Autodeel-platforms SnappCar en My Wheels komen met een aantal cijfertjes op de proppen.
Onlangs spiegelden we je de toekomst van het autodelen al voor in deze uitgebreide uiteenzetting. Dit naar aanleiding van een aantal nieuwe initiatieven van fabrikanten en andere partijen om autodelen naar een hoger plan te brengen. Zo kunnen arme sloebers die zich niet in hun eentje een 911 kunnen veroorloven tegenwoordig officieel gezamelijk met een paar matties een Porsche leasen. En ook een handjevol BMW-bobo’s zette de introductie van MINI’s VISION NEXT 100 concept luister bij door een verhaal af te steken over Cooperizers en autodelen anno 2035.
Wij verstokte benzinehoofden van autoblog hebben een hard hoofd in de toekomst van autodelen, maar hoe zit het eigenlijk met de keiharde cijfers? Autodeelplatformen Oh SnappCar en My Wheels preken voor eigen parochie claimen dat Nederlanders steeds meer overtuigd worden van het concept ‘sharing is caring’ in de Telegraaf .
Deelauto’s komen namelijk naar je toe deze zomer. Naar verluidt maakten al vele tienduizenden Nederlanders een uitstapje of gingen op vakantie met de wielen van een wildvreemde, aldus Pascal Ontijd van SnappCar.
“Alleen al voor de zomermaanden mei tot en met augustus noteerden wij een recordaantal van 20.101 boekingen. Een stijging van bijna 100 procent ten opzichte van vorig jaar, toen zo’n 10.000 mensen via ons op vakantie gingen met een deelauto.”
De zomermaanden zijn dan ook misschien wel hét moment om een auto te delen. Mensen die op vakantie gaan met een vliegtuig naar hun Airbnb-adres in de gouden driehoek hebben hun auto bijvoorbeeld niet zelden een paar weekjes moederziel alleen voor de deur staan. Waarom niet slaande munt uit deze situatie slepen door het ding een paar weekjes te verhuren? Anderen die het hele jaar zonder auto of met een MX-5 door het leven gaan hebben juist wellicht behoefte aan een grote gezinsbak om met de auto naar hun vakantieadres te boenderen. My Wheels claimt een klandizie-toename van zo’n 60 procent. Karina Tiekstra van de deelgigant zegt er hetvolgende over.
“Het particuliere verhuren wordt steeds groter. In grote steden zien we al een tijdje groei, maar die slaat nu over naar de rest van het land.”
Zou het dan toch écht van de grond komen, dat autodelen?
erik64 zegt
Iemand een Audi te leen voor een arme plofkraker ?
xj40 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
xj40 zegt
@xj40: toppie;)
lekbak zegt
De gedachte alleen al dat volledig vreemden in mijn auto rijden, vreselijk. Iedereen zegt altijd dat ze zuinig zijn met andermans spullen, maar als ik die persoon beter leer kennen blijkt bijna elke keer weer dat ze toch minder voorzichtig zijn als met hun eigen. Logisch ook, het zijn mensen. Nee, ik ben niet zo zuinig op al mijn spullen om dat te laten verneuken door iemand anders.
E34M5Touring zegt
Voor mij is het ongelofelijk dat er mensen zijn die zeggen: Tuurlijk joh, neem maar mee naar Spanje hoor. Laad al je zooi er maar in en lekker op reis. No way no how dat ik dat ooit zou doen. Familie of goeie vrienden misschien, maar totale vreemden. I think not.
shibby zegt
Preken voor eigen parochie is inderdaad juist gezegd… Ik doe er niet aan mee
riri zegt
Een heel goed idee minder auto’s op de weg en geloof me je auto is geen stuiver meer waard wanneer je hem inruilt of verkoopt.
haroldv zegt
Ik vond het ook moeilijk, zoals velen hier. Toch dacht ik dat bij Airbnb ook, daar helpt het echt dat je kan zien wat de recensies over de huurders zeggen. Ik zou bijvoorbeeld mijn auto best kunnen uitlenen, maar dan moet het idd een liefhebber zijn, net als ik. Verder vraag ik me af hoeveel ‘auto’s van de zaak’ zo verhuurd worden. Het is immers bekend dat zij minder goed met hun auto omgaan, gemiddeld
Arnoud zegt
Sowieso niet met de getoonde auto.
86-GRG-1 Status kenteken: Ongeldig
riri zegt
@Original_Arnoud: Als je die gekrast of erger terug brengt heb je een groot probleem.
ikbenmnzus zegt
Liever niet. Bang voor het “don’t be gentle it’s a rental” verhaal.
porsche928 zegt
Kennis van mij verhuurd zijn Tesla voor €125 per dag. Gaat eigenlijk altijd goed totdat er een keer een Marrokaan kwam, zijn vrouw zei nog “zou je dat wel doen” maar de beste persoon gaat altijd uit van het goede in de mens. In plaats van naar familie in Belgie te rijden ziet hij hen een paar keer pendelen tussen Tilburg centrum en de Reeshof. Vervolgens ziet hij dat zijn Tesla met 100 over de snelweg rijdt terwijl het verbruik praktisch 0 is. Stond hij al op een autoambulance. De politie heeft hem teruggebracht. En vandaag verhuurd hij hem nog steeds, ook aan Marokanen. Wel fijn die tracker in een Tesla.
krokant zegt
@porsche928: Goed, de Zondagmorgen-vooroordelenronde hebben we ook weer gehad. Mijn god, simpele ziel, je kan het woord “Marokkanen” niet eens fatsoenlijk spellen. Alsjeblieft, jij doet gewoon niet meer mee vandaag.
riri zegt
@krokant: Ik snap het moraal van het verhaal niet (die heeft hij persoonlijk ook niet) .
pinut187 zegt
Zullen wellicht mensen zijn die hun auto puur als gebruiksmiddel zien en een extra centje kunnen gebruiken. Die mensen zit hoogstwaarschijnlijk niet op Autoblog..
Dutchdriftking zegt
Ik heb geen probleem met het huren van iemands auto, maar ik leen m’n eigen wagen echt niet uit.
riri zegt
Stel je hebt een busje nodig of ander vervoer dan is het ideaal en het goedkoper en in de buurt.
riri zegt
@riri: *het is goedkoper (iemand let op mij taal)
jordydeknecht zegt
@riri: mijn*
henkhupelschoten zegt
Was in München, ongelooflijk hoeveel car2go smarts daar rijden, voor de gewone stadse mens een prima oplossing!
riri zegt
@henkhupelschoten: Ik heb bijna 9 jaar daar gewoond
henkhupelschoten zegt
@riri: Ben nu best jaloers…
bofkont zegt
Kan mij niet voorstellen dat een echte autoliefhebber zijn wagen gaat uitlenen aan volstrekt vreemde mensen.
riri zegt
@bofkont: en aan bekende ? want dat kan ook .
bofkont zegt
@riri: Lees nog even goed , ik zeg toch ook volstrekt onbekende mensen.
Maar ook aan vrienden zal ik het niet snel doen, ik vertrouw eigenlijk maar 2 blindelings , die krijgen hem zo mee.
riri zegt
@bofkont: Rustigh…….Mogen ze het voortaan huren :)
autoblaag zegt
Ben benieuwd of dit ook weer actueel is als Nederland weer trekhaken mag monteren na het bijtellingsverhaal van de laatste jaren.
bennyyy zegt
Wat een boer niet kent, mij niet gezien. De enige die in mijn auto mogen rijden zijn naaste familie, vriendin en een enkele vriend. Hoewel ik zulk soort initiatieven niet per direct wil afserveren, als ze de minpunten kunnen aanpakken zie ik er namelijk wel leven in. Er werd volgens mij al een review systeem genoemd net als AirBnB.
xj40 zegt
Vind het al vervelend om mijn vriendin in een van mijn auto’s te laten rijden. Laat staan iemand anders…
boynoon zegt
wie gaat die kras/duek betalen waarvan de een zegt dat die er al in zat en de ander van niet.
of de boetes niet betalen
hier gaat heel veel gezeik van komen
Rob zegt
@boynoon:
Verhuurtoko’s kunnen dat redelijk dichttimmeren. Als zij het kunnen, kan een consument dat ook.
sracert zegt
@boynoon: Verzekeringstechnisch kan dit natuurlijk niet zonder dikke bij-betaling, als verzekeraars met dit gebruik door derden uberhaupt akkoord gaan?. Ik denk het niet zomaar. Wordt leuk bij een afhandeling van schade na een aanrijding. Bij de meeste verzekeraars moet je officieel opgeven of er nog meer mensen geregeld in je auto rijden dan jijzelf. De meeste mensen doen dit niet of weten dit niet, totdat het een x mis gaat. Van lease maatschappijen kun je ook vergeten dat ze met dit soort gebruik akkoord gaan. Oh ja, ik leen mijn auto niet uit aan vreemden. groet
Rob zegt
Ik ben best bereid om mijn wagentje uit te lenen. Kan me alleen niet voorstellen dat iemand ‘em zou willen lenen, tegen betaling! Maar dat terzijde ;-)
riri zegt
@Rob: voor de juiste prijs is alles te koop en te huur .
Rob zegt
@riri:
Da’s waar, maar dan moet ik “em nagenoeg graties aanbieden vrees ik… En zo filantropisch ben ik nu ook alweer niet.
dailydriver zegt
Voordat de vraag is gesteld… heb ik al met NEE geantwoord. Vind al niet prettig als een zeer bekende van mij in haar rijdt zonder in het bijzijn van mij. Laat staan verhuren!
reistje zegt
Ik ken steeds meer mensen die auto’s huren omdat ze zelf nog studeren of geen auto hebben omdat ze toch in het stad centrum wonen of wat dan ook. Al is het voor een citytrip of een verhuizing.
Van die kant snap ik het wel… Maar dat er zoveel mensen bereid zijn die hun auto’s verhuren? Dat snap ik dan weer niet.
spec zegt
Gewoon het gevolg van het feit dat autorijden steeds meer onbetaalbaar aan het worden is. Je ziet het ook aan de jeugd: zij rijden, als ze zich al een auto kunnen veroorloven in truttenschudders waar ik me als beginnend automobilist destijds echt niet in durfde te vertonen, vaak ook nog uitgerust met een foute uitlaat en lelijke velgen, wat het alleen maar sneuer maakt.
inoh zegt
Ben zelf een stadse student die auto’s deelt en huurt. Heb ik afgewogen tegenover het kopen van een auto. Dat had ook een optie geweest, maar voor regelmatige roadtrips zou ik een grotere auto willen. Dan is het of veel meer betalen, of in een slechtere auto rijden, en dat was niet de tofste afweging. Autodelen en -huur is voor nu een prima oplossing. Car2go voor in de stad en MyWheels of Greenwheels een enkele keer voor iets daarbuiten (het is dan wel een auto die met een chipkaart geopend kan worden, en niet op afspraak). Voor vakantiehuur zijn opties zoals MyWheels over het algemeen echt slecht, naar mijn ervaring. Veel auto’s die erop staan zijn echt oude barrels – het blijkt toch dat men doorgaans hun goede auto niet gaat delen. Daarnaast zijn kilometers vrij beperkt (vaak 100 per dag) en dagprijzen relatief hoog voor de kwaliteit van de auto’s die je krijgt, dus ik begrijp echt niet hoe men die auto’s huurt voor vakanties. Dat moet echt een vermogen kosten. Ik huur dan altijd gewoon bij een groot verhuurbedrijf, waar je een nieuwe auto krijgt en je vrijwel verzekerd bent van een reis zonder gezeur, zorgen over beperkte kilometers en het is onder de streep nog goedkoper ook.
Zelf zou ik een eigen auto nooit delen op dit soort diensten. De mensen die delen zijn over het algemeen toch mensen die slechter zullen rijden doordat ze minder rijden / jonger zijn. Ik hou van m’n vrienden, maar de manier waarop ze rijden is over het algemeen niet om over naar huis te schrijven. Dat zou ik alleen al m’n koppeling niet aan willen doen.
@boynoon
Die deeldiensten werken praktisch hetzelfde als de standaardverhuurbedrijven. Voor de eigenaren zijn de auto’s via de dienst verzekerd, en er zit een (afkoopbaar) eigen risico voor de gebruiker op.