het niet helemaal. Een 1-serie M is er nog niet, een Z4M staat niet eens in de steigers (of alleen heel stiekem) en een S8 of S63 AMG killer in de 7-serie is er ook niet. Mercedes heeft bijvoorbeeld ook nog eens een S65 AMG die alles en iedereen bij de concurrentie zoek rijdt.
In de jaren zeventig(!) zette BMW de toon met de M1. Ik kan het me nog levendig herinneren. Met een snottebel aan mijn neus en zo’n beetje net uit de luiers was ik zwaar onder de indruk. Dit was het echte werk, alleen is het wel 30 jaar geleden en nadien is er in Munchen geen echte supersporter meer gekomen. Inmiddels zit de concurrentie niet stil. Audi heeft verschillende varianten van de fabuleuze R8 en Mercedes heeft onze harten verovert met de ubergave SLS. In Munchen blijft het stil. Hoewel ze de wereld ook EfficientDynamics gaven, goed voor de verkoopstatistieken en voor de boomknuffelaars onder ons. Het levert alleen geen centerfold posters op, die tienerkamers in de hele wereld sieren.
Hoe je merkvoorkeur ook is, een objectieve constatering is dat zowel Audi als Mercedes veel meer echte sportievelingen in het modellengamma hebben. Audi heeft de TT-RS, R8, R8 Spyder, RS5 en een heel bataljon aan S-modellen. Mercedes lepelt de AMG blokken overal in en dus kan je kiezen uit de C63, CL63, CL65, CLS63, E63, G55, ML63, S63, S65, SL63, SL65, SLK55 en die heerlijke SLS.
Kortom werk aan de winkel voor BMW. Of moeten we Audi of Mercedes-Benz maar gaan kronen tot de nieuwe premium performance koning? Dan dopen we de M van BMW meteen om tot muesli.
Pantoffeldier zegt
Ik moet je hier wel gelijk geven, BMW was altijd het nr 1 sportieve merk. Maar de laatste 5 jaar is dit wel degelijk veranderd. Ik denk dat Audi en Mercedes beiden boven BMW staan nu qua aanbod sportiviteit, maar ook wel qua gewilde auto. Want een BMW M5 of een Audi R8, of een RS5, of een Mercedes van dat soort. Of natuurlijk de SLS AMG, kortom, A udi en Mercedes hebben gewoon meer te bieden, voor ieder wat wils.
Mr.X zegt
eigenlijk nooit echt over nagedacht… aan de ene kant heb je wel gelijk…
maar aan de andere kant zijn BMW standaard al wel sportiever dan de concurrentie van audi en MB
Merry zegt
@Mr.X: en dat is precies wat er mis aan BMW.
Je moet je standaard modellen soft en slap maken zo wil 80% van de klanten het.
Die rijden gewoon van A naar B en willen dat op een normale manier doen voor zo min mogelijk.
En je sport modellen moeten knallen al moet ik zeggen dat de M3 een hele hele hele goede sportwagen is.
Maar als ik moet kiezen tussen een C-classe of 3 serie met bv een 2 liter blokje ga ik toch echt voor de Benz.
De M modellen van BMW zijn gewoon goed en valt weinig slechts over te zeggen maar de standaard modellen is net van allebei niks.
Maar Audi hoeft van mij ook niet zo hoor ze zijn goed en zitten goed in elkaar maar het blijven dure VWtje’s en dat kan je er ook aan af zien.
Poll zegt
In het hoogste segment heeft Mercedes altijd al voorop gelopen. Verder heeft BMW minder aanbod misschien, maar zeg zelf: RS6 of M5? RS5 of M3? Bovendien zijn ze ook minder ordi dan Audi’s, dus je komt toch bij München uit.
Tonnie zegt
nooit echt bij stil gestaan, maar gelijk heb je, helaas. Dan zeg ik dat mercedes die titel mag overnemen=)
Steiger zegt
Helemaal waar. Ook wel het ideale moment om er over te schrijven nu de M5 net uit productie is genomen en de opvolger er nog niet staat.
.
Maar goed de echt mooie, sportieve motoren zien we toch nooit meer terug in “normale” modellen. De V10’s van BMW en Audi en de ongeblazen 6.2 V8 uit de 63 AMG. Dus ze gaan er allemaal op achteruit qua sportief rijplezier.
QuattroBoy zegt
Ik denk dat het reuze meevalt. Qua sportive imago heeft BMW zo wie zo meer te vrezen van Mercedes-Benz dan van Audi.
Hoe dan ook, alle drie merken, BMW, Audi en Mercedes-Benz weten een echte sportieve auto te maken als geen ander (nou ja, Porsche hoort tot een zekere hoogte ook in het rijtje). Ze geven ieder een eigen interpretatie aan hoe een sportieve auto eruit hoort te zien en welke beter is, dat is aan de consument te beslissen aan de hand van eigen eisen en verwachtingen.
Feit blijft, vind ik, dat de verschillen tussen die drie steeds kleiner worden.
JamesBond007 zegt
http://www.youtube.com/watch?v=xsofZq2pxVA
De BMW 760Li verslaat de S63. En die S63 is alleen al dik sneller dan een Audi S8 dus BMW heeft wel degelijk een S8 en S63 killer.
Hupke zegt
@JamesBond007: S65 AMG is er ook nog
Mich zegt
@JamesBond007: Alleen je zou een 760Li moeten vergelijken met een S600 of S65 denk ik.
JamesBond007 zegt
@Mich:
Wat James May al zegt is dat eerder de S63 comfort biedt en de 760Li juist de sportieveling is…. Dus waarom vergelijken met een S600??
Steiger zegt
@JamesBond007:
.
Je vergelijkt nu de V12 van BMW met de V8 van Mercedes. Dan kun je beter een vergelijking maken met de S65 AMG, ook een V12.
pjoeri zegt
@Steiger: De S63 en 760 Li zitten in dezelfde prijsklasse, de S65 kost een ton meer dan de BMW.
OT: Een vrachtwagen motor in je auto lepelen maakt hem nog niet sportief!
TKoote zegt
De vraag is in hoeverre sportiviteit te maken heeft met vermogen. Een Lotus Elise uit 2001 heeft slechts 122pk maar is toch een van de meest sportieve auto’s om te rijden. Wat dat betreft lijken Mercedessen (in mijn optiek) meer op de huidige generatie Muscle-cars (veel vermogen, leuk rechtdoor en redelijk in bochten) en zijn de snelle Audi’s er voor de klinische snelheidsduivel. BMW’s hebben het sportieve gevoel in ieder model verwerkt; peekaa’s of niet…
Carl zegt
Hopelijk brengt de Z10 beterschap, als hij er komt
Merry zegt
En Mercedes-Benz is actief in de F1 wat ook wel leuk is voor je imago.
Egon zegt
@ JamesBond007: aan dat filmpje moest ik ook meteen denken toen Wouter begon over de 7-serie van BMW. Die wint met vlag en wimpel van de Merc S63AMG.
Ik zeg het zijn wolfjes in schaapskleding die BMW’s. Een 330i of 335xd zijn standaar al rete snelle auto’s. Mooie diffuser erachter en M-pakketje en je rijdt een vergelijkbare Audi in ieder geval al zoek.
Maar ze mogen van mij inderdaad wel met een nieuwe supercar komen. Check dat prototype in het wit van de M1, heeerlijk
De Fiets zegt
@Egon: een 335xd bestaat niet
Supra1981 zegt
@merry BMW is ook actief in de F1 :-)
Johan-SV zegt
@Supra1981: bmw is uit de f1 gestapt en gaat meedoen in de dtm
BJ zegt
Leuke analyse Wouter, had het zo nog niet bekeken maar makes a lot of sense :-)
DavidZ zegt
Alpina vult de weinige niches in ’t officiele BMW programma, dus klanten die niet bij BMW zelf slagen, kunnen daar terecht.
Over MB: al doen ze 1000 pk in elk AMG model, het merk zelf is niet sportief, en zal dat nooit worden ook. Bij BMW zit die sportiviteit in de genen, bij MB en Audi niet.
(Bij Porsche, Alfa, Mini e.d. wél)
DonEmilio zegt
BMW is zeer zeker nog dat sportieve merk.Gaat niet alleen om de acceleratie en top, maar ook om de goede wegligging enz. en dat hebben ze echt niet verloren.Plus de meeste BMW’s geven een sportief en snel gevoel ook al zit er maar een 2.5blokje in.
En zeg nou zelf, Audi sportief met zijn voorwielaandrijvning??
jimmy zegt
@DonEmilio: Welke bmw heeft een 2.5 liter blokje dan? En sportieve audi’s hebben geen voorwielaandrijving.
DonEmilio zegt
@jimmy: Welke bmw heeft een 2.5 liter blokje dan? En sportieve audi’s hebben geen voorwielaandrijving.
Nou de e90 325i, e60 523i/525i/525d, e46 323i/325i en zo kan ik nog wel even doorgaan.
En wat de aandrijving betreft, dat is nou precies wat ik bedoel, de meeste Audi’s hebben wel voorwielaandrijving en dus zijn de meeste Audi’s in tegenstelling tot een BMW niet zo sportief
jimmy zegt
@DonEmilio: Ok, wist niet dat de oude troep ook meetelde.
floryn zegt
Het is wel goed dat BMW niet per definitie het merk is om naar te kijken. Alle drie de merken hebben hun eigen focus en dat zie je terug in het modellengamma. Ik mis ook vaak bepaalde modellen bij BMW. Zoals een M3 Touring. Mercedes maakt inderdaad meer indruk de laatste paar jaren, maar dat zal niet eeuwig duren. We zullen zien of BMW zich kan herpakken. Het is echter wel zo dat Mercedes en BMW in tegenstelling tot Audi geen rijke mama heeft en daarom zullen ze vaker keuzes moeten maken. Als VAG wil groeien zullen ze Audi daarin altijd steunen, omdat het premium merk nu eenmaal belangrijk is voor het algemene imago.
Ralf zegt
Je hebt helemaal gelijk in dit stuk. Toch als ik er zo over nadenk, heeft BMW wel mider sportievelingen, maar blijven deze enkelingen bij mij in elk geval favoriet. Zij zijn voor mij de echte sportievelingen en Audi en Mercedes zijn net niet auto’s (afgezien van de R8). Bijvoorbeeld in plaats van een TT-RS, RS5 of RS4 zou ik altijd voor een M3 gaan. Bij het segment hoger zou ik voor een M5 gaan (opvolger is onderweg). Bij Mercedes is het een heel andere zaak. Zij komen niet met een geraffineerde en uitgebalanceerde auto (wat sport inhoudt), maar plaatsen een beul van een motorblok in elk model. Beetje ’the American Way’ . Hoge fun factor, maar echt sportief??? Audi is te clean. Hij valt niet op. Dat kun je zien als een voordeel, maar echt race is het niet. BMW balanceert al jaren op het randje van opvallend en toch ingetogen. Het blijft natuurlijk persoonlijk, maar als ik moest kiezen uit alle huidige modellen van Audi en Mercedes dan wachtte ik toch nog even op de nieuwe M5. Want laten we eerlijk zijn, iedereen kijkt toch wel een beetje stiekem uit naar deze uitvoering…
CS zegt
In elke segment levert BMW de meest sportieve rij-eigenschappen. Helaas moet je ongelijk geven Wouter.
Audi heeft alleen maar de R8. Mercedes alleen de SLS. Met hier en daar een AMG model.
De nieuwe generatie M modellen zullen dat heeft BMW al toegegeven een stuk lichter worden. Ook meer hardcore. Te beginnen met de 1 serie M.
Laue zegt
Heb BMW nooit erg bijzonder gevonden. Zakelijke grijze sedans/coupes(!) met zo nu en dan veel vermogen. ze hebben gewoon de looks niet mee. het kan natuurlijk ook zijn omdat het komt dat ik net de 23 ben gepasseerd. misschien dat ik daarom BMW ouwe lullenbakken vind hebben.
M-lover zegt
@Merry:
Dat kenmerkt bmw nou net, ze proberen van iedere auto iets sportief te maken, en niet alleen de dikke versies!
Kijk naar een oude 318tds (jaaah, die ouwe langzame oliestoker). Was in zijn tijd voor een kleine diesel toch redelijk sportief te noemen. (iets zwaardere kas, minder cc en toch net iets sneller dan de concurrentie)
Freude am fahren bijft altijd geldig, design is naturlijk ieder voor zich en een kwestie van smaak…
En btw: een 325i met sportpakket mag je hier steeds parkeren! Het is geen supercar, maar met zijn kleine 200pk en vanos om het koppel onderin wat op te krikken mag je toch niet klagen!
@JamesBond007:
Tja, die ‘standaard’ modellen van bmw zijn dus precies sportiever dan de sportmodellen van de concurrentie ;)
Algemeen besluit: voor mensen die een auto willen…
puur voor de luxe&power: mercedes
puur voor de fun&sport&power: bmw
puur om te stoefen: audi tditje zwakste model met een chippie derop (gelukkig, want voorheen was dit ook bmw!)
KaCh1ng zegt
Ja BMW is nog het sportieve premium , het gaat toch niet alleen om RS/M/AMG modellen? de ‘gewone’ BMW’s rijden nog altijd beter dan hun concurrentie
JamesBond007 zegt
@Steiger:
Uh James may maakt hier een video van, ik laat het alleen zien zodat het onterecht is dat Wouter zegt dat BMW niet een S63 of S8 Killer heeft. En ja de S65 is er ook nog maar waar is audi dan? Die doet dan eerder niet mee.
Steiger zegt
@JamesBond007:
.
Ja dat klopt. Ik vond de vergelijking bij Top Gear alleen een beetje scheef gaan.
.
Ik zou persoonlijk dus een A8 W12, een S600 en een 7.60i testen.
.
Een echt sportieve superlimousine heeft BWM namelijk niet (geen auto in de categorie S8 of AMG 63 of 65), ook al heeft de v12 van BMW wel veel power. De auto heeft gewoon een ander karakter.
schnitzerken zegt
BMW heeft misschien niet de snelste auto’s. maar geef toe, ze zijn allemaal sportiever, zien er sneller uit.. Ik moet wel eerlijk melden dat norbert reithofer de boel ferm toegeschroeft heeft en eigenlijk wel een hippie is (volgens mij dan).. En we zitten nu wel op het laagste punt van beschikbaarheid in de M-divisie = de M5, M6 komen er snel aan, een 1M ook.. En er komt binnenkort nog wel een verassing ;)
Thomas zegt
De grens tussen de topmodellen (non-M) en de M-modellen is enigszins vervaagd. Ik las in een interview dat ze dit bij BMW gelukkig ook al hadden begrepen. Het karakter van de nieuwe M modellen schijnt daarom weer meer uitgesproken M te zullen worden (‘hardcore’). De M3 GTS is idd een goede ontwikkeling.
Eerst nog maar eens zien of die trend zich voortzet. Gelukkig heb ik er nog een uit de tijd dat BMW M niet van Marketing was, maar nog gewoon van ouderwetsch Motorsport :).
Hupke zegt
Voor iedereen hierboven die zegt dat Mercedes geen sportiviteit in de genen heeft zeg ik
SCHAAM U EN LEER UW AUTOMOTIVE HISTORY!!!
Mercedes heeft de meest sportieve achtergrond denkbaar, net als auto union, het later audi.
Diegenen hierboven zullen ook niet weten dat ook Bentley en Jaguar ooit de dominante merken waren.
Trouwens als ik m’n vader moet geloven kocht toen hij jong was ieder zichzelf respecterende jongeling met wat geld een Alfa of een Lancia, of een Lotus of een amerikaan en toen hij nog heel jong was was het de Opel GT en daarna is het misgelopen met Opel en het manta/rally volk.
citro-feel zegt
Als ik ooit een duitse auto zou rijden (erg onwaarschijnlijk trouwens), dan zal het wel een mercedes zijn, audi is zoo onpersoonlijk (zelfde voorkant op alle modellen) en bmw is gewoon enorm “wannabe”: iedereen denkt “ik heb een BMW gekocht, nu zullen ze wel naar mij opkijken!” Terwijl de anderen je vies bekijken omdat je asociaal rijdt en omdat je denkt dat je stoer bent (vicieuse cirkel). De enige bmw die me wel kan bekoren is de Z4 omdat het gewoon een leuke, veelzijdige wagen is die niet zoveel kost, maar voor de rest, geef mij maar mercedes (SLS AMG, SLR Mclaren, SL65 AMG black-series, …)
Citrofiel zegt
@citro-feel: En Mercedes staat erom bekend het meest comfortabel te zijn, en daar geven wij ook wel om hè. ;)
citro-feel zegt
@Citrofiel: inderdaad ook een niet onbelangrijke factor. Want audi en vering, die woorden komen ook enkel in een ontkennende zin voor… De vering van bmw is al iets beter maar ja zeggen dat je daarom liever bmw rijdt is zoals zeggen dat je liever iemand van 93 neukt dan iemand van 95… (het een gaat al wat beter dan het ander maar fantastisch is het niet :D)
C220AMG zegt
Naar mijn mening hebben alle 3 de merken sportiviteit hoog in het vaandel staan! Enkel geeft ieder merk hier zijn eigen interpretatie aan. Wat mij echter niet zou verbazen is dat bmw misschien een beetje aan sportiviteit inlevert volgens sommige omdat audi flink aan de weg heeft getimmerd de laatste jaren, niet tot ieders genoegen uiteraard, maar ze staan er wel met flink wat sportief getinte wagens. Voor de een voorspelbaar en saai voor de ander “hemels”. Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat bmw misschien wel dezelfde gebleven is maar dat vooral Audi in een sneltrein is gestapt en van “weinig” sportiefs ineens het halve gamma aanbied met een s-line of een s-versie of zelfs RS. Daarbij is Mercedes, beter gezegd AMG een aantal jaren geleden ook een andere weg ingeslagen door zich meer de toon meer te leggen in de concumenten auto’s en niet enkel in de racerij. Vroeger was een amg model vooral een mercedes met een zware motor erin, maar de consument wordt veeleisender en wilt graag comfort.
Ach om een lang verhaal kort te maken, ik denk dat bmw nog steeds dat sportieve merk van vroeger is, alleen zijn er een paar merken bij gekomen. Die willen ook hun graantje meepikken!
pedro zegt
lol
ik was vanochtend nog een artikel aan het lezen in mijn auto wereld over de oudste m3 tot de nieuwste
echt vette auto’s al zal ik zelf er nooit mee willen rijden …
spykerboy zegt
voor mij toch bmw :) iets minder luxe dan all die troep in die AMG’s enzo ;) dat moet je niet willen in een sportauto ;)
Dev zegt
@ KaChing
Dat is al lang niet meer zo. De C en de E rijden veel beter dan respectievelijk de 3 en de 5. Enigste puntje wat ik je wellicht kan geven is de 6 serie tegen de E-coupé. Daar valt nog over te stechelen.
jzaero zegt
@Dev: Wat is in jouw ogen goed rijden? Comfortabel cruisen en lekker rustig op de achterbank zitten, of ook eens een keertje flink sturen wanneer het kan? Ik heb ervaring met veel BMW’s en een aantal Mercedessen. Deze twee verschillen toch wel heel erg. Ga jij voor sportief sturen? Fijn, een Merc gaat snel de bocht om, maar is toch meer op het comfort gericht. Hier zal een BMW toch veel lekkerder aanvoelen. De merc is geweldig voor het alledaagse leven, maar qua sturen doen ze het nog net niet goed genoeg. Het verschil is ook duidelijk te merken. Een BMW is toch net iets harder geveerd, een Merc stuk zachter. Ook zachter voor de passagiers. Dat wil niet zeggen dat een BMW als een plank aanvoelt. Integendeel, ze hebben een prima compromis gevonden tussen sportief en comfort. Ik weet niet hoe dat met de nieuwe 5 zit, maar met de huidige 3 en oude 5 was dat toch wel het geval.
RonnieD zegt
Wat een onzinartikel. De sportiviteit van een merk wordt niet bepaald door een paar modellen die nagenoeg niemand kan betalen, maar door de meestverkochte modellen.
Blijkbaar trapt deze Wouter met open ogen in de slimme marketingtrucs van MB en audi.
waverider zegt
Alfa…
BMWGEK zegt
Ik vind dat BMW nog steeds een sportief automerk is. De BMW M5 komt er weer aan net zo als de M6. En de BMW 760i is even snel als een s 63 AMG en de s8 is nog langzamen, dan is de 760i toch wel een s 63 amg/ s8 killer?
Bartje zegt
Wat mij altijd opvalt aan autoblog en de reaguurders is dat men de verkoop van ubersportieve modellen en dikke motoren aanprijst, bv. als er weer een aantal zwaardere motoren worden geleverd in een bepaald model, vindt men dat maar altijd normaal, maar die verkopen bijna niet! Natuurlijk rijdt een V8 turbo in combinatie met een fatsoenlijk chassis beter dan een klein geblazen motortje. Maar het moet ook rendabel zijn voor de fabrikant en betaalbaar zijn voor de modale autoliefhebber. Echter, wat wordt het meest verkocht in België en Nederland onder de premium merken? 4 cylinders of kleine 6 cylinders! jop, A4 Audi’s 2.0tdi, A3 1.6, BMW 320d of 320i, 525d, Mercedes E220cdi, C200… AMG, RS en M modellen zijn de uitzonderingen. En net bij de “gewone” modellen vind ‘k dat je bij BMW beter af bent, je krijgt achterwielaandrijving en een scherp sturende wagen bij ieder model terwijl dat bij goedkope Audi’s voorwielaandrijving is. Mercedes rijdt naar mijn mening meer comfortabel als een BMW maar ook minder sportief. En als we dan de M, RS & AMG modellen vergelijken is het toch BMW die de scherpst sturende modellen levert. Mercedes en audi zijn de geblazen toer opgegaan en dan is het niet moeilijk om veel vermogen & koppel te leveren op ieder moment (wat boeit die halve seconde sneller naar de 100 toch??). In de laatste review tussen een Cadillac CTS-V coupe, Audi RS5 en BMW M3 kwam deze laatste (ook al is hij de oudste van de 3) als beste uit de test. Het draait niet om vermogen, het draait om het geheel en hoe goed dat uitgebalanceerd is en dat is bij de M-modellen altijd super geweest. Cijfers dienen vaak meer om op café mee op te scheppen en meer is niet altijd beter (referentie: Lotus Elise 136pk).
PCCB zegt
@Bartje: Kon het zelf niet beter verwoorden. Nagel op de kop, wat mij betreft!
M-Power zegt
de variatië is inderdaad wel immens bij de andere 2 merken.
je gaat voor een amg als je amerikaans geweld wilt met toch wel de looks.
je gaat voor audi als je waanzinnig hard wilt sturen en de iets meer ingetogen persoon bent.
en uiteindelijk ga je voor bmw omdat je van je 6 jaar al zo eentje wil, omdat het gewoon een deel van je opvoeding is.(zoals mij dus)
MAAR: de R8 en SLS zijn uiteraard sublieme wagens, maar met wat vallen ze te vergelijken bij bmw? bij geen 1, juist.
De M5 bijvoorbeeld is een sportieve sedan, geen eat-your-heart-out lambo, ferrari killer etc. en dat zijn de R8 en SLS dan weer wel.
bmw doet gewoon z’n eigen ding.
als afsluiter wil ik toch wel even zeggen dat ALLE 3 de merken van écht goede kwaliteit zijn en ik er geen van zou weigeren (nieuwe generatie dus, geen 190D >.< )
jimmy zegt
@M-Power: Jij hebt er verstand van. Sluit me helemaal bij jouw mening aan.
wolf zegt
Het is misschien een mooie topic, maar waar het er bij de bonzen in Munchen over gaat is Money, profitability en return on investment. En ik ben ervan overtuigd dat je niet je winst haalt uit een hele resem peperdure autos (R&O costs)met kleinen aantallen maar wel meer uit één enkel model dat veel meer opbrengt en in hogere aantallen.
Dus laat ze bij mercedes maar heel veel modellen ontwikkelen die in kleine aantallen verkocht worden. We zullen zien wie gelijk gehad heeft.
En trouwens : Er komt een nieuwe M5, M6 en een 1serie M.
Mocht dat nog niet voldoen kan je inderdaad nog naar Alpina, Schnitzer en allerhande andere tuners waar BMW ook veel aan verdient.
VeniVidiVici zegt
Ja hoor Wouter, Je kan je de M1 nog herinneren met een snottebel aan je neus en zo’n beetje net uit de luiers was je zwaar onder de indruk.
Volgens mij was je toen alleen zwaar onder de indruk van de tiet van je moeder :P
Maar het is wel waar als fervent BMW liefhebber zie ik ook dat BMW een beetje achterop begint te raken wat betreft aanbod van snelle topmodellen. Vandaag de dag moeten ze het echt hebben van BMW tuners zoals AC Schnitzer, Hartge, G-Power of Hamann!!
Maarten zegt
BMW is en blijft altijd het sportiefst :D
iTsMeNi zegt
BMW maakt wel specifiek motoren voor zijn M modellen. Een V8 voor de M3, een V10 voor de M5/6, en een V8 Biturbo voor de X5/6 M.
Mercedes maakt 1 gigantische motor (de 63 V8) en steekt hem in alle AMG modellen (inclusief de SLS). Om de onderlinge orde te handhaven passen het motormanagement aan naargelang het koetswerk. Daarnaast zijn AMG modellen meer muscle cars, dan scherpe racemachines. En de motor uit de 65 AMG modellen drijft tevens ook de Maybach aan …
Audi gebruikt een V6 TFSI voor de S4 en lepelt diezelfde motor dan in zijn hybrides … De R8 is gebaseerd op de Lamborghini Gallardo en is daarom geen ‘echte’ Audi. De V10 uit de S/RS modellen is ook gebaseerd op de Lambo V10. De RS5 is goed.
wolf zegt
Nog even : ik zie Mercedes nog altijd voor oudere personen, die een bom geld op tafel kunnnen leggen zonder dat ze meer dan 10% van de capaciteiten gebruiken die de auto kan.
Een Audi is dan weer voor de vlotte jonge managers (johnny’s en Marina’s) die niks van auto’s kennen en die enkel een hekel hebben om met een BMW te willen rijden.
En BMW ’s zijn voor mensen die hun professioneel succes willen vereenzelvigd zien en de sportieve capaciteiten van de auto willen gebruiken.
En of dat je nu kan kiezen uit 69 types of uit 8 je kan maar met één auto tegelijk rijden.
Merry zegt
@wolf: grappig, iedereen ziet het weer anders.
En uit onderzoekt blijkt ook dat weinig BMW rijders weet welke wielen worden aangedreven, tot zover de auto kennis dus.
Het is een illusie om te denken dat er een Mercedes, BMW of Audi rijder is.
Nu is Audi in en wil iedereen een grijze/zilvere Audi.
Ook al is het een 10 jaar oud model.
Een tijdje terug was dat BMW.
Mercedes maakt niet echt auto’s in het lage sigment dus die vallen af.
Al moet ik wel zeggen dat de echte big spenders idd voor een Mercedes-Benz gaan maar dat is ook altijd het speel veld geweest van Mercedes.
Maargoed er zullen altijd trends zijn en veel mensen volgen dat, zeker omdat 80% van de auto rijders weinig van de techniek afweten en dat ook niet willen weten.
Die willen gewoon “in” zijn, daarom verkoopt g-star ook zoveel, genoeg single mannen die het al te graag aantrekken omdat het hip zou moeten zijn.
wolf zegt
zeg, kunnen jullie eens nagaan welk merk er de laatste jaren het meest gelauwerd werd voor zijn motoren en vooral dan welke motoren???
Ik zal jullie al het antwoord geven : BMW
wolf zegt
En als we het over sportiviteit hebben, praten we ook over de looks en daar kan Audi en Mercedes, meer nog, absoluut niet typen aan BMW.
Voor de hollanders op deze site, één van mijn droomwagens is een spyker, enkel spijtig dat er een Audi motor inzit. k zou als alternatief wel nog kunnen kiezen voor een Wiesmann, met een BMW motor. beiden zijn pure po…o als je het mij vraagt. Kunnen we daar eens een topic over maken???? Wouter????
StijnB zegt
In het topsegment moet BMW misschien (op dit moment) wat steken laten vallen. Maar ze hebben volgens mij nog steeds (algemeen genomen) het sportiefste gamma. En dit kan ik ook uit de intro van het artikel van Wouter afleiden. Want “sportief, praktisch en wat duurder” slaat niet op de R8 noch SLS, die zijn noch praktisch nog ‘wat’ duurder. Dit zijn gewoon dure supersportwagens. Als je een sportief en (nog steeds relatief) praktisch alternatief zoekt, dat wat meer mag kosten, van een gezinswagen of modale coupé dan kom je nog steeds bij BMW uit…
(niet dat ik hierachter zoek, gezinswagens zijn voor mensen wiens enig doel voortplanting is :p)
VeniVidiVici zegt
@ wolf:
Mooie beschrijving bij 13:06 ben ik het zeker mee eens :)
En dat is wel zo BMW is vandaag de dag DE winnaar wat betreft hoog presterende motoren en die daarbij verbazingwekkend zuinig zijn! En daar zijn andere merken nog mee aan het worstelen om dat ook gedaan te krijgen. Al komt VAG erg dichtbij!
jzaero zegt
En uiteraard, wat de auteur hier schrijft, gaat vooral over vermogen. Ik vind dat Merc en Audi inderdaad een prachtig legioen aan sportieve modellen hebben, maar daar gaat het niet altijd om. Als je de afgelopen M modellen trouwens vergelijkt met de sportmodellen van de concurrenten van hun tijd, dan kwam de M-divisie er wel in de meeste gevallen beter uit. Helaas heeft BMW nu slechts een handjevol M-modellen in hun modellengamma zitten.
Waar het om gaat, is dat zij de sportiviteit in elke klasse goed kunnen benaderen. Van zowel de 1-serie tot de 7-serie. De M-modellen zetten daar nog extra nadruk op, maar dat zal voor de meeste mensen een worst wezen. Die willen een betaalbare goed sturende auto, en dan is een model in de goedkopere modellen dan een M-model helemaal niet zo’n slechte keus.
Men zal zelfs kunnen overwegen om een 550i te nemen in plaats van een M5 omdat dat toch lekkerder is in het alledaagse leven. Bergen koppel, maar niet zo snoeihard. Tenzij jij elk weekend een circuit pakt, dan kan ik me voorstellen dat jij een M5 koopt.
pieter zegt
Ik heb liever een eerlijke, betaalbare, onopvallende 135i coupé dan alle overpowered AMG, (R)S en M modellen bij elkaar. Daar hebben MB en Audi nog steeds geen antwoord op.
racht zegt
schrijver verwart sportiviteit met performance. Ben absoluut geen BMW-fan (integendeel), maar geloof wel dat BMW sportiviteit (onderstel, balans, motorkarakteristiek)in de genen heeft zitten, terwijl Mercedes en Audi daar kunstgrepen voor moeten uithalen.
RazorHead zegt
tja, gelijk heb je, ze moeten eens terug sportieve modellen maken!
en niet zo als de M6, oke, een zeeeer leuke auto.. maar gewoon veel te zwaar. gewoon terug als vroeger, leuke lichte autotjes met een lekkere 6 in lijn!
HDM zegt
@pieter: geruchten blijven hardnekkig dat de komende A-klasse er mogelijk ook als coupé komt. Het wordt sowieso een lage hatchback zoals de 1-serie, dus een coupé zou geen onverwachte zet zijn.
Jaja, Juist zegt
Ah, als jonge gast kunnen we enkel maar dromen over een aankoop van een nieuwe M3. Geen probleem, we gaan gewoon terug in de tijd. Zo’n oude M3, kan het nog beter? Nuja, even onbetaalbaar voor velen, maar die droom wordt wel wat minder droom. :D
VeniVidiVici zegt
@ wolf:
typ maar gewoon, beiden zijn pure PORNO, hier op AB zitten geen EO figuren ;)
wolf zegt
Willen we eens wat circuit/race statistieken loslaten van de prestaties van BMW en vergelijken met die van Audi en Mercedes????
Is er één auto die meer overwinningen heeft behaalt dat de M3???
Timmie zegt
Ik ga niet akkoord met de mening dat er nog werk aan de winkel is voor BMW. Ik vind dat BMW zijn eigen weg moet volgen, en NIET de concurrentie, met name Audi en Mercedes…
jorden zegt
toch denk ik dat 99% van de BMW kopers het oke vinden dat de 1,3 en 5 serie sportief zijn en niet zitten te treuren over het ontbreken van zogenaamde “M” legendes.
Bij mercedes en audi moet je wel erg diep in de buidel voor sportiviteit.
Bohica zegt
Ik denk dat bartje hier tot nu toe het meest zinnige zegt.
En dat Mpower grotendeels gelijkt heeft op 1 ding na.
Dat de R8 leuk is en alleen in zijn klasse staat.
Je bedoelt een grappige auto die redelijk snel is maar ERG duur is in vergelijking met wat je krijgt en zijn veel leukere snellere auto’s te krijgen voor dat geld.
Nissan R35 GTR en een Corvette z06
schnitzerken zegt
@Merry:
Is een A of B klasse dan in een hoog segment?
Merry zegt
@schnitzerken: nee dat is een mercedes onwaardig sigment!
HitcH zegt
Aan alle BMW en MB lullen die hier liggen te zagen over hoe goed hun auto’s wel zijn zou ik graag zeggen: GET OVER YOURSELF! En voor het evenwicht beetje te herstellen… AUDI is best :p
jzaero zegt
@HitcH: Front wheel drive sucks?
BmwMPower zegt
Ga naar de ‘Ring en zie wat BMW gedaan heeft.
Punt.
Scirocco zegt
Ik ben het wel met je eens wouter.
Komt grotendeels omdat bmw tegenwoordig grote, zware en daarmee logge bakken maakt. Ze zijn pas leuk met een 30i motor erin omdat ze gewoon te zwaar en groot zijn. Kijk naar de nieuwe 5 serie, die is gigantisch. De 3 serie is ook een stuk groter dan de e46. BMW is de nieuwe mooiboy, niet alleen het publiek die het koopt, maar nu is de auto zelf ook een mooiboy met al zn poespas..
bob zegt
De M BMW’s van nu zijn lafjes, een 530d lijkt te veel op een M5, vroeger kon je bij BMW duidelijk zien waneer je te maken had met een dikke M uitvoering, das nu niet het geval.
De oude M’s zijn cool, maar tegenwoordig geef mij maar een dikke AMG! Audi heeft heen beetje het zelfde probleem, Audi heeft goede looks, maar de snelle versies zijn niet echt veel dikker dan een TDI.
Ik moet wel zeggen dat tot dik 10 jaar terug er meer onderscheid was tussen een normale uitvoering van een model en de “dikke” versie.
Nu zie je veel minder spoilers etc…
jzaero zegt
@bob: Koop eens een bril?
jzaero zegt
@bob: En wat ik raar vind aan jouw uitspraak, BMW is juist in de laatste jaren met hun M-modellen meer gaan schreeuwen (ben ik geen fan van). Vroeger was het juist dat het M model veel meer op het standaard model leek. Een wolf in schaapskleren. Tegenwoordig is dat andersom.
jimmy zegt
Waar geen rekening wordt gehouden is bijvoorbeeld de 335i. Dit is natuurlijk gewoon een s4/s5 (de V6T modellen dan). Bij bmw tellen deze niet mee als M-modellen en bij Audi staan ze wel als S-modellen. Hetzelfde geldt voor de 135i.
M-Power zegt
@jimmy: inderdaad, ze hebben geen op te bouwen reputatie van: kijk, ik ben een bijna race auto! en dat heeft audi wel
RALM zegt
@bob: ooit gehoord van onderhuidse veranderingen? M-modellen bij BMW en de RS-Modellen bij Audi zijn wel degelijk anders dan dan een 530i of een ”TDI”. Er wordt onderhuids superveel aan het onderstel en de rij-eigenschappen verandert, tevens is er altijd een legio aan mogelijkheden betreffende throttle-response, hardheid onderstel, beschikbare vermogen etc etc.
OT: Ben het niet eens met de strekking van het artikel. Tevens vind ik het opmerkelijk om dit uit de mond van Wouter te horen die zelf fervent BMW-fanboy is zover ik weet, is dit een move om objectief te lijken ofzo? Ik vind zelf (en denk dat veel autoliefhebbers het met me eens zijn) dat BMW nog steeds verreweg de sportiefste auto’s bouwt van de ”big-3”. Audi is saai qua design, rij-eigenschappen, zelfs de S- en RS-modellen worden vaak als ”niet erg spannend”/erg veilig bestempelt, of ze er nu 500 of 600 pk uit persen. Mercedes heeft voor mij nooit echt een sportief imago gehad, de auto’s zelf rijden erg veilig,zijn vooral populair bij een ouder publiek en die AMG modellen zijn weer compleet over de top (vaak te zien in TopGear) en een soort ongeleide projectielen zodra je het gaspedaal vloert (niet mijn idee van een rijders-auto, wel leuk overigens). De normale uitvoeringen zijn daarentegen weer erg saaaai. BMW heeft wat mij betreft de perfecte balans, zelfs de normalere uitvoeringen hebben prima rij-eigenschappen, steken degelijk in elkaar en zien er tenminste nog niet zo saai uit als eenheidsworst-Audi en 65+merk/taxibedrijf-Mercedes. Daarnaast worden de M-modellen keer op keer bestempeld als beste uit hun klasses en worden gezien als ware rijdersauto’s met superieure rij-eigenschappen. (let op: dit komt niet van een BMW-fanboy!)
Poll zegt
‘T is gewoon vreemd dat je een M-pakket kunt bestellen op een Fünfer, dat hoort niet. En het komt ook zo wannabe over met die stickertjes. Maak ze dan allemaal zo, of noem het sport pakket ofzo. Maar M’s zijn zeker niet ‘lafjes’.
jzaero zegt
@Poll: Welke stickers? Voor zover ik weet krijg jij bij een sportpakket geen M5 sticker achterop geplakt. Bovendien, het M-pakket is toch ook een sportpakket? Het heet dan ook M-aerodynamica pakket, er wordt ook niks verandert als je slechts de naam van dit pakket een draai geeft.
NLBUURMAN zegt
@jzaero: hooo eens even, je hebt verschillende M-pakketen: een compleet M pakket, dwz: M-stuur, tellers, pookknop aan de binnenkant, een M-onderstel, en een M-aerodynamica pakket, dezen zijn ook allen los verkrijgbaar. zo is het iig bij de Z3, wij hebben namelijk wel een M-onderstel, maar geen M-badges in het interieur, of een Widebody.
jzaero zegt
@NLBUURMAN: Uiteraard, maar waar hij op doelde is het uiterlijk ;). Ik weet best wel dat er verschillende dingen apart te verkrijgen zijn, het uiterlijk echter heeft voornamelijk met het aerodynamica pakket te maken.
zesinlijn zegt
@NLBUURMAN: Vriend, kun je mij AUB uitleggen wat je bedoelt met een Wide Body in combinatie met een Z3?
En wat dat te maken heeft met BMW M….?
Dat verband zie ik namelijk niet.
NLBUURMAN zegt
@zesinlijn: op de Z3 was een wide body af fabriek verkrijgbaar, mijn oom heeft de Widebody versie, en M optica/onderstel, en wij hebben alleen het onderstel, maar niet de widebody. dit is dus ook een “los onderdeel” wat je kunt krijgen. de widebody is, zoals de naam doet vermoeden, breder, vooral in de heupen achter, bredere wielkasten, en iets opdringeriger.
zesinlijn zegt
@NLBUURMAN: Ik heb een sterk vermoeden dat je je lelijk vergist. Kijk maar eens naar het boujaar van de auto van je oom. Die zal jonger zijn dan die van je ouders. Waarschijnlijk van na april ’99.
Vóór de facelift:
Ná de facelift:
zesinlijn zegt
@NLBUURMAN: Hier zie je het misschien iets beter, veel meer ‘heupen’, dit heeft echter helemaal niets te maken met ‘M’…
NLBUURMAN zegt
@zesinlijn: oei, de Z3 van m’n oom is een 2.8 zesinlijn uit 1997… en die van ons? een 1.8 uit ’96, nu jij weer :) ze hebben dus wel dezelfde achterlichten, maar m’n oom heeft wel de bredere body, zoals je een beetje kunt zien op de laatste foto
zesinlijn zegt
@NLBUURMAN: Zeker ‘oei’… Hier moet ik even in duiken want nu wil het ook wéten ook. Je hoort nog van me…. ;)
zesinlijn zegt
@NLBUURMAN: Ja, daar ben ik weer. Het zit dus zo;
Voor de facelift waren alle zescylinders (de 2.8 en de 3.2) breder dan de viercylinders. De M roadster (3.2) was dus even breed als een 2.8 (geen M) ofn andersom, een 2.8 (geen M) was even breed als een M-Roadster(3.2).
Vanaf de facelift hadden àlle Z3’s een ‘dikke’ kont. Dus ook de 4 cylinders.
De ‘dikte’ van de kont, in jouw woorden ‘widebody’, heeft dus niets te maken met een ‘M pakket’ maar met het type motor. 4 cylinder = smal, 6 cylinder = dik
Met vriendelijke groet,
Zesinlijn
NLBUURMAN zegt
@zesinlijn: dank je!
GOD zegt
Iedereen die naar de Super de boer rijd in zijn auto heeft een supercar.
Idereen die super tankt heeft een supercar.
Elke pool en rus rijd in een zoepecar.
Wat is er dan zo bijzonder aan? iedereen heeft er 1
jzaero zegt
Ik moet wel zeggen: de E34 M5 en de E39 M5 blijven toch wel een droom hoor, daar kunnen de nieuwe Bimmers ook echt niet tegenop ;]
martijn zegt
Ontzettend slecht item. Het is nog altijd zo dat IEDERE BMW beter rijdt (veel direct weggedrag, minder rol van de carrosserie) dan haar direct concurrenten van mercedes en audi.
Vergelijk:
1 serie en een A3. De A3 komt niet eens in de buurt van de BMW qua weggedrag.
3 serie en C klasse. Lijkt me duidelijk.
5 serie en E klasse. E klasse is kansloos qua sportiviteit.
5 serie en A6. Zelfde als een E klasse…
Dus ondanks dat BMW geen supercar heeft ontwikkeld zijn de ‘normale’ modellen nog altijd vele malen sportiever dan wat er van Audi en Mercedes komt.
bob zegt
@ RALM
Ja ik snap je helemaal, maar het gaat mij nu even om de looks, een E30 M3 is 10x dikker dan de nieuwe E90 M3.
Vroeger kon je duidelijk zien dat je te maken had met een M, als ik op straat loop moet ik eerst 2 x kijken om er zeker van te zijn dat het een op gedrikte Diesel is of een echt M.
sjaak zegt
@Hitch
Audi is the best als de rest geweest is. Audi is geen premium merk hoe graag ze het ook willen. Een Audi is 50% Skoda/ VW en 50% marketing. De domme massa trapt vooral in het laatste. Veel plezier met je Skaudi
Sneep zegt
Dit is wat ik al vaker heb gezegd.
1. AMG
2. RS
3. M
Die M6 was natuurlijk een lachertje.
bob zegt
Ik mis spoilers etc… zie hier een 190 Benz, waar duidelijk zichbaar is dat de voorste een Evo is, veel dikker dan de achterste.
albertus-hanko zegt
STELLING: BMW IS NIET MEER HET SPORTIEVE PREMIUM MERK:
Wij albertus en hanko willen haarfijn uitleggen waarom dit niet zo is. het is namelijk absoluut niet zo.
BMW zich zelve is begonnen als vliegtuigbouwer in 1816 te rio jaineiro, daarmee komen we meteen bij het eerste punt van ontkenning! Heeft er ooit iemand een sportieve premium auto gezien gemaakt door een vliegtuigbouwer zoals boeing? NEE zij maken vliegtuigen, totaal iets anders. Punt twee, als je dit gaat toekennen, zeg je indirect dat Hitler beter was in de oorlog. Was dat zo? NEE
Punt drie: Is een niet- sportieve auto sortief? NEE, dus daarom kan een afgeleide daaarvan ook niet sportief zijn!
Premium is een ruim begrip, het kan ook betekenen dat je premium member bent op een vieze site, en ooit een vieze auto gezien? Nee. Dank voor de aandacht voor ons betoog, ik wens jullie veel succes met het onderuit halen van deze arguementen, want dat word lastig want dit zijn keiharde feiten die jullie bijdehandjes niet onder ogen willen zien. groeten albertus en hanko!
VW-GROUP zegt
Lastig he kiezen?
Duitse auto’s zijn zo goed ,je kan hier en daar wel kritiek op hebben maar al met al is het totaalpakket goed.
Alleen jammer dat ze niet met een Frans/japans/maak niet uit welk land zijn/haar auto’s gaan vergelijken.
mja dan zijn we zo uitgepraat duitse auto’s THE BEST!!!!!
PiK zegt
@ albertus-hanko
Jullie zijn supercool, mag ik samen met jullie een accountje delen, zou me super leuk lijken. Voegen jullie me toe op superdudes? Thanks xx
Rhyo zegt
Topicstarter zegt: S modellen van audi bla bla.
Maar concurrent voor bijvoorbeeld een S4 is gewoon een 335i.
TTRS -> Z435is. BMW gebruikt gewoon die speciale letters niet voor elk model. S8 S63AMG en geen concurrent van BMW? De nieuwe 760i levert al een kleine 544pk. Volgens mij moet dit een S8 snot voor het ogen laten zien…
Niels zegt
@ Bob: jij snapt het! Hoe groter de spoilers, des te sportiever de auto!
@ iedereen: als je in een M, RS of AMG hebt gereden en je hebt ook nog een een beetje verstand van (sportief) rijden, dan snap je wat hier bedoeld wordt.
En als je wat minder bevoorrecht bent, gewoon eens een aflevering van top gear kijken. En dan goed opletten als een M3 een RS4 en C64 AMG finaal van het circuit af rijdt.
Dit geldt trouwens ook voor de niet M-modellen en vergelijkbare modellen van Audi en MB. Zie opmerking van Martijn.
Rhyo zegt
Owja en ”werk aan de winkel voor BMW”?
Ik weet niet hoor, maar BMW is marktleider @ the moment. Audi en of mercedes komen qua waarde niet eens in de buurt.
C36 owner zegt
en mercedes heeft S65 die killt bmw en audi weer..
BaRa zegt
BMW heeft de reputatie van sportief te zijn, en die reputatie wordt door hun marketing intensief bestendigt. Ze hebben dus gewoon niet zoveel so-called sportieve modellen nodig om toch klanten te trekken die aangetrokken worden door sportiviteit. De echte massa van BMW-rijders kiest uiteindelijk gewoon voor het sportieve IMAGO, maar niet voor de sportieve werkelijkheid. Op dat vlak hebben zowel Mercedes en Audi een perceptie-achterstand, en als ze dat willen rechtkrijgen hebben ze gewoon een breder aanbod nodig.
Timmie zegt
@BaRa: De meesten kiezen inderdaad voor het sportieve imago, iets ontastbaars waar men blijkbaar veel geld voor over heeft. Niet verwonderlijk: het gros van bedrijven zet premium auto’s in, omwille van imago (en andere economische factoren zoals restwaarde). Een bedrijf dat niet aan zijn imago werkt, is gedoemd tot faillissement.
Dennis zegt
BMW is wel premium, Audi totaal niet!
adil zegt
bmw is besmet met het audi virus; ze maken autos die lijken op de grote of kleine broer. die 5 serie is gewoon een 7 serie alleen net iets anders zoiets heeft de a6 ook met de a8 en als dalijk de nieuwe 3 serie komt weet ik wel zeker dat het een kleine 5 gaat worden.. en om standaard audis te gaan vergelijken met standaard bmws.. ik noem aandrijving en rijgedrag als punten waarbij ze allebei een andere filosofie op na houden
lincoln zegt
gympen en een trainingspak .. da,s pas sportief ..
ski-box op je auto .. ook sportief ..
voetbal kijken op tv .. zeer sportief ..
over voetbal praten .. sportief ..
kortom .. de ultieme natte droom van elke luie donder ..
DM zegt
Lijkt me duidelijk dat BMW het allang kwijt is. Ik quote Jeremy C in z’n fameuze rode RS4-uitzending: “Is it better than the BMW M3? I think it is.”
En dat was de vorige generatie al. Bye bye zwaai zwaai naar de fanbmwoys.
DonEmilio zegt
@DM: En als Jeremy zegt dat een Lada Niva beter is dan een BMW M3 dan geloof je dat zeker ook?Kijk maar even naar dit filmpje.Let dan specifiek op stukje bij 8.11s http://www.youtube.com/watch?v=DaZExdTHHjY
DM zegt
@DonEmilio:
@9.32: Boring.
Oh, en NewGen M3 vs. OldGen RS4? Muhahaha!
DonEmilio zegt
@DM: 9.32:boring?? Als je btw bedoelt dat jeremy boring zegt als die bmw voorbij rijdt; dat intereseert me geen bal.Jeremy is wel vaker onsportief als zijn eigen favoriete auto niet beter is.Btw toen dit filmpje gemaakt werd was die Audi de laatste Rs4 van die modellenreeks dus… Ga jij maar eerst je huiswerk doen voordat je me probeert te “dissen”
343bhp zegt
BMW is wel degelijk een sportief merk, maar de meeste mensen laten zich tegenwoordig afleiden door badges. Als ergens AMG op staat kun je er (meestal) vanuit gaan dat er power aanwezig is. Maar maakt dat de R63, ML63, S63 een sportieve auto? Denk het niet.
Audi plakt haar S-badge iets zorgvuldiger maar ook zij classificeren de S8 als “sportief”.
BMW is imo in de fout gegaan met de X5M en X6M maar ze blijven deze zwaargewichten iig niet als volwaardige ///M auto’s benaderen. Dat doen ze nog steeds met de 3 en 5 serie, en terecht.
Benjamin zegt
@Gelijk wie: Koop gewoon wat je wil en hou je bek … Mensen zijn gemaakt om het niet eens te zijn, en zullen het nooit worden lol. Trouwens is de “beste” wagen met argumenten of zelfs feiten niet te bepalen.
PS: Dit gaat velen van jullie nooit kunnen bevatten wegens te beperkte kijk op ALLES . Fire at will…
RND zegt
ja als je het zo snel in een verhaaltje zet zit er wel iets in, maar als je echt na denkt gaat het niet om kwantiteit maar kwaliteit…. en daarin overtreft BMW nogsteeds
M-Power zegt
weet niemand dan dat de S8, S63 AMG en de 750(!) te vergelijken zijn? de 760 heeft een V12, maar is gewoon een zakenauto, de S65 is daar te aso voor, maakt gewoon TEveel lawaai voor een limousine en heeft een ‘look at meeee’ uiterlijk.
Amen
majinstar zegt
Zal altijd zo blijven. Audi en Mercedes kunnen alleen maar dromen van zo’n titel.
RND zegt
ot: de performance lijn wordt ook niet vermeld
535D zegt
München, dan een hele poos niks en dan Ingolstad. Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi, dus laten we het daar helemaal niet over hebben.
De achterliggende reden zegt
Door de groene gedachtestroom die “an inconvenient truth” op gang bracht overleeft een automerk het niet met enkel power en performance. De merken die al sinds jaar en dag van exclusive en exotic cars leven kunnen dat mss wel. Hun cliënteel bestaat al jaren uit de enkelingen der aarde die massa’s poen hebben. En zij zullen er altijd zijn, klaar om veel geld aan auto’s te geven. Maar het is de grote middenmoot die het steeds moeilijker heeft om rond te geraken. Het zijn zij die getroffen worden door de kosten voortkomend uit de “green movement”. Het is die middenmoot die noodgedwongen de power car van de normale man moet omruilen voor een kleine en zuinige wagen. En laat nou net dat het klantenbestand van BMW, Audi en Mercedes zijn…
Maar waarom is dan enkel BMW niet meer het performance merk is dat ze vroeger wel waren? Omdat ze daar al lang ingezien hebben dat ze er met performance niet gaan geraken! Zij hebben de kaart gespeeld van wat de normale man echt wil: een mooie zuinige en toch sportieve wagen…
Audi heeft de R8, Waw, maar dat is dan ook een Lamborgini met wat andere onderdelen. Een Lamborgini dat toevallig ook eigendom is van de VAG groep. Idem bij Mercedes. Onder de daimler AG noemer is het spectrum groot genoeg om af en toe een gokje te wagen zonder al te veel risico en onkosten. Maar vergis u niet, Audi en Merc hebben misschien wat meer speelruimte, maar hun hoofdinkomsten komen uiteindelijk ook hoofdzakelijk van de normale man. Vroeg of laat zullen ze evenzeer gedwongen worden om sport & performance uit hun hoofd te zetten en een andere weg in te slaan.
De dag dat dat gebeurt zal BMW weer er weer staan als nooit tevoren. Want net als in de natuur is ook bij automerken “survival of the fittest”. En daar waar Audi en Merc al héél lang hun ziel verloren zijn door hun opslorping in joint ventures, moederbedrijven, overnames etc… is BMW nog steeds het BMW van toen. Daar waar bij Audi en Mercedes de aloude ziel enkel nog kunstmatig in de modellen gedwongen wordt is die bij BMW nog steeds aanwezig en puur. Dit artikel is daar trouwens het bewijs van. De BMW geest draaide nooit om “de snelste, meeste power, duurste of meest exclusieve wagen, maar een BMW is de reflectie van wat de normale man in de straat wil van een auto. Vroeger was dat top-power omdat het kon, nu is dat een compromis tussen prestatie, zuinigheid en kost.
Laten we binnen 10-15 jaar elkaar nog eens spreken…
DonEmilio zegt
@De achterliggende reden: Amen brother,zou het niet beter kunnen verwoorden.
bmwben zegt
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen voorkeur, maar wie zegt dat BMW niet sportief is heeft gewoon geen verstand.
En Wouter zelf weet ook wel beter. Kijk maar eens terug hoe geil hij werdt van de E92 M3
DIRK zegt
ik dacht laatst ook van: BMW heeft eigenlijk geen echte supersportwagen in hun segment!!!!!!
Sneep zegt
@ bmwben
Wertd met dt. Ik viel haast van m’n stoel van het lachen.
bmwben zegt
@Sneep
dan hoeft er niet veel te gebeuren om jou aan het lachen te krijgen
Dimglor zegt
Mja als je kijkt naar het aantal “top”modellen dan kan je inderdaad voor Mercedes kiezen… maar ze maken ook de A,B,R,Vito,Viano,…. terwijl Bmw enkel gewone wagens maakt die sowieso eigenlijk al redelijk vlot zijn…
DonEmilio zegt
BMW e90 325i en x3 2.5 worden nog steeds gemaakt hoor.Btw, als een BMWtje 5-6 jaar is, is dat zeker nog niet oud en al helemaal geen troep.
DonEmilio zegt
bovenstaande reactie @jimmy
Rick-dos zegt
Leuke mening Wouter, maar gezien het feit dat BMW nog steeds de sportieve benchmark in deze klasse is, is het ook een slecht onderbouwde mening. Maar daar hebben we het verder maar niet over…
Dawg zegt
BMW moet inderdaad gewoon een nieuwe M6 (inc. cabrio versie) en/of M3 CSL maken; brave bakken hebben we al genoeg …
bpc zegt
het verschil tussen audi,merecedes en bmw zit hem in de filosofie. elk merk kan een supersportwagen maken met goede wil juist gespendeert geld en wat soms hulp van buitenaf. (lotus dat de omega lotus maakt bv of het chassis van de nissan gtr)
zo maken mercedes en audi hun supersportievelingen (maar dan zonder die hulp van buitenaf),
bmw heeft idd tegenwoordig weining (of niks) te bieden op dat gebied,
maar stap eens in een mercedes c350 daarna in een audi a4 3.2 v6 en daarna in 335i:
alleen al bij het uitspreken van de namen weet je het verschil heb je ooit iemand horen zeggen over de merc of audi, waaaw,zalige auto ,goede handeling, baby m3 of subtiele sportieveling ? neen!
doe het zelfde met diesels van de merken of what ever you want,
het verschil is het volgende elke wagen dat bmw geproduceert heeft rijdt geweldig ook van de andere merken dat ze bezitten bv mini,
rijplezier en wegliging staat bij bmw bovenaan eender welke auto of welk soort auto ze maken en dat is niet het geval bij mercedes of audi , mercedes heeft ook geen enkele auto dat echt oncomfortabel is en audi? das de middenweg,… en exact om die reden is bmw nog altijd de top op gebied rijplezier en sportieviteit
zesinlijn zegt
@bpc: Amen to that!!
Sneep zegt
@ Rick-dos
BMW de sportieve benchmark in deze klasse?
Leuke mening. Helaas een slecht onderbouwde mening. Wouter daarentegen onderbouwt het prima in het stukje tekst.
Hij geeft gewoon de feiten.
Of was je soms weer sarcastisch…
BTW, diep in je hart weet jij ook wel dat BMW achterloopt op Audi en Mercedes, je kan het alleen niet hebben. Als Feyenoord-supporter geef ik ook toe dat Ajax op dit moment beter is. Jammer dat jij dat niet kan. Ik weet niet hoe oud je bent anders zou ik zeggen dat je volwassen moet worden.
Rick-dos zegt
@Sneep:
O ja, onderbouwt wouter die mening goed? En hoe doet hij dat dan? Door te stellen dat de M5 en M6 uit productie zijn genomen? Of door alle AMG en S modellen van Audi op te noemen?
Als dat voor jou al “goed” onderbouwd is dan ben jij wel heel snel te overtuigen. Maar goed, het zal wel aan je leeftijd liggen óf aan dat quasi objectieve Mercedes brilletje.
Piebe Post zegt
@albertus-hanko
Hallo beste jongens. Denken jullie ouders er wel om dat jullie het niet te laat maken? Volgens mij beginnen volgende week de scholen weer.
peter zegt
Heel slechte analyse vind ik. BMW is net wa
peter zegt
De reacties hierop ga ik niet eens lezen ..
Heel slechte analyse vind ik. BMW is net wat het is omdat elke BMW die je koopt sportief is. Ja, ook een 316i. Dat is net het verschil met bvb. Audi, die idd. veel sportieve modellen heeft, maar bij audi zijn dat voor mij gewoon image builders. Want feit blijft dat er aan de gemiddelde Audi NIETS sportief is, terwijl de goedkoopste bmw dat wel is.
Sneep zegt
Wouter onderbouwt zijn mening met feiten. Al waren de M5 en M6 nog niet uit productie, dan nog zijn het natuurlijk niet echte sportieve auto’s ook al willen BMW en jij ons dat graag laten geloven. Daarbij hoeft Wouter mij niet te overtuigen, het zijn gewoon de feiten.
En wat mijn Mercedes brilletje betreft, die doe ik alleen af als jij hetzelfde doet met je BMW bril.
Rick-dos zegt
@Sneep:
Volgens mij begrijp je het stukje van Wouter niet. Want als we jouw beredenering volgen dan hebben Mercedes en Audi al helemaal geen recht van spreken. Echte sportieve auto’s hebben zij ook niet. Waarmee je gelijk aantoont dat je hier onzin verkondigt door te stellen dat volgens jou Wouter zijn mening met feiten onderbouwt. Je begrijpt de argumenten niet eens…
Sneep zegt
@ Rick dos
Zie bericht hierboven.
Bols zegt
less is more, enkel die M1 mag zeker nog komen :)
Sneep zegt
@ Rick dos
Een R8 en een SLS zijn altijd nog sportiever dan welke BMW ook. Vooral met de laatste is dat een giller want iedereen weet dat luxe tegnwoordig op nummer een staat bij Mercedes.
BMW noemt zich wel sportief en dat is een schande met de M6.
Eigenlijk moet je je verdiepen in de historie van Mercedes.
Dat was pas sportiviteit. Helaas is dat tegenwoordig een stuk minder.
bueno zegt
belachelijk de 335i word helemaal vergeten.Kom maar op met jullie audis of lamme mercedessen kortom een 335i met 306 pk standaard effe tunen bij ZIPTUNING en dan heb je een prachtige 384 pk dus mannen mit hut und sigarrenautos kom maar als je durft.
BMW fan bueno
Cantago zegt
Het blijft vreselijk jammer dat BMW zich als “sportief merk” zo laat kennen door niet met een concurrent voor de R8 te komen. Aan de motor (BMW) in de McLaren F1 te zien kunnen ze er wel wat mee! En de M3 is ook een super goeie wagen… Maar geen R8 of SLS killer… Dus, waar blijf je nou BMW???
CSL zegt
Wat een lariekoek.
BMW is met gemak de sportiefste.
Welke BMW stuurt eigenlijk niet strak?
Nou ik kan wel een waslijst aan Audi’s en Mercedes noemen dit dat absoluut niet zijn en niet eens in de buurt komen noch het gevoel wekken ;) Audi al hellemaal met zijn FWD.
bueno zegt
helemaal met CSL eens.
Zjonnie zegt
BLABLABLA, iedereen heeft dus weer s zijn mening over de Duitse 3.. echt wat boeit het allemaal?, bedoel iemand die MB het beste vindt gaat niet hier zitten verkondigen dat Audi of BMW beter is, andersom ook zo..
De enigste BMW die ik zou willen rijden is een E46 M3 (CSL) of heel mss een E92/E93..
Verder gewoon de S/RS modellen van Audi!!
Jokkebrok zegt
Zoals altijd: BMW is saai!
cor zegt
Halo lieve mensen BMW word al heel lang geteisterd en aangevallen door merceders en audi maar mag de pret niet drukken , kijk enkel naar testen van topgear of andere testen voorbeeld van X6 of M3 of m5 van bmw gelijkwaardige auto,s moeten het nog steeds afleggen.sorry maar de waarheid is hard, dus geen appels met peren vergelijken een turbo met geen turbo zoals bmw. zo kan ik nog wel even goorgaan,merceders en audi zijn zeer goede auto,s maar BMW zeker niet slechter anders waren zij niet het meest verkochte auto ter wereld in deze catoregie. Groetjes Cor
Kempenaer zegt
Toch prefereer ik BMW nog altijd ver boven Mercedes en Audi, ze moeten alleen echt hoognodig werk gaan maken van een hogere kwaliteit en service.
cor zegt
Dat ik BMW boven Merceders en Audi prefereer is zeker, maar betreft de service heb je helemaal gelijk gewoon bar slecht hier schieten woorden te kort, zeker bij zo merk,maar ja de auto is prima.
Groetjes or
tarquesh zegt
B M double U.
Nou was ik vandaag in een jolige bui door een Funfer (bangle type).
Ik in mijn VW rechts daarvan. Druk, mochten alle niet harder dan 90 rijden daar.
En de Funfer moest ik even rechts voorbij duwen voor de lol. Voor de funfer zat het verkeer ook compact op elkaar te rijden.
Dat zal bij een ander merk en type niet zo vaak voorkomen bij mij.
O,wee, krijg ik geld in handen genoeg voor een bangle 5 dan staat die snel op mijn parkeer plaats.
RenesisHP zegt
@tarquesh:
Ehh, fout.
Audi rijders zijn ook typisch. ;)
PaulB zegt
-edit: je CAPS blijft hangen-