Of heb je meer dan 8 jaar garantie nodig op een EV?
Je kan zeggen van brandstoftanks wat je wel, ze blijven even groot als het moment dat je ze kocht. Met een accu (die je nodig hebt voor een elektrische auto) zit je toch aan wat nadeeltjes vast. De grootste is misschien wel de degradatie en de kosten om ‘m te vervangen.
Gelukkig worden accu’s ook telkens beter en kunnen de fabrikanten de garantietermijnen verlengen. Dat is precies wat BYD doet. BYD, dat staat voor Build Your Dreams, is een merk dat in Europa enkel en alleen elektrische auto’s gaat verkopen.
BYD is ook nog eens een Chinees merk, dus niet iedereen zal direct verkocht zijn aan het idee om een heuse BYD op de intrit te zetten. Wat dat betreft zitten de Chinese merken van nu in hetzelfde schuitje als de Japanse merken in de jaren ’60-70 en de Zuid-Koreaanse merken in de jaren ’80-90.
8 Jaar garantie
Het lijkt erop dat ze dat bij BYD ook beseffen. Nu zijn ze slim en leren ze van hun Aziatische collega’s. Ze gaan namelijk dezelfde tactiek toepassen: langere garantietermijnen! Niet alleen duurt de garantie langer, je krijgt ook betere garantievoorwaarden.
Zo is de algemene garantie op de gehele auto zes jaar of 150.000 km (dat wat eerder bereikt wordt). Daarmee zit BYD aan de bovenkant van de markt, daar waar Kia (7 jaar), Suzuki (6 jaar) en Hyundai (5 jaar) resideren. Veel Japanse merken zitten op 3-4 jaar. Maar wacht, Mike, er is mee!
Op de accu krijg je namelijk 8 jaar garantie. Dat niet alleen, ook op de elektromotor is 8 jaar garantie van toepassing. In beide gevallen is het maximumkiloetrage 200.000 km. En mocht je bang zijn dat de auto wegroest, hebben we ook goed nieuws, want de carrosseriegarantie is maar liefst 12 jaar.
Ook voor gebruikte auto’s!
Bijzonder: de garantie is niet alleen voor nieuwe modellen, maar ook voor de BYDs die nu op de weg rijden. Dus mocht je al een BYD hebben, dan heb je nu ineens meer garantie.
Net als je koortslip, verkoudheid en gonnoeroe is de garantie overdraagbaar. Zonder gekheid: de garantie geldt gewoon voor de termijnen die BYD stelt en vervalt niet wanneer de eerst eigenaar er afscheid van neemt.
Het verlengen van de garantie is een slimme manier om voet aan de grond te krijgen op een nieuwe markt. Lange garantietermijnen betekent dat de auto ook als occasion interessant is.
Dit zorgt weer voor betere restwaardes en dus gunstigere leaseprijzen. BYD levert in Nederland op dit moment de Atto3, Dolphin, Han en Tang. Daar komt binnenkort nog de Seal bij.
Hubert zegt
Mag je wel zelf je onderhoud doen? Of moet je naar de dealer?
Dutchdriftking zegt
Slimme zet. Natuurlijk zal je voor behoud van garantie wel regelmatig onderhoud moeten uitvoeren bij een officiële merkdealer, maar dat is bij andere merken niet anders.
b00st zegt
Dat is bij Tesla niet het geval, er is namelijk geen periodiek onderhoud (enkel aanbevelingen zoals interieurluchtfilter om de 2j vervangen of remvloeistof testen). Weet niet hoe het bij andere EV merken is die ervaring hebben met ICE, zoals bvb VW?
rutgerg zegt
Vw moet je netjes iedere zoveel km naar de dealer ik dacht 40k of 24 maanden. Bij m’n id.4 kostte de laatste beurt 600 euro…
werf76 zegt
Wat is de disclaimer?
“U heeft met enige regelmaat de accu niet voldoende leeg laten komen en daardoor te snel opgeladen wat slecht is voor de accu?. U krijgt een de nieuwe accu niet vergoed!”.
Flutterbear zegt
BYD heeft LFP batterijen, die gaan makkelijk het dubbele mee. Alleen in de winter niet te lang zonder stekker weg zetten want de samenstelling vind kou niet fijn.
pramm zegt
Het is mooi dat BYD dat nu doet, maar bijzonder is het ook niet. Ik heb een Model S gereden met 8 jaar onbeperkt km garantie op de aandrijflijn (motor en accu). Momenteel nog altijd 8 jaar, met (afhankelijk van het model) tussen de 160 en 240k km.
Maar ook op een VW ID zit 8 jaar en 160k km.
reactief zegt
Is die 8 jaar en 160.000km niet de wettelijke eis in Europa? Want ken geen merk die minder hanteert. Lijkt me te toevallig anders!
jaromir zegt
Ik heb 3 plugin Hybrides gereden…
2 ervan accu kapot binnen 8 jaar, dus garantie.
Maar helaas 1 ervan bij 9 jaar, kosten 12500 euro…
Ik heb ervan geleerd, geen electro meer voor mij, alle bespaarde benzine kosten mag je later weer dubbel terug betalen in afschrijving of een nieuw accu pakket tegen exhorbitante prijzen.
b00st zegt
Tja, een motor in een ICE kan ook kapotgaan. Collega met RR had een kapotte turbo (na 5j nota bene). Reparatiekosten all-in waren net geen 10000 euro.
Als ze al minstens 8j oud zijn, waren het ook niet echt moderne hybrides. Hopelijk hebben ze het nu al beter voor mekaar.
vondick zegt
Wou een collega met een Rolls Royce. Niet gek.
b00st zegt
Sorry, Range Rover :D
rollingstoned zegt
Niet zo gek hoor, aangezien Range Rover het minst betrouwbare automerk schijnt te zijn ;-)
https://www.ad.nl/auto/waarom-je-deze-tien-suvs-beter-niet-kunt-kopen~a6043a19/
ronaldotour zegt
Dat is een belachelijke prijs, de accu kan nooit groot zijn bij een plug in hybride dus die prijs slaat helemaal nergens op.
Flutterbear zegt
Waarschijnlijk willen de monteurs ook betaald worden. Inderdaad meervoud want hoogspanning..
Daarnaast heeft de kleine accu van een hybride wel veel vermogen te leveren waardoor de samenstelling veel duurder is dan een LFP batterij uit China. Als je daar minder van 60 kWh van hebt zal je dat al terug zien in je acceleratie tijden.
Wolflow zegt
Is die 8 jaar garantie ook tegen zelfontbranding van elektrisch hok?
Johanneke zegt
Ding is wel, Japan en Zuid Korea hebben een democratie, en veel waarden en normen lijken op onze westerse normen en waarden. Bij China is dat compleet anders. Het is het grootste exportland ter wereld, en in sommige dingen zijn ze erg goed, maar ik vind ze nogal eng. 1 communistische partij die alles bepaalt, mensen in ‘opvoed’kampen stoppen. Gebouwen barricaderen zodat er niemand uit kan want covid. Vliegt het gebouw in de hens, nou succes eh. Video’s gezien waar iemand die ligt te slapen wordt besprongen door 3 man, de 4e geeft hem een vaccin. Er is zoveel eng aan dat land naar mijn mening. En waar mogelijk koop ik niet Chinees. Heb een telefoon geproduceerd in Vietnam, zonnepanelen komen uit ZK bijvoorbeeld. Maar goed, waar de grondstoffen en onderdelen vandaan komen. Grote kans dat dat o.a. China is. Een Chinese auto gaat er bij mij nooit komen in ieder geval.
vondick zegt
Ik denk dat dit een gezonde denkwijze is. Helaas kan niet iedereen dit overzien. Dus hier zou een overheid de gemiddelde consument voor moeten behoeden.
mashell zegt
Waar voor behoeden? Behouden voor Amerikaanse propaganda dat China het kwaad van de wereld is? Wij geloven een vrije handel. Dus als de Chinezen interessante producten hebben kopen we die. Op die manier creëren we welvaart en daarmee ook een beter leven voor de vele arme Chinezen.
mashell zegt
Je bent helemaal vrij om China eng te vinden. Maar de mensen in China zijn ook helemaal vrij om deze staatsvorm te hebben, ze zijn niet verplicht een democratie te hebben. Onze democratieën hebben ook wat communistische trekjes, iedereen is gelijk, een hoogleraar heeft precies evenveel stemrecht als een junkie.
Fernando zegt
Die kilometerbeperking is de doodzonde. Wat is 200,000km in 8 jaar?
rollingstoned zegt
Voor de gemiddelde Nederlander is dat niet eens zo’n onoverkomelijk probleem lijkt me, want die halen die 200.000 km bij lange na niet in 8 jaar tijd (bron: CBS).
“De meeste personenauto’s rijden op benzine. Een benzineauto reed in 2021 gemiddeld 9,8 duizend kilometer. Auto’s met andere brandstofsoorten hadden gemiddeld een hoger jaarkilometrage. Een elektrische auto reed gemiddeld 15,1 duizend kilometer en een diesel gemiddeld 18,0 duizend.”
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/verkeer-en-vervoer/verkeer/verkeersprestaties-personenautos
Flutterbear zegt
Voldoende.. daarnaast is tijd en temperatuur een grotere factor in degradatie dan gebruik.
mattr zegt
8 jaar is geen USP toch? Mercedes geeft 10 jaar garantie op de batterij
Allison Burgers zegt
Gewoon na 8 jaar met garantie kopen bij Het Occasionpaleis waar in de kleine letters staat dat er geen garantie wordt gegeven op ‘bewegende delen’. Een batterij beweegt niet.
cdlop01 zegt
Lexus 15 jaar bij de RZ en 1 mln km….. .
Ev’s worden ontwikkeld met oog op leastermijn van nax 6 jr , daarna boeit het nauwelijks nog. Behalve bij Toyota en Lexus, die kijken verder.
Met 75k km’s per jaar is 200k zo bereikt, al naar paar jaar, afschrijving enorm, ev eigenlijk onverkoopbaar, wat je ook ziet gebeuren nu in de markt voor 2nd hand EV’s. Lkkr groen bezig.
Flutterbear zegt
Lexus en zeker Toyota hebben geen superieure accu technieken. Die garantie is gewoon marketing.
monsieurleloure zegt
@ Fluuterbear,
Dus?
Toyota/Lexus vervangt dan zonder morren dat accupakket,er zijn zat merken die een kapot accupakket als ‘producteigenschap’ zien. Noem geen merken, maar een zekere Nederlandse importeur heeft daar een handje van (-;
Flutterbear zegt
Klopt, maar de kans dat je het bij Lexus nodig hebt is net zo groot als bij de concurrentie, minimaal. Daarnaast heeft juist Toyota ook enorm veel klachten gehad over hun (P)HEV accu’s.
mashell zegt
Dit blog staat vol reacties: “EV veel te duur ook tweedehands” en jij beweert enorme afschrijving. Dat gaat niet samen. 75k km/jaar is erg veel, zijn maar weinig mensen die dat doen (ik zelf hield 1 jaar 70k vol en niet langer).
75k per jaar doe je bij voorkeur niet in een Toyota/Lexus EV, die hebben de batterij koeling niet goed voor elkaar en beperken het aantal keren snel laden per dag. Grote boog omheen lopen zou ik zeggen.
rutgerg zegt
Idd wat Mashell zegt. Een BZ4X kon/kun je maar 1x per 24 uur snelladen. Wat een onzin. Dan doe je 5 dagen over je reis naar zuid Frankrijk….
banderas zegt
Ik weet niet of het echt wettelijk bepaald is, maar vrijwel ieder merk betreft de garantie op de accu 8 jaar of 160.000 kilometer. Dus zo speciaal is dit niet, eerder verwonderlijk dat dit nog niet het geval was.
rollingstoned zegt
Volgens dit oudere Autoblog artikel is het inderdaad wettelijk bepaald.
https://www.autoblog.nl/nieuws/elektrische-occasions-hoe-zit-het-met-garantie-881423